Η ύφεση και το δημοσιονομικό έλλειμα έχουν δημιουργήσει έναν φαύλο κύκλο στην οικονομία της χώρας. Η αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας θα εξαρτηθεί πρωτίστως από την εφαρμογή ενός αξιόπιστου επιχειρηματικού πλαισίου το οποίο θα διασφαλίζει σταθερότητα στους επενδυτές οι οποίοι με τη σειρά τους θα επενδύσουν κεφάλαια δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.
Η χώρα δεν μπορεί να ελπίζει σε δημιουργία νέων θέσεων εργασίας μόνο λόγω του όμορφου καιρού και των δράσεων που χρηματοδοτούνται μέσω Κοινοτικών Προγράμματων. Για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα πρέπει οι δράσεις να επικεντρωθούν τόσο σε βραχυπρόθεσμες όσο και σε μακροπρόθεσμες πολιτικές.
Πέντε (5) είναι οι βασικοί άξονες για την αποκατάσταση της επιχειρηματικότητας:
1. Ευελιξία στην αγορά εργασίας και μείωση του εργασιακού κόστους (κανονιστικά/δικαστικά κόστη).
2. Σταθερό Νομικό Πλαίσιο. Δημιουργία αξιόπιστου θεσμικού πλαισίου χωρίς συνεχείς αλλαγές το οποίο θα διασφαλίσει ένα υγιές και βιώσιμο περιβάλλον λειτουργίας των επιχειρήσεων και προσέλκυσης νέων επενδυτών.Διασφάλιση των επενδυμένων κεφαλαίων σε εργοστάσια, μηχανήματα και τεχνολογική έρευνα. Συμβόλαια Νομικής Σταθερότητας ανάμεσα στην Κυβέρνηση και τους επενδυτές για προστασία (των επενδυτών) σε περιπτώσεις αλλαγών ή τροποποίησεων των κανονισμών. Απλοποίηση της διαδικασίας ιδρύσεως εταιρείας περιορισμένης ευθύνης,(μέσα σε μία ημέρα με μία επίσκεψη σε μία υπηρεσία).
3. Θέσπιση ενός δίκαιου και προβλέψιμου φορολογικού πλαισίου. Μηδέν φορολόγηση μέχρι η επιχείρηση να γίνει κερδοφόρα. 30% Μείωση στο Φόρο Εισοδήματος για επενδύσεις σε «σταθερές αξίες/fixed assets» (εργοστάσια, μηχανήματα κα). Σημαντική μείωση φόρου επενδύσεων/ μερισμάτων (corporate tax/corporate gain).
4. Επένδυσεις σε κρατικά και ιδιωτικά έργα υποδομών τα οποία αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο για την οικονομική ανάπτυξη (δρόμοι, λιμάνια, σύγχρονα δίκτυα επικοινωνίας, κα). 8ημιουργία τεχνολογικών ζωνών, στις οποίες θα υπάρχουν κοινά δίκτυα επικοινωνίας και δεδομένων (shared call centers, data centers).
5. Παροχή υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης (Γυμνάσιο, Λύκειο, Πανεπιστήμια και Τεχνικές Σχολές) με ιδιαίτερη έμφαση στις καινοτόμες τεχνολογίες. Ίδρυση incubators μέσα στα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα, προκειμένου να διευκολυνθεί η μεταφορά τεχνογνωσίας στην αγορά από φοιτητές/ερευνητές. Επιχορήγηση νέων καινοτόμων εταιρειών με ποσό 50.000-150.000 ευρώ με 100% κάλυψη. Σύνδεση Ακαδημαϊκων Ιδρυμάτων με αντίστοιχα προγράμματα σε χώρες του εξωτερικού, αλλά ακόμα και με εταιρείες οι οποίες δύναται όπως χρηματοδοτήσουν την έρευνα σε συγκριμένους τομείς.
