Στο πρώτο μέρος, αναλύσαμε λεπτομερειακά το πραγματικό κόστος των συναλλαγών και τις δραματικές τους επιπτώσεις που μπορούν να μειώσουν την κερδοφορίας της κάθε επιχείρησης μέχρι και 82.5% αποτελώντας μια από τις βασικές αιτίες που πληθώρα επιχειρήσεων αποτυγχάνουν διεθνώς.
Επιγραμματικά είχα αναφερθεί σε πιθανές λύσεις για κάθε ένα από τα τέσσερα επιμέρους κόστη.
Στο δεύτερο μέρος, άνοιξα μια παρένθεση για να εξηγήσω τις πραγματικές αιτίες των συμπεριφορών μας σαν επιχειρηματίες ανεξαρτήτως πεδίου επιχειρηματικότητας, επιχειρησιακού περιβάλλοντος ή γεωγραφίας. Το έκανα για να συνδέσω την αιτιολογία με την προτεινόμενη λύση, μια λύση που βασίζεται στην κατάρριψη Θεσμικών Ακαμψιών μέσω της χρήσης κυμάτων θεσμικών λογικών.
Ή σε απλά ελληνικά πως να ξεφύγουμε από παλιές ξεπερασμένες ιδέες και να υιοθετήσουμε τις καινούριες δυναμικές (trends) αλλά στη σωστή αναλογία.
Ποιες είναι αυτές οι δυναμικές και πώς η κάθε μια μπορεί να επηρεάσει θετικά στην αλλαγή των συμπεριφορών μας;
Στο τέλος του ίδιου άρθρου υποσχέθηκα να γίνω πιο συγκεκριμένος και θα σας δείξω έναν τρόπο για τη συνολική επίλυση όλων ταυτοχρόνως των προβλημάτων. Χωρίς, λοιπόν, επιπλέον παρενθέσεις ιδού η συνολική λύση.
«ΣΥΝΕΠΙΧΕΙΡΗΣΤΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ»
Ο όρος είναι τόσο νέος που δεν υπάρχει ούτε στην αγγλική. Ο όρος που έρχεται πιο κοντά ήταν πολυδιάστατο ηλεκτρονικό συνεπειχειρείν (multidimensional digital virtual vertical integration or MDVVI).
Μην σας τρομάζει το βαρύγδουπο του όρου, γιατί όπως θα δούμε κατά βάση η ιδέα που το χαρακτηρίζει είναι πολύ απλή. Ας το αναλύσουμε, λοιπόν, να δούμε τη δυναμική του και την αποτελεσματικότητά του.
Κάθε επιχείρηση έχει τουλάχιστον ένα προμηθευτή και ένα πελάτη και εφόσον ο πελάτης δεν είναι ένας καταναλωτής αποτελεί ένα κρίκο τουλάχιστον μιας αλυσίδας τροφοδοσίας με την ευρεία έννοια (supply chain) και ταυτοχρόνως μιας αλυσίδας προστιθέμενης αξίας (value chain).
Η πλειονότητα όλων των επιχειρήσεων σε όλο τον πλανήτη από το περίπτερο της γειτονιάς μέχρι την Coca Cola έχουν πολλαπλούς προμηθευτές, πολλαπλούς πελάτες και μετέχουν σε πολλαπλές αλυσίδες τροφοδοσίας και προστιθέμενης αξίας.
Με άλλα λόγια σε πολλαπλές αλυσίδες συμπλεκόμενων και αλληλεξαρτώμενων συμφερόντων.
Παρά ταύτα και ενώ το παραπάνω θα μπορούσε να θεωρηθεί προφανές και οποιαδήποτε "στραβοτιμονιά" από οποιονδήποτε στην αλυσίδα αυτής της αλληλεξάρτησης θα επιβαρύνει όλους τους υπολοίπους, δεν υπήρχε μέχρι τώρα ούτε η τεχνολογική υποδομή να υποστηρίξει εκτεταμένες μορφές συνεργασιών (πέραν των δύο συναλλασσομένων) ούτε το θεωρητικό υπόβαθρο που να προσφέρει εναλλακτικούς τρόπους σκέψης.
Αντιθέτως, ο ισχυρός σε κάθε αλυσίδα προστιθέμενης αξίας επιβάλει τους (κακώς εννοούμενους) όρους του τόσο από άποψη τιμής όσο και χρόνου εξόφλησης τόσο στους προμηθευτές του (βλέπε σουπερμάρκετς), όσο και στους πελάτες του (βλέπε τράπεζες).
Το αποτέλεσμα; Αυτό που περιέγραψα στα προηγούμενα άρθρα με τραγικά αποτελέσματα. Μειωμένες κερδοφορίες, αυξημένος βαθμός εξάρτησης από πιστωτικά ιδρύματα, αυξημένη επισφάλεια, έλλειψη ρευστότητας κτλ. Και όλα αυτά σε μια περίοδο ύφεσης.
Ακόμη και θεωρητικά συνεργαζόμενες αλυσίδες πέφτουν στην ίδια παγίδα καθημερινά. Ας πάρουμε το παράδειγμα των ασφαλιστικών εταιριών.
Η αλυσίδα σε αυτή την περίπτωση μοιάζει με: Αντασφαλιστές – Ασφαλιστική - Κεντρικός Πρακτορείο Ασφαλειών - Τοπικό Πρακτορείο Ασφάλισης – Πράκτορας - Καταναλωτής.
