Οι περισσότερες εμπειρίες στη ζωή μας, έχουν άμεση σχέση με τα συναισθήματα που μας προκαλούν. Οι περισσότεροι άνθρωποι προτιμούμε τα ευχάριστα συναισθήματα, αποφεύγοντας όσο μπορούμε τα ουδέτερα αλλά και τα αρνητικά συναισθήματα.
Η μεγαλύτερη πλειοψηφία των ανθρώπων που ασχολούνται με το marketing, ενώ κατανοούν την παραπάνω συνθήκη, δεν την εφαρμόζουν στην στρατηγική προώθησης των προϊόντων και των υπηρεσιών τους. Ο κόσμος του marketing αυτή τη στιγμή μοιάζει με πολεμικό πεδίο μάχης. Ο καταναλωτής, βρίσκεται ανάμεσα σε ένα πόλεμο των brands, τα οποία εξαπολύουν προωθητικά μηνύματα προσπαθώντας να πείσουν τον καταναλωτή ότι το δικό τους προιόν είναι το καλύτερο και το πιο αποτελεσματικό. Οι περισσότερες προωθητικές καμπάνιες βασίζονται στην ποσότητα των μηνυμάτων που παράγονται χρησιμοποιώντας όσο περισσότερα κανάλια προώθησης μπορούνε, επισημαίνοντας διαρκώς τα χαρακτηριστικά των προϊόντων τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα του προβλήματος που αντιμετωπίζει σήμερα το μάρκετινγκ είναι η διαφήμιση στην τηλεόραση. Πόσοι από εμάς κάθονται να δούνε τις διαφημίσεις στην τηλεόραση; Σε έρευνα του Πανεπιστημίου Αθηνών τα ποσοστά κατά της διαφήμισης ήταν χαρακτηριστικά (άνω του 50%). Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί; Επειδή η προσέγγιση που χρησιμοποιεί η τηλεόραση δεν είναι αμφίδρομη αλλά ούτε και εξατομικευμένη. Είναι μία αλλεπάληλη "επίθεση" στον τηλεθεατή πιέζοντας τον να αγοράσει τα προϊόντα.
Το μάρκετινγκ όμως δεν έχει να κάνει με επίθεση. Το μάρκετινγκ δεν είναι πόλεμος. Το μάρκετινγκ είναι έρωτας. Μέσω του μάρκετινγκ, ο καταναλωτής δεν πρέπει μόνο να ενημερωθεί για το προϊόν αλλά να το αγαπήσει. Για να γίνει όμως αυτό θα πρέπει η σχέση να είναι αμφίδρομη. Έχοντας μία αμφίδρομη σχέση ο καταναλωτής αλληλεπιδρά και επικοινωνεί με το brand, "χτίζοντας" μία σχέση εμπιστοσύνης, δίνοντας έτσι στην εταιρία ένα μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και στον καταναλωτή την δυνατότητα να ακουστεί η γνώμη του. Όπως λέει και ένας μεγάλος Αμερικανός marketer: "Πρώτα η αλληλεπίδραση και μετά η πώληση". Αλληλεπιδρώντας και επικοινωνώντας με τον καταναλωτή, δε δημιουργείς απλά μία αγοραστική βάση, αλλά μία κοινότητα ατόμων που αγαπούν και στηρίζουν το brand (brand ambassadors), όχι επειδή τους πιέζεις, αλλά επειδή τους σέβεσαι και τους ακούς. Όλα τα παραπάνω πριν από 5 χρόνια ήταν ανέφικτα, αλλά πλέον έχουμε περάσει στη ψηφιακή εποχή, η οποία μας δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε τέτοιου είδους καταστάσεις.
Χαρακτηριστική περίπτωση όλων των παραπάνω αποτελεί το μάρκετινγκ plan το οποίο ακολούθησε η Lacta (σε συνεργασία με διαφημιστική εταιρία), όπου στα πλαίσια της αλληλεπίδρασης με τους καταναλωτές της δημιούργησε μία ταινία βασισμένη σε αληθινές ανεκπλήρωτες συναισθηματικές ιστορίες των καταναλωτών της, πετυχαίνοντας θεαματικά αποτελέσματα, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο και αποσπώντας σημαντικά βραβεία.
Σχόλια