Παράλληλες δράσεις / Προωθητικές ενέργειες:
Διεθνές Εμπόριο & Επενδύσεις
Δεδομένης της αδυναμίας νομισματικών πολιτικών υποστήριξης των εξαγωγών (ισοτιμία ευρώ με λοιπά διεθνή νομίσματα), οι προσπάθειες θα πρέπει να επικεντρωθούν στην ποιότητα, προβολή και διανομή των παραγομένων στην Ελλάδα προϊόντων. Π.χ. Η ενίσχυση του προφίλ της Ελληνικής Διατροφής μέσω των επιστημονικών στοιχείων σχετικά με τις θετικές επιπτώσεις στην υγεία των καταναλωτών αποτελεί προϋπόθεση. Όπως έχει καταγραφεί, τα προβλήματα των εταιρειών τροφίμων σχετίζονται κυριώς με το marketing (δημιουργία brand name) και τη διανομή.
Η συνολική «Στρατηγική Επενδύσεων & 8ιεθνούς Εμπορίου» της χώρας μας πρέπει θέτει τέσσερις (4) βασικούς στόχους:
1. Ενίσχυση των υπηρεσιών παροχής υποστήριξης των εξαγωγικών εταιρειών σε συγκεκριμένους τομείς(κλάδους) προτεραιότητας.
2. Ανάπτυξη και Υλοποίηση συγκεκριμένου προγράμματος για την προσέλκυση Άμεσων Ξένων Επενδύσεων.
3. Προώθηση και Υποστήριξη του όρου «Ελλάδα» ως brand name.
4. Ενσωμάτωση του 8ιεθνούς Εμπορίου & Επενδύσεων στην συνολική οικονομική & αναπτυξιακή στρατηγική.
Η πολιτική του Διεθνούς Εμπορίου & Επενδύσεων πρέπει να ενσωματωθεί στην συνολική οικονομική & αναπτυξιακή στρατηγική. Κεντρικό σημείο της στρατηγικής πρέπει να είναι ο προσδιορισμός συγκεκριμένων clusters (τομέων) για εξαγωγές, ο οποίος είναι τόσο ποσοτικός όσο και ποιοτικός. Για το λόγο αυτό πρέπει να συλλέγονται στοιχεία από τους συνδέσμους εργοδοτών, εργατικών σωματείων ενώ παράλληλα να χρησιμοποιούνται και τα στατιστικά προς σύγκριση και αξιολόγηση. Επίσης, πρέπει να εντοπίζονται οι ΜικροΜεσαίες Επιχειρήσεις οι οποίες σχετίζονται με επιλεγμένους στόχους (κλάδους).
Για την υλοποίηση των στόχων προτείνονται οι εξής δράσεις:
- Προσδιορισμός των συγκεκριμένων κλάδων της βιομηχανίας και των συνδεδεμένων με αυτές αγορών, έτσι ώστε να υλοποιηθούν στοχευμένες εξαγωγικές και εισαγωγικές δραστηριότητες,
- Διευκόλυνση ή χορηγία για τη διοργάνωση τουλάχιστον 3 εκδηλώσεων ετησίως επικεντρωμένες στην αύξηση των εξαγωγών στους τομείς / χώρες προτεραιότητας,
- Διεύρυνση και διαφοροποίηση των Συμπράξεων/Συνεργασιών μέσω της δημιουργίας νέων κριτηρίων για τη συμμετοχή εταιρειών και επιχειρηματιών σε αυτές,
- Στοχευμένες συνεργασίες με εκπροσώπους της βιομηχανίας, επενδυτών και εμπορικών πρακτόρων, με ταυτόχρονη μεθοδική ανάλυση του διεθνούς περιβάλλοντος εμπορίου & επενδύσεων,
- Συμμετοχή τουλάχιστον τριών φορεών (οικονομικών & επιχειρηματικών) από κάθε περιφέρεια της χώρας οι οποίοι θα συνεισφέρουν στη δημιουργία ηλεκτρονικού οδηγού για προγράμματα και υπηρεσίες,
- Ανάπτυξη συνεργατικών στρατηγικών ανάμεσα σε εμπορικούς εταίρους της χώρας μας για την προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών οι οποίοι θα συνεργαστούν με τα τοπικά Πανεπιστημιακά Ιδρύματα,
