Τα έργα αποτελούν πηγή έμπνευσης, ελεύθερης σκέψης και περισυλλογής. Albrecht Dürer, Hieronymus Bosch, Jan van Eyck, Pieter Bruegel, Hans Holbein, Veit Stoss, Coya, Leonardo da Vinci, Michelangelo, Sandro Botticelli, Donatello και άλλοι πολλοί άφησαν το στίγμα τους στην ιστορία της τέχνης.
Ποιος δεν θα θαύμαζε ένα έργο τέχνης επισκεπτόμενος ένα από τα μουσεία ή τις μόνιμες ή περιοδικές εκθέσεις στα μουσεία του κόσμου. Πώς θα ήταν, όμως ο κόσμος μας χωρίς αυτά; αν είχαν φθαρεί, ολικώς ή μερικώς καταστραφεί; Μήπως, ως να ζούσε χωρίς τροφή και ύδωρ;
Τα έργα τέχνης περικλείουν, αν μας επιτρέπεται αυτή η έκφραση, τη διάθεση, την οπτική, τον τρόπο σκέψης του δημιουργού. Αντικατοπτρίζουν μέσα στις διαστάσεις τους τη δυναμική του κόσμου, μάχες, συγκρούσεις, πιστεύω, συναισθήματα, τη λογική, την υπερβολή, το φόβο, το θάρρος, την αντίσταση, την πίστη, την ελπίδα, το φως, το σκοτάδι, την εσωτερική δύναμη. Συνδέουν το παρελθόν με το παρόν και ακτινοβολούν το μέλλον.
«Ανεκτίμητη» η αξία τους
Ο τρόπος προσέγγισης των έργων τέχνης μουσείων, ιδιωτικές συλλογές, δημόσιες συλλογές, μεμονωμένα τεχνουργήματα, αντικείμενα που περιλαμβάνονται σε ιδιωτικές συλλογές κ.λπ. είναι τελείως διαφορετικός από αυτά που μέχρι τώρα γράφουμε και γνωρίζουμε.
Κανείς φορέας ή ιδιώτης δεν ασφαλίζει τα αντικείμενα αυτά αν ο ασφαλιστής του ή η ασφαλιστική δεν εξειδικεύεται σε αυτό, και αν δεν διαθέτει συγκεκριμένες και εμπεριστατωμένες διαδικασίες που ξεχωρίζουν σε σχέση με την ασφάλιση άλλων συνηθισμένων περιουσιακών στοιχείων.
Ειδοποιός διαφορά
Η ειδοποιός διαφορά είναι ότι η ασφαλισμένη αξία τους είναι πάντα συμφωνημένη και σε περίπτωση ζημιάς η αξία δεν είναι προς διαπραγμάτευση. Με όρους ασφαλιστικούς μιλάμε τώρα για ασφαλίσεις «Συμβατικά συμφωνημένης αξίας» (σε περίπτωση ολικής απώλειας) ή σε κάλυψη πραγματικών εξόδων αναστήλωσης/αποκατάστασης. Όλη η διαδικασία ασφάλισής τους ενέχει την αξιολόγηση των μέτρων προστασίας εκ των προτέρων.
Το είδος αυτό της ασφάλισης απευθύνεται σε μουσεία, ιδιώτες συλλέκτες και φιλότεχνους που έχουν υπό την κατοχή τους, στην κατοικία που διαμένουν, έργα τέχνης μεγάλης αξίας, τα οποία δεν μπορούν να καλυφθούν από ασφαλιστήριο συμβόλαιο κατοικίας. Οι ασφαλίσεις αυτές απευθύνονται επίσης σε διοργανωτές εκθέσεων, ιδιοκτήτες γκαλερί και καλύπτουν και τις μεταφορές για τη διοργάνωση.
Όλοι οι κίνδυνοι
Οι καλύψεις είναι ευρείες, όπως για ζημιές από πυρκαγιά, εκρήξεις πάσης φύσεως, καπνούς, πλημμύρες, θραύση, διαρροές, σεισμούς, δονήσεις, κλοπές, διαρρήξεις, ληστείες, ζημιές από κακόβουλες ενέργειες, βανδαλισμούς, τρομοκρατικές ενέργειες, κ.ά. Τα ασφαλιστήρια αυτά δεν καλύπτουν ζημιές από φυσική φθορά, ζημιές που προέρχονται από τον χρόνο και αλλοιώσεις, προϋπάρχουσες ζημιές και ελαττώματα, ζημιές από οξειδώσεις, σκόρους, έντομα. Όπως επίσης δεν καλύπτονται ζημιές που προέρχονται από επισκευές, συντήρηση, αποκατάσταση κ.τ.λ.
