Κάποιος είχε πει στον Guy Kawasaki ότι οι πιθανότητες ενός επιχειρηματία να λάβει χρηματοδότηση από Venture Capitals είναι τόσες όσες και να τον πετύχει κεραυνός όταν είναι στον πάτο μιας πισίνας μια μέρα με ήλιο. Ο Kawasaki θεωρεί ακόμη κι αυτό το σενάριο αρκετά αισιόδοξο.
Ο στόχος αυτής της υπερβολικής εισαγωγής είναι να εστιάσει στη σημαντικότητα της αποτελεσματικής διαχείρισης των διαθέσιμων κεφαλαίων κατά το ξεκίνημα, την ανάγκη για δημιουργικότητα και την προσγείωση στην πραγματικότητα μετά την ανάγνωση των νέων για τα success stories που ξεπηδούν ενίοτε. Ασφαλώς, όλοι θα θέλαμε τα αστρονομικά (για την Ελλάδα τουλάχιστον) ποσά που ακούμε από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού να βρίσκονταν και στον δικό μας εταιρικό λογαριασμό αλλά η σκληρή αλήθεια είναι ότι πιθανότατα θα πρέπει να τα βγάλουμε πέρα μόνοι μας. Bootstrapping δηλαδή.
Τι είναι;
Βootstrapping σημαίνει χτίζω μια εταιρεία από σχεδόν μηδενικά κεφάλαια. Τα 3F's - friends, family & fools- (καμιά φορά ίσως ούτε καν και τα τρία) αποτελούν τη μόνη πηγή χρημάτων και το οπλοστάσιό μας αποτελείται από πολύ προσωπική εργασία, εφευρετικότητα, guerrilla τακτικές για μέγιστη αποτελεσματικότητα των πρωτοβουλιών μας και... κάτι ψιλά.
Γιατί;
Όσο παράδοξο και να ακούγεται, ακόμη και στον επιχειρηματικό κόσμο "τα (πολλά) λεφτά δεν φέρνουν (πάντα) την ευτυχία". Είναι ασφαλώς απαραίτητα αλλά η αποτελεσματική αξιοποίησή τους είναι αυτή που προσφέρει ουσία. Μαζί με τα χρήματα υπάρχουν και άλλα συστατικά τα οποία είναι απαραίτητα (σε άλλους λιγότερο, σε άλλους περισσότερο) για την επιτυχία ενός startup.
Όσο λιγότεροι εμπλέκονται στη χρηματοδότηση τόσο μεγαλύτερο το μερίδιό σας. Προφανές. Ωστόσο, πέρα από τα λιγότερα αφεντικά αυτό σημαίνει και λιγότερα άτομα που έχουν απαιτήσεις από εσάς, που εμπλέκονται στο όραμά σας και πιθανόν νοθεύουν την ιδέα σας. Η εταιρεία σας όντως σας ανήκει. Είστε υπόλογοι μόνο σε εσάς και αυτήν. Είστε ελεύθεροι να διοικήσετε την εταιρεία σας όπως ακριβώς εσείς θέλετε χωρίς εξωτερικές παρεμβάσεις που ελέγχουν την αποδοτικότητα της επένδυσής τους. Μείνετε συγκεντρωμένοι στον πυρήνα των στόχων σας - την ανάπτυξη του προϊόντος σας - και αναπτύξτε ένα στέρεο και βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο αντί να χάνετε μεγάλο μέρος από τον πολύτιμο χρόνο σας αναζητώντας απεγνωσμένα λεφτά.
Πως;
Εστιάστε στις χρηματορροές σας.
Όπως προείπαμε, τα χρήματα είναι περιορισμένα γι αυτό θα πρέπει να ξοδεύονται όχι απλά με φειδώ αλλά και έξυπνα. Επίσης, πρέπει να έρχονται πολύ γρήγορα πίσω. Αυτό σημαίνει ότι οι μικροί κύκλοι πωλήσεων είναι πιο επιθυμητοί ώστε να κυκλοφορεί χρήμα που θα καλύπτει υποχρεώσεις και θα επανεπενδύεται. Η ελαχιστοποίηση των ενδιάμεσων είναι επίσης κρίσιμη.
