Πρόσφατα πέτυχα μία μελέτη του moz η οποία αφορούσε τις πιο περιζήτητες digital marketing υπηρεσίες στην Αμερική. Τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης μελέτης προέκυψαν από τις πωλήσεις που έκανε η κάθε υπηρεσία μέσα από τα digital agencies και τους freelancers που συμμετείχαν στην έρευνα.
Μία γενική αίσθηση του αποτελέσματος της έρευνας μπορείτε να δείτε στο διάγραμμα που ακολουθεί. Το ποσοστό της κάθε υπηρεσίας δηλώνει πόσο δημοφιλής είναι η υπηρεσία αυτή. Δηλαδή, κατά πόσο την χρησιμοποιούν οι πελάτες των digital agencies που συμμετείχαν στη μελέτη.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι τα αποτελέσματα είναι λίγο διαφορετικά αν κάνουμε την αντίστροφη προσέγγιση. Δηλαδή, αν δούμε τι πραγματικά θέλουν οι επιχειρήσεις και όχι τι τελικά τους πούλησαν τα digital agencies (και οι αντίστοιχοι freelancers). Βέβαια, πάντα με την επιφύλαξη ότι δεν είναι απαραίτητο η εταιρία να ξέρει τι πραγματικά θέλει και απλά να ζητά αυτό που ξέρει ή έχει ακούσει και όχι αυτό που θα της φέρει πραγματικά αποτελέσματα.
Η ίδια έρευνα, λοιπόν, μελέτησε τις αναζητήσεις που γίνονται στο Google και αφορούν στις παραπάνω υπηρεσίες. Τα αποτελέσματα φαίνονται στο παρακάτω διάγραμμα και είναι χωρισμένα σε γενικές αναζητήσεις και σε αναζητήσεις που αφορούν agencies. Για παράδειγμα, η αναζήτηση «Content Marketing» είναι μία γενική αναζήτηση (κάποιος μπορεί να έκανε αυτή την αναζήτηση γιατί τον ενδιαφέρει το αντικείμενο εγκυκλοπαιδικά ή γιατί σκοπεύει να το εφαρμόσει in-house), αλλά αν κάποιος ψάξει «Content Marketing prices» (παρόμοιες λέξεις-κλειδιά θα μπορούσαν να είναι: «fees», «costs», «consultant», «service», «company», κτλ.), τότε μάλλον ψάχνει να βρει κάποιο agency για να τον εξυπηρετήσει ή σκέφτεται κάποια στιγμή να αγοράσει μία τέτοια υπηρεσία και κάνει έρευνα αγοράς για να δει που κυμαίνονται οι τιμές.
Από ότι φαίνεται από τα αποτελέσματα, οι επιχειρήσεις θεωρούν ως νούμερο ένα το SEO (Search Engine Optimization) και πιστεύουν ότι δεν μπορούν να το καλύψουν in-house για αυτό και αναζητούν κάποιον συνεργάτη. Το ίδιο συμβαίνει, σε μικρότερο βαθμό, και με το PPC Management, δηλαδή το στήσιμο διαφημιστικών δράσεων σε pay-per-click πλατφόρμες όπως το Google AdWords. Από την άλλη, οι εταιρίες αντιλαμβάνονται την ανάγκη και τη χρησιμότητα των Social Media και του περιεχόμενου, ωστόσο ίσως να μην είναι έτοιμες ακόμα να πληρώσουν για αυτές τις υπηρεσίες ή να τις κάνουν out-source.
Όσο αφορά στο SEO, δεν αμφισβητεί κανείς ότι όσο πιο ψηλά εμφανίζεται η ιστοσελίδα του στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης σε στοχευμένες αναζητήσεις, τόσο πιο μεγάλη επισκεψιμότητα δέχεται και κατ’ επέκταση, αν η ιστοσελίδα είναι σωστά σχεδιασμένη και με ελκυστικό περιεχόμενο, τόσο πιο πολλές πωλήσεις πραγματοποιούνται.
Κρίνοντας από τα αποτελέσματα που φέρνουν οι καμπάνιες στα Social Media και δεδομένου του κόστους διαχείρισης που έχει μειωθεί σημαντικά τα τελευταία έτη, θεωρώ ότι αποτελούν ένα από τα πιο αποτελεσματικά και άμεσα marketing tools. Αναμένω, συνεπώς, μία παρόμοια έρευνα προς το τέλος του 2016 να έχει διαφορετικά αποτελέσματα, τουλάχιστον όσο αφορά στο κομμάτι των Social Media.
