Ι. Μασούτης, ΕΒΕΘ: Μετασχηματισμός παραγωγικού μοντέλου και μετάβαση σε οικονομίες κλίμακας
Μετάβαση από τις μικρές μονάδες παραγωγής τόσο στον πρωτογενή όσο και στο δευτερογενή και τριτογενή τομέα εισηγείται, ο Πρόεδρος του ΕΒΕΘ Ιωάννης Μασούτης, διευκρινίζοντας ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα για συγχωνεύσεις, προκειμένου να μεγαλώσει το μέσο μέγεθος της επιχείρησης και να εξασφαλισθούν οικονομίες κλίμακας.
Μεταξύ άλλων, προκρίνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιου τομέα και την απλοποίηση των διαδικασιών, ώστε να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών αγαθών, γεγονός το οποίο σε συνδυασμό με τα μεγέθη οικονομιών κλίμακας, θα έχει αντίκτυπο στην αύξηση των ελληνικών εξαγώγιμων αγαθών και υπηρεσιών.
Πώς βλέπετε την ανάπτυξη της πόλης της Θεσσαλονίκης και τι προϋποθέσεις απαιτούνται ώστε η ανάπτυξη αυτή να είναι σταθερή και μακροχρόνια;
Έχω τονίσει πολλές φορές ότι η πόλη μας έχει πολύ καλές προοπτικές ανάπτυξης και αυτό στηρίζεται στα συγκριτικά πλεονεκτήματά της. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Θεσσαλονίκη ήταν ανέκαθεν ένα επιχειρηματικό και πολιτισμικό κέντρο διεθνούς εμβέλειας που απλά τις τελευταίες δεκαετίες έμεινε πίσω κυρίως σε υποδομές. Δεν είναι λοιπόν τυχαία η επιλογή της Θεσσαλονίκης για την εγκατάσταση πολυεθνικών παγκόσμιου βεληνεκούς. Αυτό μπορεί να προσελκύσει κι άλλες μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες και να αποτελέσει κίνητρο για να επανέλθουν οι νέοι που έφυγαν από τη χώρα μας τα χρόνια της κρίσης.
Θα πρέπει όμως να γίνει σημαντικό έργο για την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της περιοχής. Μια σειρά έργων υποδομής που βρίσκονται σε φάση έναρξης θα πρέπει να επιταχυνθούν για το καλό της τοπικής οικονομίας. Ιδιαίτερα τώρα που βρισκόμαστε σε ύφεση, τα έργα υποδομής, ιδιωτικά, αλλά και δημόσια με τη μορφή ΣΔΙΤ είναι αναγκαία περισσότερο από κάθε άλλη φορά και αναφέρομαι:
- στην αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, που σε συνδυασμό με τα έργα στο λιμάνι θα καταστήσουν τη Θεσσαλονίκη διαμετακομιστικό κέντρο,
- στην ανάπλαση του εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου,
- στα έργα επέκτασης του αεροδρομίου ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ,
- στις συγκοινωνιακές παρεμβάσεις όπως η εξωτερική περιφερειακή οδός, το μετρό και οι επεκτάσεις του,
- αλλά και σε μικρότερα έργα όπως το μουσείο ολοκαυτώματος και οι αναπλάσεις στην πλ. Ελευθερίας και την αγορά Μοδιάνο.
Πολύ σημαντικό ρόλο επίσης μπορεί να διαδραματίσει η στήριξη πρωτοβουλιών που σχετίζονται με την καινοτομία όπως η Thess Intec και η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, που μπορούν να καταστήσουν τη Θεσσαλονίκη πρωτοπόρα στις νέες πραγματικότητες και τις προκλήσεις του 21ου αιώνα ως νησίδα καινοτομίας στην ευρύτερη περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης με διεθνή ακτινοβολία.
Ανέκαθεν ένα επιχειρηματικό και πολιτισμικό κέντρο διεθνούς εμβέλειας, η Θεσσαλονίκη
Ποιες είναι οι ανάγκες των επιχειρήσεων και τι σχεδιάζει να κάνει το ΕΒΕΘ για την κάλυψη των αναγκών των μελών σας;
Για την επάνοδο της αγοράς στην κανονικότητα απαιτείται και η εμπιστοσύνη των επιχειρηματιών, των επενδυτών και των καταναλωτών στην Κυβέρνηση όσον αφορά στα μέτρα που έλαβε και λαμβάνει και που θα λάβει για την αντιμετώπιση της πανδημίας μέχρι το τελικό άνοιγμα της αγοράς.
