Πολλά από τα οφέλη που «υπόσχεται» το LinkedIn στους χρήστες του, όπως η ευκολότερη εύρεση εργασίας, δυνατότητα προσέγγισης πελατών και δημιουργία ισχυρού personal brand, προϋποθέτουν ένα βασικό πράγμα. Κι αυτό δεν είναι άλλο από τη δικτύωση.
Η δικτύωση, φέρει μαζί της σημαντικά πλεονεκτήματα. Πρόσβαση σε πληροφορία, δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας με άτομα που αποφασίζουν, ταχύτερη εξέλιξη υποθέσεων και μια πιο ευχάριστη εμπειρία αλληλεπίδρασης. Αυτά είναι μόνο μερικά από τα οφέλη που ακολουθούν τη σωστή επαγγελματική δικτύωση, η οποίο μπορεί να καλλιεργηθεί στο πλαίσιο αξιοποίησης του LinkedIn.
Πως μοιάζει η δικτύωση στο LinkedIn
Ανοίγεις το LinkedIn και το πρώτο πράγμα που βλέπεις, είναι μια είδηση για την χρεοκοπία μιας εταιρείας που δραστηριοποιείται στον κλάδο σου. Σκέφτεσαι από μέσα σου: «Αυτοί έχουν εξαιρετικούς μηχανικούς. Σίγουρα θα μπορούσαμε να απορροφήσουμε κάποιους ανθρώπους»
Και στέλνεις την είδηση στον Γιώργο στο HR, αφού έχεις πατήσει κι ένα like στο post. Ο Γιώργος, απαντάει αστραπιαία ενθουσιωδώς και σε ευχαριστεί για το μήνυμα, αφού έχει μια θέση μηχανικού, ανοιχτή εδώ και 2 μήνες! Γνωρίζοντας την είδηση, μπορεί να προσεγγίσει πλέον πολύ συγκεκριμένα προφίλ.
Είναι Κυριακή πρωί, και αποφασίζεις για άλλη μια φορά να μπεις στο LinkedIn για να ενημερωθείς για τις τελευταίες εξελίξεις. Στο δεύτερο «scroll-άρισμα» το μάτι σου πέφτει σε ένα post, του ίδιου επαγγελματία που είχε ανεβάσει την είδηση αναφορικά με την χρεοκοπία της εταιρείας. Διαβάζεις στα γρήγορα το post και νιώθεις δικαίωση.
Το post περιγράφει μια κατάσταση παρόμοια με αυτή που βίωσες στη δουλειά την περασμένη εβδομάδα. Πατάς και πάλι ένα like και αυτή τη φορά αποφασίζεις να δεις το προφίλ του επαγγελματία πίσω από τα περιεχόμενο, με τον οποίον επαγγελματία φαίνεται να συμφωνείς συχνά. Εξετάζεις το προφίλ του και πατάς το follow, ώστε να μην χάνεις τα μελλοντικά του post.
Είναι βράδυ και είσαι στο κρεβάτι. Ανοίγεις το LinkedIn για να περάσει η ώρα μέχρι να νυστάξεις λίγο παραπάνω. Στην πρώτη θέση του newsfeed, βρίσκεται ένα άρθρο του ίδιου ατόμου που έκανες follow πριν κάποιες μέρες. Το άρθρο αναφέρεται στην χρήση ενός νέου συστήματος και το πως αυτό άλλαξε την καθημερινότητά του στην δουλειά.
Αφού το διαβάζεις, αποφασίζεις να κάνεις ένα σχόλιο, περιγράφοντας τη δική σου εμπειρία, από την εγκατάσταση παρόμοιου – ανταγωνιστικού συστήματος.
Την επόμενη μέρα, κάθεσαι να φας το μεσημεριανό σου, και λαμβάνεις μια ειδοποίηση στο κινητό σου. Σηκώνεις το κινητό και βλέπεις ότι πρόκειται για ένα LinkedIn μήνυμα από τον «γνωστό άγνωστο» του LinkedIn.
Ένα είναι το στοιχείο που πρέπει να συγκρατήσουμε από την παραπάνω ιστορία, η οποία πραγματικά θα μπορούσε να καταλήξει με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Ποιο είναι αυτό; Η αλληλεπίδραση με άλλους χρήστες είναι ο πυρήνας της δικτύωσης στο LinkedIn.
Στρατηγική δικτύωση στο LinkedIn
Το παραπάνω αφήγημα, ενώ δίνει – ελπίζω – μια καλή εικόνα για τη διαδικασία της δικτυωτής, έχει το στοιχείο της τυχαιότητας. Αν το αφαιρέσουμε και το αντικαταστήσουμε με συγκεκριμένη στρατηγική και ενέργειες, τότε τα θετικά αποτελέσματα θα είναι περισσότερα και με συγκεκριμένη αξία για μας.
