Πρόσφατα πραγματοποίησα το δεύτερο ταξίδι μου στο Όσλο της Νορβηγίας, με βασικό σκοπό να εξερευνήσω τις ευκαιρίες που υπάρχουν για την εξαγωγή των ελληνικών προϊόντων.
Όπως είχα διαπιστώσει και στο πρώτο μου ταξίδι, η Νορβηγία, αν και με σχετικά μικρό πληθυσμό (περίπου 5 εκατομμύρια κάτοικοι) είναι μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα αγορά για να στοχεύσει κάποιος. Στο προηγούμενο άρθρο (μπορείτε να το διαβάσετε εδώ), δόθηκε κυρίως έμφαση στα προϊόντα που υπήρχαν ή απουσίαζαν από τα ράφια σε φυσικά σημεία πώλησης που επισκέφτηκα και οι ευκαιρίες για παρουσία των ελληνικών προϊόντων στα καταστήματα. Σε αυτό το άρθρο θα αναπτυχθούν οι εμπορικές ευκαιρίες που υπάρχουν για ηλεκτρονικό εμπόριο.
Η Νορβηγία λοιπόν είναι μια από τις πλουσιότερες χώρες του κόσμου. Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ είναι το δεύτερο υψηλότερο στην Ευρώπη, περίπου $65.000 (εκτίμηση για το 2014), ενώ το ποσοστό ανεργίας εκτιμάται γύρω στο 3,5% .Οι παροχές που δίνονται από το κράτος, τόσο στους Νορβηγούς, όσο και στους μετανάστες είναι τόσο μεγάλες, που η ανησυχία των Νορβηγών είναι ότι υπάρχει ο κίνδυνος να δημιουργηθεί ένα κράτος "τεμπέληδων" καθώς ακόμα και χωρίς να δουλεύει κάποιος μπορεί να ζει πλουσιοπάροχα (ακριβώς το αντίθετο από ότι στην Ελλάδα!).
Οι Νορβηγοί καταναλωτές αναζητούν την ποιότητα σε όλα τα είδη και οι υψηλότερες τιμές των ποιοτικών προϊόντων δεν είναι ανατρεπτικός παράγοντας για αυτούς.
Λόγω των καιρικών συνθηκών που επικρατούν στην χώρα σχεδόν όλοι οι Νορβηγοί κάνουν αγορές μέσω internet σε όλα σχεδόν τα είδη. Οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες που επικρατούν αρκετούς μήνες τον χρόνο, έχουν σαν αποτέλεσμα οι Νορβηγοί να περνούν πολύ χρόνο μέσα στα σπίτια τους και από εκεί να κάνουν και τις αγορές τους. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι η θερμοκρασία στο Όσλο την περίοδο της Πρωτοχρονιάς ήταν περίπου -17 βαθμοί κελσίου, κάτι απόλυτα συνηθισμένο στην Νορβηγία και καθόλου ακραίο (σε βορειότερες περιοχές την ίδια περίοδο το θερμόμετρο άγγιζε τους -30 βαθμούς).
Η χρήση του internet στην Νορβηγία είναι μία από τις υψηλότερες στον κόσμο καθώς το 95% του πληθυσμού το χρησιμοποιεί. Εντυπωσιακή είναι η χρήση του διαδικτύου από τις μεγαλύτερες ηλικίες καθώς και εδώ οι Νορβηγοί κατέχουν το ρεκόρ. 87% των Νορβηγών ηλικίας 55 χρονών και πάνω χρησιμοποιούν το internet για ενημέρωση ή αγορές. Συγκεκριμένα, σχετικά με τις αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα, 8 στους 10 Νορβηγούς έκαναν αγορές από e-shops (στοιχεία 2013) ενώ ένας στους τρεις κάνουν τουλάχιστον μια On line αγορά τον μήνα.
