Incrediblue: Η ιστορία της πρώτης διαδικτυακής πύλης ενοικίασης σκαφών
Όταν οι διακοπές με σκάφος ήταν συνώνυμο μιας ακριβής επιλογής και η εμπειρία του να ανοίγεις πανί, να κολυμπάς με τα δελφίνια και να καταλήγεις σε μια παραλία εσύ, η παρέα σου και τα αστέρια σεκάνς από ταινία, η Incrediblue σκέφτηκε να την προσφέρει σε οικονομικό πακέτο και μάλιστα... με κορδέλα όπως ανέφερε ο Γιώργος Γάτος και φαίνεται να τα καταφέρνει περίφημα.
Μαρίνα Αθηναίου: Μιλήστε μας λιγάκι για εσάς. Που έχετε μεγαλώσει και σπουδάσει;
Γιώργος Γάτος: Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Θεσσαλονίκη, σπούδασα στην Αγγλία και την Αμερική. Σπούδασα χρηματοοικονομικά, ήταν αρκετά δημοφιλή τότε γιατί ήταν εποχή του χρηματιστηρίου. Μέχρι να πάρω το πρώτο μου πτυχίο, το χρηματιστήριο είχε «σκάσει» και η πτυχιακή μου μάλιστα ήταν πάνω σε αυτό, ένας παραλληλισμός της ελληνικής φούσκας με άλλα συμβάντα στο παρελθόν. Ύστερα, σπούδασα Business, στο Kingston University και έκανα μεταπτυχιακό στο Aston Business School. Στο Πανεπιστήμιο της Florida βρέθηκα τυχαία με ένα πρόγραμμα ανταλλαγής σπουδών και έκανα μια εξειδίκευση για το πως ουσιαστικά μια τεχνολογία βγαίνει στην αγορά ή... δεν βγαίνει (new venture creation). Εκεί γνώρισα έναν καθηγητή που ήταν διευθυντής του κέντρου επιχειρηματικότητας. Είδε σε εμένα ότι είχα θέληση να μάθω και μου προσέφερε μία θέση στο πανεπιστήμιο. Ό,τι συζητάμε σήμερα: start ups, επιχειρηματικοί άγγελοι κ.τλ. το συζητούσαμε εκεί εν έτει 2004 και 2005. Στην ουσία, στην Αγγλία τότε μάθαινες πώς να γίνεις manager και στην Αμερική πώς να γίνεις ό,τι σου αρέσει. Ύστερα δούλεψα ως σύμβουλος επιχειρήσεων πάνω στο πως χρηματοδοτούνται τέτοιες καινοτόμες εταιρείες και τεχνολογίες.
ΜΑ: Σε ποια χρονική στιγμή εντάσσεστε στην ομάδα της Incrediblue και με ποιόν τρόπο;
ΓΓ: Τον Ιανουάριο του 2012 γνωρίζω τον Αντώνη. Ήμουν καλεσμένος ομιλητής σε ένα Open Coffee στο Βόλο, πιάνουμε την κουβέντα και μου εξηγεί την ιδέα του. Μου άρεσε τόσο πολύ που του είπα ότι δεν με ενδιέφερε να δουλέψω ως σύμβουλος επιχείρησης αλλά ότι ήθελα να γίνω μέλος της ομάδας. Εντωμεταξύ ο Αντώνης είχε γνωρίσει ήδη τον Θοδωρή Ορφανίδη που τότε δούλευε για την PeoplePerHour και μαζί ξεκινήσαμε την Incrediblue. Τον Ιανουάριο του 2013 βγήκε η πλατφόρμα live ενώ ήδη είχαμε πάρει την αρχική χρηματοδότηση από το Jeremie Openfund II ύψους 100 χιλιάδων ευρώ.
