Πριν από 2 μήνες, είχα τη χαρά να λάβω ένα email από τον Dave Stack, ιδιοκτήτη ενός εκ των 3-4 μεγαλύτερων μουσικών marketplace στον κόσμο, του MusicStack με την αφορμή της σύντομης διαμονής του στην Ελλάδα για λίγες ημέρες.
Τον συνάντησα σε ένα μικρό αθηναϊκό jazz cafe της Αθήνας κι αποφάσισα να του πάρω μια μικρή συνέντευξη αναφορικά με το πώς έκτισε από το μηδέν ένα site το οποίο στις μέρες μας κάνει τζίρους εκατομμυρίων δολαρίων με πραγματικά ελάχιστο λειτουργικό κόστος.
Τη συνέντευξη αυτή την αφιερώνω σε όλα τα start-ups που περιμένουν funding για να κάνουν το μεγάλο βήμα, στους "γκουρού" του χώρου, που από ό,τι έχω καταλάβει είναι πλέον περισσότεροι από τους δημιουργούς και στους έλληνες start-upers που επειδή πήγανε 2-3 φορές στην Αμερική, ξεχάσανε μάλλον να μιλάνε και ελληνικά...
Μάνος Κουφάκης: Πότε ξεκίνησες το MusicStack και ποιο ήταν το background σου στους υπολογιστές;
Dave Stack: Ξεκίνησα το MusicStack επίσημα το 1997, αλλά είχα ξεκινήσει να πουλάω την προσωπική μου συλλογή δίσκων και CD από το 1989 μέσω του internet (μιλάμε για εποχές προ του www) χρησιμοποιώντας τα usenet newsgroup. Προγραμμάτιζα από 13 χρονών (1983) και ουσιαστικά είμαι αυτοδίδακτος. Έμαθα σε ένα Commodore-64 χρησιμοποιώντας τη basic αλλά και γλώσσα μηχανής. Τα τελευταία χρόνια προγραμματίζω κυρίως σε Perl, PHP και Javascript σε μία πλατφόρμα Linux με Apache και Mysql.
ΜΚ: Πόσο διαφορετικό ήταν το ίντερνετ τότε; Ποιες ήταν οι πρώτες ιστοσελίδες που θυμάσαι να επισκέπτεσαι;
DS: Τα πράγματα ήταν πολύ πιο απλά στις αρχές και στα μέσα της δεκαετίας '90. Οι περισσότερες ιστοσελίδες ήταν στατικές, με αρκετά flashy γραφικά και μακρόστενες σελίδες ατελείωτου scrolling με όχι και τόσο κομψά τοποθετημένη πληροφορία. Όταν ξεκίνησα τη δημιουργία δυναμικών ιστοσελίδων έτσι ώστε οι χρήστες να μπορούν να προσθέτουν και να ανανεώνουν πληροφορίες, οι περισσότεροι δεν ήταν καν εξοικειωμένοι με τη διαδικασία και συχνά μπερδεύονταν! Είναι αστείο αν το καλοσκεφτείς, αναφορικά με το πόσο προϊστορικά ήταν τα πράγματα τότε. Είμαι σίγουρος ότι θα λέμε τα ίδια πράγματα και 20 χρόνια μετά, αναφερόμενοι στη σημερινή κατάσταση του διαδικτύου.
Ένα από τα πρώτα site που θυμάμαι να επισκέπτομαι εκείνη την περίοδο, ήταν το Yahoo! Το θυμάμαι ως ένα site λίγων σελίδων. Επίσης, θυμάμαι να χρησιμοποιώ όλα σχεδόν τα «ψαχτήρια» της εποχής, που τότε ήταν σε πόλεμο το ένα με το άλλο. Αυτά ήταν την προ-Google εποχή φυσικά. Ένα από τα αγαπημένα μου site επίσης εκείνη την περίοδο ήταν το Dogpile.com που στην ουσία ήταν μια meta search engine που συγκέντρωνε στοιχεία από όλα τα «ψαχτήρια» κι έκανε την αναζήτηση πολύ πιο εύκολη υπόθεση.
