Στην εποχή που οι εκθέσεις και τα συνέδρια γίνονται μέσα από web κάμερες
Μια ακύρωση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης του 2020 -για πρώτη φορά μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο- αλλά και όλων των εκθέσεων, συνεδρίων και event που απαιτούν φυσική παρουσία, θα φάνταζε, πριν από περίπου έναν χρόνο, απίθανη. Θα ακουγόταν σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Κι όμως, έγινε πραγματικότητα. Και η προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα ήρθε ψηφιακά, ακολουθώντας έναν ευρύτερο ψηφιακό μετασχηματισμό.
Ο συγκεκριμένος ψηφιακός μετασχηματισμός, όπως τα περισσότερα πράγματα σε αυτήν ζωή, έχει τις θετικές και τις αρνητικές πλευρές του. Μια από αυτές είναι πως κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί πλέον να παρακολουθήσει (και να πάρει μέρος) σε μια σειρά τέτοιων ψηφιακών εκδηλώσεων, από την άνεση του σπιτιού του και χωρίς καμία μετακίνηση. Μια άλλη είναι, σίγουρα, οι δυνατότητες που προσφέρονται για ευρύτερη εμπορική εκμετάλλευση.
Υπάρχουν, όμως, και οι αρνητικές. Για παράδειγμα, πέρα από το ότι χάνεται ένα μεγάλο μέρος του networking, σε πόσα διαδικτυακά συνέδρια, events και συναντήσεις μπορεί να πάρει μέρος ένα στέλεχος; Και, αν βρεθεί σε αυτό ως απλός θεατής, ποια θα πρέπει να παρακολουθήσει; Η υπερπροσφορά (και η απλούστευση, ίσως, των διαδικασιών και των αιτιών που «γεννούν» ένα τέτοιο digital event) δεν αποκλείεται να αποτελέσει πρόβλημα, προκαλώντας ακόμη και ζημιά. Άλλωστε, όροι όπως το «zoom fatigue» είναι εδώ και είναι πραγματικότητα.
«Λειτούργησαν οι αυτοματισμοί προσαρμογής»
«Τον πρώτο καιρό, αμέσως μετά την απόφαση για την απαγόρευση διοργάνωσης των φυσικών συνεδριακών εκδηλώσεων, είναι αλήθεια ότι υπήρχε ένα αρχικό μούδιασμα, μια και ποτέ δεν είχαμε φανταστεί –ευρύτερα ως κλάδος της αγοράς διοργάνωσης επαγγελματικών εκδηλώσεων- ότι θα αντιμετωπίζαμε ένα τέτοιο ενδεχόμενο» τονίζει, στο epixeiro.gr, ο κ. Βλάσης Αμανατίδης, Υπεύθυνος Περιεχομένου Β2Β Συνεδριών της SmartPress. «Στη συνέχεια λειτούργησαν οι αυτοματισμοί προσαρμογής στη νέα πραγματικότητα και στραφήκαμε πολύ σύντομα στα ψηφιακά event».
Βάσει των συγκεκριμένων αυτοματισμών, «το κοινό ανταποκρίνεται, διότι έχει καταλάβει ότι αυτό δεν είναι κάτι που θα σταματήσει τους επόμενους μήνες, καθώς ο φόβος για κρούσματα θα συνεχίσει να υπάρχει» μας λέει ο Γιάννης Χαλαβαζής, Διευθύνων Σύμβουλος της Teamworks, εταιρείας που διοργανώνει και ψηφιακά συνέδρια. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα brands συνειδητοποιούν ότι ο τομέας του digital marketing και της ψηφιακής επικοινωνίας είναι εδώ για να μείνει, διότι οι σχετικές υπηρεσίες είναι αποδοτικότερες σε σύγκριση με τις διαδικασίες που αξιοποιούσαν.
