Είναι απόγευμα και συναντώ τον Κωνσταντίνο Καζανή, τον Ορέστη Τζανετή και το Φάνη Κουτουβέλη στα γραφεία της εταιρίας στα Βριλήσσια.
Από τα πρώτα λεπτά μου εκεί συνειδητοποιώ ότι θα ακούσω πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις, πως η ώρα θα περάσει πολύ γρήγορα και πως πίνουν πολλούς καφέδες τη μέρα. Όλων των ειδών.
Οι ιδέες τους και οι δραστηριότητές τους κατέκτησαν ένα ακόμα βραβείο: την πρώτη θέση του διαγωνισμού «i-bank Καινοτομία & Τεχνολογία» της Εθνικής Τράπεζας.
Αγγελική Μητροπούλου: Πείτε μας λίγα λόγια για την δημιουργία της ομάδας, τη σύλληψη της ιδέας και την έναρξη των πρώτων σταδίων του μετασχηματισμού της ιδέας σε επιχείρηση.
Φάνης Κουτουβέλης: Είμαστε όλοι φίλοι από καιρό. Όταν μας ήρθε η ιδέα στο μυαλό και αρχίσαμε τις πρώτες έρευνες σε θεωρητικό επίπεδο για να την «ωριμάσουμε», εδραιώθηκε και η ομάδα. Είμαστε δεμένοι και λειτουργούμε συμπληρώνοντας ο ένας τον άλλον από την αρχή μέχρι και σήμερα.
Η σύλληψη της ιδέας του "i-kiosk ®" αφορά στην κάλυψη ενός αξιοπρόσεχτου κενού στην αγορά των περιπτέρων και των μικρών λιανεμπορικών καταστημάτων μέσω ενός αποδοτικού συστήματος μηχανογράφησης.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι κανένας από εμάς δεν είχε ανάμειξη και εμπειρία με περίπτερο, μίνι μάρκετ ή ψιλικατζίδικο. Έτσι, για να γνωρίσουμε σε βάθος την αγορά και να σχηματίσουμε μια ολιστική άποψη για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες του κλάδου κάναμε οι ίδιοι έρευνα στην περιοχή του Βόλου όπου και σπουδάζαμε. Δώσαμε μεγάλη βαρύτητα στην ακριβή απεικόνιση του προβλήματος. Διαβάζαμε κλαδικά περιοδικά και αναζητούσαμε πληροφορίες σε σχετικά όργανα. Θέλαμε να χαράξουμε μια σαφή στρατηγική η οποία να πλαισιώνει ένα άρτιο προϊόν.
Το προϊόν το δοκιμάσαμε και σε μια ομάδα με σκοπό να δούμε στην πράξη τις «παιδικές ασθένειες» που θα εμφάνιζε με σκοπό την περαιτέρω βελτίωσή του. Η εταιρία δημιουργήθηκε 16 Απριλίου 2010, μια μέρα μετά την έλευση του ΔΝΤ στην Ελλάδα!
Αγγελική: Τι ακριβώς είναι το "i-kiosk ®" και ποιά είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των χρηστών του;
Φάνης: Το "i-kiosk" είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα μηχανογράφησης, απλό και user-friendly για μικρά λιανεμπορικά καταστήματα όπως περίπτερα, μίνι μάρκετ και ψιλικατζήδικα. Είναι ένα εργαλείο που οργανώνει και διαχειρίζεται καταστήματα προς όφελος του καταστηματάρχη. Είναι ένας αλάνθαστος ψηφιακός βοηθός. Επίσης, το σύστημα είναι ικανό να παρέχει και υπηρεσίες ψηφιακής διαφήμισης στα σημεία όπου είναι εγκατεστημένο.
Οι χρήστες είναι οι ιδιοκτήτες και οι υπάλληλοι των καταστημάτων αυτού του τύπου που θέλουν να έχουν τον έλεγχο των χιλιάδων κωδικών που διαχειρίζονται σε καθημερινή βάση στα ράφια τους. Είναι άνθρωποι που μπορεί να μην έχουν καμία γνώση σχετικά με υπολογιστικά συστήματα ή και την τεχνολογία γενικότερα. Λόγω της οικονομικής συγκυρίας, οι ιδιοκτήτες τέτοιων καταστημάτων στις μέρες μας είναι οι επιχειρηματίες εκείνοι που θέλουν να κάνουν σωστά και αποδοτικά τη δουλειά τους: το "i-kiosk ®" τους βοηθάει πάρα πολύ σε αυτό το κομμάτι.