- Διευκόλυνση για την χορήγηση προνομιακών δανείων σε περιφερειακό & τοπικό επίπεδο τα οποία συνδράμουν στην υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου,
- Ενδυνάμωση των ηλεκτρονικών βάσεων δεδομένων προς υποστήριξη της πρόσβασης/ενημέρωσης των μικρών & μεσαίων επιχειρηματιών σε δραστηριότητες και εκδηλώσεις οι οποίες σχετίζονται με την προώθηση των προϊόντων τους,
- Δημιουργία Γενικής Γραμματείας 8ιεθνούς Εμπορίου & Επενδύσεων (ΓΓΔΕΕ) η οποία θα ενσωματώσει τις αρμοδιότητες φορεών οι οποίοι υπολειτουργούν ή λειτουργούν με προσωπικό το οποίο έχει προσληφθεί με αδιαφανή κριτήρια. Η στελέχωση και διοίκηση της ΓΓΔΕΕ θα ασκείται από υπαλλήλους καριέρας με επιπρόσθετα προσόντα, ήτοι τους Εμπορικούς και Οικονομικούς Διπλωμάτες (ΟΕΥ). Κατά περίπτωση δύναται όπως χρησιμοποιούνται με σύμβαση έργου εταιρείες ή στελέχη της αγοράς. Η ΓΓΔΕΕ: (1) θα εκπονεί σε συνεργασία με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο τη Στρατηγική Επενδύσεων & Διεθνούς Εμπορίου, (2) θα φέρει την ευθύνη της ενημερώσεως και του συντονισμού των επιμελητηρίων και των επαγγλεματικών ενώσεων, (3) θα διασφαλίζει το συντονισμό της συμμετοχής σε εκδηλώσεις, εμπορικές εκθέσεις , επιχειρηματικές αποστολές και λοιπές δραστηριότητες προβολής, (4) θα διευκολύνει τις ξένες επιχειρηματικές αποστολές στην Ελλάδα.
Τουρισμός & Πολιτισμός
- Σημασία στην σύνδεση της τουριστικής προβολής με τα πολιτιστικά δρώμενα.
- Διεύρυνση της τουριστικής περιόδου και προώθηση ελληνικών πόλεων και χωριών ως τριήμερος προορισμός (long weekend ή weekend escape).
- Δημιουργία θεματικών clusters (Υγεία, Κρασί, Γαστρονομία, Φιλοσοφία & Διαλογισμός, Ιστιοπλοϊκοί αγώνες, ανάδειξη τοπικών ιδιαιτεροτήτων & τρόπου ζωής).
- Δημιουργία Εθνικής Επιτροπής στην οποία θα συμμετέχουν εκπρόσωποι Ξενοδοχείων, Ενοικιαζόμενων Δωματίων και Καταλυμάτων, Εστιατορίων και Τουριστικών Καταστημάτων, Μεταφορικών και Ταξιδιωτικών Υπηρεσιών, Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων κα.
- Δημιουργία επαγγελματικής ιστοσελίδας μέσω της οποίας θα επικοινωνούν και θα ανταλλάσουν πληροφορίες και ιδέες οι ενδιαφερόμενοι επαγγελματίες και φορείς που έχουν σχέση με τον Τουρισμό και τον Πολιτισμό.
- Δημιουργία logo και moto τα οποία θα συνοδεύουν κάθε πρωτοβουλία προβολής με παράλληλη δημιουργία σύγχρονης και διαδραστικής ιστοσελίδας.
- Επιλογή νησιών για θεματική προβολή πχ. Πάτμος-Θρησκευτικός Τουρισμός κα.
- Δημιουργία, ανάπλαση μύθων από την ελληνική ιστορία. Πχ «Στα χνάρια του Οδυσσέα», «Αρχαίοι Φιλόσοφοι και Σύγχρονος Κόσμος», «Δημοκρατία και Πολιτισμός», «Ελλάδα-Σταυροδρόμι Ηπείρων , Ανθρώπων, Ιστορίας» κα.