ΜΚ:Το MusicStack ξεκίνησε ως δωρεάν υπηρεσία; Στις αρχές είχες κάποιο πλάνο για να βγάλεις χρήματα από τη σελίδα ή απλά σου άρεσε ως concept και το δημιούργησες;
Ξεκίνησα το site επειδή αγαπώ τη μουσική και ήταν εξαιρετικά δύσκολο εκείνη την περίοδο να βρεις μουσική στο ίντερνετ. Το 1997, ο βασικός μου ανταγωνιστής, το GEMM, ήταν ένα από τα ελάχιστα μέρη που μπορούσες να βρεις μεταχειρισμένη μουσική σε μαζική κλίμακα. Αλλά ήταν τόσο μπερδεμένο και δύσχρηστο (σ.σ. και ακόμη είναι!) που σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να φτιάξω ένα ακόμη καλύτερο σύστημα. Κι αυτό έκανα.
Όταν ξεκίνησα το MusicStack δεν είχα κατά νου να βγάλω λεφτά από αυτό. Το έκανα σαν hobby και ούτε μου πέρναγε από το μυαλό ότι θα μπορούσε να εξελιχθεί σε επαγγελματική δραστηριότητα. Το έφτιαξα επειδή μου άρεσε να προγραμματίζω κι επειδή ήθελα και για πάρτη μου να υπάρχει μια πλατφόρμα που θα σε βοηθάει να βρεις σπάνιους δίσκους και out of print μουσική. Με την έλευση του 2000 ήταν που αρκετοί πωλητές στην πλατφόρμα μου, μου ζητούσαν να προσθέσω έξτρα δυνατότητες (και μάλιστα ήταν διατεθειμένοι να με πληρώσουν κιόλας), οπότε αποφάσισα να δω την όλη φάση πιο σοβαρά και να χρεώνω μία προμήθεια επί των πωλήσεων.
ΜΚ: Στα τέλη της δεκαετίας '90 θυμάμαι πως το Ebay και το Gemm ήταν τα πιο γνωστά site για να βρει κανείς δίσκους και CD μουσικής. Τώρα το MusicStack είναι πολύ πιο ισχυρό από το Gemm. Πού νομίζεις ότι οφείλεται αυτή η επιτυχία;
DS: Ο κόσμος θα χρησιμοποιήσει οποιαδήποτε υπηρεσία θα τους προσφέρει αυτό που ψάχνουν σε μια λογική τιμή και η οποία υπηρεσία θα είναι και αρκετά εύχρηστη. Υπάρχουν πολλά μέρη στο ίντερνετ για κάτι τέτοιο στις μέρες μας, αλλά λόγω του ότι το MusicStack είναι από τα πιο εύχρηστα site που ταυτόχρονα διαθέτουν μια τεράστια γκάμα μουσικής και απόλυτα αξιόπιστους πωλητές, είναι λόγοι που το κάνουν να ξεχωρίζει και τον κόσμο να το προτιμά.
ΜΚ: Γνωρίζω πως ξεκίνησες με μηδενικό κεφάλαιο. Εσύ και ο υπολογιστής σου. Χρειάστηκε να λάβεις χρηματοδότηση όλα αυτά τα χρόνια; Συνάντησες κάποιους επενδυτές με σκοπό να σε βοηθήσουν να αναπτύξεις περαιτέρω τη δουλειά σου και ποια η γνώμη σου για τα start-up που περιμένουν να λάβουν πρώτα κάποια χρηματοδότηση για να υλοποιήσουν την ιδέα τους;
DS: Όντως ξεκίνησα με μηδενικό προϋπολογισμό και μέχρι στιγμής δεν έχω πάρει δεκάρα τσακιστή από εξωτερική χρηματοδότηση. Είμαι πολύ χαρούμενος με αυτό, διότι με το να μην έχω συνεργάτες ή κάποιον που να έχει κομμάτι της εταιρείας και να μου λέει τι να κάνω, είμαι ανεξάρτητος. Αυτό μου επιτρέπει να παίρνω γρήγορες αποφάσεις και να μην μπλέκω με ανθρώπους που βλέπουν τα πράγματα από καθαρά επιχειρηματική σκοπιά και δεν έχουν ιδέα από τον κόσμο της μουσικής ή από το προσωπικό μου όραμα για το site.