Κόστος στην αξία του έργου και στα μέτρα πρόληψης
Ο καθορισμός του κόστους των ασφαλίστρων υπολογίζεται πάνω στην αξία των έργων και στα μέτρα πρόληψης που έχει λάβει ο ασφαλισμένος έναντι κινδύνων που απειλούν τα έργα. Για παράδειγμα τι μέτρα έχει λάβει για κλοπή, για πλημμύρα, για πυρκαγιά. Υπάρχουν, επίσης καλύψεις, κυρίως προς διοργανωτές εκθέσεων, έναντι πολέμου, πειρατείας, κατάσχεσης και απαλλοτρίωσης. Το κόστος ασφάλισης υπολογίζεται, κυρίως στη συνολική αξία της συλλογής, τον τόπο φύλαξης, το είδος της συλλογής και άλλες παραμέτρους, όπως είναι τα υλικά κατασκευής των έργων και το ιστορικό ζημιών.
Τα ασφαλισμένα κεφάλαια στο είδος των ασφαλίσεων αυτών είναι πολύ υψηλά. Δίνεται η δυνατότητα αναπροσαρμογής κεφαλαίων, καθώς και η δυνατότητα παγκόσμιας ασφάλισης και κατά τη μεταφορά των εκθεμάτων. Και, τέλος, η δυνατότητα προσαρμογής της αγοραίας αξίας ενός έργου σε περίπτωση θανάτου του καλλιτέχνη.
Τι θεωρείται έργο τέχνης
Τα έργα τέχνης μπορεί να είναι από πίνακες ζωγραφικής, μέχρι χαρακτικά, γλυπτά, εύθραυστα αντικείμενα, έπιπλα, κοσμήματα, αυτοκίνητα αντίκες, νομίσματα, πορσελάνες, μπουκάλια, κρύσταλλα, ποτά, χαλιά, ηλεκτρονικά - ψηφιακά αντικείμενα.
Ποιος προσδιορίζει την αξία τους
Η ασφαλιστική αξία είναι πάντα «συμφωνημένη αξία» από εξειδικευμένους εκτιμητές - πραγματογνώμονες, διαχειριστές κινδύνων εξειδικευμένων σε έργα τέχνης και είναι μεταξύ του πελάτη και της ασφαλιστικής εταιρίας.
Τι αναφέρει η ΑΟΝ
Κατά τη διάρκεια της ανάκαμψης από την παγκόσμια οικονομική κρίση το 2009, σύμφωνα με την ΑΟΝ, οι πωλήσεις έργων τέχνης αυξήθηκαν σε όλον τον κόσμο. Η τάση αυτή συνεχίζεται αυξάνοντας την ανάγκη για εξειδικευμένα ασφαλιστήρια συμβόλαια τέχνης.
Τι η Bernard Fleischer & Sons Inc.
Είναι δύσκολο να προβλεφθούν οι τάσεις στο τομέα της τέχνης σύμφωνα με την Bernard Fleischer & Sons Inc. Οι καλλιτέχνες δημιουργούν νέα τέχνη κάθε μέρα, με αποτέλεσμα τη συνεχή ανάπτυξη του κλάδου της ασφάλισης έργων τέχνης. Οι καλλιτέχνες δουλεύουν με νέα υλικά, οπότε και διαφορετικοί κίνδυνοι αναδύονται.
Το Wi-Fi όπλο για επιθέσεις σε μουσεία
Στις ημέρες μας πολλά έργα τέχνης παρουσιάζονται και στο διαδίκτυο οπότε θα πρέπει οι συλλέκτες να λάβουν υπ’ όψιν τους και τους κινδύνους στον κυβερνοχώρο. Οι συνδέσεις μέσω Wi-Fi θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως πύλη για μια επίθεση στον κυβερνοχώρο ενός μουσείου. Οπότε αλλάζουν και στον τομέα αυτό τα δεδομένα της ασφάλισης.
Τα τρέχοντα ερωτήματα με την Τεχνητή Νοημοσύνη
Η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης γεννά πολλά ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της ασφάλισης έργων τέχνης. Μερικά από αυτά όπως το πώς θα αποτιμώνται, πώς θα πιστοποιούνται, πώς θα προστατεύονται.
Σχόλια