- Προβολή μέσω του τρόπου ζωής. Πχ: «Μένοντας στην Ελλάδα»: Πλεονεκτήματα συνθηκών διαβίωσης στην Ελλάδα (καιρικές συνθήκες, φυσικό περιβάλλον, εξαιρετική τοποθεσία, εύκολη και γρήγορη πρόσβαση σε Ευρωπαϊκές πόλεις, Τουρκία, Μ. Ανατολή και Α. Ευρώπη, lifestyle και άνθρωποι κα).
- Αυτοματοποίηση των διαδικασιών booking για πτήσεις, ξενοδοχεία, θεάματα έτσι ώστε να μπορεί κάποιος να «κλείσει» όλο του το ταξίδι από το δωμάτιο του και να κάνει τον προγραμματισμό του νωρίς και δίχως κόπο.
- Συνεργασίες με φορείς από άλλες χώρες πχ Τουρκία, Ισραήλ για κοινή προώθηση πολιτιστικών διαδρομών και θεαμάτων.
Τεχνολογίες Αιχμής
Επενδύσεις σε τεχνολογίες που επηρεάζουν τις ζωές όλων και δημιουργούν επενδυτικές ευκαιρίες πχ: Νάνο-Υλικά (Nanomaterials),Ευέλικτες ηλεκτρονικές εφαρμογές (Flexible Electronics), Εξελιγμένες μπαταρίες και αποθήκευση ενέργειας (Advanced Batteries & Energy Storage), «Έξυπνα» υλικά (Smart Materials),«Πράσινη» τεχνολογία (Green IT), Τεχνολογία Ηλιακής Ενέργειας - Copper indium gallium (di)selenide (CIGS)- Solar, Ενσωμάτωση τρισδιάστατων εφαρμογών (3D Integration), Αυτόνομα Συστήματα (Autonomous Systems), «Λευκή» βιοτεχνολογία (White Biotech), Τεχνολογία Laser.
Ενίσχυση των καινοτόμων ελληνικών προϊόντων πχ: Τεχνολογίες Free/Open Source Software (FOSS) και web development με συγκεκριμένη κωδικοποίηση,Τηλεματική, Mobile Industry και Applications,Καινοτόμα υλικά για σχεδιασμό και αρχιτεκτονική (innovative materials for architecture and design), καινοτόμα βιολογικά καλλυντικά.
Οι ευκαιρίες είναι σημαντικές στη βάση μιας αμφίδρομης σχέσης μέσω της εισαγωγής τεχνογνωσίας, προσέλκυσης επενδύσεων, δημιουργίας R&D κόμβων στην περιφέρεια της χώρας μας με στόχο την ευρύτερη γεωγραφική περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. Πρέπει να δημιουργηθούν δίαυλοι συνεργασίας μεταξύ ερευνητικών κέντρων με στόχο την εφαρμογή και αξιοποίηση της παραγώμενης τεχνογνωσίας στην Ελλάδα. Τα ελληνικά ερευνητικά ιδρύματα και οι φορείς έρευνας και τεχνολογίας θα πρέπει να εκμεταλλευτούν το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας σε τομείς όπως είναι το ανθρώπινο δυναμικό και οι καιρικές συνθήκες δημιουργώντας κέντρα καινοτομίας τα οποία μπορούν να μειώσουν το κόστος σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας μέσω της εξάλλειψης της γραφειοκρατίας, καθώς και μέσω της προσέλκυσης επενδυτών.
Ενέργεια
Η παραγωγή, διοχέτευση και το κόστος της ενέργειας αποτελούν κεντρικό ζήτημα για τους καταναλωτές και πολίτες της χώρας. Η δημιουργία νέων υποδομών μέσω των οποίων θα διασφαλίζεται η επάρκεια αλλά και η οικολογικά φιλική ενεργειακή πολιτική πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα. Παράλληλα η δημιουργία αγώγων φυσικού αερίου και οι επένδυσεις σε «έξυπνες» τεχνολογίες διαχείρισης και εξοικονόμησης ενέργειας θα συμβάλλουν στην ορθολογικότερη χρήση. Στόχος θα πρέπει να είναι η ενεργειακή αυτονομία της χώρας μέσω της διαφοροποιήσεως και των εναλλακτικών μορφών.
