«Ξέσφιξε» ο κλοιός γύρω από την ασφάλεια των τροφίμων. Γιατί είναι μειωμένοι οι έλεγχοι
Τα μέτρα κατά της πανδημίας «ξέσφιξαν» τον κλοιό που υπήρχε γύρω από την ασφάλεια και την ποιότητα των τροφίμων. Μειωμένοι έλεγχοι ποιότητας σε νέες εταιρείες διανομής τροφίμων που ξεφάντωσαν, απουσία ελέγχων από τις ρυθμιστικές - κανονιστικές αρχές, πρόχειρες αλυσίδες εφοδιασμού μικρό-εμπορευμάτων. Κλειστά εργοστάσια, απομακρυσμένο εργατικό δυναμικό. Παράγοντες που δημιουργούν κοκτέιλ κινδύνων στην υγεία και την ασφάλεια μας, διαπιστώνει σε μελέτη της η Allianz Global Corporate Specialty.
Τα περιστατικά ανάκλησης, λόγω αλλοιώσεων, κατεστραμμένων ή ελαττωματικών προϊόντων μειώθηκαν στη διάρκεια της πανδημίας σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα που έβαιναν αυξανόμενα.
Η ανάκληση προϊόντος μπορεί να ακούγεται ότι είναι κάτι απλό, τουναντίον είναι μία πολύπλοκη διαδικασία, καθόλου αμελητέα. Προκαλεί ντόμινο επιπτώσεων και μπορεί να αποβεί πολύ δαπανηρή για μία επιχείρηση.
Η φήμη κοστίζει
Το άμεσο κόστος για μία επιχείρηση από ανακλήσεις αποθεμάτων ενός ή περισσοτέρων προϊόντων είναι η μείωση των εσόδων και της κερδοφορίας μίας επιχείρησης, ενώ το έμμεσο είναι η ζημιά που προκαλείται στη φήμη και την επωνυμία της. Από κοινού οι δύο αυτοί παράγοντες επιφέρουν σημαντικές οικονομικές απώλειες σε μία επιχείρηση τροφίμων και ποτών ή άλλων ειδών, καθώς η έλλειψη καθιερωμένων προϊόντων στο ράφι των πολυκαταστημάτων συρρικνώνουν τις πωλήσεις.
Το μέσο κόστος μίας μεγάλης ανάκλησης παρτίδας προϊόντων στον κλάδο των τροφίμων και των ποτών για μια μεγάλη εταιρεία, συμπεριλαμβανομένων των ζημιών στη φήμη και την αξία του εμπορικού σήματος μίας εταιρείας, σύμφωνα ανάλυση της AGCS φτάνει τα 8 εκατομμύρια ευρώ. Το ποσό αυτό δεν βγαίνει από σενάριο, αντίθετα προκύπτει από αποζημιώσεις που έχουν καταβληθεί σε πελάτες για ζημιές από την ασφαλιστική εταιρεία.
Προμηθευτές και σχήματα εφοδιαστικής αλυσίδας
Οι ανακλήσεις προϊόντων αυξάνονται τόσο στις ΗΠΑ όσο και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Σε όλο τον κόσμο η τάση αυτή αυξάνεται και οι επιπτώσεις εξαπλώνονται ταχέως. Ο μικρός αριθμός προμηθευτών σε συνδυασμό με τα πολύπλοκα σχήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας αυξάνουν τους κινδύνους της ασφάλειας των τροφίμων, εάν σε έναν προμηθευτή παρουσιαστεί πρόβλημα μόλυνσης.
