«Φορτωμένοι» courier και e-shop, από lockdown, Black Friday και προ-εορταστική περίοδο
Την ανάγκη ενίσχυσης του προσωπικού διαχείρισης και εκτέλεσης παραγγελιών στις εταιρείες ταχυμεταφορών, με στόχο την κάλυψη της αναμενόμενης αυξημένης κίνησης - ενόψει και των εορτών - επανέλαβε ο Συνήγορος του Καταναλωτή, Λευτέρης Ζαγορίτης, μιλώντας στο epixeiro.gr. Το σημαντικό πρόβλημα όμως, σύμφωνα με τον ίδιο, εντοπίζεται στα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Όπως τονίζει, παρατηρείται μια αύξηση στις καταγγελίες που φτάνουν στον Συνήγορο και που αφορούν σε εταιρείες courier, η οποία σχετίζεται και με το περασμένο lockdown. Έτσι, το 2017 υπήρξαν 35 καταγγελίες, 43 καταγγελίες το 2018, 60 καταγγελίες το 2019, ενώ για το 2020 και μέχρι σήμερα εντοπίζονται 127 καταγγελίες. Σημειώνεται πως οι περισσότερες υποθέσεις που έχουν υπάρξει τα τελευταία χρόνια - σε ποσοστό 96% - επιλύονται. Οι περισσότερες από αυτές αφορούν θέματα γύρω από καθυστερήσεις στις παραδόσεις, ενώ υπάρχουν και κάποιες που σχετίζονται με τιμολόγια κτλ. Τα παραπάνω στατιστικά αφορούν σε ελληνικές εταιρείες ταχυμεταφορών και, πάντα, όσες καταγγελίες φτάνουν στην Αρχή.
Τι λένε οι courier
Το epixeiro.gr ζήτησε τη γνώμη μεγάλων εταιρειών courier που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, δεν κατέστη εφικτό, όμως, να υπάρξουν απαντήσεις από όλες. Σε επικοινωνία με την ACS, σημειώνεται πως η μέση μηνιαία αύξηση που καταγράφεται μέχρι στιγμής κατά το 2ο lockdown είναι περίπου 50% στο πλήθος των αποστολών, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Επίσης, αναφέρεται ότι υπάρχει μεγαλύτερη αύξηση σε αυτό το lockdown, κατά 20%, σε σχέση με το προηγούμενο. Τότε, η αύξηση της ζήτησης για online αγορές οδήγησε σε αύξηση των αποστολών κοντά στο 80% (Β2C), ενώ στο σύνολο των αποστολών η μέση μηναία αύξηση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά ήταν περίπου 30%, καθώς το κομμάτι των επιχειρήσεων (Β2Β) παρουσίασε κάμψη.
Όπως δηλώνει ο Κώστας Μενεγάκης, Γενικός Διευθυντής της εταιρείας, «ο συνδυασμός του τρέχοντος lockdown, της Black Friday και της προ-εορταστικής περιόδου, έχει ωθήσει τον όγκο των αποστολών σε πρωτοφανή επίπεδα, πολύ υψηλότερα από το προηγούμενο lockdown αλλά και οποτεδήποτε στο παρελθόν». Τονίζει, δε, πως τα στοιχήματα που καλούνται να κερδίσουν οι εμπλεκόμενες εταιρείες είναι δύο: η ανάγκη για επενδύσεις, με σκοπό την αύξηση της δυναμικότητας, και οι λύσεις για τη βελτίωση του customer experience.
Σύμφωνα με την ACS, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα των προϊόντων, τις υποδομές και τις δυνατότητες των e-shop και των εταιρειών, καθώς και τον προορισμό, ο συνήθης χρόνος μπορεί να είναι από 2-5 ημέρες - που μπορεί να αυξηθεί και κατά 50-100% (άρα να φτάσει τις 10 μέρες) σε περιόδους που εντοπίζονται peaks (π.χ. Black Friday, Χριστούγεννα, Πάσχα κτλ, για τις εντός Ελλάδας αποστολές). Από το εξωτερικό, οι χρόνοι είναι συνήθως μεγαλύτεροι για τις αποστολές με standard service.
Αποκλιμάκωση της κατάστασης αναμένεται μετά τις γιορτές και εφόσον υπάρξει άρση του lockdown. Ωστόσο, η εταιρεία τονίζει πως έχει προχωρήσει σε ενέργειες για την ενίσχυση της λειτουργίας της. «Πραγματοποιήθηκαν και συνεχίζουν να πραγματοποιούνται προσλήψεις προσωπικού, τόσο στα κεντρικά, όσο και στο δίκτυο των συνεργαζόμενων καταστημάτων». Στο πρώτο lockdown, προχώρησε στην αύξηση του ανθρώπινου δυναμικού της, κατά περισσότερους από 400 εργαζόμενους για τη διαλογή και τη διανομή των αποστολών. Την ίδια στιγμή, αναφέρει πως επενδύει ένα ποσό που ξεπερνά τα 40 εκατ. ευρώ για νέο κέντρο διαλογής, που θα ολοκληρωθεί το 2021.
