Το καλοκαίρι μας φέρνει πιο κοντά σε μία eco-friendly επιχείρηση
Το καλοκαίρι ταξιδεύουμε σε όμορφα μέρη. Αναζητάμε να βρεθούμε κοντά στη φύση, σε καταπράσινα τοπία, σε καταγάλανα νερά. Αδημονούμε να περπατήσουμε ανάμεσα σε γραφικά σοκάκια, να κολυμπήσουμε σε καθαρές παραλίες, να εξερευνήσουμε φαράγγια, να αγναντέψουμε ηλιοβασιλέματα.
Το φυσικό περιβάλλον ηρεμεί όλες τις αισθήσεις μας, μας προσφέρει ευεξία, ψυχική ηρεμία. Η ηρεμία αυτή δεν είναι μία μη αναστρέψιμη συνθήκη. Οι αισθήσεις μας διαταράσσονται όταν βλέπουμε οικολογικές καταστροφές, όταν μαζί με την άμμο πιάνουμε και σκουπίδια στις ακτές, όταν από τα μολυσμένα νερά δεν μπορούμε να γευτούμε τους καρπούς της φύσης, όταν λόγω ηχορύπανσης δεν μπορούμε να ακούσουμε το θρόισμα των φύλλων, τα ρυάκια και τα φτερουγίσματα, όταν μυρίζουμε καμένα δάση και στάχτες.
Είναι ευθύνη μας να φροντίζουμε το περιβάλλον και το καλοκαίρι είναι η κατάλληλη περίοδος να αναλογιστούμε πώς μπορούμε να συμβάλλουμε στην προστασία του. Σίγουρα η οικολογική δράση περνά μέσα από τον επιχειρηματικό κόσμο, αφού η επιχείρηση είναι άμεσα, άρρηκτα, πρωτογενώς συνδεδεμένη με το περιβάλλον. Είναι επιλογή μας να υποστηρίζουμε επιχειρήσεις που υιοθετούν eco-friendly πρακτικές ή από την άλλη σκοπιά είναι στρατηγική ή/και φιλοσοφία μια επιχείρηση να έχει περιβαλλοντικές προτεραιότητες. Η περιβαλλοντική ποιότητα μίας επιχείρησης προϋποθέτει την εφαρμογή και την τήρηση αυστηρών κριτηρίων που σχετίζονται με την κατανάλωση ενέργειας και νερού, τη διαχείριση απορριμμάτων, τη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων προσωπικής καθαριότητας και απορρυπαντικών, τις παρεμβάσεις επί του κτιρίου και του περιβάλλοντα χώρου για εξοικονόμηση ενέργειας, την ορθολογική χρήση Logistics (πράσινες προμήθειες, δρομολόγηση φορτίου, κλπ.), τη μετατροπή των ελεύθερων χώρων σε χώρους πρασίνου, ακόμα και την περιβαλλοντική εκπαίδευση. Είναι πολυδιάστατη και μακροσκελής η εφαρμογή των καλών πρακτικών που μπορεί να εφαρμόσει μία «πράσινη επιχείρηση», ωστόσο αξίζει να αναφέρουμε ενδεικτικά ορισμένες ενέργειες, συνήθεις και μη.
Αρχικά, η τοποθέτηση εντός της εταιρίας κάδων ανακύκλωσης χαρτιού, μπαταριών και άλλων ανακυκλώσιμων υλικών που απορρέουν από τις καθημερινές της δραστηριότητες (Η/Υ, μελάνια εκτυπωτών, πλαστικό, κλπ) είναι μία εύκολη, χωρίς κόστος εφαρμογή καλής πρακτικής για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που μπορεί να υιοθετήσει κάθε επιχείρηση. Στην ίδια λογική της μείωσης χρήσης χαρτιού, πολλές μονάδες επιλέγουν να ενσωματώσουν στην εταιρική προσωπική υπογραφή των εργαζομένων τη φράση «think before you print», προτρέποντας με αυτόν τον τρόπο τους αποδέκτες να μην σπαταλούν το χαρτί άσκοπα. Πολλές εταιρίες εμπλουτίζουν τη συγκεκριμένη φράση και με πρόσθετα ενημερωτικά μηνύματα, όπως για παράδειγμα ότι 1 τόνος ανακυκλωμένου χαρτιού αντιστοιχεί σε 17 δέντρα. Συμπληρωματικά, η μείωση της χρήσης χαρτιού συνήθως συνοδεύεται και από τη μείωση αρχειοθέτησης αρχείων σε φακέλους και την αντίστοιχη ψηφιοποίηση τους σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες.
