Νίκος Ταχιάος: Όλα τα σχέδια για το Μετρό Θεσσαλονίκης και οι μετέπειτα στόχοι
Προτιμάει να μιλάει με στοιχεία και έργα, όχι με υποσχέσεις, μάς λέει ο κ. Νίκος Ταχιάος, πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ στη συνέντευξή του στο epixeiro.gr. Αναφερόμενος στον προγραμματισμό του Μετρό Θεσσαλονίκης, σημειώνει ότι οι επόμενοι στόχοι-σταθμοί είναι οι Αμπελόκηποι, Μενεμένη, Εύοσμος, Κορδελιό, Σταυρούπολη, Νεάπολη, αεροδρόμιο και Τούμπα, Χαριλάου. Ταυτόχρονα, εστιάζει σε τρία σημεία: στην εκκρεμότητα της Βενιζέλου, στην ενίσχυση του δικτύου με 15 νέους συρμούς και στην ανάθεση της λειτουργίας του Μετρό σε ιδιώτη πάροχο συναφών υπηρεσιών.
Ποιες είναι οι τελευταίες εξελίξεις στην έκβαση των έργων στο Μετρό της Θεσσαλονίκης;
Είναι γνωστό πως παρά τη σημαντική πρόοδο των έργων πολιτικού μηχανικού που είχε σημειωθεί μέχρι την στιγμή που η σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε. παρέλαβε το έργο, σημαντικές εκκρεμότητες απέμεναν να το κρατούν μακριά, πολύ μακριά από μία προοπτική ολοκλήρωσής του.
Οι μελέτες για την κατασκευή της σιδηροδρομικής επιδομής παρέμεναν ανέλεγκτες και οι σχετικές εργασίες ήταν πολύ περιορισμένες. Σε πείσμα των αντίθετων ισχυρισμών, η Βενιζέλου ήταν ένα ανεπίλυτο πρόβλημα και καμία προοπτική μερικής λειτουργίας της βασικής γραμμής δεν ήταν εφικτή, ούτε καν υπό συζήτηση. Και μάλιστα, η εκκρεμότητα του σταθμού Βενιζέλου επηρέαζε δραματικά το χρονοδιάγραμμα του έργου, το οποίο για τον λόγο αυτόν και, σε έναν βαθμό, λόγω των καθυστερήσεων στον σταθμό Αγίας Σοφίας, δεν είχε οριστικοποιηθεί. Και φυσικά, τίποτε μα τίποτε δεν είχε γίνει προς την κατεύθυνση της λειτουργίας του έργου. Δεν υπήρχε καμία προεργασία, ούτε καν πρόβλεψη για operator.
Κι επίσης, σε ό,τι αφορά την επέκταση προς Καλαμαριά, δεν είχαν εκπονηθεί σημαντικές μελέτες των συστημάτων και φυσικά δεν είχαν διενεργηθεί οι σχετικοί διαγωνισμοί.
Όλα αυτά έχουν πάρει τον δρόμο τους. Σήμερα, θέλω να εστιάσω σε τρία θεμελιώδη ζητήματα:
Πρώτον, στην εκκρεμότητα της Βενιζέλου. Περιμένουμε την σχετική απόφαση του ΣτΕ για να ξεκινήσουμε εργασίες στον κεντρικό πυρήνα του σταθμού, αφού στην νότια είσοδο του, σήμερα εκτελούμε εκτεταμένη ανασκαφή. Όταν αυτή εκδοθεί κι εφόσον είναι θετική, θα μπορούμε να εκτιμήσουμε με ακρίβεια πόσος είναι ο εύλογος χρόνος κατά τον οποίο, λόγω της σχετικής καθυστέρησης και συνεκτιμώντας και τις συνέπειες της πανδημίας που έχει επιφέρει μία όχι αμελητέα πλέον αναστάτωση στα εργοτάξια, θα αποστούμε από τον ορίζοντα του Απριλίου του 2023 που αποτελεί την καταληκτική ημερομηνία του χρονοδιαγράμματος που έχουμε εγκρίνει. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, μέσα στο 2023, η βασική γραμμή θα είναι λειτουργική και οι αρχαιότητες -το τονίζω αυτό- στην θέση τους.