Αγγελική: Πόσο σημαντικό είναι το brand name στην υποστήριξη του προϊόντος σας;
Φάνης: Πολύ σημαντικό, γι' αυτό και το κατοχυρώσαμε. Δεν έχουμε ούτε έναν πωλητή αυτή τη στιγμή και οι πωλήσεις μας αυξάνονται καθημερινά ανά την Ελλάδα. Επενδύσαμε και επενδύουμε πολύ χρόνο και προσπάθεια ώστε το target group μας να ταυτίζει την έννοια περίπτερο με το "i-kiosk ®".
Αγγελική: Πόσο έχουν βοηθήσει οι βραβεύσεις την επιχειρηματική σας δραστηριότητα;
Φάνης: Προσωπικά για εμένα είναι θέμα ανθρώπων και όχι τόσο θέμα θεσμών. Οι βραβεύσεις και συνολικά η οποιαδήποτε παρουσίαση του i-kiosk στα μέσα μαζικής ενημέρωσης προβάλουν το προϊόν. Το θέμα είναι ότι ειδικά πίσω από θεσμούς υπάρχουν οι άνθρωποι και εκεί δίνεται η μεγαλύτερη σημασία. Στους ανθρώπους με τους οποίους δημιουργείς σχέσεις και δικτυώνεσαι. Οι άνθρωποι είναι αυτοί που θα σε υποστηρίξουν και θα συνεργαστούν μαζί σου. Αυτά είναι που μένουν μετά από κάθε τέτοιου είδους ενέργεια. Ποτέ δεν θεωρήσαμε milestone τις βραβεύσεις.
Για εμάς το πιο μεγάλο κατόρθωμα είναι το χτίσιμο μιας βιώσιμης εταιρίας αλλά το πιο ωραίο συναίσθημα που νιώσαμε ήταν όταν μαζί με τον Ορέστη καταφέραμε να κάνουμε την πρώτη πώληση. Χτυπήσαμε πόρτα και πείσαμε έναν άγνωστο να επενδύσει χρήματα σε κάτι ξένο γι'αυτόν, σε ένα σύστημα αδοκίμαστο τότε.
Αγγελική: Πρότυπα έχετε; ... εννοώντας ανθρώπους που θαυμάζετε.
Ορέστης: Ο Τάσος Αργυρός. Είναι ένας άνθρωπος που έχει τσαγανό, έχει ιδέες, έχει τα πάντα.
Φάνης: Εγώ ξεχωρίζω τον Jack Dorsey, ιδρυτή του Twitter και του Square. Δημιούργησε κάτι ποιοτικό, φιλικό προς το χρήστη και απλό.
Αγγελική: Παρουσιάστε μας λίγο την εικόνα που αντιμετωπίσατε όταν αποφασίσατε να ιδρύσετε την εταιρία. Αυτή η εικόνα είναι η ίδια με σήμερα;
Φάνης: Όταν ιδρύσαμε την εταιρία, πολύ λίγος λόγος γινόταν για τα λεγόμενα «start-up». Δεν υπήρχε δραστηριότητα μέσω της διοργάνωσης σχετικών ενημερωτικών εκδηλώσεων και υπήρχε μόνο ένα «open coffee» το οποίο δημιουργούσε μια κινητικότητα. Σήμερα τα πράγματα είναι αλλιώς και σαφέστατα πολύ πιο βελτιωμένα.
Ίσως, τα πράγματα να μην εξελίσσονται όσο γρήγορα θα έπρεπε αλλά το βασικότερο είναι να αλλάζει ριζικά η Ελληνική νοοτροπία. Ο Έλληνας έχει το δαιμόνιο της επιχειρηματικότητας και το έχε αποδείξει εδώ και πολύ καιρό. Αποτελεί όμως τροχοπέδη η ιδιοσυγκρασία της βιασύνης και της προχειρότητας που δεν επιτρέπει στο δαιμόνιο αυτό να εκδηλωθεί με τον πλέον αποδοτικό τρόπο.
