Ο τουρισμός έχει υπάρξει και συνεχίζει να υφίσταται μια τεράστια παγκόσμια βιομηχανία με περισσότερο από 1 τρις δολάρια να ρέουν από τους τουρίστες προς όλες τις πτυχές του τουρισμού. Το World Tourism Organization μας ενημερώνει οτι ο τουρισμός όχι μόνο δεν επηρεάστηκε από την κρίση, αλλά έχει μια σταθερή μέση αύξηση περί το 4% ανά έτος.
Λογικό αν σκεφτείτε τις αναδυόμενες αγορές της Ασίας με τα δισεκατομμύρια πληθυσμού. Οι υπηρεσίες που παρέχονται στο διαδίκτυο από τον τουρισμό είναι αμέτρητες και όσο ο τουρισμός θα αποτελεί την κατεξοχήν ανοδική βιομηχανία που αναφέρεται στον καθέναν μας, θα εξελίσσεται και θα παρέχει όλο και πιο διαφοροποιημένες υπηρεσίες και προϊόντα για να ικανοποιήσει όλα τα γούστα, αλλά ακόμα και να δημιουργήσει νέα.
Μετά την αλλαγή της επικοινωνίας των ανθρώπων που επέφερε το Facebook και όλα τα κοινωνικά δίκτυα τα οποία αναπτύσσονται καθημερινά για να καλύψουν την ανάγκη επικοινωνίας του ανθρώπου, στον τουρισμό η απρόσωπες ιστοσελίδες με περιγραφικό περιεχόμενο και τουριστική περιγραφή των αξιοθέατων έγιναν παρωχημένες. Τα communities όπως λέμε αναπτύσσονται γύρω από τον τουρισμό, ανταλλάσσουν απόψεις, ανταλλάσσουν φωτογραφίες, αξιολογούν, μάχονται υπέρ των ωραίων και καταδικάζουν τα άσχημα που συναντούν στα ταξίδια τους.
Οσο πλάθονται και εξελίσσονται τα communities εμφανίζονται νέα start-ups που δημιουργούν ιστοσελίδες οι οποίες παρουσιάζουν με διαφορετικό τρόπο τα τουριστικά μέρη, υπόσχονται νέες υπηρεσίες στους επισκέπτες και προσπαθούν να προσελκύσουν ένα ενεργό κοινό, που θα δίνει ζωή και θα τροφοδοτεί την ιστοσελίδα με περιεχόμενο.
Ήρθε η ώρα να σας παρουσιάσω μερικά απο τα πιο ενδιαφέροντα και πιο διαδραστικά που κυκλοφορούν στην πιάτσα του net και σίγουρα θα σηματοδοτήσουν μελλοντικές εξελίξεις σε όλα τα τουριστικά site. Το μενού περιλαμβάνει 5 διεθνείς ιστοσελίδες και 1 ελληνική:
Τα Gidsy.com και Vayable.com είναι δυο ιστοσελίδες που παρέχουν το ίδιο προιόν με διαφορετικό περιτύλιγμα. Η μια προσφέρει δραστηριότητες (activities) που διοργανώνονται απο ντοπιους και προσφέρονται επι πληρωμής σε άτομα που επισκέπτονται τον τόπο τους και η άλλη παρέχει ακριβώς το ίδιο με την ιδιότητα της εμπειρίας (experience). Με την υπηρεσία αυτή, ο τουρίστας έρχετε πιο κοντά στον τόπο και στους ανθρώπους του κάθε τόπου, βιώνοντας πιο προσωπικές εμπειρίες που αλλιώς θα χάνονταν στον κυκεώνα της τουριστικής βιομηχανίας.
To bagsup.com είναι ένα startup το οποίο στηρίζεται σε ένα διαρκές ανανεώσιμο community. Οι ίδιοι οι χρήστες μπαίνουν στην διαδικασία να παρέχουν τουριστικές επιλογές και αξιολογήσεις για τα μέρη τα οποία ζουν ή έχουν επισκεφτεί, γεγονός που κάνει την πληροφορία πιο προσωπική και πιο αληθινή. Όσο μεγαλώνει η κοινότητα του, τόσο περισσότερες πληροφορίες μπορείς να βρεις για ένα μέρος. Το bagsup.com είναι φτιαγμένο έτσι ώστε ο χρήστης να έχει μεγαλύτερη διάδραση με την ίδια την ιστοσελίδα αλλά και με τους υπόλοιπους χρήστες.
