Στα γραφεία της "We design" πέρα από τα αντικείμενα της συλλογής "Greece Revisted" που εξωστρακίζουν το φολκλόρ στοιχείο από τα ελληνικά ενθύμια, συναντά κανείς diy ξύλινα ζωάκια, μακέτες, διαφάνειες με illustrations και βιβλία, αμέτρητα βιβλία που δημιουργούν την αίσθηση μιας αραδιασμένης έμπνευσης για δυνητικές μελλοντικές δημιουργίες: σχέδια, αντικείμενα και χώρους...
Η Θεανώ Πετρίδου είναι γραφίστας, ο Σέργιος Φωτιάδης βιομηχανικός σχεδιαστής και ο αδερφός του, Φίλιππος, αρχιτέκτονας. Και οι τρεις έχουν σπουδάσει ή εργαστεί στην Αμερική αλλά γνωρίστηκαν σε διακοπές στην Πάτμο ενώ ένα γαλλικό εκπαιδευτικό βιβλίο του οποίου η Θεανώ ανέλαβε την εικονογράφηση και ο Φίλιππος, την παραγωγή και επιμέλεια, υπήρξε το «πρωτόλειο» της συνεργασίας τους. Όλοι τους χαρακτηρίζονται από το πάθος για ό,τι αφορά το design και έτσι δεν άργησε να έρθει η στιγμή που δημιούργησαν τη "We design" προκειμένου να σχεδιάζουν όπως μας λένε, "οτιδήποτε μπορεί να σχεδιαστεί".
Με το που δρασκελίσει κανείς τα γραφεία τους ο ισχυρισμός τους επιβεβαιώνεται. Αμέτρητα μικροαντικείμενα των ήδη τελειωμένων και χιουμοριστικών εν μέρει συλλογών τους κάνουν παρέλαση πάνω σε μακρόστενα ράφια και προθήκες, μεγαλύτερα κοσμούν τους τοίχους οι οποίοι καλύπτονται σε σημεία μέχρι και από θεατρικά σκηνικά. Diy ξύλινα ζωάκια, μακέτες, διαφάνειες με illustrations και βιβλία, αμέτρητα βιβλία δημιουργούν την αίσθηση μιας αραδιασμένης έμπνευσης για δυνητικές μελλοντικές δημιουργίες: σχέδια, αντικείμενα, χώροι... Όταν τους ρωτάμε τι μπορεί να περιλαμβάνει το σύμπαν των αντικειμένων, έστω και αΰλων, τα οποία μπορούν να σχεδιαστούν, απαντούν με το παράδειγμα ενός bar. Πέρα από το logo, το menu, το website, υπάρχει το ίδιο το κτήριο, ο εσωτερικός χώρος και τα αντικείμενα που περιέχει στη παραμικρή τους μάλιστα λεπτομέρεια, από τα έπιπλα έως την τελευταία κανάτα, τα οποία επιδέχονται σχεδιασμού. Αυτή είναι, σε γενικές γραμμές, η λογική που ακολουθούν. Όλα βέβαια προϋποθέτουν ενδελεχείς μελέτες ώστε να είναι χρηστικά και λειτουργικά αλλά κυρίως για να υπακούν στους κανόνες του αστερισμού μιας κοινής ταυτότητας.
Ενώ για χρόνια είχαν συνηθίσει να σχεδιάζουν για τρίτους, κάποια στιγμή αποφάσισαν να ενώσουν τα επιμέρους ενδιαφέροντα και ικανότητές τους, δημιουργώντας τη σειρά Greece Revisited. Θεωρώντας ότι βρισκόμαστε σε μια εποχή κρίσης, δεκτική επαναπροσδιορισμού ορισμένων ελληνικών στοιχείων αλλά και της γενικότερης εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό, θέλησαν να απευθυνθούν στον τουρισμό, τη μεγαλύτερη, αυτή τη στιγμή, βιομηχανία της χώρας μας σύμφωνα με την άποψή τους. Μέχρι πρόσφατα, οι εναλλακτικές των αντικειμένων, ενθυμίων ή σουβενίρ όπως έχουμε συνηθίσει να τα λέμε, που μπορούσε να βρει κανείς, ήταν πολύ περιορισμένες. Οι ίδιοι εξωστρακίζουν τεχνηέντως κάθε υποψία φολκλόρ ρετσινιάς της ελληνικότητας χρησιμοποιώντας ωστόσο στη συλλογή τους διάφορα στοιχεία της ελληνικής πραγματικότητας που είτε τα θυμόμαστε ακόμα είτε υπάρχουν τριγύρω μας. Ανέτρεξαν στην παράδοση για να δημιουργήσουν μια design λειτουρική επικαιρότητα, επαναφέροντας την απομακρυσμένη στο χρόνο, απρόσιτη πολλές φορές ελληνική σημειολογία σε μια πιο καθημερινή, οικεία και σύγχρονη λογική. Μας αναφέρουν ως παράδειγμα την μυθολογία και την ιστορία, οι οποίες δεν πρέπει να αποφεύγονται ως πηγές έμπνευσης αλλά αντιθέτως, πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη έμφαση και σημασία στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζονται.
