Ο Έλληνας επιχειρηματίας ξέρει από κρίσεις. Θα επιβιώσει και σε αυτήν!
Τελικά, όλοι αυτοί που έλεγαν στις αρχές της χρονιάς ότι ο COVID-19 ήταν μία «απλή γριπούλα», διαψεύστηκαν. Η πανδημία ήρθε, σάρωσε και συνεχίζει να σαρώνει. Στο πέρασμά της παρέσυρε τεράστιες οικονομίες και επιχειρήσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων που πλέον περιμένουν τη σωτηρία τους από τις κυβερνήσεις.
Σε αυτό το περιβάλλον, είναι δυνατόν ο Έλληνας επιχειρηματίας να έχει ελπίδα; Η απάντηση είναι ότι ναι, έχει ελπίδα, αλλά και πολλές πιθανότητες όχι μόνο να επιβιώσει αλλά και να μεγαλουργήσει! Δείτε στο άρθρο μου που ακολουθεί στρατηγικές αντιμετώπισης της κρίσης του COVID-19, ειδικά σχεδιασμένες για τον Έλληνα entrepreneur.
«Being there, done that»
Από το 2008 μέχρι και το 2019, η χώρα μας γνώρισε μία υπερδεκαετή, συνεχή κρίση. Αρκεί να θυμίσουμε ότι η οικονομία υποχώρησε -7% το 2011 και -6% το 2012, τις δύο πιο δύσκολες χρονιές του μνημονίου, ρυθμούς με τους οποίους προβλέπεται να υποχωρήσει και φέτος λόγω του κορωνοϊού.
Αυτό που δεν έχουν οι επιχειρηματίες σε άλλες χώρες, «αντισώματα» ενάντια στις οικονομικές κρίσεις, ο Έλληνας επιχειρηματίας, ιδιαίτερα νέας γενιάς, το έχει μάθει καλά. Ξέρουμε ότι είστε φειδωλοί, προσεκτικοί με μικρά βήματα και ανοίγματα. Όσα κάνατε όλα αυτά τα χρόνια, το «συμμάζεμα» και ο προσεκτικός σχεδιασμός θα σας βοηθήσουν να επιβιώσετε και τώρα.
Δεν είναι κρίση, είναι ευκαιρία
Μπράβο στον Λαρισαίο entrepreneur που σε χρόνο ρεκόρ «γύρισε» τα μηχανήματα του εργοστασίου του στην παραγωγή μασκών. Ίσως εσείς να μην δραστηριοποιήστε στα πλαστικά; Δεν πειράζει. Εξετάστε όλες τις ευκαιρίες που μπορεί να σας δοθούν, κάνετε brainstorming με την ομάδα σας, πιάστε τον ταύρο από τα κέρατα.
Έχετε καθαριστήριο; Μην μένετε στον οικολογικό καθαρισμό χαλιών, βάλετε και τις μάσκες στις υπηρεσίες σας. Το εστιατόριο σας θα αναγκαστεί να λειτουργήσει με τα μισά τραπέζια; Ίσως τα άλλα μισά να σας τα δώσει το delivery. Όσο περισσότερο το ψάχνετε, και όσο περισσότερο βλέπετε την κρίση ως ευκαιρία, τόσο καλύτερα θα τα πάτε.
Εκμεταλλευθείτε (με καλό τρόπο) το συναίσθημα
Στις περιόδους που η ανθρωπότητα υποφέρει, όπως σε ένα πόλεμο ή μία πανδημία, ο καθένας μας αναπτύσσει συναισθηματισμό σε μεγάλο βαθμό. Σε κάποιους από εμάς μάλιστα, αυτό γίνεται μπούμερανγκ που οδηγεί δυστυχώς σε πίστη στις θεωρίες συνωμοσίες και στα μικρά, πράσινα ανθρωπάκια.
Ναι, εκμεταλλευθείτε το συναίσθημα των πελατών σας – αλλά κάνετέ το με τον καλό τρόπο. Δείξτε πόσο νοιάζεστε. Προσφέρετε. Διαδώστε την προσφορά σας μέσα από τα social media. Βάλετε το δικό σας λιθαράκι στο να ξαναφτιαχτεί η κανονικότητα του καθενός μας. Θα εκπλαγείτε από το πόσο βαθιά θα είναι η εκτίμηση του πελάτη σας, αλλά και πόσο μεγάλη θα είναι η πιστότητα του σε εσάς, σε βάθος χρόνου.
Βρείτε λύσεις στο δικό σας οικοσύστημα
Τέλος, σκεφτείτε ότι δεν είστε μόνοι στον κόσμο. Όπως σε προσωπικό επίπεδο, έχετε την οικογένειά σας, στο επαγγελματικό επίπεδο έχετε την ευρύτερη οικογένεια των συνεργατών και προμηθευτών σας. Η κρίση αυτή έχει πλήξει σχεδόν τους πάντες, το δικό σας καράβι δεν είναι το μόνο που προσπαθεί να βρει απάγκιο λιμάνι.
Εξετάστε τις περιπτώσεις όπου μπορείτε να δημιουργήσετε συνέργειες και να τις εκμεταλλευθείτε. Μήπως η εταιρεία logistics με την οποία συνεργάζεστε είναι ανοιχτή για μία κοινή κοινωνική ενέργεια; Μήπως το τοπικό τυπογραφείο, το οποίο υπολειτουργεί, είναι δεκτικό σε μία οικονομική παραγωγή εντύπου υλικού με θέμα το delivery της δικής σας επιχείρησης;
Μην μένετε αδρανείς. Ψαχτείτε στο δικό σας επιχειρηματικό οικοσύστημα και μπορεί να βγάλετε διαμάντια!
Σχόλια