Το Brand «Θεσσαλονίκη» στην ψηφιακή εποχή
To brand μίας πόλης αφορά τι πιστεύει, πώς νιώθει και τι λέει για αυτήν ο κόσμος. Δεν είναι απλά ένα σλόγκαν και ένα λογότυπο, είναι η ταυτότητα και η τοποθέτησή της ως ελκυστικός τουριστικός ή επενδυτικός προορισμός. Η επικοινωνία και η διαμόρφωση αυτής της εντύπωσης κάποτε γινόταν στόμα με στόμα, πλέον γίνεται ψηφιακά, μέσα από το διαδίκτυο, τα κοινωνικά δίκτυα και μέσα από online κριτικές.
Η θεωρία αυτή, του brand των πόλεων δεν εξαιρεί την Θεσσαλονίκη, η οποία περισσότερο από κάθε άλλη φορά, σήμερα βρίσκεται στο επίκεντρο των εξελίξεων.
Η Θεσσαλονίκη αναζητά ένα δυνατό αφήγημα
Για να διαμορφωθεί ολοκληρωμένα και με αυθεντικότητα το αφήγημα της πόλης, απαιτείται αυτογνωσία. H πόλη πρέπει να ξέρει ποια είναι, τι θέλει και πού πηγαίνει. Έτσι θα ξέρει και τι έχει να πει, πώς να το πει και σε ποιον, αλλά και πώς να το υποστηρίξει: πώς φαίνεται και πώς φέρεται, τονίζει ο Τάσος Φλάμπουρας, Managing Partner one9six - Σύμβουλος Επικοινωνίας, μιλώντας στο epixeiro.gr.
Πρέπει να εκφράζει την πραγματικότητά της, τις αξίες και τους στόχους της και να είναι από τη μία δυναμικό και ευέλικτο, αλλά να αποτελεί και σταθερή αξία. Εκφράζει τη διαφοροποίησή της, τα ιδιαίτερα στοιχεία της, τους λόγους για τους οποίους κάποιοι θα την προτιμήσουν.
Την ψηφιακή εποχή οι πόλεις ζητούν τη συμμετοχή όλων, των κατοίκων τους, των τοπικών επιχειρήσεων, αλλά και των επισκεπτών τους, στη διαμόρφωση του αφηγήματος και του brand χρησιμοποιώντας διαδικτυακές διαδικασίες crowdsourcing για συλλογή περιεχομένου, ψηφοφορίες και γκάλοπ, έτσι ώστε το αποτέλεσμα να εκπροσωπεί όλες τις τάσεις και ιδιαιτερότητες και να υιοθετηθεί ευκολότερα από την τοπική κοινωνία.
Πόλεις παραδείγματα τέτοιων επιτυχημένων πρακτικών είναι το Αμβούργο και το Λονδίνο, των οποίων οι κάτοικοι αγκάλιασαν το brand και συνέβαλλαν στην επικοινωνία του σε τέτοιο βαθμό που οι συγκεκριμένες καμπάνιες έγιναν viral.
Συμμετοχή τοπικής κοινωνίας και επιχειρήσεων
To brand της πόλης ανήκει σε όλους. Η ανάπτυξη και προώθηση της Θεσσαλονίκης ως τουριστικός ή επενδυτικός προορισμός, προσθέτει, αφορά όλη την πόλη, όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, τις επιχειρήσεις αλλά και τους κατοίκους.
Απαιτεί συστράτευση και κοινή προσπάθεια στη δημιουργία τουριστικής υπεραξίας, τη διαμόρφωση μιας κουλτούρας και την οργάνωση μιας κοινότητας η οποία λειτουργεί συντονισμένα ως εκφραστής και ως πολλαπλασιαστής του αφηγήματος της πόλης. To μεγαλύτερο μέρος αυτής της δραστηριότητας συμβαίνει στα κοινωνικά δίκτυα, όπου ο διαμοιρασμός περιεχομένου δημιουργεί τάσεις και διευρύνει την αντίληψη σχετικά με τον προορισμό.
Τα οφέλη
Οι τουριστικές επιχειρήσεις ωφελούνται άμεσα από το branding της πόλης. Οι περισσότερες τουριστικές επιχειρήσεις όμως χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, κυρίως για να προβάλλουν την επιχείρησή τους και όχι τον προορισμό, παρόλο που ο προορισμός είναι η πρώτη επιλογή του επισκέπτη.
Προβάλλοντας την πόλη, τα αξιοθέατα και τις εκδηλώσεις της, μια τουριστική επιχείρηση μπαίνει σε ένα ευρύτερο πλαίσιο συμβάλλοντας στην ενίσχυση του προορισμού από το οποίο έχει μόνο να κερδίσει.
Μάχες με τον ανταγωνισμό
Καταλήγει λέγοντας ότι πόλεις σε όλο τον κόσμο ανταγωνίζονται μεταξύ τους για να κερδίσουν το μερίδιό τους από την παγκόσμια τουριστική αγορά.
Το σωστό branding και η αυθεντικότητα του αφηγήματος της πόλης σε συνδυασμό με τη σωστή χρήση των ψηφιακών εργαλείων, στρατηγικών και τεχνικών και τη συμμετοχή των τουριστικών επιχειρήσεων και των πολιτών στην προβολή της, προσφέρουν ένα ουσιαστικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην τουριστική αγορά και τη δημιουργία υπεραξίας η οποία αφορά όλους.
Σχόλια