ΜΑ: Πως προέκυψε η αρχική ιδέα και πως λειτουργεί εν συντομία η πρώτη διαδικτυακή πύλη ενοικίασης σκαφών;
ΓΓ: Ήταν το καλοκαίρι του 2011 όταν ο συνέταιρός μου, Αντώνης Φιοράκης, μαζί με μια παρέα από το εξωτερικό θέλησαν να νοικιάσουν ένα σκάφος για τις διακοπές τους. Αυτοί που έψαξαν μάλιστα να βρουν το σκάφος αρχικά ήταν οι ξένοι και όχι ο ίδιος, με αποτέλεσμα η όλη εμπειρία να είναι αρκετά δύσκολη. Αυτό που τελικά νοίκιασαν, δεν ήταν αυτό που νόμιζαν πως είχαν νοικιάσει. Ο Αντώνης άρχισε να σκέφτεται ότι θα πρέπει να υπάρχει ένας καλύτερος τρόπος να νοικιάσει κανείς ένας σκάφος online, με τον ίδιο απλό τρόπο που μπορεί να κλείσει σπίτι, δωμάτιο, αεροπλάνο ή αυτοκίνητο. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα της Incrediblue. Η λειτουργία της είναι πολύ απλή. Κάποιος ψάχνει στην πλατφόρμα ανάλογα με την περιοχή, τις ημερομηνίες, τον τύπο του σκάφους (ιστιοπλοϊκό, γιοτ, φουσκωτό κ.τλ.) και τα άτομα που μπορεί να κοιμηθούν στο σκάφος. Μπορεί επίσης να επικοινωνήσει απευθείας με τον κάθε ιδιοκτήτη για συμπληρωματικές πληροφορίες και διευκρινήσεις.
ΜΑ: Σήμερα από πόσα μέλη αποτελείται η ομάδα σας;
ΓΓ: Πέρα από τους τρεις συνιδρυτές της εταιρείας, έχουμε άλλους 12 συνεργάτες αυτή τη στιγμή. Κάποιοι δουλεύουν από τα γραφεία μας στο Βόλο και άλλοι απομακρυσμένα, από τον Πύργο Ηλείας μέχρι την Bologna.
ΜΑ: Από πόσα σκάφη αποτελείται ο στόλος της Incrediblue και σε ποιες χώρες διαθέτετε παρουσία;
ΓΓ: Αποτελείται από περίπου 2.900 σκάφη αυτή τη στιγμή, χοντρικά το 25% αυτών βρίσκεται στην Ελλάδα, το άλλο 25% στην Κροατία και τα υπόλοιπα βρίσκονται στην Ισπανία, Ιταλία, Τουρκία, Γερμανία, Ολλανδία κα. Το μεγαλύτερο πάντως κομμάτι του στόλου μας σήμερα βρίσκεται στη Μεσόγειο.
ΜΑ: Έχετε φροντίσει για μια «ολοκληρωμένη Incrediblue εμπειρία», όπως λέτε. Τι ακριβώς σημαίνει αυτό;
ΓΓ: Το 58% των ανθρώπων, που νοικιάζουν σκάφος μέσα από εμάς, είναι άνθρωποι που δεν χρειάζονται skipper. Αυτό σημαίνει ότι το υπόλοιπο 42% πρόκειται για ανθρώπους που δεν έχουν την εμπειρία να χειριστούν ένα σκάφος. Είναι σημαντικό για εμάς να καταλάβει ο κόσμος ότι μια σύντομη εκδρομή με σκάφος, είναι πολλές φορές οικονομικότερη από διακοπές σε ξενοδοχείο, υπολογίζοντας και τα μεταφορικά. Αν και ένα σκάφος δεν έχει την άνεση ενός ξενοδοχείου, η όλη εμπειρία, αυτό που ζει κανείς, είναι μοναδικό. Οι ιδιοκτήτες των σκαφών, που πολλές φορές είναι και skippers, προσπαθούν να μυήσουν τον κόσμο στην ιστιοπλοΐα δείχνοντας τους απλά πραγματάκια, τα οποία όμως ο κόσμος τα χαίρεται πολύ. Πολλοί φοβούνται πως σε ένα ιστιοπλοϊκό θα μπερδευτούν, θα έχουν να κάνουν δουλειές αλλά δεν είναι καθόλου έτσι. Τη στιγμή που ανοίγουν πανί, που διαλέγουν πορεία, συμμετέχουν σε αυτή τη μοναδική και για τον περισσότερο κόσμο πρωτόγνωρη εμπειρία: Να κολυμπάει κανείς και να βλέπει δελφίνια δίπλα του, να ψαρεύει με μια πετονιά και να βγάζει το ψάρι που θα φάει εκείνη τη στιγμή, να πηγαίνει σε μια παραλία που θα υπάρχει αυτός, η παρέα του και τα αστέρια ή τα μέλη μιας οικογένειας να περνούν ποιοτικό χρόνο μαζί, στιγμές που μοιράζονται στο σκάφος. Αυτό είναι που προσδιορίζουμε ως incrediblue εμπειρία και αν μπορούσαμε θα το βάζαμε σε ένα πακέτο με μια κορδέλα και θα το δίναμε στον κόσμο.