Το epixeiro.gr επικοινώνησε και με την ΕΛΤΑ Courier. Όπως αναφέρει η εταιρεία, µέσα στην χρονιά προχώρησε σε αναµόρφωση των υποδοµών και του δυναµικού της. Έτσι, «πετύχαµε να διπλασιάσουµε τη διαχειριστική µας δυνατότητα. Από τα 50.000 πακέτα ηµερησίως που ήταν το δυναµικό στην περίοδο προ κορωνοιού, σήµερα βρισκόµαστε µεσοσταθµικά στα 100.000 την ηµέρα. Μπορούµε όµως και περισσότερα αν χρειαστεί».
Η ΕΛΤΑ Courier αναφέρει πως διαµόρφωσε τρία νέα κέντρα διαλογής, διανοµής και αποθήκευσης µεγάλων αντικειµένων στο Ρουφ, το Λιµάνι του Πειραιά και το Κρυονέρι. Έχει ανοίξει πέντε καταστήµατα στην Αθήνα και έξι στην περιφέρεια, ανεβάζοντας το συνολικό αριθµό σηµείων εξυπηρέτησης. Επιπρόσθετα, ενοικιάσθηκαν, µέσω leasing, 21 νέα αυτοκίνητα, ανεβάζοντας το δυναµικό του στόλου σε περίπου 500 οχήµατα. Ο αριθµός αυτός αφορά την έδρα και το αυτόνοµο δίκτυο 32 σηµείων.
Συνολικά, η εταιρεία δραστηριοποιείται µέσω 138 πρακτορείων, σε όλη την επικράτεια, που διαθέτουν περισσότερα από 700 οχήµατα. Έτσι, ο στόλος οχηµάτων που επιχειρούν για την ΕΛΤΑ Courier είναι άνω των 1.200. «Έχουµε αναµορφώσει το επιχειρησιακό µας πλάνο µε έµφαση στην προσαρµογή στις ανάγκες που προκύπτουν και µάλιστα σε ηµερήσια βάση. Έτσι, για παράδειγµα, τη Δευτέρα (23/11), ανταποκρινόµενοι στις επιπλέον ανάγκες καταφέραµε να διαχειριστούµε 125.000 δέµατα» σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Στα e-shop το πρόβλημα
Όπως τονίζει πάντως ο κ. Ζαγορίτης, οι ταχυμεταφορές δεν είναι το μείζον πρόβλημα, καθώς αυτό εντοπίζεται κυρίως στην παραγγελία του προϊόντος και όχι τόσο στην παράδοση. Κατά τη διάρκεια του προηγούμενου lockdown υπήρξαν καταγγελίες που κατέληξαν σε σημαντικά πρόστιμα από τη Γ.Γ. Καταναλωτή, ενώ κάποιες υποθέσεις έφτασαν και στην εισαγγελία, για ενδεχόμενη τέλεση αξιόποινων πράξεων. Είναι χαρακτηριστικά πως το 2018 υπήρξαν 800 υποθέσεις για ηλεκτρονικά καταστήματα που έλαβαν κάποια παραγγελία, πήραν τα χρήματα, αλλά δεν απέστειλαν ποτέ το προϊόν, αριθμός που στο πρώτο δεκάμηνο του 2020 τριπλασιάστηκε και έφτασε τις 2770 καταγγελίες.
Άλλωστε, πριν από μερικά 24ωρα, το ΣΔΟΕ Αττικής αποκάλυψε τη λειτουργία κυκλώματος επιχειρήσεων τύπου «carousel». Αυτό, όπως αναφέρεται, «λειτουργούσε μεθοδευμένα και διαχρονικά», με την ίδρυση νομικών προσώπων με διαχειριστές ή νομίμους εκπροσώπους φυσικά πρόσωπα που είναι εξαιρετικά δύσκολο να εντοπιστούν. Σκοπός ήταν οι πωλήσεις μέσω e-shop, οι δε φόροι που οφείλονταν να συμψηφίζονται, και, στην ουσία, να μην αποδίδονται, με το τέχνασμα λήψης εικονικών τιμολογίων εξόδων ανύπαρκτων προμηθευτών. Από τη δράση του προέκυψε ζημία για το Ελληνικό Δημόσιο ποσού άνω των 8.500.000 ευρώ μόνο από μη απόδοση Φ.Π.Α. για τα έτη 2018 και 2019, ενώ εκτιμάται συνολική ζημία άνω των 15.000.000 ευρώ.
Σχόλια