"Two"... "is company" συμπλήρωσε η μία την άλλη. Η industrial designer Νταϊάννα Καρβούνη και η αρχιτέκτονας Βίβιαν Φίλιππα βρίσκονται πίσω από την "Two is company", τη σφραγίδα της οποίας φέρουν customized κατοικίες και interiors καθώς και αντικείμενα και έπιπλα σχεδιασμένα και κατασκευασμένα στην Ελλάδα.
Δουλεύουν ήδη στην Ευρώπη, κυρίως σε Λονδίνο, Ρώμη και Μιλάνο, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν πελάτες σε Νέα Υόρκη και Καλιφόρνια. Αυτή την περίοδο ετοιμάζουν έπιπλα και φωτιστικά για τα ξενοδοχεία Hyatt, ενώ μέσα στο 2015 θα λανσάρουν τρεις καινούργιες συλλογές, μεταξύ των οποίων, την Lychnos που έχει σχέση με το φως σε όλες του τις εκφάνσεις και την Krios, μια σειρά από γεωμετρικά αντικείμενα μικρής κλίμακας.
Πριν συμπλεύσετε επαγγελματικά, το 2009, είχατε αμφότερες επιτυχημένες καριέρες. Ποιά θεωρείτε τα κομβικότερα σημεία στην πορεία σας έως τότε και γιατί;
Βίβιαν: Κομβικό σημείο ήταν γνωριμία μου με τον καθηγητή και μέντορά μου Δημήτρη Φιλιππίδη στο Πολυτεχνείο, πολεοδόμο, συγγραφέα και πολύ ανοιχτόμυαλο και δραστήριο άνθρωπο. Από εκεί άρχισε ουσιαστικά η αρχιτεκτονική μου εκπαίδευση. Επίσης, το ότι βίωσα - τόσο επαγγελματικά όσο και σαν κάτοικος - το κέντρο της Αθήνας και την περιοχή του εμπορικού τριγώνου σε μια ιδιαίτερα έντονη δεκαετία (2000-2010), ήταν για μένα φοβερή πηγή έμπνευσης.
Νταϊάννα: Την περίοδο που έζησα στη Νέα Υόρκη, όπου άρχισε να ενεργοποιείται ένας διάλογος ανάμεσα στην Ελληνικότητα που υπήρχε έντονα μέσα μου και στον κοσμοπολιτισμό. Αυτή η δυαδικότητα, η οποία με χαρακτηρίζει μέχρι σήμερα, ήταν ένας σημαντικός καταλύτης για την καριέρα μου. Μετά την επιστροφή μου στην Ελλάδα, εξίσου κομβικό σημείο αποτέλεσε για μένα η ίδρυση του δικού μου showroom, απ' όπου μπόρεσα να εκφράσω ανεμπόδιστα τη δημιουργικότητα μου και να δομήσω ένα τρόπο γραφής πολύ προσωπικό.
Αποφασίζετε να συνεργαστείτε δημιουργώντας την "Two is company". Ποιά υπήρξε όμως η ιστορία πίσω από την αποκρυστάλλωση της ιδέας και γιατί επιλέξατε αυτό το όνομα που στην ουσία υποδηλώνει την ίδια τη συνέργεια αυτή;
Η επιλογή του ονόματος ήταν κατά κάποιον τρόπο το πρώτο κοινό μας project. Το δύο είναι ο τυχερός μας αριθμός, ένας συμβολισμός με ιδιαίτερη σημασία για μας, και θέλαμε οπωσδήποτε να μπει στο όνομα της εταιρείας. Το ξεκίνησε λοιπόν η μία, λέγοντας "Two..." και η άλλη συμπλήρωσε "...is company." Κάπως έτσι λοιπόν ανακαλύψαμε ότι συμπληρωνόμαστε και αυτός παραμένει ο τρόπος που δουλεύουμε μέχρι και σήμερα. Βγήκε πολύ αβίαστα μέσα από τη συζήτηση και ήταν η πρώτη χειροπιαστή απόδειξη ότι θα μπορούσαμε πράγματι να δουλέψουμε μαζί. Ήταν το αποτέλεσμα μιας πολύ ουσιαστικής επικοινωνίας και μια συνέργεια που εγκαθίδρυσε τον τρόπο συνεργασίας μας.