ΜΑ: Μιλάμε για μια παγκόσμια καινοτομία που γρήγορα ταξίδεψε στα μέσα ενημέρωσης και που σύντομα πολλές εταιρείες θέλησαν να τη μιμηθούν. Κατά πόσο σήμερα αυτό το γεγονός επηρεάζει την επέκτασή σας;
ΓΓ: Η αλήθεια είναι ότι στο εξωτερικό άρχισαν πολύ νωρίς να βγαίνουν εταιρείες με το ίδιο σκοπό και προσέγγιση χωρίς όμως μεγάλη επιτυχία. Υπάρχουν μια-δυο ωστόσο, που κάνουν σοβαρή δουλειά, μάλιστα η μία βρίσκεται στην Αμερική, αλλά ακολουθούν πολύ διαφορετικό μοντέλο. Εμείς βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή σε πλεονεκτική θέση, στη μεγάλη αγορά της Μεσογείου. Υπάρχουν βέβαια και κάποιες αξιόλογες ευρωπαϊκές. Ωστόσο, δεν μας έχουν δημιουργήσει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα άλλα ίσως λόγω ποικιλίας να χρειάζεται περισσότερη επεξήγηση στο γιατί κάποιος θα πρέπει να συνεργαστεί με εμάς. Από την άλλη, το καλό είναι ότι όσοι περισσότεροι άνθρωποι πάμε να κάνουμε το ίδιο πράγμα τόσο η αγορά ανοίγει. Ο ανταγωνισμός είναι κάτι θετικό. Πιο επικίνδυνο θα ήταν να είμαστε μόνοι, θα κάναμε κάτι στραβά. Είναι καλό να είμαστε περισσότεροι γιατί αυτό μας κρατά σε εγρήγορση. Αυτός που έχει τις καλύτερες υπηρεσίες και στόλο εν τέλει θα κερδίσει και το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς.
ΜΑ: Είναι γεγονός ότι εκτός από την προσοχή των εγχώριων και διεθνών μέσων ενημέρωσης έχετε κερδίσει και αρκετά βραβεία. Ποια είναι αυτά;
ΓΓ: Στην αρχή είχαμε πάει σε αρκετούς διαγωνισμούς όπως pirate summit στην Κολονία που βγήκαμε τέταρτοι, πρώτοι στο how to web στη Ρουμανία και στο tedexathens salon. Πριν βγει δηλαδή η πλατφόρμα στον αέρα, θέλαμε να δούμε την αίσθηση του κοινού και να προσπαθήσουμε να προσελκύσουμε επενδυτές. Έτσι πήραμε ένα πρώτο go ahead από επενδυτές και ανθρώπους της τεχνολογικής σκηνής, ότι ναι είναι λογικό μια τέτοια προσπάθεια να ξεκινάει από την Ελλάδα και όχι από το Λονδίνο ή το Βερολίνο, που είναι πολύ πιο μεγάλα startup hubs. Τελευταία, πήραμε και την πέμπτη θέση στο «ibank καινοτομία και τεχνολογία» της Εθνικής Τράπεζας που έδειξε εμπιστοσύνη σε αυτό που κάνουμε και μας προέβαλε στο δίκτυο της.