Το matadornetwork.com, όπως λέει και το όνομα του είναι ένα δίκτυο ανθρώπων, το οποίο αρθρογραφεί πιο επαγγελματικά και επι πληρωμή για τουριστικούς προορισμούς ανα τον κόσμο. Μέσα στην ιστοσελίδα ο επισκέπτης μπορεί να βρει πληροφορίες για κάθε τόπο που ξεπερνούν το τουριστικό του προφίλ. Πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά άρθρα πλαισιώνουν τον κάθε τόπο, έτσι ώστε ο ταξιδιώτης να μπορεί να έχει μια πιο συνολική άποψη για τον τόπο που επισκέπτεται. Το community που έχει αναπτυχθεί πίσω απο το matadornetwork είναι πολύ ισχυρό και μπορεί να σε βοηθήσει να συνδεθείς με ανθρώπους και να πάρεις τις πληροφορίες που θέλεις, για να οργανώσεις το ταξίδι σου πιο αποτελεσματικά.
To tripsay.com είναι ένα start-up το οποίο στηρίχθηκε στην εξαιρετική ιδέα της παραμετροποίησης των τουριστικών προορισμών ανάλογα με τις δικές σου προτιμήσεις. Έχει δομηθεί έτσι ώστε ο επισκέπτης να μπορεί να δηλώσει πάνω σε έναν διαδραστικό χάρτη της γης, τα μέρη που του αρέσουν και να μέρη που δεν του αρέσουν. Το επόμενο βήμα είναι η ίδια η ιστοσελίδα να συγκρίνει τις ταξιδιωτικές σου προτιμήσεις, με τις προτιμήσεις άλλων επισκεπτών και βάση της συμβατότητας των προτιμήσεων σου με άλλους χρήστες, να σου προτείνει νέα μέρη να επισκεφτείς. Πολύ έξυπνη η λογική πίσω απο τον κώδικα τους, μένει μόνο να δούμε εάν θα έχει ικανοποιητικό αποτέλεσμα και αν θα πετύχει.
Τελευταία αλλά όχι αμελητέα είναι η ελληνική ιστοσελίδα alternatrips.gr, η οποία παρουσιάζει ξεχωριστά μέρη της Ελλάδας, που παρέχονται απο τους ίδιους τους ντόπιους, τα οποία δεν μπορείς να βρεις σε τουριστικούς οδηγούς. Ταβερνούλες, μικροσκοπικούς τεκέδες, παραδοσιακά φεστιβάλ, ιδιαίτεροι ξενώνες, εναλλακτικά μπαράκια, ξεχωριστά φαγητά, βότανα, μυρωδικά, κρυφές παραλίες, εξωτικά σημεία είναι ο σκοπός του Alternatrips. Πέρα όμως απο αυτό και πίσω απο την ιστοσελίδα αναπτύσσεται ένα community το οποίο αρθρογραφεί για τον τόπο του, ανταλλάσσει πληροφορίες, επικοινωνεί και επισκέπτεται τους χρήστες στον τόπο που μένουν. Το ταξίδι παύει να είναι απρόσωπο και τα μέρη παρουσιάζονται απο τους ανθρώπους που τα έχουν βιώσει και αγαπήσει.
Πίσω απο όλες αυτές τις παραγράφους, τα start-ups και τις προσπάθειες τους, κρύβεται το μέλλον της τουριστικής βιομηχανίας. Είναι λίγοι αυτοί που ασχολούνται στην Ελλάδα με το τουριστικό προϊόν και έχουν ενσωματώσει τις τάσεις που περιέγραψα παραπάνω εκτός απο μερικά τουριστικά φόρουμ που ανταλλάσσουν απόψεις πάνω στα ταξίδια τους. Σε επόμενο άρθρο θα μιλήσω περισσότερο για ελληνικές τουριστικές ιστοσελίδες που ξεκινάνε τώρα δυναμικά και προβάλουν το τουριστικό προϊόν με ένα πολύ ξεχωριστό και δικό τους τρόπο.
Σχόλια