Η εξαγωγή προϊόντων, ιδίως στον τομέα των τροφίμων, αποτελεί για τις ελληνικές επιχειρήσεις ίσως τον πιο σημαντικό πυλώνα ταχύτερης ανάπτυξης.
Η ευκαιρία λοιπόν αυτή θα πρέπει να μελετηθεί σωστά ώστε πριν την έναρξή της να έχει πραγματοποιηθεί το κατάλληλο branding. Στόχος είναι το προϊόν να φτάσει στα ράφια του λιανεμπορίου των χωρών του εξωτερικού με την πιο αποτελεσματική του «ταυτότητα», δηλαδή με αυτή που θα το αναδείξει τόσο σε επίπεδο αρχικής αναγνώρισης (awareness) όσο και στα επόμενα στάδια του consumer journey (πειθώ, δοκιμή, αγορά, επαναγορά, πιστότητα κτλ).
Ποια είναι όμως τα tips επιτυχίας που μπορούν να βοηθήσουν τις εταιρείες να δημιουργήσουν το σωστό branding; Μην ψάχνεις για το μαγικό φίλτρο που θα σου προσφέρει υπέρ-δυνάμεις! Αυτό που χρειάζεσαι είναι έξυπνες αποφάσεις και φυσικά τη δημιουργικότητα, την εμπειρία, την έμπνευση και τη γνώση της διαφημιστικής εταιρείας που θα επιλέξεις.
Σου παραθέτουμε χρήσιμες συμβουλές ως ένα check-list επιτυχίας!
Ενημερώσου για το Νομικό Πλαίσιο της χώρας ως προς την ετικέτα προϊόντος
Κάθε χώρα μπορεί να έχει τους δικούς της κανόνες ως προς τι είναι υποχρεωτικό να αναγράφεται πάνω στη συσκευασία και σε ποιες γλώσσες.
Π.χ. Η ευρωπαϊκή συσκευασία, τις περισσότερες φορές, είναι πιο αυστηρή ως προς το μπροστινό της μέρος. Αρκετές χώρες προϋποθέτουν την αναγραφή του ονόματος του προϊόντος και της περιγραφής του στην τοπική γλώσσα αλλά και στα αγγλικά. Απεναντίας, στις Η.Π.Α, όσον αφορά στα τρόφιμα, υπάρχουν αυστηρότερες προδιαγραφές σε σχέση με τον διατροφικό πίνακα. Η μη τήρησή τους αποτελεί εμπόδιο για τη διακίνησή τους στη χώρα.
Όρισε το Positioning
Το σωστό brief προς τη διαφημιστική εταιρεία προϋποθέτει την ξεκάθαρη εικόνα του πώς θέλεις να τοποθετήσεις το προϊόν στο μυαλό του καταναλωτή. Άλλο branding έχει ένα premium προϊόν, άλλο ένα value for money και άλλο, εντελώς διαφορετικό, ένα economy. Γι’ αυτό, προσπάθησε να είσαι σαφής και εύστοχος σε ό,τι γράψεις μέσα σε εκείνη την πολύτιμη σελίδα που θα στείλεις στον account manager της διαφημιστικής σου. Βάσει αυτού του brief, η διαφημιστική θα αρχίσει να καταστρώνει την επικοινωνιακή στρατηγική που θα μετουσιωθεί σε ένα πλήθος υλικών. Μην ξεχνάς ότι η συσκευασία δεν είναι μόνο το πιο απτό προωθητικό σου μέσο, αλλά και αναπόσπαστο κομμάτι του ίδιου του προϊόντος. Οπότε, πιο πολύ από κάθε άλλο, οφείλει να είναι «εντός θέματος».
Ξεχώρισε με την Ονοματοδοσία & το Λογότυπο
Το ζευγάρι που θα σε κάνει γνωστό στα μήκη και τα πλάτη της γης.
Α. Ως προς το όνομα: Δώσε προσοχή στο brand name που θα επιλέξεις και βεβαιώσου ότι είναι σε συνοχή με το target group σου.
Διάλεξε κάτι που να είναι σχετικά σύντομο, εύηχο και εύκολο στη μνήμη, ούτως ώστε οι καταναλωτές να το θυμούνται και να επιτυγχάνεται γρηγορότερο «word of mouth». Είναι σημαντικό, το όνομα του προϊόντος να μπορεί να διαβάζεται εύκολα σε διεθνές επίπεδο. Π.χ. να μην έχει ελληνικούς δίφθογγους που να το καθιστούν σωστό στην ανάγνωση μόνο στα ελληνικά. Μην ξεχνάς εξάλλου ότι οι καλύτεροι brand ambassadors είναι οι ικανοποιημένοι χρήστες τους προϊόντος σου, αυτοί δηλαδή που έχουν ήδη περάσει απ’ τη συνολική αγοραστική εμπειρία και τη δοκιμή του.
Παράγοντες που μπορούν να σε βοηθήσουν στην ονοματοδοσία είναι οι εξής:
- ο τόπος προέλευσης και η ιστορία του,
- προσωπικές σου εμπειρίες που θες να «αποτυπωθούν» πάνω στη μάρκα, για παράδειγμα, ένα αγαπημένο όνομα ή συνήθεια ή αντικείμενο π.χ. εργαλείο.
extra tip: Ζήτησε απ’ τη διαφημιστική σου να σου δώσει να απαντήσεις ένα ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις που να σχετίζονται με τις προτιμήσεις σου, π.χ. hobby, αγαπημένο χρώμα κτλ. Ίσως μετά, μέσα από τη σύνθεση αυτών των πληροφορίων, o copywriter να μπορέσει να δημιουργήσει μια μοναδική λέξη μόνο για σένα που να αποτελέσει ένα εξαιρετικό και διαφοροποιημένο brand name!
Β. Ως προς το σήμα & τον λογότυπο: Eδώ παίζει πολύ σημαντικό ρόλο η ίδια η φύση του είδους που εξάγεις. Διασφάλισε το brand ID να είναι ευκρινές, εύκολο στο διάβασμά του πάνω στη συσκευασία και φυσικά σχεδιασμένο με αισθητική που να ταιριάζει στο positioning που διάβασες παραπάνω.
Συσκευασία
Tεχνικά Χαρακτηριστικά: Η συσκευασία πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στις συνθήκες διατήρησης που απαιτεί το εκάστοτε προϊόν. Π.χ. το λάδι χρειάζεται σκούρα συσκευασία για να μην επηρεάζεται απ’ το φως. Αν υπάρχουν τέτοιοι περιορισμοί ή προϋποθέσεις, φρόντισε να ενημερώσεις τη διαφημιστική σου.
Χρώμα & Σχήμα: Στείλε στη διαφημιστική σου μια αντιπροσωπευτική εικόνα ραφιού από έναν λιανέμπορο που θα τοποθετήσεις το προϊόν σου ώστε να δει τον ανταγωνισμό και τη «χρωματική» εικόνα που έχει η κατηγορία στο σύνολό της.
Ζήτησέ της να δημιουργήσει κάτι που να «τραβάει» την προσοχή στο ράφι και να μπορεί να ξεχωρίζει εύκολα ώστε να μεγιστοποιήσεις την πιθανότητα επιλογής.
Ένα mock up που να περιλαμβάνει και τη δική σου συσκευασία πάνω στο ράφι θα σε βοηθήσει πολύ να αποφασίσεις αν όντως η μακέτα που σου προτείνουν έχει πετύχει το ζητούμενο.
Η δημιουργία του branding είναι ένα συναρπαστικό ταξίδι! Απόλαυσέ το και καμάρωσέ το σαν παιδί σου!
Σχόλια