NEWSFLASH...
Startup
ανάγνωση

Η Silicon Valley χορεύει στο ρυθμό του AgTech. Σε ποια Start-ups του AgTech & Αγροδιατροφικού Τομέα στοιχηματίζουν οι επενδυτές; Εμπνευστείτε!

Η Silicon Valley χορεύει στο ρυθμό του AgTech. Σε ποια Start-ups του AgTech & Αγροδιατροφικού Τομέα στοιχηματίζουν οι επενδυτές; Εμπνευστείτε!

Ήρθε επιτέλους η στιγμή που θα έγραφα γι' αυτό το θέμα «επίσημα», δηλαδή με αποδείξεις. Εδώ και τρία χρόνια περίπου μιλάω για start-ups (νεοφυείς επιχειρήσεις) που θα μπορούσαν να αναπτυχτούν στον Αγροδιατροφικό τομέα στην Ελλάδα και με κοιτούν περίεργα.

Κάποιοι με θεωρούν αιθεροβάμονα. Κάποιοι άλλοι μου λένε τα startups είναι εταιρείες που ασχολούνται με υψηλή τεχνολογία (βλέπε γκαράζ σπιτιών!) και δεν μπορούν να έχουν άμεση σχέση με τη γη ή με τη διαδικασία μεταποίησης πρωτογενών γεωργικών προϊόντων. Βασικός τους επιχείρημα; Ο Γεωργικός Τομέας είναι «κλασικός» και δεν έχει ενδιαφέρον!

Όμως ήρθε αυτή η μαγική λεξούλα "AgTech" και έβαλε τα πράγματα στη θέση τους!

Ήρθε αυτός ο όρος για να δημιουργήσει μία νέα πραγματικότητα όπου το Internet of Things (IoT)-Διαδίκτυο των Αντικειμένων/Πραγμάτων, τα Big Data-Μαζικά Δεδομένα, η Biotech industry-Βιομηχανία Βιοτεχνολογίας, η Αγροτική Βιομηχανία, η Βιομηχανία Τροφίμων & Ποτών και η Βιομηχανία Μεταποίησης συνενώνονται, αλληλεπιδρούν και ελκύουν επενδυτικά κεφάλαια μεγάλων εταιρειών ή/και κεφάλαια επενδυτικών συμμετοχών-Venture Capitals.

Στο παρόν άρθρο θα γίνει αναφορά στο τι σημαίνει ο όρος "AgTech", σε στοιχεία της αγοράς αυτού του τομέα, σε επενδυτές της Silicon Valley που ενδιαφέρονται γι' αυτόν τον τομέα και σε start-ups που έχουν ήδη χρηματοδοτηθεί. Οι πληροφορίες που θα δοθούν αποτελούν μία περίληψη του White Paper με τίτλο: «Γιατί πρέπει να Επενδύσουμε στη Γεωργική Τεχνολογία-AgTech και τον Αγροδιατροφικό Τομέα; Προκλήσεις, Τελευταίες Εξελίξεις, Τάσεις & Προοπτικές για έναν Πλανήτη 'Καθαρό' & 'Δίκαιο'»

Βασικός μου στόχος; Η έμπνευση! Θα ήθελα το παρόν άρθρο να αποτελέσει ένα trigger για παραγωγή νέων ιδεών οι οποίες μπορούν να κάνουν τον κόσμο μας καλύτερο με σεβασμό πάντα στη Φύση!

Πάμε λοιπόν!

AgTech-Sustainable Agriculture Technologies

Στη Silicon Valley και γενικότερα στη βιβλιογραφία ο όρος AgTech αποτελεί μία πλατφόρμα πάνω στην οποία συναντιούνται, αλληλεπιδρούν και ενοποιούνται οι καινοτόμες Τεχνολογίες με τον Αγροδιατροφικό Τομέα και την Αγροτική Επιχειρηματικότητα. Αναφέρεται σε τεχνολογίες οι οποίες βελτιώνουν αποδεδειγμένα τις αειφορικές πρακτικές οδηγώντας σε αύξηση της παραγωγικότητας, σε βελτίωση της αποτελεσματικότητας της χρήσης των πόρων και σε μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Ταυτόχρονα παρέχουν σταθερή και υψηλή κερδοφορία στους επενδυτές μέσω της αύξησης της μακροπρόθεσμης αξίας των παραγόμενων προϊόντων.