Προς στιγμήν ο σχεδιασμός και η παραγωγή γίνονται εξολοκλήρου στην Ελλάδα, όχι όμως και τα υλικά, οι πρώτες ύλες δεν είναι ελληνικές αφού τις περισσότερες φορές είναι δυσεύρετες. Εύχονται να μπορέσουν συνεχίσουν σε αυτό το μοτίβο της προσπάθειας ενίσχυσης της ελληνικής παραγωγής αλλά στην πραγματικότητα συναντούν πολλά εμπόδια αλλά και πρακτικές δυσκολίες λόγω της γενικότερης κατάστασης και της κρίσης. Είναι λένε δεδομένο ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχουν πολλοί άνθρωποι πια που ασχολούνται με την κατασκευή και έτσι υφίσταται ένα άτυπο είδος μονοπώλειου αλλά επίσης δεν μπορεί να αναπτυχθεί και ο απαραίτητος ανταγωνισμός προκειμένου να κρατηθούν οι τιμές χαμηλά. Επιπλέον δεν υπάρχει χρόνος ώστε να εξηπηρετήθεί κανείς έγκαιρα, παρόλο που, όπως μας επισημαίνουν, οι Έλληνες κατασκευαστές έχουν τις καλύτερες προθέσεις.
Σαν κουλτούρα, ως λαός θεωρούν ότι έχουμε βασικές ελλείψεις ως προς την αισθητική και δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι για την άμεση αντιστροφή αυτής της κατάστασης. Ωστόσο σήμερα είναι πολλές οι προσλαμβάνουσες, οι πληροφορίες αλλά και οι προσπάθειες που γίνονται στην Ελλάδα που βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση. Ακόμα και το ΙΚΕΑ πιστεύουν ότι εισήγαγε μια πιο μίνιμαλ αισθητική άσχετα με το εάν είναι καλή η ποιότητα των προϊόντων ή αν οι περισσότεροι αγοράζουν τα προϊόντα εξαιτίας της χαμηλής τους τιμής. Είκοσι χρόνια πριν, οι επιλογές του Έλληνα ήταν ασφυκτικά περιοριμένες. Σιγά σιγά, μπαίνοντας πλέον στα ελληνικά σπίτια μπορεί να αντιληφθεί κανείς αυτή την βελτίωση στην αισθητική.
Ενθαρρυντικά θεωρούν ακόμα ότι είναι τα στοιχεία που αφορούν το κομμάτι του σχεδιασμού, του design και της δημιουργικότητας στην Ελλάδα. Η κρίση έχει δώσει ειδικά στους νέους, χρόνο για να σκεφτούν, να προβληματιστούν ώστε να παράξουν κάτι αξιόλογο. Δέκα χρόνια πριν συνέβαινε το ακριβώς αντίθετο. Όλοι ήθελαν να δείχνουν πως ξέρουν τι κάνουν, χωρίς δεύτερες σκέψεις. Σε αντίθεση με το σήμερα υπήρχαν δουλειές αλλά όχι και χρόνος για να επανεξετασθεί το τι παρήγαγε κανείς προκειμένου να επιτευχθεί κάτι αξιοσημείωτο. Πλέον γίνονται προσπάθειες για παραγωγή και εξαγωγή ελληνικών προϊόντων, αναπτύσσεται ο ανταγωνισμός και ο πελάτης έρχεται πιο υποψιασμένος, επενδύει τόσο στην εικόνα του όσο και στο κομμάτι του design.
Η δημιουργικότητα ξεκινά σύμφωνα με τους ίδιους ακόμα και από τη στιγμή που μπαίνει κανείς στη διαδικασία ανεύρεσης ενός υλικού που είναι δυσεύρετο. Η αναζήτηση ή παραλλαγή του υλικού, προκειμένου να εφαρμόσει στην κάθε περίπτωση ή το πως θα προσπαθήσει να το εισάγει κανείς μόνος του, ανήκουν στη σφαίρα του «δημιουργικού». Η δημιουργική σκέψη έχει να κάνει με το "Δεν τα βάζω κάτω, προχωρώ ώσπου να βρω τη λύση χωρις να ματαιοπονώ".
Το πιο βασικό κομμάτι θεωρούν ότι είναι αυτό της εξωστρέφειας. Η Ελλάδα είναι πολύ περιορισμένη αυτό τον καιρό σε ανθρώπους που έχουν προτεραιότητα να αποκτήσουν ένα design αντικείμενο και για αυτό τον λόγο σκοπεύουν να διευρύνουν την γκάμα των προϊόντων τους, προσθέτοντας κάποια πιο προσιτά σε οικονομικούς όρους αντικείμενα. Μέσω του eshop γίνονται παραγγελίες και από μαγαζιά του εξωτερικού αλλά άμεσο σχέδιο τους αποτελεί να εντατικοποιήσουν αυτήν την προσπάθεια. Η εξωστρέφεια βεβαίως, δεν σταματά στο εμπορικό κομμάτι αλλά αποτελεί για εκείνους τη βασική τους πρόκληση, να βγει μια πιο φρέσκια εικόνα της Ελλάδας προς τα έξω. «Πρέπει γενικότερα να βρεθεί ο τρόπος και η στρατηγική για να αρχίσει το κομμάτι της εικόνας της Ελλάδας να εκσυγχρονίζεται. Αυτό που χρειάζεται είναι μια νέα λογική".
Σχόλια