Στις μέρες μας με τόσο λογισμικό ανοιχτού κώδικα διαθέσιμο (οπότε δεν χρειάζεται να ξανα-ανακαλύψουμε τον τροχό), κάποιος μπορεί με ελάχιστα χρήματα και γνώσεις να ξεκινήσει τη δικιά του δουλειά βασισμένη στο ίντερνετ.
Γνώμη μου είναι πως τα start-ups που περιμένουν πρώτα κάποια χρηματοδότηση για να ξεκινήσουν, μάλλον δε θα είναι κι επιτυχημένα στο μέλλον, αφού δεν διαθέτουν το απαραίτητο πάθος για να επενδύσουν τα δικά τους χρήματα και προσωπικό χρόνο στο ίδιο τους το project ή ό,τι χρειάζεται για να το υλοποιήσουν. Είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι η σωστή συνταγή είναι να ξεκινήσει κάποιος την ιδέα του με ό,τι μέσα διαθέτει. Στην πορεία αν δημιουργηθεί κάποιο buzz γύρω από την ιδέα, θα κάνει την εξεύρεση χρηματοδότησης πολύ πιο εύκολη υπόθεση, αν φυσικά υπάρξει διάθεση να οδηγηθεί το start-up σε τέτοια κατεύθυνση. Αλλά όμως όταν οι δημιουργοί ενός start-up δουν αυτό το ενδιαφέρον από τον κόσμο, ίσως τότε να έχουν την απαραίτητη αυτοπεποίθηση, ότι μπορούν να τα καταφέρουν και μόνοι τους να κάνουν την επιχείρησή τους κερδοφόρα κι επιτυχημένη.
ΜΚ: Στη συνάντηση που είχαμε στην Αθήνα, μου είχες αναφέρει (και εντυπωσιάστηκα) ότι το MusicStack είναι απλά εσύ! Πώς είναι δυνατόν, ένας άνθρωπος να τα διαχειρίζεται όλα; Γνωρίζω ελληνικά start-up που δεν έχουν κάνει ούτε μία εφαρμογή και απαρτίζονται από 10 άτομα. Μήπως είσαι λιγάκι μανιακός με το να έχεις τον έλεγχο ή απλά πιστεύεις ότι οι πολυάριθμες ομάδες επιβραδύνουν την υλοποίηση μιας ιδέας λόγω διαφωνιών κτλ;
DS: Με το να είμαι ένα άτομο πίσω από την εταιρεία, σημαίνει ότι πρέπει να κάνω τα πάντα, πράγμα που περιλαμβάνει όλη την ανάπτυξη του λογισμικού, διαχείριση των server, επικοινωνία με τον κόσμο, χρεώσεις πωλητών, λογιστικά κτλ κτλ. Αλλά η μέρα, έχεις τόσες πολλές ώρες, που αν ρυθμίσεις σωστά το χρόνο σου μπορείς να κάνεις τα πάντα. Το παραδέχομαι ότι είμαι λιγάκι μανιακός με το να έχω τον απόλυτο έλεγχο, αλλά με ικανοποιεί να ξέρω ότι γίνονται τα πάντα ακριβώς όπως μου αρέσουν. Δεν είμαι αντίθετος με το να κάνω outsourcing ή να δίνω κάποια πρότζεκτ σε εξωτερικούς συνεργάτες έτσι ώστε να έχω περισσότερο ελεύθερο χρόνο, αλλά μέχρι στιγμής αυτό δεν έχει χρειαστεί με το MusicStack κι αυτό είναι βάσει σχεδίου. Όποτε έχει χρειαστεί να επαναλαμβάνω κάποια διαδικασία και διαπιστώσω ότι μου τρώει πολύ χρόνο απλά την αυτοματοποιώ κι αυτό έχει λειτουργήσει ιδιαίτερα καλά εδώ και 15 χρόνια, με μια μικρή εξαίρεση στην εξυπηρέτηση πελατών, αλλά κάνοντας το site όλο και πιο φιλικό προς το χρήστη, μειώνω αυτόματα και την ανάγκη για να επικοινωνήσεις κάποιος με το customer service.