Ποια προβλήματα ήρθε να λύσει;

Κάθε φορά που ξεπροβάλλει ένας καινούργιος όρος τόσο σε επιστημονικό όσο και σε business επίπεδο ή ένας προϋπάρχων διευρύνεται ή/και γίνεται trendy είναι γιατί πρέπει να αντιμετωπιστεί ένα υφιστάμενο πρόβλημα, γιατί πρέπει να βρεθεί κάποια λύση/απάντηση στις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες των ανθρώπων.

Η AgTech ήρθε να δώσει λύση στα παρακάτω δύο προβλήματα:

  1. Η παγκόσμια ζήτηση αγροδιατροφικών προϊόντων αναμένεται να αυξηθεί κατά 60% σε όλο τον κόσμο και κατά 100% στις αναπτυσσόμενες χώρες μέχρι το 2050 λόγω αύξησης του παγκόσμιου πληθυσμού από τα 7.2 δισ. στα 9.3 δισ. και ο ρυθμός ανάπτυξης του αγροδιατροφικού τομέα δεν είναι ικανός να αντιμετωπίσει μία τέτοια ζήτηση2.
  2. Η υπέρβαση των 9 Πλανητικών Ορίων θα αποβεί μοιραία για την ανθρωπότητα και αυτό το ενδεχόμενο είναι πλέον πολύ πιθανό.

Είναι αναγκαία και επιβεβλημένη λοιπόν η παραγωγή περισσότερων μονάδων εκροών με λιγότερες μονάδες εισροών για να επιτευχθεί η αύξηση της παραγωγής με αειφορικό τρόπο. Και αυτό μπορεί να είναι εφικτό μόνο μέσω της καινοτομίας κατά μήκος της αλυσίδας αξίας του αγροδιατροφικού τομέα.

Οδηγός σ' αυτήν την πρόκληση μπορεί και πρέπει να είναι η Αειφορική Γεωργική Τεχνολογίας. Η Sustainable AgTech.

Ποια είναι η Νέα Επενδυτική & Αναπτυξιακή Πραγματικότητα;

Σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τροφίμων (FAO) η συνολική αξία της γεωργικής παραγωγής κάθε μέρας υπολογίζεται στα $7 δισ., το παγκόσμιο καθαρό εισόδημα από τον γεωργικό τομέα αγγίζει τα $120 δισ. και των παγίων του περίπου $2 τρισ. Παρόλο που πρόκειται για μία τεράστια αγορά, οι επενδύσεις και η ανάπτυξη του τομέα AgTech δεν είναι υψηλή σε σχέση με άλλους κλάδους όπως πχ. αυτόν της «καθαρής» ενέργειας.

Αναλυτές του χώρου προβλέπουν ότι αυτός ο νέος τομέας θα παρουσιάσει μεγάλη ανάπτυξη σε επίπεδο δημιουργίας νέων start-ups και επιχειρηματικών επενδύσεων μέσα στα επόμενα πέντε (5) χρόνια η οποία θα ξεπεράσει ακόμα και τη θεαματική ανάπτυξη που εμφανίζεται σήμερα στον τομέα των «hot» τεχνολογιών.