ΜΑ: Το ξεκίνημα σας συνέπεσε χρονικά με μια μαύρη για την ελληνική οικονομία συγκυρία και όμως βρήκατε τρόπους να παρακάμψετε αποτελεσματικά τις διάφορες δυσκαμψίες. Πιστεύετε ότι έστω και λίγο έχει αλλάξει το τοπίο αυτό σήμερα και πόσο αισιόδοξοι είστε για το μέλλον;
ΓΓ: Το ότι ξεκινήσαμε την εποχή της κρίσης, στην ουσία μας βοήθησε στην αποδοχή της ιδέας και την προώθηση της εταιρείας γιατί τα μέσα θέλησαν να το καλύψουν σαν γεγονός. Έγινε και λίγο μόδα και έτσι η θεία, η γιαγιά και ο παππούς, βλέπουν στις ειδήσεις τη Μέρκελ να συναντά εκπροσώπους start up εταιρειών και είναι πια πολύ πιο εύκολο να εξηγήσεις σε κάποιον τι πας να κάνεις. Επίσης, η πολιτεία, παρότι κάνει πολλά στραβά, από το 2010 και μετά, έκανε αρκετά που ήταν υπέρ της δημιουργίας μιας εταιρείας τεχνολογίας. Επομένως, θα λέγαμε ίσως ότι το περιβάλλον ήταν καλύτερο από ποτέ. Μπορέσαμε και συγκεντρώσουμε κεφάλαια και ιδρύθηκε επίσης αυτή η μορφή εταιρείας, οι ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες, οι οποίες μας επέτρεψαν πιο εύκολα να ξεκινήσουμε και να προσελκύσουμε και ξένους επενδυτές. Εξακολουθούν να υπάρχουν βεβαίως θέματα γραφειοκρατίας αλλά κάποια έχουν απλοποιηθεί. Η Incrediblue αρχικά προσέβλεπε στην αγορά του εξωτερικού αλλά τελικά βρήκε μεγάλη απήχηση και στην ελληνική αγορά που ήταν και η ευχάριστη έκπληξη.
ΜΑ: Είστε συντονιστής και του open coffee Θεσσαλονίκης. Ποιά συμβουλή θα δίνατε σε ομάδες που τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή πιστεύουν σε μια ιδέα που έχουν, ώστε να πετύχουν και στην υλοποίηση της;
ΓΓ: Η ιδέα από μόνη της δεν λέει τίποτα. Εγώ η συμβουλή που δίνω είναι να κάνουν ένα πλάνο και ανάλογα με το που βρίσκονται τώρα και να θέτουν στόχους για το που θέλουν να βρίσκονται σε 90 μέρες. Οι 90 μέρες είναι αρκετές ώστε από την απλή ιδέα να φτάσουν να γράψουν ένα πρόχειρο business plan σε ένα power point presentation και κάποια βασικά χρηματοοικονομικά σε ένα excel. Αυτά είναι αρκετά για να καταλάβει η ομάδα τις βασικές παραδοχές στο τι πρέπει να κάνει. Έτσι μπορούν να προσδιορίζουν καλύτερα τα επόμενα βήματα που θέλουν να κάνουν, τι πόροι και πόσο χρόνος χρειάζεται ώστε να υλοποιήσουν κάποια βασικά ορόσημα.
ΜΑ: Θα μας αποκαλύψετε την κατεύθυνση που έχουν τα μελλοντικά σας σχέδια;
ΓΓ: Σίγουρα η εταιρεία θα προχωρήσει σε ένα επόμενο γύρο χρηματοδότησης, είτε τέλος του 2014 είτε αρχές του 2015 γιατί για να καταφέρεις να φτιάξεις μια παγκόσμια πλατφόρμα, χρειάζονται αρκετά κεφάλαια. Αναμένουμε λοιπόν, να τελειώσει η σεζόν ώστε να έχουμε μια πλήρη εικόνα για τα μεγέθη της χρονιάς και να περάσουμε στον επόμενο γύρο χρηματοδότησης ώστε να ενισχύσουμε την παρουσία μας σε περισσότερες χώρες με μεγαλύτερη ομάδα και μεγαλύτερο budget προώθησης. Θα προσθέσουμε επίσης, κάποια νέα features πάνω στην πλατφόρμα που θα εξυπηρετούν καλύτερα το κοινό μας.
Σχόλια