ΜΚ: Εκτός από το MusicStack έχεις και άλλες ιστοσελίδες με τις πιο γνωστές να είναι οι: Plugged In Cleveland, CouponSaver, InStockCostumes, Bear Pile/DollPile/Reborns, RecordStores.com και Freeessays123.com. Μπορείς να μας πεις λίγα λόγια για κάθε μία από αυτές;
DS: Plugged In Cleveland
Είναι ουσιαστικά μία ιστοσελίδα που περιορίζεται στην ευρύτερη περιοχή του Cleveland / Ohio όπου και διαμένω, που δημοσιεύει όλα τα τοπικά event, έχει αγγελίες πώλησης ακινήτων, εξεύρεσης εργασίας, ευρετήριο εστιατορίων κτλ. Είναι πιο πολύ χομπίστικο site και δεν μου αποφέρει ιδιαίτερα έσοδα. Είναι κατά κάποιο τρόπο το ευχαριστώ μου στην κοινότητα που ζω και αυτό αναγνωρίζεται από αρκετό κόσμο, αφού το επισκέπτονται καθημερινά πάνω από 4000 άτομα.
CouponSaver.org
Είναι site που συγκεντρώνει πάνω από 15,000 εκπτωτικά κουπόνια και βοηθάει τους καταναλωτές να εξοικονομούν χρήματα στις αγορές τους ή να κερδίζουν δωρεάν μεταφορικά χρησιμοποιώντας τα κουπόνια ή κάποιους κωδικούς. Το χρηματικό κέρδος έρχεται κυρίως μέσω affiliate marketing.
InstockCostumes
Σελίδα με αποκριάτικα κοστούμια με πηγή εσόδων το affiliate marketing.
BearPile / DollPile / Reborns
Ιστοσελίδα αγοραπωλησιών όπως είναι το MusicStack, που επιτρέπει στους χρήστες να πουλάνε χειροποίητα αρκουδάκια και κούκλες. Αποφέρει έσοδα μέσω μηνιαίων συνδρομών.
Recordstores.com
Ευρετήριο δισκοπωλείων από όλο τον κόσμο που βρίσκονται σε φυσικό κατάστημα.
LyricsJunkie.com
Ένα online site με εκατοντάδες χιλιάδες στίχους από τραγούδια. Αποφέρει έσοδα μέσω adsense.
Freeessays123.com
Μία συλλογή από online δοκίμια και πανεπιστημιακά έγγραφα που βοηθά φοιτητές να βρουν ιδέες για τις δικές τους πτυχιακές εργασίες. Ο ενδιαφερόμενος καταβάλλει ένα αντίτιμο για να έχει πρόσβαση σε αυτά τα έγγραφα.
ΜΚ: Πόσο επιτυχημένο είναι το MusicStack μέχρι στιγμής; Σύμφωνα με το ίδιο το web site, στην πλατφόρμα του, έχουν πραγματοποιηθεί πάνω από 2.4 εκατομμύρια πωλήσεις μέχρι στιγμής από το 1997. Με έναν πρόχειρο υπολογισμό της τάξεως των 10 δολαρίων ανά παραγγελία (ίσως και να είναι χαμηλή η εκτίμησή μου) στο MusicStack έχουν διακινηθεί παραπάνω από 24 εκατομμύρια δολάρια σε 14 χρόνια! Αυτό είναι πραγματικά εντυπωσιακό νούμερο!
DS: Χμμ, νομίζω πως το έχεις υποκοστολογίσει! :) Το site τα έχει πάει περίφημα όλα αυτά τα χρόνια. Τον πρώτο καιρό ('97-'01) με το ζόρι γίνονταν συναλλαγές λόγω του μικρού traffic αλλά με τα χρόνια η κίνηση και οι πωλήσεις έχουν αυξηθεί.
ΜΚ: Ποιοι είναι οι κύριοι ανταγωνιστές σου σήμερα;
DS: Το Gemm, το cdandlp και το Discogs.