«Αυτό που πραγματικά άλλαξε και έκανε τα online συνέδρια επιτακτική ανάγκη ήταν οι συνθήκες» αναφέρει, με τη σειρά του, ο κ. Ηλίας Τσαλδάρης από το Innovation Group, συνιδρυτής της πλατφόρμας διεξαγωγής online εκθέσεων e-expo. «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των οργανισμών που διοργανώνουν συνέδρια, είναι το ζητούμενο. Κάτι που επισπεύστηκε λόγω Covid-19», αν και σε κάποιες περιπτώσεις δεν έγινε.
Πάντως, «παρά το γεγονός ότι τα φυσικά συνέδρια, ημερίδες και εκδηλώσεις διαθέτουν σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, τα webinars, ψηφιακά σεμινάρια και webcasts έδωσαν μια αρχική διέξοδο στο πρόβλημα, με τις παιδικές ασθένειες να τείνουν να θεραπευθούν όσο ωριμάζει η σχετική αγορά» σημειώνει ο κ. Θανάσης Καμέας, CEO & Founder της Plushost.gr, εταιρείας που εξειδικεύεται στο e-commerce. «Σε ορισμένες, μάλιστα, περιπτώσεις και σε πολύ συγκεκριμένους κλάδους της αγοράς, η digital version των συνεδρίων αποδείχθηκε πιο χρήσιμη, κρίσιμη και αποτελεσματική από τη φυσική εκδοχή τους».
«Το συνέδριο δεν είναι πλέον μια απλή ομιλία»
Το παραπάνω αναφέρει ο κ. Χαλαβαζής. Και αυτό γιατί πριν και μετά υπάρχει επικοινωνία με τους συνέδρους, κάτι που δίνει δυνατότητες καλύτερης και με διάρκεια επικοινωνίας, με ένα κοινό που έχει εκφράσει το ενδιαφέρον του. Μια διαδραστική επαφή, συμμετοχή στις διαδικασίες και μια σειρά δυνατοτήτων, που στις φυσικές εκδηλώσεις «χανόταν με το κλείσιμο του συνεδρίου». Εντούτοις, δεν είναι μόνο αυτό: υπάρχουν και περισσότερες ευκαιρίες για marketing και ψηφιακή επικοινωνία.
Σε αυτές τις ευκαιρίες αναφέρεται και ο κ. Τσαλδάρης. «Ήταν και παραμένει δύσκολο, τόσο για τις εταιρείες να αντιληφθούν την αξία του παραγόμενου προϊόντος και να βρουν τρόπο να μεγιστοποιήσουν τα οφέλη από αυτό (lead generation, brand positioning), όσο και για τους συνέδρους (αλληλεπίδραση, networking), οι οποίοι αντίστοιχα σε μεγάλο ποσοστό παραμένουν θεατές. Χρειάζεται αρκετή προσπάθεια και εκπαίδευση, τόσο των συνέδρων όσο και των εταιρειών».
Ο κ. Αμανατίδης, από την πλευρά του, αναφέρει στο epixeiro.gr πως οι εταιρείες που συμμετέχουν έχουν εξοικειωθεί σε αυτή τη μετάβαση, σημειώνοντας, όμως, πως η εμπειρία της φυσικής παρουσίας σε συνέδρια δεν μπορεί να αντικατασταθεί σε απόλυτο βαθμό από την ψηφιακή. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τον ίδιο, «στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα διοργάνωσης εκδηλώσεων, θα λέγαμε ότι προκύπτουν ευκαιρίες για όλους, με βασικότερη τη δυνατότητα να απευθυνθούμε σε ένα διευρυμένο κοινό οπουδήποτε και αν βρίσκεται».
Τις ευκαιρίες τονίζει και ο κ. Καμέας: «σίγουρα δεν είναι εύκολο για τους συνέδρους να αλλάξουν νοοτροπία και στάση και να μεταπηδήσουν από τη μια ημέρα στην άλλη από τον φυσικό στον ψηφιακό κόσμο. Πρόκειται για μια πολυσύνθετη άσκηση με πολλούς αγνώστους "Χ". Το "στοίχημα" έχει πολλές παραμέτρους και η επιτυχία εξασφαλίζεται με την προϋπόθεση της τεχνικής αρτιότητας, του γρήγορου internet, της προθυμίας των χορηγών να δώσουν το "παρών" και φυσικά τον οβολό τους και, κυρίως, με τη θερμή ανταπόκριση ενός κοινού που δεν είναι εθισμένο στην remote παρακολούθηση».
Και μια και ο λόγος για παραμέτρους, ο επικεφαλής της Teamworks, Γ. Χαλαβαζής, σημειώνει πως «οι εταιρείες/στελέχη που διοργανώνουν και συμμετέχουν θα πρέπει να καταλάβουν και πώς αξιοποιούνται αυτές οι υπηρεσίες. Κάτι που σταδιακά γίνεται και που σχετίζεται και με την ψηφιακή ωριμότητα μιας εταιρείας. Δεν είναι εύκολο, γιατί πολλά στελέχη δεν έχουν ψηφιακή κουλτούρα και είναι δύσκολο να καταλάβουν την έννοια ψηφιακό marketing, μια ολόκληρη τεχνική που δεν είναι προσιτή σε ένα στέλεχος που έχει την κλασσική αντίληψη του marketing».
«Πρέπει να εισάγουμε και την έννοια του gamification»
Όσον αφορά στην τεχνολογική καινοτομία γύρω από όλο αυτό; Σύμφωνα με τον κ. Τσαλδάρη από την e-expo «πρέπει να εισάγουμε και την έννοια του gamification, η ορολογία που τείνει να καθιερωθεί για αυτό είναι το walkthrough. Οι τεχνολογικές καινοτομίες που θα μας οδηγήσουν είναι λύσεις βασισμένες σε augmented & virtual reality. Λογισμικά που αφορούν στη δημιουργία virtual tours βασισμένα σε φωτορεαλιστικά σχεδιασμένους χώρους, 360º πανοραμικές φωτογραφίες και video. Τέλος, δεν αποκλείω την χρήση AI για ματσαρίσματα στο networking και τη διαμόρφωση του walkthrough βάση των ερεθισμάτων στα οποία θα ανταποκρίνεται ο σύνεδρος».
Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Αμανατίδης αναφέρει πως «οι πλατφόρμες υπήρχαν και βελτιώθηκαν, το κοινό που ενδιαφέρεται για τη θεματολογία που παρουσιάζουμε είναι πάντα εδώ και προσβάσιμο μέσα από τα ίδια κανάλια επικοινωνίας και το περιεχόμενο –που είναι και το πιο βασικό συστατικό– δημιουργείται από τους ίδιους ανθρώπους, αλλά αναδεικνύεται πλέον, σε ένα ευρύτερο κόσμο, χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς. Αυτό αποτελεί άλλωστε και το βασικότερο στοιχείο που ξεχωρίζει κάποιος στα ψηφιακά events».
Ρωτήσαμε, τέλος, τον κ. Χαλαβαζή εάν υπάρχει ο κίνδυνος να κουράσει η υπερπροσφορά. «Κουράζει ήδη», μας απαντάει, και οι εταιρείες θα πρέπει να δοκιμάζουν το «πού βρίσκεται εκείνη η υπηρεσία που πραγματικά αξίζει να αγοραστεί». Συμπληρώνει, επίσης, πως ένα καλό συνέδριο έχει κόστος, γιατί απαιτεί και μια υποδομή που διασφαλίζει τη σωστή διοργάνωση του. «Ένα καλό συνέδριο έχει κόστος. Δεν είναι να βάλω μια κάμερα, να μπω στο Zoom και να το πραγματοποιήσω».
Επιστροφή στην κανονικότητα;
Εν κατακλείδι, η επιστροφή στην κανονικότητα, όπως είναι αναμενόμενο, θα εξαρτηθεί από την πανδημία, κάτι στο οποίο συμφωνούν όλα τα παραπάνω στελέχη της αγοράς. Σε κάθε περίπτωση, τα ψηφιακά event φαίνεται πως ήρθαν για να μείνουν, ακόμη και αν αυτό σημαίνει μια υβριδική έκδοση -σε συνύπαρξη με τις φυσικές εκδηλώσεις.
Σχόλια