Από την εμπειρία μου θα έλεγα ότι τα συμπεράσματα αυτά δεν απέχουν πολύ και από την Ελληνική πραγματικότητα. Οι επιχειρήσεις και οι marketing managers βλέπουν την τάση των Social Media, αντιλαμβάνονται τα αποτελέσματα που μπορούν να φέρουν, θέλουν να τα αξιοποιήσουν, αλλά είτε παραμένουν διστακτικοί και επιφυλακτικοί, είτε αδυνατούν να μεταδώσουν την άποψή τους στην ανώτερη διοίκηση που θα λάβει την τελική απόφαση για μία τέτοια επένδυση.
Ένα ακόμα εμπόδιο που πρέπει να ξεπεραστεί στην Ελλάδα είναι η χαμηλή διάχυση της πληροφορίας ως προς τις υπηρεσίες αυτές και τα αποτελέσματα που μπορούν να φέρουν. Οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις έχουν τοποθετήσει στις σχετικές θέσεις άτομα με εμπειρία και γνώσεις και για αυτό είναι πιο εύκολο να αναζητήσουν συνεργασίες στο κομμάτι του digital marketing και να αξιοποιήσουν δυναμικά τα σύγχρονα εργαλεία.
Ωστόσο, η Ελληνική επιχειρηματικότητα αποτελείται κατά κύριο λόγο από μικρές επιχειρήσεις, ατομικές ή οικογενειακές. Αυτό, σε σχέση με τις digital marketing υπηρεσίες, συνεπάγεται τρία εμπόδια:
- Δεν είναι απαραίτητο, ειδικά αν ο ιδιοκτήτης είναι μεγαλύτερης ηλικίας, ότι γνωρίζει τις δυνατότητες που υπάρχουν σήμερα, τα αποτελέσματα που μπορεί να φέρουν, ακόμα και το πως να τις αναζητήσει.
- Δεν υπάρχει μεγάλη αίσθηση της συνεργατικότητας. Συχνά ο επιχειρηματίας είναι επιφυλακτικός να κάνει out-source κομμάτι των ενεργειών προώθησης και να εμπιστευτεί κάποιον εξωτερικό συνεργάτη. Ο συγκεντρωτισμός του επιχειρηματία (είτε στο πρόσωπό του, είτε στους εργαζομένους του) είναι πολύ μεγάλος.
- Δεν υπάρχει, συνήθως, προϋπολογισμένο budget για υπηρεσίες προώθησης. Οτιδήποτε επενδυθεί σε marketing υπηρεσίες θα εξοικονομηθεί από κάπου αλλού. Αυτό αυξάνει την επιφυλακτικότητα, μιας και το budget μίας τυπικής ελληνικής επιχείρησης δεν είναι μεγάλο, ειδικά αν δεν έχει γίνει πλήρως αντιληπτός ο τρόπος που θα μεταφραστεί αυτή η επένδυση σε χρήματα στο ταμείο.
Όσο αφορά το 2016, θεωρώ ότι είναι μία μεταβατική χρονιά κατά τη διάρκεια της οποίας θα αυξηθεί η ζήτηση υπηρεσιών διαχείρισης κοινωνικών δικτύων, περιεχομένου και PPC διαφήμισης και παράλληλα θα γίνουν πιο έντονα αντιληπτά σε ένα ευρύτερο επιχειρηματικό κοινό, τα οφέλη που μπορούν να αποκομίσουν από το διαδίκτυο, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο μπορούν να αναζητήσουν, να βρουν και να αγοράσουν σχετικές υπηρεσίες.
Έχοντας κατά νου την έρευνα του moz, ένας τρόπος για να μετρήσουμε κατά πόσο θα υπάρξει αυτή η πρόοδος στην Ελλάδα μέσα στο τρέχον έτος θα ήταν να προσπαθήσουμε να διεξάγουμε μία παρόμοια μελέτη βασιζόμενοι στις αναζητήσεις που γίνονται στις μηχανές αναζήτησης. Αυτή τη στιγμή τα αποτελέσματα είναι τόσο κατακερματισμένα (δηλαδή υπάρχουν πάρα πολλές διαφορετικές αναζητήσεις με πολύ μικρό όγκο αναζητήσεων η κάθε μία) όπου δεν μπορούν να καταλήξουν σε σαφή συμπεράσματα.
Σχόλια