Παρακάτω αναφέρονται οι ενέργειες που μπορεί να κάνει κανείς στην πλατφόρμα του LinkedIn, ώστε να δικτυωθεί αποτελεσματικά.
Προσδιόρισε τα ενδιαφέροντά σου
Όλα ξεκινάνε με τα ενδιαφέροντά μας. Οπότε, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις, είναι να τα προσδιορίσεις. Εμένα, για παράδειγμα, με ενδιαφέρει το HR συνολικά, κι ιδιαίτερα θέματα που έχουν να κάνουν με recruiting, employer brand και candidate experience.
Λαμβάνοντας αυτό ως παράδειγμα, προσδιόρισε τη θεματολογία – ομπρέλα που σε ενδιαφέρει, αλλά και τα επιμέρους στοιχεία που θα έμπαινες στη διαδικασία να αξιολογήσεις και συζητήσεις, αν τα έβρισκες μπροστά σου.
Καλό θα ήταν, να επιλέξεις μέχρι 5 επιμέρους θεματολογίες, οι οποίες θα έχουν έναν κοινό παρονομαστή, ώστε να μην επιμερίζεται η προσοχή σου σε πολλά επιμέρους ζητήματα, αλλά και να μπορείς να αναπτύξεις και να επικοινωνήσεις το ενδιαφέρον σου αποτελεσματικά.
Αναζήτησε τους σωστούς επαγγελματίες
Αν έχεις ολοκληρώσει το παραπάνω βήμα – assignment, τώρα έχεις μπροστά σου κάποια keywords. Με βάση αυτά τα keywords κάνε αναζήτηση στο LinkedIn. Έπειτα, χρησιμοποίησε τα «φίλτρα» του LinkedIn, ώστε να βρεις χρήστες και posts που είναι σχετικά με αυτά.
Δεν αναζητούμε μόνο χρήστες, αλλά και posts, διότι τα posts είναι ένα δείγμα της παρουσίας των χρηστών στο LinkedIn. Επομένως, ένα ενδιαφέρον posts, μπορεί να οδηγήσει σε έναν επαγγελματία του οποίου το προφίλ θα ήταν στο πεδίου του άγνωστου υπό διαφορετικές συνθήκες.
Κάνε Follow αυτούς που μπορούν να σου δημιουργήσουν αξία
Αξιολόγησε τα αποτελέσματα της αναζήτησης, βλέποντας το προφίλ των χρηστών που προέκυψαν στην αναζήτηση και την δραστηριότητά τους (activity) και ακολούθησε εκείνους από τους οποίους πιστεύεις ότι θα επωφεληθείς, είτε επειδή τους βλέπεις ως δυνητικούς πελάτες, είτε επειδή είναι άτομα που σχετίζονται με τον χώρο στον οποίο εργάζεσαι.
Επίσης, αν κάποια στιγμή τύχει να δεις ένα ενδιαφέρον post ενός χρήστη, ενώ απλά «χαζεύεις» στο LinkedIn, μπορείς να τον κάνεις follow, ώστε να μην χάσεις τα μελλοντικά του post.
Αλληλεπίδρασε με το περιεχόμενο του newsfeed σου
Αφού έχεις κάνει follow μια σειρά από επαγγελματίες, τώρα ήρθε η ώρα να αλληλεπιδράσεις μαζί τους. Η αλληλεπίδραση γίνεται με likes, comments και shares. Όλα με μέτρο βέβαια.
Έχε τις παρακάτω συμβουλές, για να αποφύγεις τα πολύ βασικά λάθη που σχετίζονται με την αλληλεπίδραση.
- Μην κάνεις like σε ό,τι απλά σχετίζεται με τα ενδιαφέροντά σου. Καλύτερα είναι να κάνεις 2-3 like σε πράγματα που είδες και πραγματικά εκτίμησες, παρά σε 20 post-αρίσματα.
- Όταν κάνεις comment, μην είναι του είδους: great job, κτλ. Απομόνωσε κάποιο στοιχείο και σχολίασε αυτό. Η δημιουργία ενός καλού comment μπορεί να καταναλώσει τον ίδιο χρόνο με τη δημιουργία ενός επαγγελματικού e-mail.
- Όταν κάνεις shares, γράψε κάτι που θα συνοδεύει το share. Μια ανασκόπηση, μια προσωπική σου ιστορία ή άποψη, θα συνθέσει στο δίκτυό σου το απαραίτητο πλαίσιο, ώστε να γίνει κατανοητό γιατί το μοιράζεσαι μαζί του.
