Λ. Κυριακάκης, Mikel: Κάποιες φορές χρειάζεται κάτι παράτολμο για να φέρει την επιτυχία
Ο Λευτέρης Κυριακάκης ξεκίνησε τα Mikel από τη Λάρισα. Στις μέρες μας, η αλυσίδα διαθέτει καταστήματα σε ολόκληρο τον κόσμο. Σήμερα, μιλάει στο epixeiro.gr για εκείνα τα πρώτα βήματα, για το επιχειρείν στην Ελλάδα αλλά και για την «επόμενη μέρα» του lockdown.
Ξεκινήσατε την αλυσίδα των Mikel από τη Λάρισα. Μιλήστε μας για εκείνα τα πρώτα βήματα και για το πώς προέκυψε η ενασχόληση σας με τον κλάδο της εστίασης.
Περίπου στην ηλικία των 16, ξεκίνησε η ενασχόλησή μου με τον χώρο της εστίασης. Μέσα στην επόμενη δεκαετία, έχοντας αποκτήσει εμπειρία από όλες τις θέσεις και έχοντας εντοπίσει το κενό στην αγορά, άνοιξα τα πρώτο κατάστημα Mikel.
Ποια είναι σήμερα η φιλοσοφία στην ανάπτυξη του δικτύου των Mikel; Σε τι θα λέγατε πως ξεχωρίζετε, σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό, όσον αφορά και στα προϊόντα σας; Πώς διαφοροποιήστε εσείς;
Από το ξεκίνημα του πρώτου κιόλας καταστήματος μέχρι σήμερα, οι στόχοι και η στρατηγική μας διευρύνθηκαν, ωστόσο η πελατοκεντρική μας φιλοσοφία, όπου στηρίζεται η λειτουργία των καταστημάτων μας, μένει αναλλοίωτη. Ο σεβασμός στον πελάτη, για την απόλυτη ικανοποίηση του, όπως και η δέσμευση μας για την υψηλή ποιότητα των παρεχομένων προϊόντων και υπηρεσιών, είναι τα στοιχεία που μας ξεχώρισαν και μας έφεραν στην κορυφή των προτιμήσεων του καταναλωτικού κοινού.
Πλέον όμως, εκτός από την Ελλάδα, βρίσκεστε και σε μια σειρά άλλων χωρών. Πώς γίνεται η επιλογή των προορισμών σας στη διεθνή αγορά και ποιες οι ενδεχόμενες δυσκολίες που αντιμετωπίζετε εκεί; Ποιες οι διαφορές τους σε σύγκριση με την ελληνική αγορά;
Ο αρχικός στόχος για την ανάπτυξη της Mikel εκτός συνόρων ήταν η Ευρώπη, όμως το ενδιαφέρον από αξιόλογους συνεργάτες, που πιστέψαμε ότι μπορούν να ενστερνιστούν, να αγκαλιάσουν, να μεταλαμπαδεύσουν την φιλοσοφία μας και να συνεργαστούμε βάση κοινών στόχων και αξιών, μας οδήγησε και σε άλλες αγορές πολύ σύντομα. Δεν θα έλεγα ότι υπήρξαν δυσκολίες, αλλά χρειάστηκε περισσότερη έρευνα από πλευράς μας για το εσωτερικό των αγορών αυτών, όσον αφορά στον ανταγωνισμό, στα απαιτούμενα από τον εκάστοτε κρατικό μηχανισμό, αλλά ιδιαίτερα στις διατροφικές συνήθειες του κοινού που απευθυνόμασταν κάθε φορά.
