NEWSFLASH...
Εκ του Ασφαλούς
ανάγνωση

​Μύθος ή αλήθεια ότι τα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας είναι πιο ασφαλή;​

​Μύθος ή αλήθεια ότι τα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας είναι πιο ασφαλή;​

Οι αριθμοί έχουν τον λόγο: Κοντά χίλιες ανακλήσεις νέων οχημάτων για λόγους ασφάλειας πραγματοποιήθηκαν στις ΗΠΑ το 2019, ή, για να το συνειδητοποιήσουμε καλύτερα, περίπου 3 ανακλήσεις οχημάτων την ημέρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Διοίκησης Ασφαλούς Κυκλοφορίας των ΗΠΑ (NHTSA). Οι 1.000 τω αριθμώ ανακλήσεις επηρέασαν 50 εκατομμύρια οχήματα, ενώ προκάλεσαν αρνητικό αντίκτυπο σε πάνω από 20 εκατομμύρια οχήματα.

Οι ανακλήσεις άλλοτε γίνονται με πρωτοβουλία του κατασκευαστή και άλλοτε από τις Αρχές. Για παράδειγμα, από τις 966 ανακλήσεις στις ΗΠΑ το 2019, οι 907 πραγματοποιήθηκαν με πρωτοβουλία των κατασκευαστών οχημάτων και οι 57 με παρέμβαση της NHTSA λόγω του εξοπλισμού.

Ιστορικά υψηλά γράφει και η Ευρώπη

Στην Ευρώπη, επίσης ο αριθμός των ανακλήσεων ήταν πολύ μεγάλος το 2019. Μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2019 υπήρξαν 158 ανακλήσεις οχημάτων, αριθμός που ισοδυναμεί με ποσοστιαία αύξηση 75 μονάδων.

Το 2019 ήταν το υψηλότερο ιστορικά έτος ανακλήσεων στην Ευρώπη, σύμφωνα με τις καταγραφές που κάνει η Ευρωπαϊκή Πύλη Ασφάλειας, η οποία Πύλη προειδοποιεί άμεσα για την κυκλοφορία επικίνδυνων προϊόντων (εκτός των τροφίμων). Συνολικά για το 2019 οι ανακλήσεις οχημάτων για λόγους επικινδυνότητας έφτασαν τα 475. Πρόκειται για το μεγαλύτερο ποσοστό ανακλήσεων στο διάστημα μεταξύ 2010 - 2020 και με σημαντική αύξηση 11% συγκριτικά με το 2018 (428).

Πάμε για αυξήσεις στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου;

Ο αυξημένος όγκος των ανακλήσεων οδηγεί στην αύξηση των απαιτήσεων για αποζημιώσεις προς τους δικαιούχους. Ανάλυση της AGCS που βασίστηκε σε 400 περιπτώσεις ανακλήσεων οχημάτων σε διάστημα πέντε ετών έδειξε ότι κλάδος ασφάλισης αυτοκινήτου πλήττεται από ανακλήσεις. Οι ανακλήσεις κατέχουν μερίδιο άνω του 70% των συνολικών ζημιών στον κλάδο αυτοκινήτου.

Και όταν η τάση παγιώνεται και το κόστος των ζημιών αυξάνεται πιθανά να αυξάνονται και τα ασφάλιστρα προς όλες τις κατευθύνσεις, τις αυτοκινητοβιομηχανίες, την εφοδιαστική αλυσίδα, τους οδηγούς οχημάτων. Θα μπορούσαν και άλλοι κλάδοι να αυξήσουν τα ασφάλιστρα. Γιατί όχι, αν οι ζημιές αυξηθούν.

Η πολυπλοκότητα είναι δαπανηρή

«Τα αυτοκίνητα είναι πιο πολύπλοκα από ποτέ άλλοτε και η πολυπλοκότητα αυξάνει το κόστος» εξηγεί η Daphne Ricken, Underwriter Ευθυνών της AGCS. Στο παρελθόν μπορούσαν να προσαρμοστούν ή να αλλαχτούν κάποια μέρη, αλλά τώρα θα πρέπει να βαθμονομηθεί η τεχνολογία του οχήματος και οι αισθητήρες, διευκρινίζει, έτσι ώστε να μπορεί το αυτοκίνητο να λειτουργήσει. Οι διαδικασίες αυτές κοστίζουν περισσότερο. Όλα αυτά αυξάνουν τις απαιτήσεις και το κόστος των ανακλήσεων.