Κάνε δικά σου Post
Όπως χρησιμοποιείς τα posts άλλων χρηστών για να αλληλεπιδράσεις μαζί του, έτσι, θα ήταν καλό να δόσεις την ευκαιρία και στους άλλους να αλληλεπιδράσουν μαζί σου.
Με βάσει τα ενδιαφέροντα που έχεις προσδιορίσει στο πρώτο βήμα, προσπάθησε να δημοσιεύεις 2 posts την εβδομάδα. Τα posts μπορεί να είναι ειδήσεις, άρθρα ή και προσωπικές απόψεις. Ό,τι κι αν είναι όμως, προσπάθησε να δημιουργείς σύντομα κείμενα (2 παραγράφους με 2-3 σύντομες προτάσεις ανά παράγραφο) και πολύ συγκεκριμένα και εύπεπτα (καθαρό νόημα με απλές λέξεις).
Πέρα από καλή εξάσκηση γραφής, αυτό μπορεί να σε βάλει σε μια διαδικασία να ενημερώνεσαι συνεχώς για τον χώρο του ενδιαφέροντός σου, οπότε να δημιουργήσει και ένα ακόμα όφελος, πέραν αυτού της δικτύωσης.
Συνδέσου με τους χρήστες
Έχεις εντοπίσει και ακολουθήσει κάποιον. Έχεις σχολιάσει αρκετά από τα posts του και αυτός τα δικά σου. Τώρα ήρθε η ώρα να συνδεθείτε, για να το πάτε ένα βήμα παρακάτω.
Αν και η σύνδεση με άλλους χρήστες είναι αμέσως εφικτή, χωρίς απαραίτητα να γνωρίζεσαι με κάποιον, ορισμένες φορές κακοφαίνεται είτε στον αποστολέα είτε στον παραλήπτη του request to connect να έχει στο δίκτυό του άτομο που δεν γνωρίζει. Οπότε, η παραπάνω στρατηγική είναι μια ασφαλής οδός, αφού θα έχουν προηγηθεί αλληλεπιδράσεις, που θα κάνουν και τις δυο πλευρές να νιώθουν ότι γνωρίζονται.
Ένα βασικό πλεονέκτημα του να έχεις συνδεθεί με κάποιον, είναι η δυνατότητα αποστολής μηνυμάτων. Γι’ αυτό και σε παροτρύνουμε να συνδεθείς με άλλους χρήστες.
Στείλε μηνύματα
Η επικοινωνία μέσω LinkedIn messages είναι ένας καλός τρόπος να μείνεις σε επαφή με άτομα του επαγγελματικού σου δικτύου.
Το τρίπτυχο για τη δημιουργία αποτελεσματικών μηνυμάτων είναι:
- απαραίτητη σύνδεση με τον παραλήπτη (κάποιο κοινό σημείο αναφοράς),
- αναφορά στην αξία που του δημιουργεί το μήνυμά σου,
- άμεση προσέγγιση, χωρίς πολλές «σάλτσες».
Δημιούργησε εξαιρετικό προφίλ
Μάντεψε που μπορεί να καταλήξει κάθε comment, like, follow, request to connect ή LinkedIn message. Η απάντηση είναι μία και όχι άλλη από ΠΡΟΦΙΛ σου!
Ο στόχος της κάθε αλληλεπίδρασης στο LinkedIn είναι η άλλη πλευρά να καταλήξει στο προφίλ σου και βλέποντάς το να καταλάβει πως μπορεί να σε αξιοποιήσει τώρα ή μελλοντικά και να αρχίζει να ανταποδίδει την όποια ψηφιακή αλληλεπίδραση. Για να έχουν τα πράγματα αίσιο για μας τέλος, και για να μην πέσουν στο κενό οι προσπάθειές μας να συνδεθούμε με άλλους μέσω της αλληλεπίδρασης, το προφίλ μας πρέπει να είναι εξαιρετικό.
Η δικτύωση στο LinkedIn απαιτεί συχνές αλληλεπιδράσεις. Όπως μια αγοραστική απόφαση, η οποία πραγματοποιείται μετά από 3-4 «επαφές» του αγοραστή με το προϊόν ή το brand, η ίδια ακριβώς λογική ισχύει και στην δικτύωση στο LinkedIn.
Οι χρήστες, μετά από μια σειρά ψηφιακών ενεργειών, καταλήγουν στο να σχηματίσουν μια άποψη για την άλλη πλευρά, η οποία, αν είναι ευνοϊκή, τότε ανοίγουν οι πόρτες για μια ουσιαστικότερη δικτύωση: ένα τηλέφωνο ή ακόμα και μια δια ζώσης συνάντηση.
Σχόλια