Το Discogs ξεκίνησε ως εγκυκλοπαίδεια για συλλογές μουσικής πωλητών. Είναι ένα φανταστικό site με πολλές πληροφορίες και πολλοί χρήστες το έχουν ως σημείο αναφοράς. Το Google αγαπάει τέτοιου τύπου site με πλούσιο περιεχόμενο σε πληροφορίες έναντι στεγνά e-commerce σελίδων κι έτσι έχει εκπληκτική επισκεψιμότητα.
Προς το παρόν, σύμφωνα με το Compete.com, το Discogs έχει δεκαπλάσια επισκεψιμότητα σε σχέση με το MusicStack. Και με τη σχετικά πρόσφατη προσθήκη του ecommerce κομματιού, το Discogs είναι ένα από τα πιο δυνατά site για πωλητές. Ως πωλητής, είναι πονοκέφαλος να λιστάρεις τα πράγματά σου στο Discogs, γιατί πρέπει να τα περνάς, ένα προς ένα, αλλά από τη μεριά του αγοραστή, είναι εκπληκτικό γιατί ξέρεις ακριβώς τι αγοράζεις, αφού για κάθε αντικείμενο υπάρχει συγκεντρωμένη όλη η πληροφορία που είναι απαραίτητη.
Στα MusicStack, Gemm, cdandlp, το κομμάτι της πληροφορίας επαφίεται στον πωλητή, έτσι μερικές φορές μπορεί για μία συγκεκριμένη έκδοση να μην έχουν συμπληρωθεί όλες οι απαραίτητες λεπτομέρεις, όπως για παράδειγμα αν ένα αντικείμενο είναι η αγγλική έκδοση με έξτρα κομμάτι, ή η αμερικάνικη έκδοση κτλ. Στο Discogs δεν υπάρχει αυτό το θέμα κι έτσι αυτό ενθαρρύνει μια επικείμενη αγορά.
Έχεις επινοήσει και πατεντάρει έναν ιδιαίτερα πρωτότυπο τρόπο για τους πωλητές για να «ανεβάζουν» τα προϊόντα τους μαζικά προς πώληση. Έχοντας προσωπικά χρησιμοποιήσει πολλές διαφορετικές πλατφόρμες (Blachthorne, Turbo Lister κτλ) από κολοσσούς όπως είναι το Ebay, το δικό σου σύστημα είναι μακράν το καλύτερο. Είναι σχεδόν τέλειο! Πες μας μερικά πράγματα για αυτό καθώς και για την πατέντα που γνωρίζω ότι πούλησες έναντι ενός τεραστίου ποσού.
Η ιδέα του να κάνεις αυτόματα upload τα προϊόντα σου ως πωλητής δημιουργήθηκε από ανάγκη. Τις πρώτες μέρες, έπρεπε να «ανεβάζω» εγώ το διαθέσιμο στοκ των πωλητών, αλλά αυτό ήταν κάτι το ξεπερασμένο κι έτσι έπρεπε να φτιάξω ένα σύστημα όπου θα το έκαναν μόνοι τους. Αλλά συνειδητοποιώντας ότι ο κάθε πωλητής χρησιμοποιεί το δικό του φορμάτ (excel, csv κτλ), έπρεπε να σχεδιαστεί μία ευέλικτη λύση που θα δεχόταν διάφορα φορμάτ αρχείων και θα τα έκανε upload με ορθό τρόπο στη βάση του MusicStack. Έτσι λοιπόν δημιουργήθηκε το σύστημα αυτό. Μιλάμε για το 1997! Γνωρίζοντας ότι κάτι αντίστοιχο δεν υπήρχε μέχρι τότε, αποφάσισα να το κατοχυρώσω ως πατέντα κι ευτυχώς που το έκανα γιατί 10 χρόνια μετά, πούλησα αυτή την πατέντα για ένα τεράστιο χρηματικό ποσό. Βάσει συμβολαίου δεν μπορώ να αποκαλύψω συγκεκριμένα νούμερα, αλλά μπορώ να σου πω, πως ουσιαστικά με το deal αυτό και μόνο, μπόρεσα να αποπληρώσω το σπίτι μου αλλά και να αράξω για το υπόλοιπο της ζωής μου χωρίς να ξαναδουλέψω!