Δεύτερον, στην ενίσχυση του δικτύου με 15 νέους συρμούς πέραν των πρώτων 18. Ο σχετικός διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί μέσα στους προσεχείς μήνες. Το Μετρό θα ξεκινήσει την λειτουργία του με εφικτή την χρονοαπόσταση των 90 δευτερολέπτων μεταξύ των συρμών.
Τρίτον, στην γενναία απόφαση, η λειτουργία του Μετρό να ανατεθεί σε ιδιώτη πάροχο συναφών υπηρεσιών. Πρόκειται για μία πρακτική που προβλέπεται από το ενωσιακό δίκαιο και που έχει αρχίσει να εφαρμόζεται ευρέως. Υπάρχει πολύ σημαντική τεχνογνωσία σχετικά. Ήδη, εκπονούνται όλες οι απαιτούμενες μελέτες ώστε να διεξαχθεί το συντομότερο ο σχετικός διαγωνισμός.
Για την σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε. το έργο δεν συνιστά αντικείμενο επικοινωνίας, αλλά στοίχημα που θα κριθεί εκ του αποτελέσματος.
Συμπράξεις υπουργείου και δήμου Θεσσαλονίκης για τον πολυτροπικό σταθμό στη Νέα Ελβετία
Μπορείτε να μας περιγράψετε τον πολυτροπικο σταθμό 12 στρεμμάτων στην Νέα Ελβετία;
Δεν νομίζω ότι μπορώ να συνεισφέρω πολλά στην σχετική ενημέρωση. Ο σταθμός αυτός σχεδιάζεται και μελετάται από τον ΟΣΕΘ, στον οποίον ανάθεσε το έργο ο υπουργός υποδομών και μεταφορών κύριος Καραμανλής. Ήδη, από την προηγούμενη διοίκησή της, η Αττικό Μετρό είχε προχωρήσει σε μελέτες που αφορούν την οδό Μιχαήλ Ψελλού, πολύ σημαντικές για να αποκτήσουν λειτουργικότητα τόσο ο σταθμός του Μετρό, όσο και αυτός της μετεπιβίβασης. Οι σχετικές μελέτες, μόλις παραληφθούν οριστικά, θα εκχωρηθούν στον ΟΣΕΘ, όπως και στην Εγνατία Οδό Α.Ε., στην οποία έχει ανατεθεί η κατασκευή της οδού.
Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο, οι εποπτευόμενοι από αυτό φορείς και ο δήμος θα συμπράξουν ώστε η λειτουργία του Μετρό να ευθυγραμμιστεί με την αναγκαιότητα, ο συγκεκριμένος σταθμός να λειτουργήσει ανασχετικά προς την είσοδο στην πόλη οχημάτων που έρχονται από τις νότιες και ανατολικές περιαστικές περιοχές και την Χαλκιδική.
Ποια η άποψη για το ενιαίο κόμιστρο στις μεταφορές της Θεσσαλονίκης το οποίο θα μπορούσε ενδεχομένως να περιλαμβάνει και τις θαλάσσιες μεταφορές. Ένα κόμιστρο με άλλα λόγια στο οποίο θα ενταχθεί το Μετρό Θεσσαλονίκης;
Μπορώ να σας πω μόνο την προσωπική μου άποψη που είναι θετική. Πάντως, όπως καταλαβαίνετε, προκειμένου να ανατεθεί σε ιδιώτη πάροχο η λειτουργία του Μετρό, ήδη γίνεται μία προεργασία που εξετάζοντας τα οικονομικά μοντέλα έχει υποχρέωση να προσεγγίσει και το σχετικό ζήτημα. Δεν θέλω να προτρέξω αφού ασχέτως από την επί της αρχής τοποθέτηση, πρέπει κανείς να εξετάσει και διάφορους άλλους παράγοντες, όπως την ζωνοποίηση του συστήματος.
