Τους τελευταίους μήνες διαβάζω συχνά στο facebook, στο twitter και σε εφημερίδες εκκλήσεις προς τους startupers να σταματήσουν να πηγαίνουν σε events.
Αυτά τα events αποτελούν εκδηλώσεις που διαρκούν από μερικές ώρες έως και τρεις ημέρες τη φορά. Οι startups που συμμετέχουν καλούνται να παρακολουθήσουν κάποιο σεμινάριο, να δημιουργήσουν ένα προϊόν ή να ψάξουν να βρουν τους πελάτες τους.
Οι καλοθελητές που προσπαθούν να αποτρέψουν τη συμμετοχή των startups σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις προβάλλουν ως βασικό λόγο το 'γεγονός' ότι αποτελούν χάσιμο χρόνο από το χτίσιμο της επιχείρησης ή του προϊόντος ή από το κυνήγι της πελατείας τους. Είμαι σίγουρη ότι σε μερικές περιπτώσεις αυτή η δικαιολογία είναι μέρος της πραγματικότητας. Πολλοί χρησιμοποιούν τις εκδηλώσεις για να αναβάλλουν την ανάπτυξη της επιχείρησής τους. Αυτού του είδους η αναβλητικότητα μόνο αρνητικά μπορεί να επιδράσει τόσο στην ψυχολογία όσο και στη δουλειά του startup.
Θα ήταν καλό όμως "να μην πετάξουμε το μωρό, μαζί με το νερό του μπάνιου", όπως θα έλεγαν και οι Άγγλοι. Αν και μερικοί μπορεί να χρησιμοποιούν τις εκδηλώσεις για να αποφύγουν να αντιμετωπίσουν ρεαλιστικά τη ζωή, αυτό δεν είναι σημαντικός λόγος για να απαξιώνουμε τα events, που προσφέρουν σημαντικές υπηρεσίες στην ανάπτυξη του οικοσυστήματος της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα.
Θα ήθελα λοιπόν σε αυτό το άρθρο να υπενθυμίσω την αξία και την προσφορά των events στους startups. Θα ήθελα επιπλέον να τονίσω ότι δεν οργανώνω συστηματικά τέτοιου είδους εκδηλώσεις στην Ελλάδα, εφόσον η έδρα μου βρίσκεται στην Αγγλία τις δυο τελευταίες δεκαετίες, εκτός φυσικά από το μηνιαίο δωρεάν σεμινάριο των Athens Lean Startups, που έχει ως στόχο την εκπαίδευση όσων θέλουν να ακολουθήσουν τη lean μεθοδολογία στο χτίσιμο της επιχειρησής τους.
Ο βασικός λόγος ύπαρξης αυτού του είδους των εκδηλώσεων είναι καταρχήν η υποστήριξη των νέων επιχειρηματιών, η οποία δεν περιορίζεται στην ανταλλαγή γνώσεων. Φυσικά η γνώση του πως να κάνεις ένα startup αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο κάθε αρχής. Γνωρίζω μάλιστα πολλούς που πηγαίνουν συχνά στο ίδιο σεμινάριο ή εκδήλωση με σκοπό να απορροφήσουν συστηματικά όσο πιο πολλες πληροφορίες μπορούν. Ωστόσο η γνώση δεν είναι ο αποκλειστικός λόγος για να έρθει κανείς σε αυτές τις συγκεντρώσεις.
Οι περισσότεροι που έχω γνωρίσει ψάχνουν να βρουν συνεργάτες. Από την εμπειρία μου, ένα startup χρειάζεται τουλάχιστον 2-3 άτομα για να βγάλουν σε πέρας το φόρτο εργασίας που συνεπάγεται το εγχείρημά τους. Και καλό θα είναι να αποφεύγει κανείς του κολλητούς και τους συγγενείς, των οποίων η συμπεριφορές μπορεί να προκαλέσουν ανεπιθύμητες επιπλοκές. Επίπλεον, είναι σημαντικό να βρείτε άτομα που έχουν ικανότητες διαφορετικές από τις δικές σας. Συνήθως, αλλά όχι πάντα, περιμένω από μια ομάδα να συμπεριλαμβάνει κάποιον που ξέρει από οργάνωση από επιχειρήσεων, έναν δεύτερο που θα αναλάβει το μάρκετινγκ, και έναν τρίτο με τεχνικές γνώσεις.
Σε πολλές από τις εκδηλώσεις που οργανώνονται πηγαίνουν επενδυτές και μέντορες που επιθυμούν να γνωρίσουν τους startups με την προοπτική να συνεργαστουν μαζί τους στο μέλλον. Τέτοιες γνωριμίες αποτελούν ουσιαστικά φιάλη οξυγόνου για έναν επιχειρηματία που χρειάζεται βοήθεια για να αναπτύξει περαιτέρω την επιχείρησή του. Εδώ χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή για το ποιον θα επιλέξετε και συνήθως καλό θα ήταν να προτιμήσετε κάποιον που έχει ήδη εμπειρία από startups και όχι έναν μεγαλοεπιχειρηματία που βρήκε τη δουλειά έτοιμη από το μπαμπά του.
Επιπλέον υπάρχει και ψυχολογική υποστήριξη για όσους συμμετέχουν στα events. Ας μην παραβλέπουμε το γεγονός ότι οι περισσότεροι startups έχουν να αντιμετωπίσουν τα πάνδεινα μέχρι να καταφέρουν να στήσουν την επιχείρησή τους, από την αδιαφορία του κράτους και τον προβληματισμό της οικογένειας έως τα πολύ πρακτικά χρηματοδοτικά εμπόδια. Αντί να μένουν στο γραφείο (ή στο δωμάτιό τους) οικτίροντας την κακή τους τύχη, καλό θα είναι να βγούν να δουν λίγο κόσμο και να μιλήσουν για τις αναποδιές που αντιμετωπίζουν. Έτσι θα συνειδητοποιήσουν, αργά ή γρήγορα, ότι δεν είναι οι μόνοι.
Σκεφτείτε λοιπόν καλά ποιες είναι οι ανάγκες σας και ποια εκδήλωση θα τις καλύψει.
Σχόλια