ΜΚ: Η έδρα του MusicStack είναι στο Cleveland. Στη συνάντηση που είχαμε, μου είχες αναφέρει πως στον ελεύθερό σου χρόνο, βοηθάς νέα start-ups από την περιοχή σου, παρέχοντάς τους κυρίως δωρεάν υπηρεσίες mentoring. Δεδομένης της έκρηξης που σημειώνεται τα τελευταία χρόνια και στη χώρα μας ποιες θα ήταν κάποιες βασικές συμβουλές προς αυτά; Επίσης, θα σε ενδιέφερε να κάνεις mentoring και σε ένα ελληνικό start-up;
DS: Είμαι ένθερμος οπαδός του 37 Signals. Μερικές χρήσιμες συμβουλές που κάθε start-up αξίζει να ακολουθήσει:
http://gettingreal.37signals.com/toc.php
Προσωπικά λατρεύω να συναντώ και να βοηθώ ανθρώπους από διαφορετικά start-ups, ανεξάρτητα του πού βρίσκονται, οπότε θα ήμουν πρόθυμος να συνομιλήσω με οποιονδήποτε έχει μια ιδέα και θα ήθελε να τη μοιραστεί μαζί μου.
ΜΚ: Στο σημερινό διαδικτυακό τοπίο, νομίζεις πως είναι εφικτό για ένα start-up με ελάχιστο budget να μεγαλώσει και να γίνει ανταγωνιστικό; Γνωρίζουμε όλοι τις πρόσφατες επιτυχίες του Face.com και του Instagram. Μήπως όμως αυτές είναι απλά μικρές εξαιρέσεις στον κανόνα;
DS: Από κάποιο μικρό start-up ξεκινήσαμε όλοι και είναι απολύτως εφικτό για τους νέους online επιχειρηματίες να εξελιχθούν σε μεγάλους παίκτες. Κάθε εταιρεία πρέπει να ξεκινήσει από κάπου, να δημιουργήσει κάποιο buzz, να μεγαλώσει κι ο κύκλος συνεχίζει μέχρι να υπάρξει κάποια πρόταση εξαγοράς. Τελευταία συνηθίζονται και οι εξαγορές σε αρχικά στάδια της εταιρείας, πριν αυτή γίνει μεγάλη, απλά και μόνο όταν ο υποψήφιος επενδυτής διαγνώσει μπόλικο ταλέντο πίσω από την εταιρεία. Σχεδόν καθημερινά σε σελίδες όπως το Techcrunch.com διαβάζεις για τέτοιες επενδύσεις.
ΜΚ: Νομίζεις πως είναι εφικτό για ένα start-up να φύγει από την Ελλάδα και να εδρεύσει στις ΗΠΑ που είναι και το επίκεντρο των εξελίξεων στο διαδίκτυο; Είναι ένα ρίσκο που αξίζει να πάρει κανείς;
DS: Νομίζω πως είναι εφικτό. Τα πάντα είναι εφικτά. Αλλά αν δεν έχεις ήδη κάποια καλή ανταπόκριση στη δουλειά σου, έστω και σε τοπικό επίπεδο κι αποφασίσεις να μετακομίσεις στη Silicon Valley και ταυτόχρονα δεν είσαι και πολύ καλός στο επικοινωνιακό κομμάτι, δε νομίζω πως αξίζει να πάρεις τέτοιο ρίσκο.
Αν το μόνο που σε ενδιαφέρει δεν είναι να κυνηγήσεις τα χοντρά λεφτά της Silicon Valley και δεν είσαι διατεθειμένος να δικτυωθείς για τα καλά, τότε η τοποθεσία του start-up παίζει μικρό ρόλο αναφορικά με το αν θα κάνει επιτυχία ή όχι. Αν έχεις ταλέντο και δημιουργήσεις ένα επιτυχημένο προϊόν, τότε θα τραβήξεις σίγουρα την προσοχή μεγάλων εταιρειών και οι υποψήφιοι επενδυτές θα σε προσεγγίσουν από μόνοι τους και το τηλέφωνό σου θα αρχίσει να χτυπά με προσφορές.
