Πριν διαβάσετε το άρθρο δείτε το ακόλουθο video:
To video σας ζητάει να μετρήσετε πόσες πάσες της μπάλας ανταλλάσσουν οι παίκτες που φορούν άσπρη μπλούζα. Οι περισσότεροι viewers μετρούν 13 πάσες και στο τέλος το video ρωτάει αν παρατηρήσατε την αρκούδα που εμφανίζεται. Στατιστικά μόνο το 50% των viewers βλέπουν την αρκούδα! Δείτε ξανά το video : -) Αυτό το video είναι μέρος ενός πειράματος του 1975 που διεξήχθει στην Αμερική. Μέσα από το πείραμα αυτό διαπιστώθηκε πως οι άνθρωποι μπορούν να εστιάσουν σε ένα και μόνο πράγμα. Αυτό επιβεβαιώνεται και από όσους γνωρίζουν από πολεμικές τέχνες: μπορεί στη «μάχη» να έχει κάποιος πολλαπλούς αντιπάλους αλλά στην πραγματικότητα μόνο ένας είναι ο βασικός αντίπαλος! Ο σκοπός φυσικά είναι να ενεργοποιηθούν κατάλληλα οι αισθητήρες μας και να αντιληφθούμε τι συμβαίνει στον περιβάλλοντα χώρο για να εντοπίσουμε με επιτυχία τον πραγματικό μας αντίπαλο.
Αυτό που συμβαίνει στα πειράματα και στις μάχες των πολεμικών τεχνών συμβαίνει και στην επιχειρηματικότητα. Οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, καθώς εργάζονται σε ένα... one man show –τα κάνουν δηλαδή όλα, απορροφούνται από τις καθημερινές ασχολίες τους με αποτέλεσμα να μην έχουν μια ολοκληρωμένη και ξεκάθαρη εικόνα για τις πραγματικές ανάγκες της επιχείρησής τους.
Πολλές φορές όταν κάνω διάγνωση αναγκών με τους πελάτες μου και καταλήγουμε σε συμπεράσματα αναλύοντας τα στατιστικά τους στοιχεία, ξαφνιάζονται όταν διαπιστώνουν πως είχαν μια διαστρεβλωμένη εικόνα της επιχειρηματικής τους πραγματικότητας. Ένα πρόσφατο παράδειγμα αυτού που σας περιγράφω έλαβε χώρα την προηγούμενη εβδομάδα όταν συζητούσαμε με έναν πελάτη μου που διατηρεί επιχείρηση παροχής υπηρεσιών: θεωρούσα το 33% επανάληψη επίσκεψης νέου πελάτη, χαμηλό (δηλαδή στους 10 νέους πελάτες, οι 3 μόνο έρχονταν και 2η φορά). Εκείνος ήταν βέβαιος πως δεν υπήρχε πρόβλημα καθώς πολλοί νέοι πελάτες έμπαιναν στην επιχείρηση απλώς για να αγοράσουν προϊόντα κι όχι για να κάνουν υπηρεσίες, καθώς είχε εντυπωσιακή βιτρίνα. Αναλύοντας τα στοιχεία και βλέποντας τα νούμερα διαπίστωσα και του τεκμηρίωσα πως μόνο το 3% των νέων πελατών του ήταν πελάτες αποκλειστικά και μόνο προϊόντων. Έτσι το χαμηλό ποσοστό της 2ης επίσκεψης δεν οφειλόταν σε πελάτες που αγόραζαν μόνο προϊόντα. Η λανθασμένη εικόνα που είχε ο επιχειρηματίας για το πραγματικό πρόβλημα στην επιχείρηση τον οδηγούσε σε λάθος συμπεράσματα και συνεπώς σε λάθος ενέργειες. Η μελέτη των στατιστικών (τα νούμερα δεν κάνουν ποτέ λάθος και αποτυπώνουν την πραγματικότητα) του αποκάλυψε το πραγματικό πρόβλημα.
Είναι σημαντικό να αποστασιοποιείστε από την καθημερινότητα της επιχείρησής σας, να βλέπετε τα γεγονότα ως εξωτερικός παρατηρητής και να μπορείτε να δεχθείτε την αλήθεια. Μια ιδέα για να το πετύχετε αυτό είναι να κρατάτε σωστά στατιστικά στοιχεία που θα σας δίνουν συγκεκριμένους δείκτες τους οποίους θα συγκρίνετε στο βάθος χρόνου. Ακόμα μπορείτε να μιλήσετε με πελάτες, συνεργάτες ή προμηθευτές σας ώστε να ακούσετε και τη γνώμη κάποιου τρίτου για το πως βλέπουν εκείνοι τα πράγματα στην επιχείρησή σας. Στην περίπτωση, δε, που αποφασίσετε να δουλέψετε με κάποιον σύμβουλο, που μπορεί να λειτουργήσει ως το εξωτερικό σας μάτι, θα πρέπει να είστε ειλικρινής μαζί του γιατί η συμβουλευτική λειτουργεί με το σύστημα «garbage in, garbage out», δηλαδή η ποιότητα της πληροφορίας που θα δώσετε θα δημιουργήσει την αντίστοιχη ποιότητα συμβουλευτικής καθοδήγησης που θα λάβετε.
Το πιο δύσκολο σημείο σ' όλη αυτή τη διαδικασία είναι να δείξετε το θάρρος να δεχτείτε την πραγματική διάγνωση και το πραγματικό πρόβλημα που θα προκύψει από την ανάλυσή σας. Τότε και μόνο τότε θα μπορέσετε να πάρετε τις κατάλληλες αποφάσεις για να αλλάξετε τα πράγματα προς το καλύτερο. Κανείς δεν σας ζητάει να κάνετε περισσότερη δουλειά από αυτήν που κάνετε σήμερα, σας προτείνω όμως να δείτε διαφορετικά την καθημερινότητα της επιχείρησής σας ανακαλύπτοντας τα τυφλά της σημεία!
Σχόλια