Μέχρι στιγμής η Κυβέρνηση δείχνει αποφασιστικότητα και καλά ανακλαστικά, ενώ παράλληλα “ακούει” τους φορείς εκπροσώπησης των παραγωγικών τάξεων στοιχεία που συμβάλουν στην εμπέδωση ενός κλίματος εμπιστοσύνης. Αυτή τη στιγμή χρειάζεται σύνεση και ψυχραιμία από όλους.
Πρώτο μέλημα της Κυβέρνησης μετά τη σταδιακή άρση του lockdown είναι να δοθούν ισχυρά κίνητρα στις υφιστάμενες επιχειρήσεις για την επάνοδό τους στην κανονικότητα και αναφέρομαι τόσο σε κεφάλαια κινήσεως, όσο και σε κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό τους και τη μετάβασή τους στα νέα δεδομένα που θέτει η 4η βιομηχανική επανάσταση. Σημαντικό ρόλο για την επάνοδο της οικονομίας σε αναπτυξιακούς ρυθμούς θα διαδραματίσει η αποκατάσταση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και το πλήρες άνοιγμα των τουριστικών μονάδων που αμφότερα συναρτώνται άμεσα με το χρόνο μαζικής κυκλοφορίας και την αποτελεσματικότητα του εμβολίου.
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης ως θεσμοθετημένος σύμβουλος της Πολιτείας βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τα αρμόδια Υπουργεία όπου διαβιβάζει, καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης, αποτελέσματα ερευνών και δημοσκοπήσεων όπου καταγράφονται θέσεις και προτάσεις του ΕΒΕΘ, αλλά και των επιχειρήσεων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αυτές αντιμετωπίζουν.
Ποιοι κλάδοι βλέπετε να παρουσιάζουν περισσότερο ενδιαφέρον και να μπορούν να προσελκύσουν ξένες επενδύσεις;
Η χώρα μας έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα σε πολλούς τομείς όπως η Ενέργεια και, κυρίως, οι ανανεώσιμες μορφές αυτής, ο τουρισμός, οι μεταφορές, η μεταποίηση αρκετών προϊόντων όπως των φαρμακευτικών, των προϊόντων που βασίζονται σε έρευνα, όπως αυτών της νανοτεχνολογίας και γενικότερα των προϊόντων που είναι καινοτόμα και έχουν υψηλή ανταγωνιστικότητα και είναι ελκυστικά σε αγορές του εξωτερικού, αλλά και γενικότερα η μεταποίηση εντάσεως γνώσης. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η χώρα μας διαθέτει ανθρώπινο δυναμικό υψηλής κατάρτισης και δεξιοτήτων και μια πολύ δυναμική επιχειρηματική κοινότητα.
Ποιο είναι το τοπίο του ηλεκτρονικού εμπορίου; Ευκαιρίες ακούμε ότι υπάρχουν. Κίνδυνοι υπάρχουν;
Η πανδημία του COVID-19 έδρασε καταλυτικά στην ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων, όπου η χώρα μας υστερούσε σε σχέση με άλλες ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες. Το ΕΒΕΘ αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου υλοποιεί εδώ και 20 χρόνια σχετικά σεμινάρια. Σήμερα πια μιλάμε όχι μόνο για ηλεκτρονικές πωλήσεις αλλά για την αναγκαιότητα υιοθέτησης του ψηφιακού μετασχηματισμού, δηλαδή της καθολικής μετάβασης της επιχείρησης στην πραγματικότητα που θέτει η 4η βιομηχανική επανάσταση.
Ήδη μέσα στον Ιανουάριο υλοποιήσαμε δύο διαδικτυακές ενημερωτικές εκδηλώσεις ψηφιακού μετασχηματισμού με έμφαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο, την κατασκευή ψηφιακού καταστήματος (e-shop) και τις σχετικές κρατικές επιδοτήσεις του ΕΣΠΑ. Έμφαση δόθηκε και στην επισήμανση των κινδύνων που αναμφισβήτητα υπάρχουν, αλλά και στις βέλτιστες πρακτικές για την προστασία των επιχειρήσεων.