Θέλω όμως να κάνω ένα σχόλιο για την λεγόμενη θαλάσσια συγκοινωνία. Την παρακολουθώ εκ του σύνεγγυς, για καμιά τριανταριά χρόνια έχοντας και μία μακρά θητεία στην Εκτελεστική Επιτροπή του Οργανισμού Θεσσαλονίκης. Ο ίδιος δεν έχω πεισθεί ότι μιλάμε για μία παρέμβαση με φιλοδοξίες μεγαλύτερες από μία σύνδεση των παράκτιων περιαστικών δήμων με το κέντρο της πόλης. Ο ΟΣΕΘ έχει αναλάβει να κάνει εκ νέου μία διερεύνηση. Αν δεν «βγαίνει» ως επένδυση, δεν χρειάζεται να την εκθειάζουμε. Μια αδιέξοδη επιμονή αγγίζει τα όρια της ιδεοληψίας. Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται λύσεις, όχι φαντάσματα. Ας της δώσουμε λοιπόν μια τελευταία ευκαιρία.
Να ανεβάσουμε ρυθμούς σε Αττικό Μετρό και ΟΣΕΘ
Ποιο το πλαίσιο συνεργασίας με τον ΟΣΕΘ;
Ο ΟΣΕΘ αποτελεί την ομπρέλα των δημοσίων συγκοινωνιών της πόλης. Ήδη έχουμε μία πολύ στενή συνεργασία σε ό,τι αφορά την εκπόνηση της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, που θα «τρέξει» τα δύο προσεχή χρόνια και θα αποτελέσει εργαλείο του ΟΣΕΘ και για επιλογές στις οποίες πρέπει τάχιστα να καταλήξει, όπως η αναδιάρθρωση των υπολοίπων δημοσίων συγκοινωνιών της πόλης, που πρέπει να «κουμπώσουν» πάνω στο Μετρό.
Από εκεί και πέρα, τόσο η Αττικό Μετρό, όσο και ο ΟΣΕΘ πρέπει να ανεβάσουμε ρυθμούς προς όφελος των πολιτών.
Ποιος είναι ο επόμενος στόχος σας σε ό,τι αφορά το Μετρό Θεσσαλονίκης και το όφελος της πόλης της Θεσσαλονίκης από την ολοκλήρωση του έργου
Ο άμεσος στόχος είναι να ωριμάσουμε το έργο της επέκτασης του δικτύου προς τα βορειοδυτικά του πολεοδομικού συγκροτήματος, αξιοποιώντας την αρκετά πρωθύστερη, όχι όμως περιττή συμφωνία-πλαίσιο για πρόδρομες εργασίες, που βρήκαμε δημοπρατημένη, σε συνδυασμό με την ΜΑΜΘ της οποίας η ολοκλήρωση θα έπρεπε να έχει προηγηθεί, όπως και άλλα εργαλεία που έχουμε στην διάθεσή μας και σε δεύτερο χρόνο να ενσκήψουμε στις τεχνικές λεπτομέρειες της επέκτασης προς το αεροδρόμιο. Δεν θέλω να πω περισσότερα. Προτιμώ να μιλάω με στοιχεία και έργα, όχι με υποσχέσεις. Πάντως, ένα είναι ξεκάθαρο: Στο άμεσο μέλλον, η Αττικό Μετρό κοιτάει προς Αμπελόκηπους, Μενεμένη, Εύοσμο, Κορδελιό, Σταυρούπολη, Νεάπολη. Με κάποια υστέρηση προς το αεροδρόμιο και σε επόμενο χρόνο προς Τούμπα, Χαριλάου.
Όσο για το όφελος της πόλης: Εδώ που έχουμε φτάσει, περισσότερο από ένα σύγχρονο μέσο δημόσιας συγκοινωνίας, η ολοκλήρωση της βασικής γραμμής θα φέρει και την κάθαρση σε κάτι που μοιάζει να έχει στοιχειώσει την Θεσσαλονίκη, σαν κακόηχο ανέκδοτο πλέον. Θα ανακτήσουμε εμπιστοσύνη και αυτοπεποίθηση ώστε να «πάμε για άλλα», πάντα φιλόδοξα, αλλά όχι τεχνηέντως τόσο περιπετειώδη εγχειρήματα στο μέλλον.
Όσο για τα έργα Μετρό, αυτά δεν ολοκληρώνονται ποτέ, ακολουθούν την ροή της ανάπτυξης της πόλης. Ας το έχουμε αυτό στο μυαλό μας οι Θεσσαλονικείς, με την ευχή τα μελλούμενα να περιβάλλονται από μεγαλύτερη ωριμότητα, σύνεση και στοχοπροσήλωση.
Σχόλια