Επένδυσεις σε ερευνητικά προγράμματα τα οποία θα βοηθήσουν στην άμεση χρήση και εμπορία αιολικής ενέργειας, Algae fuel & ηλιακή ενέργεια.
Στο πλαίσιο αυτό, οι στρατηγικές μάρκετινγκ για την προσέλκυση επενδυτών σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας εξυπηρετούνται καλύτερα από μια προσέγγιση η οποία είναι (1) πολύπλευρη και μακροχρόνια (π.χ.,δεκαετίας), (2) εντάσσεται στο πλαίσιο των υφιστάμενων στρατηγικών οικονομικής ανάπτυξης, (3) περιλαμβάνει συγκεκριμένα στοιχεία της βιομηχανίας (π.χ., υποστήριξη των αγορών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας & τη δυνατότητα αντιμετώπισης ειδικών αναγκών για την παραγωγή της), και (4) χρησιμοποιει υφιστάμενες μελέτες και υποδομές προκειμένου να τεκμηριωθούν τα οφέλη που έχουν συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές.
Η προσέγγιση αυτή μπορεί να περιλαμβάνει:
- Την ανάπτυξη των περιφερειακών υποδομών και δικτύων,
- Την εκπαίδευση και κατάρτιση του εργατικού δυναμικού,
- Την άμεση προβολή και μάρκετινγκ,
- Την ανάπτυξη προγραμμάτων για την βελτίωση της ποιότητας ζωής & της τοπικής κοινωνίας,
- Ένα σταθερό & προβλέψιμο θεσμικό/κανονιστικό πλαίσιο,
- Παροχή φορολογικών κινήτρων,
- Λεπτομερής ανάλυση της αγοράς και των πόρων.
Nation Branding (Ενίσχυση του brand name «Ελλάδα- Greece- Hellas»)
Τρόποι:
- Διαδίκτυο/Κοινωνικά Media/Mobile: Ψηφιακό teaser (εξοικονόμηση κόστους και άμεση πρόσβαση, άμεση εκτίμηση των αποτελεσμάτων και «on the fly» τροποποιήσεις).
- Έντυπη διαφημιστική εκστρατεία προς υποστήριξη της δικτυακής προώθησης. Κωδικοποιημένη ορολογία η οποία θα περιλαμβάνει του τομείς : Ταξιδιών & Αναψυχής, εν πτήση (in flight), Τρόφιμα & εκδόσεις ‘money & lifestyle’. 8ιαφημιστικά banners και εντύπων σε επιλέγμενα σημεία (αεροδρόμια, εφημερίδες κτλ).
- Τηλεοπτική εκστρατεία: Προώθηση μίας φρέσκιας(fresh) εικόνας για την Ελλάδα, ορολογία (στην αγγλική) : sexy, hip, fun, luxurious, cultural, timeless, new- This is Greece.Learn About Greece-Go to Greece. Στόχος η συναισθηματική εμπλοκή του θεατή.
- Κινηματογραφική διάσταση: Στόχος η παραγωγή ξένων ταινιών στην Ελλάδα.
Τρόποι/μέσα:
- Τηλεποτικά Κανάλια: διαφήμιση, μακρο-πρόθεσμα προγράμματα,
- video pre-roll, long term video (You-Tube channel),
- Κινητά (Mobile) συμπεριλαμβανομένων των links για την ιστοσελίδα,
- Κοινωνικά (συμπεριλαμβανομένων pinterest, facebook, twitter),
- Εκδηλώσεις (επιλεγμένη χρησιμοποίηση διακεκριμέων Ελλήνων του εξωτερικού),
- Ενσωμάτωση ελληνικών τοποθεσιών σε τηλεοπτικά προγράμματα ξένων καναλιών και προβολή των «εναλλακτικών» (alternative) διαστάσεων της χώρας. Σύνδεση celebrities με συγκεκριμένους στρατηγικούς τομείς διαφήμισης.
Σχόλια