Στο πλαίσιο της ανάπτυξής σας, επεκτείνετε το δίκτυο σας μέσω της μεθόδου του franchising. Μιλήστε μας για τη συγκεκριμένη διαδικασία. Τι προσφέρετε και τι ζητάτε από τους franchisee;
Αρχικά θα ήθελα να αναφέρω ότι πάντα η προϋπόθεση για μία νέα συνεργασία με την μέθοδο franchising, είναι ο συνεργάτης να μοιράζεται τα ίδια πιστεύω με την εταιρεία και να ευθυγραμμιστεί με την φιλοσοφία και τους στόχους μας. Με την συμφωνία συνεργασίας λοιπόν, αξιολογούμε μαζί του τα πιθανά σημεία που θα ανοίξει το κατάστημα, πραγματοποιούμε τα αρχιτεκτονικά σχέδια και τον καθοδηγούμε με την κατασκευαστική υλοποίηση τους, προτείνουμε τον εξοπλισμό και εκπαιδεύουμε το προσωπικό που θα απαρτίζει την ομάδα εξυπηρέτησης. Δεν σταματάμε ποτέ βέβαια να είμαστε στο πλευρό τους, καθώς πραγματοποιούμε τακτικούς ελέγχους στα καταστήματα για την ορθή λειτουργία τους, τα τροφοδοτούμε με τις καλύτερες πρώτες ύλες, ενώ το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης της εταιρείας φροντίζει να ανανεώνει τον κατάλογο μας σύμφωνα με τις ανάγκες των καταναλωτών και τις τάσεις της αγοράς. Τέλος, υποστηρίζουμε ξεχωριστά κάθε συνεργάτη, όσο αφορά την τοπική προβολή του και τον συμβουλεύουμε για τις ενέργειες που θα φέρουν τα καλύτερα αποτελέσματα.
Πώς έγινε η επιλογή του ονόματος «Mikel»αλλά και του logo που χρησιμοποιείτε; Ποια η σημασία του branding για την εταιρεία σας;
Το Mikel χρωστάει κυρίως το όνομα του στον πατέρα μου (σ.σ. Μιχαήλ). Το σκεπτικό να βάλω και την φωτογραφία του πατέρα μου στο σήμα των Mikel, ήταν ότι ήθελα να έχω ένα σήμα που να είναι ξεχωριστό, εύκολα αναγνωρίσιμο και συναισθηματικά δεμένο όπως πρέπει. Εκτός από αυτό βέβαια, πίστευα ότι ένας άνθρωπος μιας κάποιας ηλικίας, που δείχνει πάνω από 60, υποσυνείδητα σου μεταφέρει το μήνυμα της αγάπης, της τεχνογνωσίας και αν το θες και της ομορφιάς.
Στην ελληνική αγορά υπάρχουν πλέον πολλές προσπάθειες γύρω από την εστίαση και του καφέ, ακόμη και από διεθνείς αλυσίδες. Θα λέγατε πως υπάρχει ζήτηση για όλη αυτήν την προσφορά; Υπάρχουν, πλέον, επιχειρηματικές ευκαιρίες σε αυτόν τον τομέα;
Η είσοδος στην ελληνική αγορά από εταιρείες διεθνούς βεληνεκούς, αποδεικνύει ακράδαντα ότι υπάρχει περιθώριο στον χώρο της εστίασης. Κατά την άποψη μου, οι επιχειρηματικές ευκαιρίες δημιουργούνται από παθιασμένους ανθρώπους και από ποιοτικά προϊόντα, καθώς πλέον το κοινό έχει γίνει επιλεκτικό και απαιτητικό.
Πώς επηρεάστηκε η λειτουργία σας από την τρέχουσα πανδημία και πώς ανταποκρίνεται ο κόσμος μετά την «χαλάρωση» των περιορισμών;
Η υγειονομική κρίση που πέρασε η χώρα μας επηρέασε την συνολική οικονομία της χώρας, με μικρότερο αντίκτυπο στα καταστήματα του δικτύου μας που διέθεταν την take away & delivery υπηρεσία. Όσο αφορά στην λειτουργικότητα των καταστημάτων, ακολουθήσαμε με επιτυχία τα εντατικότερα μέτρα προστασίας σύμφωνα με τις κρατικές οδηγίες και με στόχο την προστασία πρωτίστως του προσωπικού των καταστημάτων μας, αλλά και των πελατών μας. Κατά την διάρκεια του lockdown επηρεάστηκαν περισσότερο τα καταστήματα της νησιωτικής χώρας, ενώ σημειώθηκε αύξηση της ζήτησης της υπηρεσίας delivery στις περισσότερες περιοχές παρουσίας μας. Τέλος, σε ό,τι αφορά τις οικονομικές απώλειες που υπήρξαν από τα μέτρα για τον Covid-19, έπειτα από την επαναφορά μας στην κανονικότητα, οι τζίροι των καταστημάτων έχουν επανέλθει σε φυσιολογικά προ κορονοϊού επίπεδα.