Η εταιρεία Cleantech η οποία εδρεύει στο San Francisco έχει αναπτύξει μία πλατφόρμα, την i3, δίνοντας τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή επενδυτές, εταιρείες, start-ups και πανεπιστήμια απ' όλο τον κόσμο με στόχο την ανάπτυξη καινοτόμων αειφορικών προϊόντων και υπηρεσιών. Στο πλαίσιο αυτό κοινοποιεί στοιχεία που συλλέγει μέσω των δράσεων της που αφορούν διάφορους τομείς μεταξύ των οποίων είναι και ο Αγροδιατροφικός. Σύμφωνα λοιπόν με δικά της στοιχεία τους πρώτους εννιά μήνες του 2014 ο όγκος και ο αριθμός των συναλλαγών που αφορούν τον AgTech & τον Αγροδιατροφικό Τομέα έχει αυξηθεί αισθητά σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη αγγίζοντας τα $715 εκ. και τις 121 συναλλαγές αντίστοιχα. Αναλυτές της Cleantech αναφέρουν ότι από το 2009 οι επενδύσεις αυξάνονται κατά μέσο όρο 63% κάθε έτος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας εταιρείας κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014 τα start-ups που ασχολούνται με τα Big Data-Μαζικά Δεδομένα, την Ανάλυση Δεδομένων και με τα μη Επανδρωμένα Τηλεκατευθυνόμενα Αεροσκάφη-Drones ήταν τα περισσότερα σε αριθμό που δέχθηκαν επενδυτικά κεφάλαια ενώ η Διανομή Τοπικά Παραγόμενου Φαγητού από start-ups όπως η Munchery, η Sprig και η Plated, προσέλκυσε τα περισσότερα σε όγκο επενδυτικά κεφάλαια.

Το τρίτο τρίμηνο του 2014 τα περισσότερα χρήματα επενδύθηκαν σε start-ups τα οποία δουλεύουν για να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα της αλυσίδας αξίας (logistics) και την ασφάλεια τροφίμων κυρίως σε επίπεδο εντοπισμού αλλεργιογόνων παραγόντων καθώς σε start-ups που αναπτύσσουν συστήματα Ακριβείας για τη γεωργία.

Επίσης υπάρχουν start-ups τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με την ανάπτυξη τεχνολογίας αλλά ασχολούνται με την αειφορική χρήση γης. Ένα απ' αυτά είναι η Farmland LP η οποία εδρεύει στο San Francisco και βρίσκεται στη λίστα των 50 πιο καινοτόμων εταιρειών του κόσμου. Αγοράζει γη και τη μετατρέπει σε οργανική ενώ παράλληλα τη νοικιάζει σε παραγωγούς-γεωργούς & κτηνοτρόφους, παρέχοντάς τους και την κατάλληλη υποδομή ώστε να κάνουν χρήση της καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Μερικοί από τους μεγαλοεπενδυτές που υποστήριξαν αυτή την εταιρεία είναι ο Ali Partovi, angel investor, startup advisor και serial entrepreneur και ο Owen Van Natta, πρώην στέλεχος της Zunga και του Facebook

Ποιες είναι οι Τάσεις και οι Προοπτικές;

Η αύξηση του αριθμού των καταναλωτών που ζητούν συγκεκριμένης ποιότητας προϊόντα-φρέσκα, τοπικά, μοναδικά, βιολογικά κ.ά., η τάση «Agriculture of the middle» που εκφράζεται από εταιρείες που παράγουν συγκεκριμένα προϊόντα που διαφοροποιούνται σε επίπεδο μάρκετινγκ και branding και η ανάπτυξη του «Κοινωνικού Κινήματος»-«Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις» θα κυριαρχήσουν ως τάσεις τα επόμενα χρόνια.

Ο Lance Donny, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της OnFarm Systems λέει χαρακτηριστικά ότι η AgTech είναι το επόμενο Facebook!

Ο Ali Partovi, entrepreneur, angle investor, ένας από τους πρώτους επενδυτές του Dropbox δηλώνει ότι είναι πιο ασφαλές να επενδύσει κανείς στη Farmland LP γιατί δεν πρόκειται να εξασφανιστεί. Το Dropbox όμως μπορεί.

Ο Paul Matteucci, εταίρος της U.S. Venture Partners, ιδρυτής της ΜΚΟ Feeding 10 Billion πιστεύει ότι αυτό το κύμα των επενδύσεων στον AgTech τομέα θα είναι πολύ μεγαλύτερο από εκείνο του Cloud Software και του Big Data επειδή όλοι χρειάζονται τροφή και κύριο χαρακτηριστικό του θα είναι ότι θα καθοδηγείται από entrepreneurs.

