Μια από τις πιο δύσκολες προκλήσεις, τις οποίες ένας μάνατζερ καλείται να ανταπεξέλθει στην περίοδο της κρίσης που διανύουμε, είναι η παρακίνηση του προσωπικού. Έχει επικρατήσει γενικώς η άποψη ότι ο πρωταρχικός παράγοντας που αποτελεί κίνητρο για τους εργαζόμενους, προκειμένου να παραμένουν αποδοτικοί στην εργασία τους και να νιώθουν ικανοποίηση από αυτή, είναι ο οικονομικός...
Ωστόσο, δεν είναι και ο μοναδικός σημαντικός παράγοντας που συμβάλει στην ικανοποίηση από την εργασία και ως συνέπεια στην διατήρηση ή την αύξηση της παραγωγικότητας και της αποδοτικότητας του εργαζομένου. Ένας άλλος βασικός παράγοντας είναι το περιβάλλον εργασίας και το αίσθημα του εργαζομένου πως είναι σημαντικός για την επιχείρηση στην οποία εργάζεται.
Καθώς λοιπόν τα περιθώρια για οικονομική ικανοποίηση των εργαζομένων όλο και περισσότερο στενεύουν και τα χέρια ενός μάνατζερ φαίνεται να είναι «δεμένα ως προς αυτή την κατεύθυνση προκειμένου να παρακινήσει το προσωπικό του, είναι ίσως η ώρα να εστιάσουμε και να δώσουμε περισσότερο αξία στους «μη υλικούς» αυτούς παράγοντες, οι οποίοι δεν κοστίζουν τίποτα σε μία επιχείρηση, αλλά σημαίνουν πολλά για τον κάθε εργαζόμενο ως ανθρώπινη οντότητα και συμβάλουν θετικά στην παρακίνησή του.
Η κρίση λοιπόν πέρα από την γενικότερη αναθεώρηση των απόψεων μας καθώς και των καταστάσεων που θεωρούσαμε ως δεδομένες και πλέον δεν τις θεωρούμε, απαιτεί και αλλαγή των δεξιοτήτων της διοίκησης προσωπικού. Απαιτεί λοιπόν να αποκτήσουμε μία ανθρωποκεντρική προσέγγιση δίνοντας μεγάλη έμφαση στο να φροντίζουμε το εργατικό δυναμικό μας να αισθάνεται όμορφα με το αντικείμενο της καθημερινής του εργασίας και να κάνουμε μία στροφή από το «αποφασίζουμε και διατάσουμε» στο «ο καθένας από εμάς συμβάλει από τη θέση του στο συλλογικό αποτέλεσμα της επιχείρησης».
Και επειδή «η κρίση γεννάει ευκαιρίες» όπως συνηθίζουμε τελευταία να λέμε, δώστε τον εαυτό σας την ευκαιρία να αποκτήσει μία διαφορετική νοοτροπία διοίκησης προσωπικού, ξεκινώντας από τα τρία παρακάτω σημεία:
- Αποκτήστε ανοιχτά κανάλια επικοινωνίας με το προσωπικό. Τώρα όσο ποτέ πριν τα προηγούμενα χρόνια, οι εργαζόμενοι βιώνουν ένα συναίσθημα φόβου για την επόμενη μέρα που έρχεται και μπορεί να τους βρει χωρίς εργασία. Φροντίστε λοιπόν να ενημερώνετε το προσωπικό για τυχόν αλλαγές που πρόκειται να συμβούν στην επιχείρηση και συζητήστε μαζί τους μετά από το δυσάρεστο γεγονός κάποιας απόλυσης ενός συναδέρφου τους. Εξηγήστε τους το σκεπτικό της εταιρίας και μοιραστείτε μαζί τους και τα δικά σας συναισθήματα, προκειμένου να καταλάβουν ότι είστε όλοι μαζί σε αυτή την κατάσταση. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η μυστικοπάθεια και η στάση του «δεν συμβαίνει τίποτα» κάθε άλλο παρά θετικά αποτελέσματα φέρνει. Δημιουργεί ανασφάλεια και αρνητικά σενάρια στο μυαλό των εργαζομένων τα οποία ρίχνουν την απόδοσή τους και δημιουργούν αντιδράσεις και μειωμένη ικανοποίηση από την εργασία.
- Ζητήστε την άποψή τους για τα θέματα που τους αφορούν. Κανένας δεν γνωρίζει καλύτερα πώς μπορεί να βελτιωθεί το τρόπος εκτέλεσης μίας εργασίας, από το άτομο το οποίο την εκτελεί. Καθώς ο αριθμός των εργαζομένων μειώνεται, ο όγκος εργασίας αυξάνεται. Επομένως είναι σημαντικό να βελτιωθεί ο τρόπος εκτέλεσης μίας εργασίας, προκειμένου να εξοικονομηθεί χρόνος και για τις υπόλοιπες. Επειδή είναι λοιπόν στη φύση του ανθρώπου να φέρνει αντίσταση σε ότι του προτείνεται από κάποιον άλλον αλλά να υποστηρίζει με θέρμη την δική του άποψη, ζητώντας από τους εργαζόμενους να σας κάνουν προτάσεις για το πώς θα μπορούσε να βελτιωθεί η ποιότητα της εργασίας τους και να μειωθεί ο χρόνος εκτέλεσής της, θα πετύχετε δύο πράγματα: 1) εκτέλεση περισσότερων εργασιών σε λιγότερο χρόνο και 2) παρακίνηση του προσωπικού καθώς θα νιώθει πως η γνώμη του μετράει.
- Επιβραβεύστε τους για το καλό αποτέλεσμα στην εργασία τους. Όλοι μας θέλουμε να νιώθουμε σημαντικοί και το ίδιο και οι εργαζόμενοι. Θυμηθείτε λοιπόν να τους λέτε πάντα έναν καλό λόγο για κάτι που επιτύχανε. Πολλές φορές ένα «μπράβο» και ένα χαμόγελο, μπορεί να ομορφύνει ολόκληρη τη μέρα ενός ανθρώπου. Η περίοδο της κρίσης είναι αναμφίβολα η πιο δύσκολη περίοδος που έχει βιώσει τις τελευταίες δεκαετίες η χώρα μας. Ωστόσο έχουμε δύο επιλογές: να σκεφτούμε θετικά και να χρησιμοποιήσουμε ότι μέσα διαθέτουμε για να βγούμε νικητές ή να παραδώσουμε τα όπλα και να βγούμε οι χαμένοι. Το μέσο λοιπόν που διαθέτουμε είναι το εργατικό μας δυναμικό με το οποίο πρέπει να μάθουμε να δουλεύουμε ομαδικά και μέσα στα πλαίσια ενός θετικού κλίματος. Αν όλοι οι εργαζόμενοι δώσουν το μέγιστο δυνατό των ικανοτήτων τους, τότε θα είναι πολύ πιο εύκολο και για κάθε επιχείρηση να επιβιώσει της κρίσης.
Η Βαλεντίνα Κόρδη είναι Προπονήτρια Ζωής & Εργασίας (Work & Life Coach) για Διοικητικά Στελέχη. Με πιστοποιημένες σπουδές στον τομέα του Mind Programming καθώς και σπουδές στον τομέα της Διοίκησης Επιχειρήσεων και HR Management και αντίστοιχη πολυετή εργασιακή εμπειρία, στηρίζει τους επαγγελματίες Διοίκησης στην επίτευξη των επαγγελματικών και προσωπικών τους στόχων. Δείτε την ιστοσελίδα της εδώ. |
|
Σχόλια