Παραμένει ευδιάκριτη η σχεδιαστική σας ματιά την ίδια στιγμή που αναμοχλεύετε αναφορές από τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό, art deco κ.α με μοτίβα και δομές της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, στοιχεία της σύγχρονης μας καθημερινότητας, χρησιμοποιώντας ελληνικά φυσικά υλικά και συνεργαζόμενες με Έλληνες τεχνίτες. Αποτελεί εν τέλει, αυτό που θα ονομάζαμε «αποδομημένη-αναπροσαρμοσμένη» Ελληνικότητα, τη βάση της επίδοξα ακροβατικής σας δημιουργίας;
Σίγουρα όλα αυτά τα στοιχεία αποτελούν σημαντικό κομμάτι της αισθητικής μας ταυτότητας, αλλά έχουμε ανακαλύψει ότι τελικά αυτό που παίζει τον σημαντικότερο ρόλο για μας είναι οι σχέσεις που δημιουργούμε μέσα από τη δουλειά μας με άλλους πολιτισμούς. Με το πέρασμα των χρόνων, έχουμε ανακαλύψει ότι αυτό που εμείς αποκαλούμε Ελληνικότητα, είναι κάτι πολύ πιο συμπαντικό. Ο μαίανδρος, για παράδειγμα (στα Αγγλικά, Greek key), είναι ένα στοιχείο που βρίσκεται σε πολλές κουλτούρες, από τους Μάγιας μέχρι τους Ιάπωνες, κι αυτό είναι πολύ απελευθερωτικό. Η αρχαϊκή λιτότητα που τόσο έχουμε αγαπήσει, είναι ένα σύνολο αρχετυπικών συμβόλων και δομών που συναντάται στις απαρχές πολλών πολιτισμών. Προφανώς ο κάθε άνθρωπος το εκλαμβάνει ανάλογα με τις καταβολές του, αλλά πιστεύω ότι είναι πολύ απελευθερωτικό για ένα καλλιτέχνη να αποδεσμεύεται από την εθνικότητά του και να βρίσκεται σε αρμονία με κάτι πιο μεγάλο που ξεπερνάει τα σύνορά της χώρας του.
Είναι γνωστό ότι αναγνωρίζετε πως κάθε Έλληνας δημιουργός είναι ένας ολόκληρος κόσμος. Ποιοί είναι ωστόσο οι πραγματικά αγαπημένοι σας Έλληνες δημιουργοί, εκείνοι που σας ενέπνευσαν και εξακολουθούν να σας εμπνέουν;
Μας εμπνέουν οι αρχιτέκτονες του μοντερνισμού, που δημιούργησαν από τα μέσα της δεκαετίας του 30 μέχρι και το τέλος του 60. Έχουν προσφέρει πολύ σημαντικά αν και διάσπαρτα έργα - δυστυχώς αρκετά από αυτά κατεδαφισμένα – τα οποία συγκροτούν ένα σώμα αρχιτεκτονικής πολύ γοητευτικό, που συνδυάζει μοναδικά αυτό το διεθνές κίνημα με τις ειδικές Ελληνικές συνθήκες και κλίμακες. Αγαπημένοι δημιουργοί επίσης είναι ο Τάκης Ζενέτος, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος, ο Γιάννης Μόραλης, η Ελένη Βερναρδάκη, ο ψυχίατρος και ποιητής Γιώργος Χειμωνάς, ο αρχιτέκτονας και συνθέτης Ιάννης Ξενάκης, αλλά και ο Ελευθέριος Σαρίδης, ένας πολύ δημιουργικός και πρωτοπόρος επιχειρηματίας για την εποχή του.
Πηγή έμπνευσης σας είναι οτιδήποτε μπορεί να σας προκαλέσει αισθητική συγκίνηση: το αστικό τοπίο, οι χάρτες, η ψυχανάλυση, οι πρωτογενείς φυσικοί σχηματισμοί ακόμα και οι σχέσεις ανάμεσα σε πράγματα και ανθρώπους. Φαίνεται να θέλετε να παίξετε ή να ξεγελάσετε το χωροχρόνο, τις προοπτικές, τις διαστάσεις ενώ το motto σας στη ζωή είναι: "Now is the right time". Τί είδους «διαβατήριο» αποτελεί για εσάς η αισθητική;
Η αισθητική αποτελεί διαβατήριο για όλες τις εκφάνσεις της καθημερινής ζωής, δεν έχει μόνο να κάνει με τον τρόπο που συνδυάζουμε υλικά, υφές και χρώματα όταν σχεδιάζουμε ένα κτίριο ή ένα έπιπλο. Αισθητική είναι ο τρόπος που μιλάς, που σκέφτεσαι, που φέρεσαι... Υπάρχει στις προσθέσεις σου, στην στάση σου στη ζωή, υπάρχει παντού! Χάρη στην "Two Is Company" έχουμε συντάξει ένα δικό μας αισθητικό λεξιλόγιο, βάση του οποίου ερμηνεύουμε ολόκληρο τον κόσμο.