ΜΚ: Ποια είναι τα αγαπημένα σου τεχνολογικά blog και βιβλία σχετικά με επιχειρηματικότητα;
DS: Διαβάζω τα techcrunch.com, Slashdot.com, wired, inc και fastcompany. Τα αγαπημένα μου βιβλία επιχειρηματικότητας είναι αρκετοί γνωστοί best selling τίτλοι όπως The E-myth, 4 Hour Work Week, The 80/20 Principal, Freakonomics. The Rise of the Creative Class, Who Moved My Cheese ή οποιοδήποτε βιβλίο του Seth Godin (όπως το The Dip) ή του Malcolm Gladwell (The Tipping Point, Blink).
ΜΚ: Τι πιστεύεις για την επικρατούσα τάση προς τις Mobile εφαρμογές; Πιστεύεις ότι το μέλλον είναι εκεί δεδομένου ότι ο κόσμος περνάει όλο και περισσότερες ώρες «σερφάροντας» στο διαδίκτυο από το κινητό του παρά από το PC του...
DS: Όλα δείχνουν πως τα πράγματα πάνε προς τα κει. Είναι λογικό για πολλά επαγγέλματα και πρότζεκτ. Αλλά δεν νομίζω πως η ροπή προς τη mobile δημιουργία θα σκοτώσει τους επιτραπέζιους υπολογιστές μονομιάς. Το να έχεις μεγάλη οθόνη και κανονικό πληκτρολόγιο δε θα βγει εκτός στυλ ποτέ και μάλιστα είναι πιο εύχρηστο για συγκεκριμένα πράγματα, όπως προγραμματισμό, γραφιστική κτλ. Είναι όμως βέβαιο ότι πολλά πράγματα που συνηθίζαμε να κάνουμε στον υπολογιστή μας, πλέον θα γίνονται από τα κινητά μας τηλέφωνα.
ΜΚ: Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια αναφορικά με το MusicStack; Ετοιμάζεις κάποια νέα website ή mobile εφαρμογές;
DS: Προς το παρόν, δουλεύω πάνω σε ένα νέο σύστημα υπολογισμού των μεταφορικών εξόδων, όπου οι πωλητές θα μπορούν να ορίζουν οι ίδιοι τα έξοδα αποστολής και θα είναι πολύ πιο λειτουργικό από το τρέχον σύστημα. Όταν αυτό ολοκληρωθεί, θα επιτρέψει άμεσες πληρωμές από τον αγοραστή, κάτι που δεν είναι δυνατόν μέχρι στιγμής, αφού ο πωλητής πρέπει πρώτα να επιβεβαιώσει τη διαθεσιμότητα και να προσθέσει τα ταχυδρομικά έξοδα και να λάβει την πληρωμή σε επόμενο βήμα, πράγμα το οποίο δεν είναι και το πιο γρήγορο. Μετά από αυτό θα προσθέσω πολλαπλές γλώσσες στη σελίδα και θα δουλέψω προς τη βελτιστοποίηση κι εκμοντερνισμό του site από αισθητικής άποψης, γραφικά κτλ.
Προς το παρόν δεν υπάρχουν σχέδια για δημιουργία μιας Mobile έκδοσης του site, αλλά αν προκύψει ενδιαφέρον, θα το κάνω κι αυτό, αφού πρώτα μάθω να προγραμματίζω για κινητά.
(Να αναφέρουμε ότι η συνέντευξη έλαβε χώρα τον Ιούλιο και δεν περιλαμβάνει το τελευταίο νέο της εξαγοράς της ιστοσελίδας NetSounds από το MusicStack, με αποτέλεσμα το MusicStack να ισχυροποιείται ακόμα περισσότερο στο χώρο των μουσικών marketplaces.)
Τη συνέντευξη παραχώρησε ο Dave Stack στον Μάνο Κουφάκη για το blog "meet In 5".
Σχόλια