Ενέργεια, ΑΠΕ, τουρισμός, μεταφορές, μεταποίηση πλεονεκτούν
Από τι κινδυνεύουν σήμερα περισσότερο οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις;
Αυτή τη στιγμή προέχει η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και η ενίσχυση της ρευστότητας. Αυτές είναι οι άμεσες προϋποθέσεις για την επιβίωσή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο σημερινό περιβάλλον που δημιούργησε η πανδημία. Ωστόσο, θα πρέπει να αναφερθεί ότι ο ανταγωνισμός ήταν και πριν την πανδημία οξύτατος και θα ενταθεί. Δεν υπάρχει, συνεπώς, αμφιβολία ότι η ελληνική οικονομία θα πρέπει να μετασχηματιστεί. Το μοντέλο που ακολουθήσαμε μέχρι σήμερα στηρίχθηκε σε μικρές μονάδες παραγωγής τόσο στον πρωτογενή, όσο και στο δευτερογενή και τριτογενή τομέα και έχει πλέον ξεπεραστεί. Πρέπει λοιπόν να δοθούν κίνητρα για συγχωνεύσεις προκειμένου να μεγαλώσει το μέσο μέγεθος της επιχείρησης και να εξασφαλισθούν οικονομίες κλίμακας που σε συνδυασμό με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιου τομέα και την απλοποίηση των διαδικασιών θα ανεβάσουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών αγαθών και υπηρεσιών, κάτι που θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην αύξηση των ελληνικών εξαγώγιμων αγαθών και υπηρεσιών. Αυτό είναι κάτι που το είχα επισημάνει τις δυο τελευταίες χρονιές από το βήμα της Γενικής συνέλευσης της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος στη Συνεδρίαση του Σεπτεμβρίου.
Για τα μεγάλα έργα υποδομών τι θα είχατε να μας πείτε;
Η χώρα μας έχει μεγάλες ανάγκες σε τέτοια έργα και ήδη ανέφερα τα σημαντικότερα που αφορούν την περιοχή της Θεσσαλονίκης. Ειδικά στην παρούσα χρονική στιγμή που καλούμαστε να ξαναβάλουμε την οικονομία σε αναπτυξιακή τροχιά η υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής είναι αναγκαία περισσότερο από ότι στο παρελθόν.
Το νέο αεροδρόμιο που έφεραν εις πέρας οι Γερμανοί, πώς μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη του επιχειρείν;
Όπως προανέφερα το Αεροδρόμιο «Μακεδονία» είναι ένας από τους 5 βασικούς πυλώνες ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης. Το αεροδρόμιο είχε μείνει πολύ πίσω σε υποδομές και δεν μπορούσε να υποστηρίξει τις ανάγκες για μετακινήσεις επιχειρηματιών, ιδίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά και για διεθνή συνέδρια, εκθέσεις κ.λπ. Οι υλοποιούμενες αναβαθμίσεις θα προσελκύσουν νέες απευθείας συνδέσεις της πόλης με άλλες πόλεις του εξωτερικού εξυπηρετώντας πολύ μεγαλύτερο αριθμό επιβατών και να δέχεται ακόμη και διηπειρωτικές πτήσεις.
Πιστεύετε στις συμπράξεις μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα; Και αν ναι, σε ποιους τομείς υπάρχει ανάγκη.
Στα περισσότερα μεγάλα έργα υποδομής η σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα (ΣΔΙΤ) είναι αναγκαία για την επίτευξη ικανοποιητικών χρόνων υλοποίησης, εξεύρεσης κονδυλίων και μείωσης του κόστους υλοποίησης. Οι τομείς που έχουν ιδιαίτερες ανάγκες είναι οι μεταφορές και τα logistics, η ενέργεια, το περιβάλλον, οι επικοινωνίες, αλλά και πρόσφατα είδαμε τις ανάγκες επαναδραστηριοποίησης της αμυντικής βιομηχανίας μας.
Σχόλια