Στην ίδια κατεύθυνση, προκαλεί πάντα θετική εντύπωση οι εταιρίες να χρησιμοποιούν οικολογικές βιοδιασπώμενες συσκευασίες από φυσικά υλικά. Όταν μια εταιρία χρησιμοποιεί χάρτινες αντί για πλαστικές σακούλες, ο πελάτης νιώθει αρωγός και συμμετέχων σε αυτή την περιβαλλοντική προσπάθεια. Στην έννοια της οικολογικής συσκευασίας εντάσσονται και οι προσπάθειες για οικολογικές αποστολές δεμάτων με οικολογικές παλέτες και άλλους συναφείς τρόπους, όπως την αντικατάσταση των «packing peanuts», με τσαλακωμένο χαρτί ή παλιές εφημερίδες για τους κενούς χώρους μέσα στο πακέτο.
Ακόμα, στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης του προσωπικού, οι εταιρίες τοποθετούν διάσπαρτες σημάνσεις μέσα στους χώρους προς υπενθύμιση όλων να απενεργοποιούνται οι ηλεκτρονικές συσκευές. Είναι γεγονός ότι μεγάλη εξοικονόμηση ενέργειας μπορεί να επιτευχθεί από την ορθολογική χρήση ηλεκτρικών συσκευών. Για παράδειγμα, είναι πολύ σημαντική η απενεργοποίηση των συσκευών γραφείου (υπολογιστές, εκτυπωτές, φωτοτυπικά κ.ά.) όταν δεν χρησιμοποιούνται. Για κάθε φορτιστή που βγαίνει από την πρίζα, μειώνεται η κατανάλωση ρεύματος, μειώνεται το λειτουργικό κόστος και αποφεύγεται η έκλυση στην ατμόσφαιρα 20-30 κιλών CO2.
Το ζητούμενο είναι κάθε επιχείρηση να αναζητήσει τον τρόπο που μπορεί και θέλει να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση με το δικό της «Περιβαλλοντικό Αποτύπωμα» (Ecological Footprint) και ας μην είναι απαραίτητα και ο πιο σύνηθες τρόπος. Είναι χαρακτηριστικό ότι εταιρίες στην Κύπρο, οικειοθελώς σε συνεργασία με τον Πτηνολογικό Σύνδεσμο Κύπρου, προσφέρουν στέγη στα πετροχελίδονα. Ο Πτηνολογικός Σύνδεσμος Κύπρου προχώρησε σε τοποθέτηση τεχνητών φωλιών, ειδικά σχεδιασμένες για να προσελκύσουν πετροχελίδονα που καταφθάνουν στην Κύπρο. Είναι και αυτή η πρωτοβουλία μέρος της δικής τους περιβαλλοντικής ευθύνης.
Η συμμετοχή σε ένα πλάνο περιβαλλοντικής διαχείρισης, είτε ως πομπός είτε ως δέκτης, μας φέρνει πιο κοντά στην περιβαλλοντική μας ευθύνη. Συνειδητά ή ακόμα και ασυνείδητα, συνειρμικά σε κάθε έκφανση περιβαλλοντικής ευαισθησίας, αναπολούμε και ανακαλούμε εικόνες από το περιβάλλον, καλοκαιρινές αναμνήσεις από φυσικά τοπία γεμάτα ζωή και χρώμα. Είναι στο χέρι μας, όλη την ενέργεια που συγκεντρώνουμε από το καλοκαίρι, να τη μεταφέρουμε στο εργασιακό μας περιβάλλον και κάθε φορά που κλείνουμε έναν διακόπτη στο γραφείο ή ενεργούμε για να γίνει η επιχείρηση μας «πιο eco-friendly» να θυμόμαστε με χαρά το κοχύλι που βρήκαμε στο βυθό ή το βότσαλο που πετάξαμε στη θάλασσα.
Σχόλια