Το κουμπί που θα πατήσουν οι διαχειριστές των social media
Να σημειώσουμε ότι μια εστία μόλυνσης ανιχνεύεται ευκολότερα πλέον λόγω της βελτιωμένης τεχνολογίας που επιτρέπει την καλύτερη ιχνηλασιμότητα παθογόνων μικροβίων. Οι αυστηρότεροι κανονισμοί και ρυθμίσεις, επίσης βοηθούν στο να αναφερθούν περιστατικά μολύνσεων. Από την άλλη, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους διαχειριστές τους έτσι ώστε να προλάβουν το κακό. Με άλλα λόγια, αντί να προσπαθήσουν να αποκρύψουν το συμβάν, μπορούν να ειδοποιήσουν έγκαιρα για το περιστατικό πριν εξαπλωθεί και προκαλέσει ζημιά στη φήμη και την επωνυμία της εταιρείας.
Η υπευθυνότητα και η σοβαρότητα προλαμβάνει τους κινδύνους
Οι βιομηχανίες θα πρέπει να γνωρίζουν πολύ καλά τους παράγοντες αυτούς, να είναι πολύ επιμελείς και να γνωρίζουν επίσης το ποιοι είναι οι προμηθευτές τους. Οι ίδιοι θα πρέπει να προσκομίσουν στοιχεία στους ασφαλιστές τους, όπως για παράδειγμα ποιοι είναι οι προμηθευτές τους, τι τακτικούς ελέγχους πραγματοποιούν, με ποιο τρόπο ελέγχουν τους προμηθευτές τους
Ο χρόνος είναι χρήμα;
Ένας άλλος παράγοντας που μπορεί να υποβαθμίσει την ποιότητα των προϊόντων, άρα και να αυξήσει την πιθανότητα έκδοσης ελαττωματικών προϊόντων είναι οι πιέσεις για παραδόσεις. Όσο αυξάνεται η πιέση χρόνου, τόσο αυξάνεται η πιθανότητα να υποβαθμιστεί η ποιότητα, συνεπώς αυξάνεται και η έκθεση στον κίνδυνο.
Τα μέτρα κατά του κορονοϊού και οι κίνδυνοι που δεν έχουμε δει
Κρίσιμη είναι και η κατάσταση πολλών εταιρειών που έχουν διακόψει τις επιχειρησιακές τους λειτουργίες λόγω του κορονοϊου στον κλάδο των τροφίμων, των ποτών και της εστίασης. Οι εταιρείες αυτές, εκτός του ότι μπορεί να μην έχουν ρητές καλύψεις για μεταδοτικές ασθένειες θα πρέπει να επανασχεδιάσουν τις πολιτικές κινδύνων και να ενημερώσουν τις ασφαλιστικές για τις αλλαγές που έχουν κάνει, προκειμένου να καθορίσουν του κινδύνους που μπορεί να προκύψουν από μία ξαφνική αύξηση η μείωση της παραγωγής σε περιόδους κρίσης.
Ποιοι έχουν την δυνατότητα να αυξήσουν την παραγωγή τους;
Σχεδιάζοντας το πλάνο των κινδύνων μία εταιρεία πρέπει να εξετάσει αν έχει την δυνατότητα να αυξήσει την παραγωγή της χωρίς κινδύνους. Να σιγουρευτεί ότι σχήμα της εφοδιαστικής αλυσίδας να λειτουργήσει χωρίς περικοπές και διακοπές και να εξασφαλίσει ότι το προϊόν θα πάει στον τελικό καταναλωτή ακέραιο.
Όλο αυτό το διάστημα της καραντίνας αναφέρει η AGCS, όχι μόνο στη βιομηχανία, αλλά και σε κάθε πτυχή της κοινωνίας, οι κίνδυνοι μόλυνσης ήταν αυξημένοι, ωστόσο οι ανακλήσεις προϊόντων μειωμένες, καθώς δεν υπήρχαν έλεγχοι. Το αποτέλεσμα από την απουσία ελέγχων ποιότητας, ελέγχων κανονισμών, θα βγει μπροστά μας σύντομα με αυξημένους κινδύνους που μπορούν να προκαλέσουν πολλά σφάλματα στις παραγωγικές διαδικασίες.
Μετά την πανδημία ο κόσμος επιστρέφει στην ασφάλεια.
Σχόλια