19 ρήματα για την πανδημία που βιώνουμε: Ανησυχούμε. Δυσκολευόμαστε. Πασχίζουμε. Φοβόμαστε. Ενοχλούμαστε. Ταραζόμαστε. Παραπονιόμαστε. Περιοριζόμαστε. Πανικοβαλλόμαστε. Υποφέρουμε. Προσέχουμε. Φροντίζουμε. Συμμορφωνόμαστε. Αμυνόμαστε. Αγωνιζόμαστε. Αναμένουμε. Υπομένουμε. Επιμένουμε.
Τα μετρήσατε; Ναι, είναι 18! Το 19ο ίσως, είναι και το πιο σημαντικό, για τους επιχειρηματίες: Μαθαίνουμε.
Έχω καταγράψει τις παρατηρήσεις μου από την συναναστροφή μου με τους πελάτες μου και προκύπτουν αρκετά διδάγματα που μπορεί να σας φανούν χρήσιμα:
#05: Ο προσεκτικός επιχειρηματίας είναι και επιτυχημένος
Αυτό είναι ένα μάθημα που οι Έλληνες επιχειρηματίες έμαθαν καλά κατά τη διάρκεια της υπερδεκαετούς κρίσης και εμπέδωσαν με τον Covid: όσο περισσότερο μετρά κάποιος τις δυνάμεις του, όσο σκέφτεται διπλά και τριπλά πριν κινηθεί, τόσες περισσότερες πιθανότητες έχει να επιβιώσει. Τα εικονικά χρήματα (μέσω δανείων) εξανεμίζονται δυστυχώς πολύ εύκολα σε περιόδους ανασφάλειας και αβεβαιότητας.
#04: Ο επιχειρηματίας δεν είναι μηχανή
Αυτό είναι ίσως ένα από τα μεγαλύτερα μαθήματα της πανδημίας. Η αναγκαστική παύση δραστηριοτήτων για την πλειονότητα των επιχειρήσεων οδήγησε πολλούς μικρομεσαίους επιχειρηματίες σε μία επανεκτίμηση του τι σημαίνει εργασία, τι σημαίνει ελεύθερος χρόνος και τι σημαίνει, εντέλει, ζωή.
Ο επιχειρηματίας, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, κάνει ένα μεγάλο λάθος: φορτώνει τον εαυτό του με ένα εργασιακό φορτίο, το οποίο γίνεται πάντοτε βαρύτερο καθώς τα χρόνια περνάνε και δεν ελαφραίνει ποτέ. Όμως, κανείς δεν είναι άτρωτος, κανείς δεν είναι «θεός» και κανείς δεν είναι μηχάνημα. Έστω και δια της βίας, το υποχρεωτικό STOP έκανε πολλούς επιχειρηματίας να ανακαλύψουν ξανά αξίες που είχαν χάσει εδώ και χρόνια ή δεκαετίες.
#03: Όταν υπάρχει ανάγκη, ο επιχειρηματίας προσαρμόζεται
Ένα ακόμη μεγάλο μάθημα. Ιδιοκτήτες εστιατορίων που δεν θα το σκέφτονταν ποτέ στην προ lockdown εποχή, ανακάλυψαν και επέβαλλαν το take away. Δεκάδες άλλοι έφτιαξαν σε χρόνο ρεκόρ ηλεκτρονικά καταστήματα. Σχεδόν όλοι ανακάλυψαν τις τεράστιες δυνατότητες του digital. Και μπράβο τους!
#02: Ο επιχειρηματίας οφείλει να προσέχει τον εαυτό του
Και όταν λέω εαυτό του, δεν εννοώ τη γκαρνταρόμπα του ή τη χωρίστρα του, αλλά την υγεία του. Αυτό ίσχυε φυσικά και πριν τον COVID – όμως ο επιχειρηματίας είχε πάντα την (κακή) συνήθεια να κρύβει τα προβλήματα «κάτω από το χαλάκι». Με αφορμή τον COVID, προσπαθήστε να ακολουθήσετε έναν τρόπο ζωής πιο ήρεμο και πιο υγιεινό.
#01: Ο επιχειρηματίας πρέπει να παίρνει τον Covid απολύτως σοβαρά
Ας υποθέσουμε ότι έχετε ένα φυσικοθεραπευτήριο και ξαφνικά διαγιγνώσκεστε με COVID. Για τουλάχιστον δύο εβδομάδες, θα πρέπει όχι μόνο να απομονωθείτε, αλλά να χάσετε και το οποιοδήποτε εισόδημα θα είχατε. Επίσης, έχετε πολλές πιθανότητες να κολλήσετε τους ανθρώπους σας και να δημιουργήσετε αυτό που έχουμε μάθει πλέον από τις ειδήσεις ως “γνωστή συρροή”.
Αυτό ισχύει όμως, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό για κάθε επιχείρηση. Αποφύγετέ το. Φορέστε πρώτοι μάσκα, πλένετε πρώτοι τα χέρια σας, δίνετε πρώτοι το καλό παράδειγμα στην οικογένειά σας, στην επιχείρηση και στους πελάτες σας, και όταν με το καλό έρθει το εμβόλιο (που όλα δείχνουν ότι δεν αργεί) σκεφτείτε το σοβαρά. Μόνο έτσι θα διατηρήσετε και την επιχείρησή σας πρώτη!
Σχόλια