Branding. Η βάση της εταιρικής ταυτότητας. Το DNA μιας συναρπαστικής καμπάνιας, το Α & το Ω ενός νέου προϊόντος. Ένας απ’ τους ακρογωνιαίους λίθους του branding είναι το ίδιο το σήμα - λογότυπος (logo) που συνήθως εκφράζεται: α) από ένα γραφιστικό σχέδιο - σύμβολο, β) τον λογότυπο (λογότυπος = ο τρόπος που απεικονίζεται ο λόγος) ή συνδυασμό και των δύο.
Στη σύγχρονη γραφιστική, το σύμβολο είναι πλέον σχεδόν πάντα απαραίτητο καθώς βοηθά και στην ψηφιακή απεικόνιση του λογοτύπου σε διάφορες μορφές. Τι γίνεται, όμως, όταν το σήμα - λογότυπος χρειάζεται ανανέωση και ποια είναι η σωστή στιγμή για μια εταιρεία να προβεί σε κάτι τέτοιο; Συνήθως, όταν μιλάμε για «ανανέωση» (κι όχι για ολοκληρωτική επανατοποθέτηση - repositioning του brand στην αγορά) έχουμε 2 επιλογές: Eίτε θα κάνουμε redesign, είτε θα κάνουμε rebranding. Πολλές φορές, αυτοί οι δύο όροι χρησιμοποιούνται εναλλακτικά μεταξύ τους, ως συνώνυμα… Κι όμως… είναι δύο αρκετά διαφορετικές έννοιες.
Redesign
Το Redesign, στα ελληνικά «επανασχεδιασμός», είναι στην ουσία αλλαγή της εμφάνισης του σήματος - λογοτύπου ώστε να εκμοντερνιστεί, συνάδοντας καλύτερα με τις εκάστοτε ανάγκες της αγοράς και του target group του, που κι αυτές μπορεί σχετικώς να μεταβάλλονται με το πέρασμα του χρόνου. Τα χαρακτηριστικά του redesign μπορεί να είναι η Επανασχεδίαση σήματος - λογοτύπου, δίνοντάς του μια πιο «φρέσκια» όψη ως προς τον λογότυπο (τη γραμματοσειρά), τα χρώματα και τα σύμβολα που περιλαμβάνει.
Συνήθως κάθε 5 με 10 έτη, οι γραφιστικές τάσεις σε σχέση με τις χρωματικές επιλογές, τα δημοφιλέστερα fonts, αλλά και τη γενικότερη εικόνα ενός logo αλλάζουν. Π.χ. παχιές ή λεπτές γραμμές, αποχρώσεις, σχήματα κτλ.
Καλό θα είναι λοιπόν, το brand να ανασχεδιάζει, βελτιώνει, επικαιροποιεί το σήμα - λογότυπο ανά πέντε χρόνια περίπου, ώστε να μπορεί να παραμένει «εντός εποχής».
Πότε κάνουμε Brand Redesign: Όταν θέλουμε να κρατήσουμε σταθερό το brand ως προς την υπόσταση και τις αξίες που πρεσβεύει, αλλά όμως παράλληλα να του εκσυγχρονίσουμε την αισθητική, δίνοντάς του μια πιο ελκυστική και εμπορική όψη.
Ένα παράδειγμα redesign που πραγματοποίησε η Fiftyeggz, ήταν το logo της Spartan Security, εταιρείας Security. Βάσει του core value του brand, που είναι η ασφάλεια, το κύρος και η δύναμη, ανανεώθηκε η γραμματοσειρά και ο σχεδιασμός του logo, κάνοντάς τον πιο minimal. Eπίσης, διατηρήθηκε το σύμβολο του «Σπαρτιάτη» που χαρακτηρίζει και το όνομα, δημιουργώντας παράλληλα ένα «V» που δίνει δυναμική, ενώ παραπέμπει και στο τικ της σωστής επιλογής.
Επομένως, κάνουμε redesign όταν χρειαζόμαστε μία απλή ανανέωση του brand μας επειδή τα στοιχεία του δεν είναι πια επίκαιρα κι όχι μια πιο μεγάλη αλλαγή.
Rebranding
Στα ελληνικά «επαναπροσδιορισμός». Το rebranding είναι κάτι πολύ παραπάνω απ’ το redesign. Εκτός από τον επανασχεδιασμό του λογοτύπου, στόχος του είναι να αλλάξει την εταιρική εικόνα ή πολλές φορές να απευθυνθεί σε νέο κοινό - στόχο. Σημαντικό, βέβαια, είναι να γίνει με τον κατάλληλο τρόπο ώστε να μη δημιουργήσει σύγχυση ή απογοήτευση στο υπάρχον target group.
Τα χαρακτηριστικά του rebranding μπορεί να είναι:
- Σημαντικές αλλαγές στο logo,
- Αλλαγή στο slogan,
- Νέο brand identity/Tone of Voice/Visual Image.
Πότε κάνουμε Rebranding: Όταν θέλουμε να επιτύχουμε «πλήρη μεταμόρφωση» που περιλαμβάνει εκτός από αλλαγή στο design του σήματος - λογοτύπου, επίσης αλλαγή στο ύφος, στο tone of voice καθώς και στο brand storytelling με στόχο η εταιρεία να ανταποκριθεί σε νέα trends και σε νέους πελάτες, ενδυναμώνοντας ή αλλάζοντας τις αξίες της.
Ένα παράδειγμα rebranding για τη Fiftyeggz, είναι το project της elatirio strom, όπου ο σχεδιασμός ενός εντελώς διαφορετικού και μοντέρνου λογοτύπου καθώς και νέου tagline, έδωσε στην εταιρεία τη δυνατότητα να κάνει μια «επανεκκίνηση» όσον αφορά στην εικόνα της, απευθυνόμενη σε νεανικότερο κοινό. Με το νέο tagline «Relax. Sleep. Enjoy.», με το νέο campaign motto «Snooze the Day» και με καινούργια δημιουργικά, επαναπροσδιορίστηκε η συνολικότερη ταυτότητα του brand. Επομένως, κάνουμε rebranding όταν θέλουμε να πραγματοποιήσουμε πιο σύνθετες και ριζικές αλλαγές στο brand μας, με στόχο να ανταποκρίνεται στη νέα εταιρική στρατηγική.
Η απόφαση λοιπόν είναι στα χέρια σας. Redesign ή Rebranding;
Ανταποκριθείτε στα trends της εποχής & τις ανάγκες του κοινού σας και με τη βοήθεια μιας έμπειρης διαφημιστικής εταιρείας, δώστε στο brand σας την εικόνα που του αξίζει ώστε να αυξήσετε τις πωλήσεις σας!
Σχόλια