Οι προμηθευτές και τα προβλήματα με την εφοδιαστική αλυσίδα

Την αυτοκινητοβιομηχανία την εξυπηρετούν μόνο οι κορυφαίοι προμηθευτές, πράγμα που σημαίνει ότι εξυπηρετούν λίγοι, πολλούς κατασκευαστές αυτοκινήτων. Άλλοι προμηθευτές κατασκευάζουν ανταλλακτικά που καταλήγουν σε αυτοκίνητα, αλλά δεν πωλούνται απευθείας στον κατασκευαστή, κάποιοι συνεργάζονται και με κατασκευαστές άλλων ειδών. Σε όλα τα επίπεδα της αλυσίδας υπάρχουν οι προμηθευτές που συνεργάζονται με τους κατασκευαστές ανταλλακτικών. Αυτή η πολυπλοκότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας καθιστά την αυτοκινητοβιομηχανία ιδιαίτερα ευμετάβλητη και ανοικτή σε κίνδυνο.

Σε πολλές περιπτώσεις, τα εξαρτήματα των οχημάτων μπορούν να παραχθούν από μόνο έναν προμηθευτή. Το γεγονός αυτό συσσωρεύει τον κίνδυνο λάθους. Το λάθος αυτό θα γίνει από έναν προμηθευτή και θα οδηγήσει σε ανάκληση. Η ανάκληση αυτή, αν συμβεί θα επηρεάσει εκατομμύρια οχήματα.

Για παράδειγμα, ο ίδιος αερόσακος μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε διάφορες μάρκες οχημάτων πλέον. Αν ανακληθεί λόγω ελαττώματος θα μπορούσε να επηρεάσει πολλές εκατοντάδες εταιρείες και πολλά μοντέλα οχημάτων.

Η περιπλοκότερη και δαπανηρότερη ανάκληση στην ιστορία

Η ανάκληση του αερόσακου Takata -η μεγαλύτερη και πιο περίπλοκη ανάκληση στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας- επηρέασε περίπου 60 έως 70 εκατομμύρια μονάδες παγκοσμίως, 19 διαφορετικές αυτοκινητοβιομηχανίες από το 2002 έως το 2015. Τραυματίστηκαν περισσότεροι από 300 επιβάτες, ενώ έχασαν την ζωή τους πάνω από 209 άνθρωποι. Το συνολικό κόστος του συμβάντος ξεπερνά τα 24 δισεκατομμύρια δολάρια.

Οι ζημιές στον κλάδο αυτοκινήτου προέρχονται από τη σύνθετη τεχνολογία

Η αυξανόμενη πολυπλοκότητα της τεχνολογίας είναι ένας άλλος σημαντικός παράγοντας που οδηγεί τις ζημίες στον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτου. Οι παράγοντες που ανεβάζουν το κόστος είναι η αύξηση του χρόνου εργασίας για να πραγματοποιηθούν οι επισκευές, η υψηλή εξειδίκευση ανθρώπινου δυναμικού που απαιτείται για να διορθωθούν τα μηχανικά. Επίσης τα ανταλλακτικά γίνονται όλο και πιο ακριβά, οδηγώντας το κόστος προς τα πάνω. Κάμερες, αισθητήρες, GPS, φρένα κατά του κλειδώματος. Αυτά τα χαρακτηριστικά προσφέρουν ανέσεις και ασφάλεια, επισημαίνει η AGCS, αλλά αυξάνουν το κόστος και τις απαιτήσεις για αποζημιώσεις προς τους συμβαλλόμενους. Για παράδειγμα οι επισκευές των αυτοκινήτων στοίχιζαν 60% περισσότερο το 2017 από ό,τι το 2011.

Οι ανεξέλεγκτοι κίνδυνοι κόβουν την όρεξη των ασφαλιστών

Οι ασφαλιστές και underwriters ψάχνουν να βρουν λύσεις, καθώς τα τελευταία χρόνια γράφουν όλο και πιο συχνά σοβαρές και δαπανηρές αξιώσεις από περιπτώσεις ανακλήσεων οχημάτων.

Οι κίνδυνοι πιθανά να αυξηθούν όσο θα αυξάνεται η χρήση των οχημάτων νέας τεχνολογίας και όσο θα οδηγούμαστε στα ηλεκτρικά μέχρι και στα πλήρως αυτοματοποιημένα οχήματα τα οποία συνοδεύονται από περίπλοκη και πιο δαπανηρή τεχνολογία.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr