Προσπαθώ εδώ και καιρό να βρω έναν όρο που να περιγράφει την επιχείρηση που ξεχωρίζει και κραταιώνεται στην αγορά. Και νομίζω ότι ο όρος sophisticated, είναι αυτός, που για μένα τουλάχιστον, δίνει μια ολοκληρωμένη εικόνα για αυτό που μιλάμε: σοφιστικέ, μελετημένη, φροντισμένη, εκλεπτυσμένη, "ψαγμένη" επιχείρηση.
Από εδώ και κάτω, θα προσπαθήσω να προσδιορίσω τα χαρακτηριστικά που έχει μια sophisticated επιχείρηση από την στιγμή της σύλληψης της ιδέας, μέχρι την υλοποίηση και ίδρυση της.
Όλοι μιλούν για... Οικονομική κρίση Ανεργία Επιχειρηματικότητα Startups Καινοτομία. Έννοιες που ακούγονται τα τελευταία χρόνια πάρα πολύ. Και είναι λογικό αφού οι τομείς μέσα από τους οποίους που κάποιος καλείται να επιλέξει για να απασχοληθεί και να κερδίσει τα προς το ζην , είναι πολύ περιορισμένοι. Φαίνεται περισσότερο από ποτέ ότι η επιχειρηματικότητα είναι σχεδόν μονόδρομος.
Παραδοσιακά κάθε νέος έχει 2μιση επαγγελματικές επιλογές:
1/2. Δημόσιο
1. Ανοίγω «μαγαζί»
2. Εξαρτημένη εργασία (Γενιά 490 ευρώ)
Με αυτές τις περιορισμένες επιλογές είτε κάποιος εξαφανίζεται λόγω της ευρωπαϊκής & παγκόσμιας "δίαιτας", είτε γίνεται αρωγός στην αλλαγή της κακής ελληνικής επιχειρηματικής κουλτούρας και παιδείας και ρισκάρει.
Ποια είναι όμως η κακή ελληνική επιχειρηματική κουλτούρα;
- Me, my self and I (επιχείρηση χωρίς ομάδα – δεν γνωρίζουμε να συνεργαζόμαστε)
- η άνθιση του Νεποτισμού (οικογενειακές επιχειρήσεις)
- το Επιχειρηματικό c(l)opy- paste (επιχειρήσεις που δημιουργούνταν από αντιγραφή κάποιων επιτυχημένων μοντέλων με αποτέλεσμα η αγορά να κορεσθεί από ίδια μαγαζιά)
- Αδιαφοροποίητο ή ανύπαρκτο επιχειρηματικό μοντέλο
- η Κουρασμένη αγορά
- η λειτουργία επιχειρήσεων χωρίς οικονομικό προγραμματισμό
- η πολύ κακή εσωτερική οργάνωση
- οι Μηδαμινές εξωτερικές σχέσεις, η έλλειψη εξωστρέφειας
Η νέα επιχειρηματική κουλτούρα
Η επιχειρηματικότητα είναι μια περιπέτεια που ξεκινά εσωτερικά, μετά εμφανίζεται εξωτερικά. Οι επιχειρηματίες σήμερα καλούνται να είναι πιο «ψαγμένοι» : να ψάξουν δηλαδή το γιατί και μετά να εξετάζουν το πως και το τί.
Η κουλτούρα της επιχείρησης είναι τα τελευταία χρόνια μια πολυσυζητημένη αλλά ουσιώδης έννοια για μια επιχείρηση. Με ασφάλεια πια μετά από αρκετά χρόνια στον χώρο των επιχειρήσεων, μπορώ να πω ότι η επιχειρηματική κουλτούρα μιας επιχείρησης είναι αυτό που την κάνει να ξεχωρίζει, είναι αυτό που την χαρακτηρίζει και την διαφοροποιεί ,αν ληφθεί από την αρχή υπόψιν.