Αναπτύξτε το minimum viable product και πουλήστε το.
Ο χρόνος είναι χρήμα. Η τελειότητα στην προκειμένη φάση είναι πολυτέλεια. Ασφαλώς, δεν πρέπει να βγει στην αγορά κάτι ατελές ή σκάρτο. Οι χρηματορροές όπως αναφέραμε είναι θέμα "ζωής και θανάτου" γι αυτό πρέπει να γίνονται γρήγορες (όχι βιαστικές όμως) κινήσεις. Άλλωστε η τελειότητα πιθανότατα θα έρθει από τις διορθωτικές κινήσεις βασισμένες στο feedback των καταναλωτών και όχι απλά περιμένοντας να φτιάξουμε το τέλειο.
Αντιπραγματευτείτε και συνεργαστείτε.
Από τη στιγμή που τα χρήματά μας είναι περιορισμένα και πιθανόν να μην είναι αρκετά να καλύψουν όλα όσα θα θέλατε να κάνετε, μπορείτε να συνεννοηθείτε να ανταλλάξετε με τον εκάστοτε προμηθευτή αγαθά/υπηρεσίες. Μπορεί να είναι μια διαδικασία που θα φέρει αξία και στα δύο συμβαλλόμενα μέρη έως ότου είστε σε θέση να πληρώνετε για όλα. Επίσης, οι συνεργασίες και οι συνέργιες που προκύπτουν μπορούν να αποτελέσουν ουσιαστική βοήθεια σε κάθε φάση της ζωής μιας εταιρείας. Επιδιώξτε συνεργασίες για skills και know-how που σας λείπουν προσφέροντας ταυτόχρονα κι εσείς τα αντίστοιχα δικά σας.
Κρατήστε την ομάδα μικρή.
Πολλά άτομα ίσον πολλά έξοδα. Μέχρι να είναι κερδοφόρα η εταιρεία πρέπει να απασχολούνται μόνο όσα άτομα είναι δυνατό. Αυτό μπορεί να σημαίνει ανάθεση περισσότερων καθηκόντων στην υπάρχουσα ομάδα ή εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής αλλά σε κάθε περίπτωση τα έξοδα πρέπει να συγκρατούνται σε χαμηλά επίπεδα. Επίσης, αν χρειαστεί να γίνει κάποια πρόσληψη, πιθανότατα ένας διευθυντής προερχόμενος από μια μεγάλη πολυεθνική να μην ταιριάζει ούτε στο bootstrapping lifestyle ούτε στις τσέπες σας γι αυτό φροντίστε να βρείτε ικανά, νέα και άτομα με όρεξη που ταιριάζουν στην κουλτούρα σας και συμμερίζονται το όραμά σας.
Πειραματιστείτε.
Το μικρό μέγεθος σε αυτή την φάση προσφέρει ευκινησία και τη δυνατότητα για πειραματισμό, σχεδόν παντού. Αστοχίες και λάθη μπορούν να διορθωθούν ταχύτερα και οι "παράπλευρες απώλειες" είναι λιγότερες. Οι σωστότερες λύσεις αν δεν είναι εξαρχής προφανείς μπορούν να έρθουν στην επιφάνεια γρηγορότερα ενώ θα έχει συσσωρευθεί και γνώση σχετικά με το "τι δουλεύει και τι όχι".
Επειδή λοιπόν τα χρήματα από έξω δεν είναι πάντα ούτε η λύση ούτε μέσα στις δυνατότητές μας, ο ιδρυτής μιας νέας επιχείρησης καλείται να επιστρατεύσει γρήγορα αντανακλαστικά, οξυδέρκεια και προσωπικό κόπο και να τα αντιπαραβάλει στους (πιθανούς) πακτωλούς χρημάτων των ανταγωνιστών για ξεχωρίσει η φωνή του από τον θόρυβο.
Σχόλια