Τα ηλεκτρονικά είδη είναι εκείνα που οι περισσότεροι Νορβηγοί αγοράζουν On line (36% των καταναλωτών έκαναν τουλάχιστον μία αγορά ηλεκτρονικών ειδών On line το 2013).Το επόμενα αγαπημένα είδη για αγορά μέσω διαδικτύου είναι τα ρούχα (34%) και τα βιβλία (32%).Ακολουθούν τα βασικά προϊόντα που αγοράζονται από ηλεκτρονικά καταστήματα:
- Ηλεκτρικές συσκευές
- Βιβλία
- Ρούχα-παπούτσια
- Καλλυντικά
- Είδη άθλησης
- Είδη διατροφής
Σημαντική αυξητική τάση παρουσιάζει η αγορά ειδών από ηλεκτρονικά καταστήματα εκτός Νορβηγίας με κυριότερες χώρες προέλευσης των ηλεκτρονικών καταστημάτων την Αμερική και την Αγγλία. Επίσης σημαντικό είναι να γνωρίζετε ότι οι περισσότεροι On line καταναλωτές στην Νορβηγία προτιμούν να πληρώνουν με πιστωτική κάρτα ενώ επιθυμούν όσο το δυνατόν γρηγορότερη παράδοση (αποδεκτές είναι περίπου οι 4 εργάσιμες ημέρες από την ημέρα της παραγγελίας).
Τα παραπάνω στατιστικά στοιχεία αποδεικνύουν ότι η στόχευση της συγκεκριμένης αγοράς, αν έχετε κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα, μπορεί να αποτελεί μια ενδιαφέρουσα εμπορική κίνηση.
Για να σας μάθουν βέβαια οι καταναλωτές και να επισκεφτούν το ηλεκτρονικό σας κατάστημα θα χρειαστεί να εφαρμόσετε κάποια από τα εργαλεία του Internet Marketing (όπως φυσικά ισχύει σε οποιαδήποτε αγορά θέλετε να κάνετε διαδικτυακά γνωστή την παρουσία σας).
Η βελτιστοποίηση στις μηχανές αναζήτησης (Search Engine Optimization), στοχευμένα στην νορβηγική αγορά, είναι ένα πολύ καλό πρώτο βήμα για να τραβήξετε το ενδιαφέρον των on line καταναλωτών. Το σημαντικό πλεονέκτημα του SEO είναι ότι το site ή το e-shop σας εμφανίζεται ψηλά στα αποτελέσματα αναζήτησης στους καταναλωτές που ψάχνουν εκείνη την στιγμή να αγοράσουν ένα προϊόν σαν το δικό σας.
Η προβολή του ηλεκτρονικού σας καταστήματος μέσω των social media μπορεί να είναι εξίσου αποτελεσματική. Το facebook είναι το βασικό μέσο κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιούν οι Νορβηγοί και εδώ έχουν ένα ακόμα παγκόσμιο ρεκόρ. 61% των Νορβηγών χρησιμοποιούν το facebook, το ποσοστό αυτό είναι το μεγαλύτερο από όλες τις χώρες του κόσμου! Μία επαγγελματική σελίδα λοιπόν στο δημοφιλέστατο αυτό μέσο θα σας βοηθήσει να κάνετε γνωστή την παρουσία σας. Δεδομένου δε ότι όλοι σχεδόν οι Νορβηγοί μιλούν άψογα Αγγλικά, οι αναφορές στην σελίδα σας μπορεί να είναι στα Αγγλικά.
Το e-shop σας μπορείτε να το διαφημίσετε στην συγκεκριμένη αγορά, κάνοντας Internet banners (ιντερνετικές διαφημίσεις) σε κατάλληλα sites που επισκέπτεται το κοινό στο οποίο απευθύνεστε. Εδώ μπορείτε να δείτε τα sites με τις υψηλότερες επισκεψιμότητες στην Νορβηγία.
Τέλος είναι σημαντικό να γνωρίζετε τους δασμούς και τους φόρους που επιβάλει το νορβηγικό κράτος στα εισαγόμενα προϊόντα μέσω On line αγορών. Εδώ μπορείτε να υπολογίσετε τους δασμούς που θα επιβληθούν στους καταναλωτές που θα αγοράσουν τα δικά σας προϊόντα, ώστε να ξέρετε πόσο τελικά θα κληθούν να πληρώσουν για το προϊόν σας.
Πηγές: ssb.no, statista.com, alexa.com, mindjumpers.com, invinor.no, dutycalculator.com, toll.no, internetworldstats, postnord.com
Σχόλια