Πρόσεξε: είτε λειτουργήσεις προς την κατεύθυνση της επιμέλειας της επιχειρηματικής σου κουλτούρας είτε όχι, επιχείρηση χωρίς κουλτούρα δεν υπάρχει! Απλά, αν εργαστείς προς την επιμέλεια της, τότε θα προσφέρεις στο κοινό κάτι οργανωμένο, περιποιημένο και φροντισμένο, πράγμα που πάντα αξιολογείται θετικά αλλά έχει αντίκρυσμα σε όλη την πορεία της επιχείρησης.
Αν κάτι δεν μπορεί να αντιγραφεί με τίποτα από τους ανταγωνιστές σου, είναι μια αξιόλογη και προσεγμένη κουλτούρα που εμπνέει και καθοδηγεί και σένα ως επιχειρηματία, και τους εργαζόμενους της επιχείρησης σου, τους συνεργάτες αλλά και το κοινό σου. Είναι και ο μόνος ασφαλής τρόπος για επαγγελματική και επιχειρηματική επιτυχία, αύξηση πωλήσεων, αύξηση κερδοφορίας και τελικά για να κάνεις την διαφορά στην κουρασμένη από τις φούσκες και τις εφήμερες μόδες, ελληνική αγορά.
Δημιουργία και σχεδιασμός μιας sophisticated επιχειρήσης- Ερωτήσεις που οφείλεις να απαντήσεις και να αναλύσεις αν θέλεις να έχεις πιθανότητες για επιτυχία:
- Γιατί; Τι με κάνει να θέλω να κάνω επιχείρηση με αυτό το αντικείμενο εργασιών;
- Τι θέλω να πετύχω; Ποιος ο στόχος μου? Ποιο το όραμα μου; σημείωση: όραμα-στόχος-σκοπός πέρα από τα χρήματα
- Πως θα βρω την ομάδα που θα πλαισιώσει το εγχείρημα αυτό.
- Πώς να κάνω έρευνα της αγοράς στόχου.
- Πώς να χτίσω ένα βιώσιμο σκεπτικό(concept) που θα με κάνει να ξεχωρίζω με το επιχειρηματικό μοντέλο που επέλεξα.
- Πώς θα διαμορφώσω το επιχειρηματικό μοντέλο;
- Πως θα δημιουργήσω το πρωτότυπο μου;
- Πως θα παρουσιάζω την ιδέα – νέα επιχείρηση μου;
- Πώς να βρω χρηματοδότηση για το εγχείρημα μου;
- Πως θα δημιουργήσω μια βιώσιμη και επιτυχημένη επιχείρηση;
- Μπορώ τελικά;
Οι πρώτες ερωτήσεις είναι λίγο πιο αυτογνωσιακές, πιο ποιοτικές αλλά απαραίτητες για να βρεθεί τελικά ο σκοπός της δημιουργίας μιας επιχείρησης. Εδώ πρέπει να πούμε ότι αν ο σκοπός σου είναι να κερδίσεις χρήματα και μόνο τότε καλύτερα να εγκαταλείψεις την ιδέα. Τα χρήματα και το κέρδος δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός σου.
Η παρουσίαση που υπάρχει παρακάτω, διαμορφώθηκε για την εκδήλωση "Διαδίκτυο και Νέες Τεχνολογίες" υπό την αιγίδα του Δήμου Δέλτα εν δράσει, όπου αναλύθηκαν τα βήματα που χρειάζονται για την δημιουργία και ανάπτυξη μιας sophisticated επιχείρησης.
Θα την βρεις εδώ.
Η επιχειρηματικότητα είναι μια μεγάλη περιπέτεια που χρειάζεται μεγάλη αποφασιστικότητα, ισχυρή και αγαπημένη ομάδα και οργανωμένη προσπάθεια. Αν μελετηθεί και υλοποιηθεί μεθοδικά τότε έχει πολλά περιθώρια για επιτυχία.
Καλή Επιτυχία σε σένα που έχεις, την δύναμη και την έμπνευση να επιχειρήσεις σε αυτούς τους παράξενους καιρούς και απάντησες τελικά:
ΜΠΟΡΩ ΚΑΙ ΘΕΛΩ,
στην τελευταία από τις ερωτήσεις που παρέθεσα πιο πάνω.
Σχόλια