Αυτή περιέχει πέντε (5) συναλλαγές από άκρη σε άκρη ας τις ονομάσουμε Σ1-5. Το κόστος της κάθε μίας εκφραζόμενο με απλή αριθμητική εάν θεωρήσουμε μια αλυσίδα προστιθέμενη αξίας π.χ 35%, 30%, 15%,10% και το κόστος της εκάστοτε συναλλαγής 13% είναι:
- ΚΣ1=Σ1*1.13
- ΚΣ2=(ΚΣ1*1.35)*1.13
- ΚΣ3=(ΚΣ2*1.3)*1.13
- ΚΣ4=(ΚΣ3*1.15)*1.13
- ΚΣ5=(ΚΣ4*1.1)*1.13
Εάν λοιπόν το αρχικό ποσό για λόγους απλοποίησης ήταν €100 τότε ΚΣ1=113, ΚΣ2=172.38, ΚΣ3=253.23, ΚΣ4=329.07 και ΚΣ5=409.03 που είναι και το ποσό που θα πληρώσει ο καταναλωτής σήμερα για να εισπράξει τα €100 του ο Αντασφαλιστής 5 μήνες αργότερα!
Το συνολικό κόστος των συναλλαγών σε αυτή την περίπτωση ήταν:
13+19.83+29.13+37.86+47.06=146.88
ενώ χωρίς την επιβάρυνση των συναλλαγών € 222.01 η το 66% του συνόλου ! Τα συμπεράσματα δικά σας.
Σκεφτείτε τώρα αντί όλων αυτών των συναλλαγών να γινόταν μόνο μία στο τέλος της αλυσίδας που να κόστιζε μόνο 3% η € 6.67 (222.01*0.03) και την ύπαρξη τεχνολογίας για να μπορεί να μοιραστεί το ποσό αναλογικά σε όλους τους μετέχοντες στην αλυσίδα χωρίς την παρέμβαση ανθρωπίνου χεριού σε πραγματικό χρόνο.
Τότε:
- Η ασφάλεια που θα πλήρωνε ο καταναλωτής θα ήταν 228.68 αντί των 409.03 !
- Σαν επακόλουθο η αλυσίδα θα γινόταν τόσο ανταγωνιστική που θα μπορούσε να "σκοτώσει" όλο τον ανταγωνισμό
- Η μέση επισφάλεια της αλυσίδας θα είχε μειωθεί με ένα συντελεστή της τάξης του 2.5 !
- Η κερδοφορία όλων στην αλυσίδα θα είχε αυξηθεί κατά ~13% !!
- Η μέση ρευστότητα όλης της αλυσίδας θα είχε αυξηθεί κατά 250% !!!
- ... τα πλεονεκτήματα είναι ατέλειωτα αλλά το βασικότερο
- θα επέστρεφε η εμπιστοσύνη μεταξύ των συναλλασσομένων επιχειρήσεων
...και αυτό περιγράφει πιστεύω απτά το τι εννοώ με τον όρο ηλεκτρονικό συνεπιχειρείν.
Είμαι σίγουρος ότι θα αναρωτιέστε σε αυτό το σημείο εάν τα παραπάνω είναι δυνατά σε όλες τις αλυσίδες προστιθέμενης αξίας η τροφοδοσίας ανεξαρτήτως κλάδου και αν η τεχνολογία για να υποστηρίξει τέτοιες μορφές συνεργασίας υφίσταται. Η απάντηση είναι ΝΑΙ και στα δύο. Οι μορφές δεν είναι πάντα οι ίδιες που περιέγραψα ανωτέρω, αλλά η πραγματικότητα είναι ακόμη ποιο ενδιαφέρουσα μιας και ο γενικός κανόνας είναι ότι:
«Όσο μικρότερος είναι ο αρχικός μέσος όρος συνεργασίας σε μία τροφοδοτική αλυσίδα τόσο μεγαλύτερα τα αναμενόμαενα αποτελέσματα»
Ακόμη και στις περιπτώσεις όπου ένα τμήμα της αλυσίδα τροφοδοσίας βρίσκεται εκτός συνόρων η απάντηση είναι πάλι ΝΑΙ. Ακόμη και η έννοια αυτή καθεαυτή της πληρωμής έχει πλέον αμβλυνθεί σε τέτοιο βαθμό που η έννοια του χρήματος έχει αποσυνδεθεί από την έννοια της επιστρεφόμενης αξίας. Αλλά αυτά σε προσεχή άρθρα.
Η ουσία είναι ότι η επιστημονική φαντασία του χθες είναι πραγματικότητα που η κάθε επιχείρηση ανεξαρτήτως μεγέθους μπορεί να εκμεταλλευτεί.
Θέλετε να συνεχίσετε να επιχειρείτε σε απομόνωση; Δικαίωμά σας...μπορείτε να συνεχίσετε να το κάνετε αλλά θα σας συνιστούσα να αλλάξετε τουλάχιστον τον τρόπο που συναλλάσσεστε.
Έρευνες έχουν δείξει ότι πρόοδοι αυτού είδους που τελικά καταρρίπτουν τα πιστεύω χιλιετηρίδων "εν μια νυκτί", όπως έγινε με τον βαθμό υιοθέτησης των κινητών τηλεφώνων που έσπασε το φράγμα του 100%- γεγονός που θεωρούντο αδιανόητο-συνήθως αρχίζουν από μικρές ομάδες επιχειρηματιών πού επιζητούν συγκριτικά πλεονεκτήματα η από επιχειρήσεις που βρίσκονται σε κατάσταση οικονομικής ασφυξίας, πριν γίνουν κοινός τόπος.
Στο επόμενο άρθρο θα σας δώσω παραδείγματα εφαρμογών για μικρές και μεγάλες αλυσίδες και για τα μυστικά της τεχνολογίας των διεπιχειρησιακών συναλλαγών που κρύβονται πίσω από αυτές τις προόδους.
Σχόλια