Γιατί η καλή συνεργασία είναι ακόμα πιο σημαντική για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις!
Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις δεν έχουν συνήθως το επίπεδο οργάνωσης και τυποποίησης που συναντάμε σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις και οργανισμούς. Αυτό μπορεί να οφείλεται στην έλλειψη διοικητικής γνώσης, αλλά και στην ίδια τη φύση της ασχολίας τους. Αυτό που συμβαίνει συνήθως είναι κάποιος που έχει τις απαραίτητες τεχνικές γνώσεις πάνω σε ένα επάγγελμα να γίνεται παράλληλα και επιχειρηματίας. Αυτοί οι επιχειρηματίες, όμως, μπορεί να γνωρίζουν άψογα το αντικείμενο εργασίας τους, αλλά υστερούν σε γνώσεις διοικητικές και δεν ασχολούνται ιδιαίτερα με το κομμάτι της οργάνωσης.
Πολλές φορές, η έλλειψη τυποποίησης των διαδικασιών οφείλεται και στις ιδιαιτερότητες του ίδιου του αντικειμένου ασχολίας της επιχείρησης, όπου τα δεδομένα είναι ρευστά και πρέπει συνεχώς να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της αγοράς. Ένας άλλος παράγοντας είναι και ο οικονομικός. Δηλαδή, πολλές ΜΜΕ δεν έχουν τη δυνατότητα να στηρίξουν μια τυποποιημένη οργάνωση γιατί αυτό θα απαιτούσε, ίσως, μεγαλύτερη επένδυση σε προσωπικό και εξοπλισμό. Έτσι, παρατηρούμε το φαινόμενο να υπάρχει υπερφόρτωση αρμοδιοτήτων, ακόμα και ασάφεια ρόλων, όπου οι εργαζόμενοι μπορεί να μην έχουν σταθερές αρμοδιότητες. Συχνά αναλαμβάνουν επιπλέον εργασίες, λόγω έλλειψης προσωπικού, ή αναλαμβάνουν εκ περιτροπής κάποιες αρμοδιότητες με τους συναδέλφους τους.
Όλα αυτά όμως δεν είναι απαραίτητα μειονέκτημα. Μια τυποποιημένη οργάνωση εξασφαλίζει τη σταθερότητα και την αποφυγή των συγκρούσεων, αφού ο καθένας γνωρίζει ακριβώς τις αρμοδιότητές του και το τι διαδικασίες πρέπει να ακολουθήσει. Η έλλειψη τυποποίησης όμως δίνει και το πλεονέκτημα της ευελιξίας και της άμεσης ανταπόκρισης στις επιταγές της αγοράς και του ευρύτερου επιχειρησιακού περιβάλλοντος. Όπως και να έχει, για να μπορέσει να ανταπεξέλθει μια επιχείρηση σε ένα ασταθές περιβάλλον, με συνεχώς μεταβαλλόμενα δεδομένα και απαιτήσεις, και για να μπορέσει να προσαρμόζεται με επιτυχία, πρέπει οι ανθρώπινες μονάδες που την αποτελούν να έχουν την ικανότητα να συνεργάζονται και να συντονίζονται αποδοτικά και αποτελεσματικά.
Όταν εργαζόμαστε σε ένα περιβάλλον όπου οι ρόλοι και οι διαδικασίες είναι ρευστά, το κλειδί για να μπορέσουμε να συνεργαστούμε με τους συναδέλφους μας (σε οποιοδήποτε ιεραρχικό επίπεδο) είναι η σωστή επικοινωνία, η οποία πρέπει να βασίζεται στην αλληλοϋποστήριξη και στην αλληλοκατανόηση. Το να μπορούμε να διαχειριζόμαστε τους ανθρώπους γύρω μας, με σκοπό να συνεργαζόμαστε καλύτερα, είναι μια ικανότητα που μπορούμε να την αναπτύξουμε. Οι επιχειρηματίες που είναι συνήθως και οι διαχειριστές της εταιρίας τους, πρέπει να καλλιεργήσουν ένα κλίμα που στηρίζει την ευελιξία μέσα από την ομαδική εργασία.
Αυτό μπορούν να το καταφέρουν παρέχοντας στους υφισταμένους τους τις απαραίτητες πληροφορίες και την αυτονομία να λειτουργούν μόνοι τους, στα πλαίσια πάντα των σκοπών της επιχείρησης. Μπορούν να τους εκπαιδεύσουν να συνεργάζονται, δημιουργώντας την ανάλογη κουλτούρα ομαδικής εργασίας, μια κουλτούρα που θα πρέπει να διδάξουν δίνοντας οι ίδιοι το παράδειγμα. Με άλλα λόγια, αν αναπτύξουμε την ικανότητα να μπορούμε να συνεννοούμαστε μεταξύ μας, θα είμαστε σε θέση να ανταπεξέλθουμε στις ξαφνικές αλλαγές και σε διάφορες αντιξοότητες, δίχως να συγκρουόμαστε. Αυτό θα εξασφαλίσει την ομαλή ροή των εργασιών, την άμεση ανταπόκριση και προσαρμογή και τελικά την υψηλή απόδοση. Τέλος, αυτοί οι παράγοντες συντελούν σε ένα θετικό εργασιακό κλίμα, στην ψυχική ηρεμία των εργαζομένων και στην αύξηση της εργασιακής τους απόδοσης και ικανοποίησης, που με τη σειρά τους επηρεάζουν θετικά και την ικανοποίηση των καταναλωτών.
Σχόλια