Είστε προσανατολισμένες στη διεθνή αγορά όπου το ελληνικό design έχει ακόμα ισχνή παρουσία. Επιχειρηματικά αυτήν την εποχή, ποιές είναι οι δυσκολίες και ποιές ενδεχομένως οι ευοίωνες προοπτικές αναφορικά με το εγχείρημα σας;
Δεν πιστεύουμε ότι το ελληνικό design κατέχει ισχνή παρουσία. Σημειακά, υπάρχει πολύ ισχυρή δυναμική στους Έλληνες που ζουν, δουλεύουν και δημιουργούν στο εξωτερικό. Δεν συμφωνούμε με την οπτική της "ήπιας" παρουσίας του Ελληνικού στοιχείου στη διεθνή αγορά. Αν είσαι προσηλωμένος στους στόχους σου, πάντα υπάρχει κάποιος τρόπος να τους κατακτήσεις. Στη δική μας περίπτωση, ακόμα και τα social media έχουν παίξει τεράστιο ρόλο στις εμπορικές μας σχέσεις με το εξωτερικό. Τα boards της Two is Company έχουν υψηλό visual appeal και έχουν αυξήσει απίστευτα την αναγνωρισιμότητα της εταιρείας εκτός συνόρων, σε σημείο που εκπλήσσει ακόμα κι εμάς τις ίδιες! Πάντως, αν θεωρήσουμε ότι υπάρχει μια εσωστρέφεια στην Ελληνική δημιουργία, τότε έχει τις ρίζες στην Ελληνική οικογένεια, η οποία μας έχουν μάθει ότι είναι το κέντρο του κόσμου. Πρέπει να είσαι πολύ πιο ανοιχτόμυαλος αν θέλεις να σπάσεις τον κλοιό.
Θα ήθελα να μας μεταφέρετε την ήδη αισιόδοξη εικόνα για τη πορεία του ταξιδιού των προϊόντων και υπηρεσιών της "Two is company" εκτός συνόρων. Σε ποιές χώρες δραστηριοποιήστε και ποιά είναι τα αγαπημένα σας υλοποιημένα και επερχόμενα projects;
Δουλεύουμε πολύ στην Ευρώπη, κυρίως με Λονδίνο, Ρώμη και Μιλάνο. Στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουμε πελάτες σε Νέα Υόρκη και Καλιφόρνια. Αυτή την περίοδο κάνουμε κάποια έπιπλα και φωτιστικά για τα ξενοδοχεία Hyatt. Τα project που αναλαμβάνουμε κινούνται σε διάφορες κλίμακες, από διακοσμητικά αντικείμενα μέχρι αρχιτεκτονικό σχεδιασμό. Το μόνο που δεν κάνουμε είναι sourcing. Όλα τα αντικείμενα και τα έπιπλα που χρησιμοποιούμε στις μελέτες μας φέρουν τη σφραγίδα της Two Is Company και είναι σχεδιασμένα και κατασκευασμένα χειροποίητα στην Ελλάδα, ειδικά για τους πελάτες μας. Μέσα στο 2015 θα λανσάρουμε τρεις καινούργιες συλλογές, την Lychnos που έχει σχέση με το φως σε όλες τις εκφάνσεις του, την Krios, μια σειρά από γεωμετρικά αντικείμενα μικρής κλίμακας, και μία νέα συλλογή που θα περιλαμβάνει έπιπλα και καθιστικά. Έχουμε κάνει ένα σχετικά πρόσφατο άνοιγμα σε αντικείμενα μικρότερης κλίμακας, προσφέροντας μεγαλύτερη ευελιξία στον καταναλωτή που μπορεί να μη θέλει απαραίτητα να αγοράσει κάτι μεγάλο και ακριβό. Η ποιότητα παραμένει σταθερή, το μόνο που αλλάζει είναι η κλίμακα.
Ποιά θα αποτελέσουν γενικότερα τα επόμενά σας βήματα αλλά και ποιό οραματίζεστε ως το ιδανικό, ονειρικό project που θα θέλατε να αναλάβετε;
Έτυχε πρόσφατα να δούμε μια ταινία επιστημονικής φαντασίας με art deco αναφορές, όπου τα σκηνικά ήταν σαν τα είχαμε φτιάξει εμείς. Πιστεύουμε ότι θα μας ταίριαζε πολύ να δουλεύαμε στον κινηματογράφο σχεδιάζοντας σετ, ειδικά σε ταινίες με έντονη αφαιρετικότητα, από το Metropolis μέχρι το Hunger Games - τουλάχιστον το τρίτο μέρος!
Σχόλια