Η επιχείρηση Μέγας Γύρος με 34 τόνους γύρο, σε καθημερινή βάση, δηλαδή 8,5 χιλιάδες τόνους ετησίως και περίπου 4 εκατ. καλαμάκια, αποτελεί τη μεγαλύτερη, σε παγκόσμιο επίπεδο, εταιρία παραγωγής και εμπορίας γύρου.
Ο Μέγας Γύρος διαθέτει δύο υπερσύγχρονες μονάδες παραγωγής, επενδυτικού κεφαλαίου αξίας 10 εκατ. ευρώ αθροιστικά. Το ένα εργοστάσιο λειτούργησε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 2007 και το δεύτερο ξεκίνησε, το 2014, στην Αμερική. “Να φανταστείτε ότι πριν από 9 χρόνια, όταν ξεκινήσαμε την επιχείρηση στην Ελλάδα απασχολούσαμε 17 άτομα και σήμερα εργάζονται στην εταιρεία μας περισσότερα από 170”, μας επισήμανε ο κ. Νίκος Λούστας, διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης.
Το εργοστάσιο στην Αμερική προέκυψε από τη συνεργασία του κ. Λούστα με τον κ. Γιώργο Νίκα -της γνωστής αλλαντοβιομηχανίας-. “Ο κ. Νίκας έχει ανοίξει τα GRK στην Αμερική, όπου είναι σύγχρονα καταστήματα, τα οποία πουλάνε γύρο. Έτσι στην προσπάθειά μας να τα εφοδιάζουμε με τον Μέγα Γύρο, ιδρύσαμε και ένα εργοστάσιο εκεί”, μας τόνισε ο κ. Λούστας. Και συνέχισε λέγοντας “Τελικά τόσο τα σουβλατζίδικα όσο και το εργοστάσιο διαγράφουν σημαντική αύξηση στις πωλήσεις. Με αποτέλεσμα τα προϊόντα του Μέγα Γύρου εκτός από τα GRK, να εφοδιάζουν αντίστοιχα μαγαζιά σε ολόκληρη την αμερικανική ήπειρο. Αυτή τη στιγμή κάνουμε πωλήσεις στο Μεξικό, στον Καναδά, στον Παναμά, στο Ντουμπάι, στο Κατάρ κ.α.”.
Η μεγάλη ανάπτυξη της επιχείρησης παραγωγής γύρου οφείλετε στην καινοτομία των προϊόντων της. Όπως μας ανέλυσε ο κ. Λούστας “Τα τελευταία χρόνια είμαστε η πρώτη εταιρεία, που έχει κάνει σύμβαση με τη Montelez, για τον λόγο αυτό παράγουμε το κεμπάπ με τυρί Φιλαδέλφεια. Επιπλέον, συνεργαστήκαμε με την εταιρεία Optima για τη Φέτα Ήπειρος και βάλαμε τη φέτα μέσα στο ελληνικό μπιφτέκι, αλλά και το γιαούρτι στο κεμπάπ. Τα καινοτόμα αυτά προϊόντα δεν τα παράγουν άλλες εταιρίες, γεγονός που μας διαφοροποιεί στην αγορά σε παγκόσμιο επίπεδο και μας κάνει να προχωρούμε με πιο σταθερά βήματα. Άλλωστε, είναι πολύ σημαντικό να κάνεις τολμηρά βήματα και να πείσεις τον εαυτό σου ότι μπορείς να τα καταφέρεις. Είναι απαραίτητο να έχεις δίπλα σου ικανούς και αφοσιωμένους στο όραμά σου ανθρώπους. Αυτό αποτελεί και το εφαλτήριο για την επίτευξη των στόχων μας”.
Το μεγαλόπνοο όραμα του κ. Λούστα μέχρι να πάρει σάρκα και οστά πέρασε από διάφορα στάδια. “Είχα την ιδέα από το 1992, όταν ακόμη ήμουν εγκατεστημένος στη Θεσσαλονίκη. Τότε, πίστευα ότι θα έρχονταν κάποια στιγμή η δεκαετία του γύρου στην Ελλάδα. Σκεφτόμουν λοιπόν, ότι θα έπρεπε να δημιουργηθούν βιομηχανίες στη χώρα μας, που να παράγουν μόνο γύρο, καθώς πρόκειται για ένα καινοτόμο ελληνικό προϊόν. Διέβλεπα επίσης, ότι μία τέτοια εξέλιξη θα επηρέαζε και την κουλτούρα των επιχειρηματιών, που ασχολούνται με τον χώρο της εστίασης, ωθώντας τους να επενδύσουν σε ένα σταθερό σε κατανάλωση προϊόν επί 365 ημέρες τον χρόνο”, μας δήλωσε.
Το 2000 ο κ. Λούστας, όντας οραματιστής, πήρε την απόφαση να εγκαταλείψει τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες, στη Θεσσαλονίκη και να μετεγκατασταθεί στην Αθήνα, προκειμένου να δημιουργήσει την πρώτη μεγάλη εταιρεία ελληνικού γύρου. Έτσι, μαζί με μία ομάδα επιχειρηματιών του χώρου ίδρυσαν την εταιρεία παραγωγής γύρου, Ελληνικός Γύρος. Το 2006 πούλησε το μερίδιό του από την επιχείρηση αυτή και μαζί με τον Γιώργο Νίκα άνοιξαν την επιχείρηση Μέγας Γύρος.
Τα προϊόντα της εταιρίας Μέγας Γύρος εξάγονται σε 22 χώρες, ενώ ο ετήσιος τζίρος της διαγράφει ανοδική πορεία. “Τον πρώτο χρόνο, που λειτούργησε η επιχείρηση στην Ελλάδα είχαμε τζίρο 2.300.000 ευρώ. Φέτος τα δύο εργοστάσιά μας έκλεισαν με ισολογισμό 28 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το business plan, για το 2016, ο τζίρος μας πρόκειται να ανέλθει στα 35 εκατ. ευρώ”, διευκρίνισε ο κ. Λούστας.
"Τα κρέατα από τα οποία φτιάχνεται ο Μέγας Γύρος είναι εισαγωγής. Το εργοστάσιο στην Ελλάδα χρησιμοποιεί κρέατα από τη βόρεια Ευρώπη, γιατί είναι πιο σταθερά στην ποιότητα" μας εξήγησε ο κ. Λούστας. “Δυστυχώς δεν υπάρχουν μεγάλες ποσότητες ελληνικών κρεάτων, ώστε να καλύπτουν τη ζήτησή μας. Να ξέρετε ότι δεν υπάρχει ελληνικός γύρος, που να γίνεται από ελληνικά κρέατα”, πρόσθεσε.
Όσο και αν ακούγεται οξύμωρο στην αύξηση της ζήτησης του γύρου, συνετέλεσε σημαντικά η εμφάνιση της οικονομικής ύφεσης, καθώς η καταναλωτική νοοτροπία των πολιτών άλλαξε και προσαρμόστηκε στα νέα δεδομένα. “Η κρίση, που εμφανίστηκε στην Ελλάδα, μας βοήθησε πολύ στην εξέλιξη των προϊόντων μας. Ο κόσμος περιορίστηκε οικονομικά και στράφηκε σε ένα αυθεντικό, ελληνικό προϊόν. Οπότε, ο γύρος και το καλαμάκι σουβλάκι έγιναν τα πιο δημοφιλή καταναλωτικά προϊόντα. Σε αυτό συνέβαλαν και οι επενδύσεις στον συγκεκριμένο κλάδο από επιχειρηματίες, οι οποίοι άνοιξαν καλαίσθητα ψητοπωλεία και σουβλατζίδικα, με αποτέλεσμα αρκετές ξενόφερτες εταιρείες να κλείσουν, καθώς τη θέση τους πήρε το αυθεντικό ελληνικό σουβλάκι. Αυτό συνέβαλε ουσιαστικά στην ανάπτυξη της εταιρείας μας”, μας είπε ο κ. Νίκος Λούστας.
Όμως στη μέχρι τώρα πορεία του ο κ. Λούστας δεν τα βρήκε όλα ρόδινα, καθώς κλίθηκε να υπερπηδήσει και αρκετά εμπόδια, όπως είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός από επιχειρήσεις που παράγουν αντίστοιχα προϊόντα. “Οι κρατικοί έλεγχοι σε ό,τι αφορά στον γύρο είναι ελλιπείς και αυτός έχεις ως αποτέλεσμα να κυκλοφορούν στην αγορά προϊόντα αμφιβόλου τόσο ποιότητας όσο και προέλευσης, τα οποία θέτουν, αρκετές φορές, σε κίνδυνο την υγεία του πληθυσμού. Παράλληλα, και η επιβολή υψηλής φορολογίας είναι μία ακόμη δυσκολία για την επιχείρηση Μέγας Γύρος", όμως ο κ. Λούστας φροντίζει με υπομονή και επιμονή να την ξεπερνά. “Στην Ελλάδα πολύ εύκολα λέμε ότι φταίει ο άλλος. Δεν είμαστε θεσμικό κράτος, γι΄αυτόν τον λόγο και έχουμε όλοι ευθύνη για τη μέχρι τώρα πορεία μας. Δεν πρέπει να λέμε συνέχεια ότι η φορολογία ευθύνεται για τα πάντα. Κάποια στιγμή πρέπει όλοι να πληρώσουμε. Όταν εμείς δεν είμαστε σωστοί απέναντι στο κράτος, τότε το κράτος αδυνατεί να είναι σωστό απέναντι σε εμάς και μιλάω ανεξαρτήτως πολιτικής και πολιτικών”.
Ωστόσο, το όραμα του κ Λούστα δε σταματά εδώ. “Στόχος μας είναι να διευρύνουμε τις δυνατότητες ανάπτυξης της εταιρίας μας στην Αμερική και να κάνουμε τον γύρο ένα παγκόσμιο προϊόν. Για να το καταφέρουμε όμως αυτό είναι αναγκαίο να φτιάξουμε ένα επιπλέον εργοστάσιο μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, όμως δεν έχω ακόμη καταλήξει για την έδρα του”.
Ακρογωνιαίο λίθο στο όλο εγχείρημα του αποτέλεσε η θέλησή του, αλλά και το πείσμα του. “Στη μέχρι τώρα διαδρομή μας συναντήσαμε πολλές δυσκολίες και παρόλα αυτά δεν λάβαμε καμία βοήθεια από το κράτος. Τα πάντα έγιναν με δικά μας κεφάλαια και με περιορισμένα δάνεια, που πήραμε από τράπεζες. Ακόμα και το εργοστάσιο της Αμερικής υλοποιήθηκε με χρήματα της ελληνικής εταιρείας”, μας σχολίασε.
Σχόλια