Απαιτούνται ερεθίσματα από νεαρή ηλικία, από το σχολείο για να αλλάξει ριζικά η κατάσταση στην χώρα μας και η επικρατούσα νοοτροπία. Στην Αμερική για παράδειγμα τα παιδιά ανεξάρτητα από την οικονομική επιφάνεια των γονιών του μαθαίνουν από μικρή ηλικία να φτιάχνουν λεμονάδα και να την πωλούν στο δρόμο. Στην εφηβεία τους πωλούν τα παλιά τους παιχνίδια μέσω garage sales.
Αγγελική: Ποιο είναι το όραμα σας για την επιχείρηση δύο χρόνια μετά την ίδρυσή της;
Φάνης: Να γίνουμε η Νο1 εταιρία που παρέχει υπηρεσίες digital services for the retail market.
Αγγελική: Τι έχετε να πείτε σε νέους που θέλουν να ασχοληθούν με την επιχειρηματικότητα;
Φάνης: Να ξεκολλήσουν από την πεπατημένη του «πτυχίο, μεταπτυχιακό και δημόσιο/εταιρία». Οι ιδέες υπάρχουν, όπως και ερεθίσματα για το πώς θα μετατρέψεις την ιδέα σου σε πράξη. Υπάρχει και γνώση άπλετη online, ποιοτική και εξυγχρονισμένη. Να λερώσουν τα χέρια τους και να σταματήσουν να «το συζητάνε». Ας προσπαθήσουν και ας αποτύχουν σε πρώτη φάση. Και αυτό χρήσιμο είναι.
Ορέστης: Αποκλείεται να κάνεις μια επιχειρηματική ενέργεια και μετά από δύο μήνες να βγάλεις λεφτά εκτός αν είσαι genius. Δε γίναμε ότι εμείς σε 6 μήνες γίναμε πλούσιοι. Θέλει πολύ ιδρώτα.
Φάνης: Εμείς είμαστε και μέλη του Hellenic Start-Ups Association (Ελληνική Ένωση Νεοφυών Επιχειρήσεων). Προσπαθούμε και σε συλλογικό επίπεδο να δημιουργήσουμε μια εφικτή και ολοκληρωμένη πρόταση για το πώς θα κινητοποιηθεί η επιχειρηματικότητα.
Η πρόταση αφορά στη δημιουργία ενός χώρου 3.000 – 4.000 τμ, στο κέντρο της Αθήνας, σε μια περιοχή υποβαθμισμένη ίσως, σε εγκαταλελλημένα κτίρια του δημοσίου και να χρηματοδοτηθεί με crowd sourcing και να σχεδιαστεί από νέους αρχιτέκτονες, μηχανικούς και όποιον άλλον μπορεί και θέλει να συμμετάσχει ενεργά. Αναφέρομαι σε incubator για start-up εταιρείες.
Δηλαδή κτίριο που θα στεγάζει νέα start-up και θα παρέχει όλες τις απαραίτητες υποδομές και πόρους (τηλεφωνία, internet, γραμματειακή και λογιστική υποστήριξη, mentoring κλπ) ώστε να μπορούν οι εταιρείες να αφοσιωθούν στο προϊόν τους! Αυτό προφανώς θα γίνει σημείο αναφοράς και θα προσελκύσει και από μόνο του το ενδιαφέρον δυνητικών επενδυτών (angels).
Με αυτού του τύπου τις συντονισμένες ενέργειες θα αναβαθμιστεί ολόκληρη περιοχή και θα γίνει ένας χώρος δημιουργικότητας, τεχνολογίας και καινοτομίας. Επιθυμούμε να ανταποδίδουμε στην κοινωνία και παλεύουμε προς αυτή την κατεύθυνση και με τον Δημήτρη Τσίγκο. Όποιος θέλει μπορεί να στηρίξει τις ενέργειες αυτές. Είμαστε ανοιχτοί σε ιδέες και προτάσεις.
Περισσότερα μπορείτε να βρείτε στη σελίδα του i-kiosk ® εδώ, καθώς και στην σελίδα τους στο facebook.
Τέλος, έχει ξεκινήσει ο 3ος Διαγωνισμός i-bank Καινοτομία & Τεχνολογία, περισσότερα μπορείτε να βρείτε εδώ.
Σχόλια