Κάθε χρόνο, τα νούμερα των ηλεκτρονικών αγορών δείχνουν να ανεβαίνουν, σε τζίρο αλλά και σε αριθμό ηλεκτρονικών καταστημάτων. Ξαφνικά, λόγω του ιού, τα νούμερα αυτά έγιναν πολύ μεγαλύτερα από τις προβλέψεις των ερευνών. Άτομα που δεν ήθελαν να επενδύσουν σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, ξαφνικά βλέπουν ότι πρέπει να είναι μέρος στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Και καλά κάνουν, έτσι πρέπει να είναι, ένας επιχειρηματίας πρέπει να κοιτάει μπροστά και να προσπαθεί να επωφεληθεί από την τεχνολογία. Αλλά ξεχνάει ή δεν γνωρίζει πως ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είναι στην ουσία μια δεύτερη επιχείρηση και όχι η προέκταση της προηγούμενης. Εκεί είναι η αρχή του προβλήματος και αβίαστα έρχεται η πρώτη ερώτηση: είναι μια επιχείρηση έτοιμη γι’ αυτή την επένδυση;
Δεν θα αναλυθεί στο άρθρο αυτό το οικονομικό κομμάτι, προϋπολογισμός 3 ετών κλπ. Ο κάθε ένας γνωρίζει μέχρι που μπορεί να πάει. Η ερώτησή μου σχετίζεται περισσότερο με την πλευρά της νοοτροπίας και της ψυχολογίας.
Είναι πολλά τα άτομα που θέλουν να ξεκινήσουν στο ηλεκτρονικό εμπόριο και υπάρχει η αρχική σκέψη ότι ο γιος του φίλου μου όλη μέρα στον υπολογιστή είναι, «θα τον πω να μου κάνει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα». Ας αφήσουμε αυτή τη νοοτροπία πίσω, γιατί η εμπειρία μετρά πάντα. Μπορεί να μας βγάλει από τη δύσκολη θέση και στο βέλτιστο σενάριο η εμπειρία δεν θα μας φέρει στην δύσκολη αυτή θέση.
Έτσι είναι και στον τομέα αυτό, θέλει εμπειρία, θέλει διάβασμα συνεχώς για να μπορείς να παραμένεις ενημερωμένος στον τομέα της τεχνολογίας και ειδικότερα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Μπορεί ο γιος του φίλου να κάνει όντως πολύ καλή δουλειά, αλλά αυτό είναι κάτι που συμβαίνει σπάνια σε αυτές τις περιπτώσεις.
Ας πούμε όμως ότι είναι έτοιμο το ηλεκτρονικό κατάστημα. Το μόνο που μένει είναι να ξεκινήσουν οι διαδικτυακές πωλήσεις;
Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, είναι 24 ώρες το 24ωρο στον αέρα. Δεν κλείνει μετά τις 9 το βράδυ και δεν έχει αργίες. Εκτός από το after sale, λόγια που έχουν γραφεί χιλιάδες φορές, υπάρχει και το pre sale. Πριν γίνει μια αγορά, πολύ πιθανό μετά τις 9 το βράδυ που θα έχει κλείσει η φυσική επιχείρηση, θα υπάρξει κάποιος που θα στείλει ένα μήνυμα στη σελίδα στο Facebook και θα γράφει: τιμούλα»; Ή «θα ήθελα περισσότερες πληροφορίες για το προϊόν».
Είναι έτοιμη μια επιχείρηση να έχει ένα άτομο που θα αφιερώνει τον αντίστοιχο χρόνο για να απαντήσει στα μηνύματα αυτά, πάντα με ευγένεια και προθυμία; Μπορεί αυτό το άτομο να είναι ο ιδιοκτήτης του ηλεκτρονικού καταστήματος. Κατά πόσο είναι εύκολο να συνεχίσει να συμβαίνει αυτό; Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την κούραση όλης της εργάσιμης μέρας. Θα πρέπει να αναρωτηθούμε, μπορούμε να συνεχίσουμε για όσο διάστημα χρειαστεί έτσι ώστε να είμαστε ανταγωνιστικοί και στις pre sale υπηρεσίες μας;
Είναι έτοιμη μια επιχείρηση να ξεκινήσει τη διαφήμιση και τον πρώτο καιρό να μην βγάζει τα έξοδα των διαφημίσεων; Ας παρατηρήσουμε σε αυτό το κομμάτι, ότι ο τομέας της διαφήμισης δεν μπαίνει στην ερώτηση «είναι έτοιμη μια επιχείρηση» γιατί θεωρείται αυτονόητο. Αλλά αυτή η ερώτηση πρέπει να γίνει.
Είναι πολύ λογικό, το πρώτο διάστημα, τα έξοδα των διαφημίσεων να είναι περισσότερα από τα καθαρά έσοδα των παραγγελιών. Είμαστε έτοιμοι - από ψυχολογικής κυρίως πλευράς - να το υποστούμε αυτό;
Σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, υπάρχουν ακυρώσεις, επιστροφές, αλλαγές. Σε πολλές περιπτώσεις χωρίς να ξέρουμε το λόγο, απλά γιατί εν τέλει ο πελάτης δεν θέλει το προϊόν ή δεν το χρειάζεται. Έχει το απόλυτο νόμιμο δικαίωμα να το κάνει. Έχει δικαίωμα από την Ευρωπαϊκή Ένωση αν δεν ανοίξει το προϊόν, έως 14 ημέρες μετά να το γυρίσει πίσω χωρίς να μας πει κάποιο λόγο.
Ας πάμε τώρα στο λόγο που γράφτηκε το άρθρο αυτό. Ας πούμε ότι υπάρχουν αρκετές παραγγελίες στο ηλεκτρονικό κατάστημα αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό που να υπάρχει η δυνατότητα πρόσληψης κάποιου ατόμου. Είναι έτοιμη η επιχείρηση να εξυπηρετήσει τους πελάτες της; Δεν είναι αρκετό μόνο να παραδώσουμε το προϊόν, αλλά να το παραδώσουμε εγκαίρως. Να υπάρχει ενημέρωση για την εξέλιξη της παραγγελίας, να ενημερώνεται ο προμηθευτής για νέες παραγγελίες ή ακυρώσεις και ταυτόχρονα να υπάρχει άψογη εξυπηρέτηση στις ερωτήσεις που θα θέλουν πληροφορίες για να σκεφτούν να αγοράσουν ένα προϊόν.
Είναι πολλά ακόμα τα «είναι έτοιμη μια επιχείρηση», αλλά μπορεί ήδη οι σκέψεις να είναι πολλές, όποτε κάπου εδώ θα μπει ο επίλογος. Μια από αυτές τις σκέψεις όμως δεν θα πρέπει να είναι ότι το άρθρο στοχεύει στην αποτροπή κάποιου να επιχειρήσει στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το αντίθετο μάλιστα. Απλά, κάνοντας το ηλεκτρονικό κατάστημα, πρέπει να υπάρχει η σκέψη για να γίνει σωστά, γιατί αν γίνει σωστά θα υπάρχει ανταγωνισμός, και αν υπάρχει υγιής ανταγωνισμός θα γίνουμε όλοι μαζί καλύτεροι στον τομέα αυτό και οι καταναλωτές θα είναι περισσότερο ευχαριστημένοι και διατεθειμένοι ταυτόχρονα, να αγοράζουν από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα και όχι από τα του εξωτερικού.
Σχόλια