Μεγάλες προοπτικές παρουσιάζονται στους παρακάτω τομείς σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας αγοράς:
1. Αειφορικά συστήματα παραγωγής
2. Αποθήκευση και διατήρηση Τροφίμων
3. Αποτελεσματική Θρέψη
4. Αποτελεσματική Λίπανση
5. Αποτελεσματική χρήση νερού-άρδευση
6. Αστική Γεωργία
7. Βιο-διατροφή
8. Βιοενέργεια
9. Βιοτεχνολογία
10. Γεωργία Ακριβείας
11. Διατροφή και Υγιεινή Ζώων
12. Διαχείριση αποβλήτων
13. Διαχείριση Γης
14. Θρέψη φυτών
15. Ιχνηλασιμότητα και Ασφάλεια Τροφίμων
16. Μεταφορά Τεχνογνωσίας
17. Μηχανολογικός Εξοπλισμός
18. Ποιότητα Νερού
19. Προστασία καλλιεργειών από εχθρούς και ασθένειες
20. Προστασία Υδάτινων Πόρων
21. Ρομποτική
22. Σπόροι και γενετικό υλικό
23. Συστήματα Διαχείρισης Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων-CRM-Project Management
24. Συστήματα Πληροφοριών
25. Τροποποιητές εδάφους
26. Υγεία εδάφους
27. Υδρο-καλλιέργεια (Aqua-culture)

Συμπεράσματα

Ήρθε λοιπόν ο καιρός να βάλουμε την πραγματική καινοτομία στον Αγροδιατροφικό τομέα και όχι τον μιμητισμό (έχω βαρεθεί να ακούω για καινοτόμες ιδέες που δεν είναι τίποτα άλλο από αντίγραφα και μάλιστα πολλές φορές κακά και χρησιμοποιούνται για να παίρνουμε προγράμματα του ΕΣΠΑ ή της ΕΕ).

Ήρθε ο καιρός να παράξουμε ιδέες και να τις υλοποιήσουμε με στόχο όχι μόνο να βγάλουμε χρήματα ή να γίνουμε οι επόμενοι Steve Jobs αλλά να προσφέρουμε και κάτι καλύτερο σε επίπεδο ποιότητας ζωής. Να προσφέρουμε κάτι που πραγματικά το έχουν ανάγκη όλοι οι άνθρωποι πάνω στη γη! «Καθαρό» φαγητό και «καθαρό» περιβάλλον!

Ξέρω ότι πολλοί θα μου πουν... πού ζεις; Εδώ δεν είναι Αμερική! Δεν είναι δυνατόν, ακόμα και καλές ιδέες να έχουμε να τις υλοποιήσουμε λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Ούτε επίσης είμαστε κοντά στη Silicon Valley. Και το Κράτος... δεν κάνει τίποτα! (η γνωστή γρίνια). Αυτό που απαντώ λοιπόν είναι ότι αν θέλουμε κάτι πραγματικά και αν πιστεύουμε πραγματικά στις ιδέες μας και ξέρουμε να τις διαχειριζόμαστε σωστά, θα κάνουμε τα πάντα για να τις υλοποιήσουμε. Τα μυαλά υπάρχουν, η γνώση υπάρχει, τα μέσα για να κυνηγήσουμε χρηματοδοτήσεις υπάρχουν-έχουμε παραδείγματα ελληνικών startups που τα έχουν πάει περίφημα-υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να μας συμβουλέψουν και να μας υποστηρίξουν και υπάρχουν πλέον και κάποιες δομές στην Ελλάδα που βοηθούν τα νέα ξεκινήματα. Φυσικά υπάρχει και η λύση του εξωτερικού. Ας μάθουμε να αφουγκραζόμαστε το τι ζητάει η αγορά, ποιες είναι η αληθινές ανάγκες των ανθρώπων και ας μάθουμε να εμπιστευόμαστε και το market research (για πολλούς άγνωστη λέξη!)

Και κάτι τελευταίο! Ας βάλουμε και λίγη καρδιά. Και αυτό το μεταφράζω ως πίστη και ως θέληση για συνεργασία! Γιατί η συνεργασία θέλει καρδιά και όχι νου και αυτή λείπει δυστυχώς από πολλούς Έλληνες!

Let's rock λοιπόν!

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr