Είσαι καλλιτέχνης; Γίνε καλύτερος από τον βαν Γκογκ (στο marketing)
Οι καλλιτέχνες και το marketing συνήθως δεν τα πηγαίνουν καλά. Δεν είναι τυχαίο! Η εσωστρέφεια, πολλές φορές εκκεντρικότητα και ο συχνά “αντισυμβατικός” τρόπος ζωής, δεν συνάδουν με την εξωστρέφεια του marketing, τις συμβάσεις αλλά και την απαιτούμενη διπλωματία μίας αγοραπωλησίας.
Η ανθρώπινη ιστορία είναι γεμάτη από παραδείγματα καλλιτεχνών, μουσικών, λογοτεχνών, ποιητών, ζωγράφων, γλυπτών που δεν τα κατάφεραν και τόσο καλά στο θέμα του marketing. Το μεγαλύτερο παράδειγμα όλων; Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ, του οποίου το έργο “Το πορτρέτο του Δρ. Γκασέ” πουλήθηκε το 1990 στην αστρονομική τιμή των 80.000.000 δολαρίων (σημερινή ισοτιμία πάνω από 150.000.000), πούλησε μόλις 1 πίνακα σε όλη του τη ζωή.
Το έσοδό του; Περίπου 109 σημερινά δολάρια.
Εάν είσαι καλλιτέχνης λοιπόν ή εάν έχεις κάποιον συγγενή ή αγαπημένο πρόσωπο που προσπαθεί να βιοποριστεί από καλλιτεχνικές δραστηριότητες, διάβασε ή σύστησε το άρθρο μου που ακολουθεί. Θα τα καταφέρεις πολύ καλύτερα από τον βαν Γκογκ!
Βήμα 1. Αποδέξου ότι δεν “ξεπουλιέσαι”
Αρκετοί καλλιτέχνες στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό έχουν την εντελώς λανθασμένη άποψη ότι το marketing κατά κάποιο τρόπο υποβαθμίζει τη δουλειά τους και μειώνει την αξία της. Αυτό είναι εντελώς αστήρικτο και ένας μύθος που καλό είναι να αποβάλλεις. Εάν ο Μιχαήλ Άγγελος ζητούσε 70 δουκάτα ακατέβατα για ένα έργο του (ποσό τεράστιο για την εποχή του) μπορείς και εσύ να χρεώσεις για το έργο σου και όχι – δεν ξεπουλιέσαι.
Βήμα 2. Κατάλαβε τα βασικά
Όσο φιλόδοξος και ταλαντούχος μουσικός και αν είσαι, ο μάνατζερ της Lady Gaga δεν θα σηκώσει το τηλέφωνο – και δεν φταίει η διαφορά της ώρας. Ξόδεψε κάποιο από το χρόνο σου για να καταλάβεις πώς λειτουργεί η αλυσίδα της μουσικής βιομηχανίας και τι μπορείς να κάνεις (αλλά και τι σου ταιριάζει). Live συναυλίες; Ίσως Tik Tok (ή μάλλον όχι); Εξωστρέφεια; Το να παίζεις κιθάρα όλη μέρα κλεισμένος στο στούντιο σου δεν είναι η λύση.
Παρομοίως, εάν ασχολείσαι με τις εικαστικές τέχνες. Αντίθετα με τις ημέρες του βαν Γκογκ, η τεχνολογία στις ημέρες μας επιτρέπει στον εικαστικό καλλιτέχνη, ζωγράφο, γλύπτη, illustrator, γραφίστα, φωτογράφο να δείξει τη δουλειά του σε όλο τον πλανήτη. Ένα ακόμη πλεονέκτημα για τον εικαστικό είναι ότι το design είναι διεθνής και παγκόσμια γλώσσα, δεν χρειάζεται μετάφραση.
Για παράδειγμα, έχω ένα πολύ καλό φίλο διάσημο φωτογράφο, ο οποίος χρησιμοποιεί το Instagram ως ημερολόγιο (portfolio). Κάθε μέρα δημοσιεύει και μια φωτογραφία που βγάζει, με την δική του μαγική ματιά. Ονομάζει την δράση αυτή “a day in life…”
Δες τα αρκετά sites που σου επιτρέπουν να κλείνεις δουλειές από όλο τον κόσμο, όπως πχ το upwork.com. Μάθε πώς λειτουργεί η βιομηχανία της τέχνης και των γκαλερί. Μην κλείνεσαι στο ατελιέ σου και μην περιμένεις να το κάνει κάποιος άλλος (πχ ένα μέλος της οικογένειάς σου) για εσένα.
Βήμα 3. Οργανώσου επαγγελματικά
Υπάρχουν πάρα πολλοί καλλιτέχνες που θεωρούν το καλλιτεχνικό κομμάτι ως πάρεργο και συμπληρωματικό στην κύρια τους δουλειά. Όμως, δεν λειτουργεί έτσι. Δεν γίνεται να δουλεύεις στη ΔΕΗ το πρωί και να ζωγραφίζεις το βράδυ. Ή μάλλον γίνεται, αλλά δεν είναι επάγγελμα – είναι χόμπι.
Θα χρειαστείς βιβλία λοιπόν και έναρξη καλλιτεχνικής δραστηριότητας. Αυτό, καθώς, τουλάχιστο στη χώρα μας, συνοδεύεται από υποχρεωτικές εισφορές ασφάλισης, είναι ένα βήμα που δεν μπορούν να το κάνουν όλοι. Εάν λοιπόν είσαι σοβαρός επαγγελματίας καλλιτέχνης, πρέπει να “διαβείς τον Ρουβίκωνα*” και να οργανωθείς επαγγελματικά.
Βήμα 4. Κάνε το marketing μέρος της δουλειάς σου
Κανείς δημιουργικός δεν θέλει να ασχοληθεί με κάτι άλλο πέρα του marketing.
Όμως ξέρετε κάτι; Χωρίς marketing & εμπορική στρατηγική, η καλλιτεχνική σας δραστηριότητα δεν θα σας επιτρέψει να έχετε εισόδημα – ούτε καν για επιβίωση. Εκτός λοιπόν από τα Word αρχεία του συγγραφέα, πρέπει να δείτε και τα Excel αρχεία του λογιστή! Δημιουργήστε το δίκτυό σας, έχετε παρουσία σε πλατφόρμες σαν το LinkedIn ή ακόμη και στα social media και επωφεληθείτε από τις απεριόριστες δυνατότητες της τεχνολογίας.
Εάν γίνετε τόσο επιτυχημένος ώστε να μπορέσετε να προσλάβετε έναν manager να τα κάνει όλα αυτά για εσάς, μπράβο σας! Αλλά μέχρι τότε, βάλτε εσείς το marketing στην τέχνη σας.
** Ο Ρουβίκωνας (Ιταλικά: Rubicone) είναι μικρός ποταμός στη βόρεια Ιταλία που χύνεται στην Αδριατική θάλασσα και βρίσκεται βόρεια του Ρίμινι και νότια της Τσεζένα. Η ελληνική φράση «διαβαίνω τον Ρουβίκωνα» αναφέρεται όταν κάποιο άτομο λαμβάνει εν γνώσει του μια ριψοκίνδυνη και συγχρόνως τελεσίδικη απόφαση.
Σχόλια