Ποια είναι σήμερα η «σχέση» του Έλληνα με τον καφέ; Ποια είδη προτιμάει, ποια είναι εκείνα που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη κατανάλωση;
Σύμφωνα με έρευνες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, ο καφές έχει γίνει μέρος της κουλτούρας μας και μία συνήθεια που οι περισσότεροι έχουν υιοθετήσει, με πρωταγωνιστές στις επιλογές των καταναλωτών, το freddoespresso και το freddocappuccino. Εμείς, πάντα προσπαθούμε να εξελισσόμαστε και να ακολουθούμε τις τάσεις της αγοράς, ώστε να καλύπτουμε τις ανάγκες των καταναλωτών.
Γενικότερα, ποια η γνώμη σας για το επιχειρηματικό περιβάλλον της χώρας μας, βάσει και της εμπειρίας που έχετε αποκομίσει όλα αυτά τα χρόνια; Θα λέγατε πως «βγαίνουμε» από τη δεκαετή περίοδο της κρίσης;
Το επιχειρείν στην Ελλάδα φαίνεται να γίνεται σταδιακά ευκολότερο, παραμένει όμως σχετικά αντίξοο σε σχέση με άλλες συγκρίσιμες χώρες και η διαχρονική βελτίωση που παρατηρείται δεν είναι ικανή να αλλάξει τα δεδομένα. Κατά την άποψη μου, ως πιο αισιόδοξος, τα επόμενα χρόνια θα δούμε μεγάλη ανάπτυξη σε πολλούς επιχειρηματικούς τομείς, καθώς οι Έλληνες επιχειρηματίες δεν τα παρατούν εύκολα και βρίσκουν τρόπους να ξεπερνούν τις συνθήκες που επικρατούν.
Ξεκινήσατε από τη Λάρισα για να παρουσιάσετε την πορεία που βλέπουμε σήμερα. Μπορεί κάποιος να πει πως αποτελείτε ένα success story του ελληνικού επιχειρείν. Ποια ήταν τα «συστατικά» αυτής της ιστορίας; Τι χρειάζεται να διαθέτει στις μέρες μας ένας επιχειρηματίας;
Στην Ελλάδα της κρίσης μπορούν να δημιουργηθούν πολύ σημαντικές ευκαιρίες, ιδίως για νέους ανθρώπους που διαθέτουν έμπνευση, καινοτόμες ιδέες και επιμονή να στήσουν την δική τους επιχείρηση και να πετύχουν τους στόχους τους. Κάποιες φορές χρειάζεται κάτι παράτολμο και με μεγάλο ρίσκο για να φέρει την επιτυχία.
Μιλήστε μας για τα σχέδια της Mikel για το 2020 αλλά και τα επόμενα χρόνια. Που θα εστιάσει η στρατηγική σας; Υπάρχουν πλάνα για περαιτέρω επέκταση στο εξωτερικό;
Οι αρχικοί στόχοι ανάπτυξης της εταιρείας για το έτος είναι 40 νέα καταστήματα σε όλο τον κόσμο. Με βάση τον σχεδιασμό, τα νέα καταστήματα θα δημιουργηθούν σε όλο το λεκανοπέδιο Αττικής, Θεσσαλονίκη (10 νέα σημεία) Λάρισα (6) και σε πολλές μεγάλες πόλεις της επαρχίας για την ελληνική αγορά, ενώ δεν σταματά η ανάπτυξη στις υπάρχουσες αγορές του εξωτερικού, Καναδά, ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Αυστραλία, Σαουδική Αραβία, Η.Α. Εμιράτα, Αίγυπτο, Ρουμανία και Κύπρο. Η υγειονομική κρίση του Covid-19, σαφώς και καθυστέρησε την υλοποίηση του αναπτυξιακού πλάνου, το οποίο βέβαια πιστεύουμε ότι θα πετύχουμε μέχρι τέλος του έτους. Ακόμη και με τα νέα δεδομένα που έχουν επιφέρει τα μέτρα κατά του κορονοϊού, καταφέραμε να εγκαινιάσουμε το πρώτο κατάστημα στον Καναδά, το τρίτο κατάστημα στην Βουλγαρία και το πρώτο κατάστημα στην Κωνσταντινούπολη. Σύντομα αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία και δεύτερο σημείο στην περιοχή του Atakoy ενώ στόχος είναι να λειτουργήσουν άλλα τρία στην Κωνσταντινούπολη έως το τέλος έτους.
Σχόλια