Α. Δημητρίου, «Πίνδος»: «Είμαστε συνεταιρισμός, λειτουργούμε ως οικογένεια και ομάδα»
Ο Ανδρέας Δημητρίου, Πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ιωαννίνων «Πίνδος», μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr για την πορεία του Συνεταιρισμού, την παραγωγή, τις επενδύσεις και τις εξαγωγές που πραγματοποιεί, έχοντας σε εξέλιξη και ένα επενδυτικό πρόγραμμα 25 εκατομμυρίων ευρώ.
Μιλήστε μας για τον Αγροτικό Συνεταιρισμό Ιωαννίνων «Πίνδος». Πώς προέκυψε και ποια η πορεία που παρουσίασε μέχρι τις μέρες μας;
Η Πίνδος ιδρύθηκε πριν από 62 χρόνια από 7 αγρότες στο Νομό Ιωαννίνων με την παρότρυνση του παγκόσμιου Συμβουλίου Εκκλησιών οι οποίοι αποφάσισαν να ασχοληθούν με την παραγωγή πουλερικών ως συμπλήρωμα στο μικρό εισόδημά τους. Σιγά - σιγά οι παραγωγοί αυξήθηκαν και το 1961 αποφάσισαν όλοι τους να οργανωθούν σε σωστές βάσεις, να καθορίσουν το όραμά τους, το οποίο αφορούσε στην ανάπτυξη της πτηνοτροφίας στα Ιωάννινα, στη διασφάλιση του εισοδήματος του παραγωγού και στον δυνατό συνεταιρισμό.
Είχαν στόχο να θέσουν τους όρους συνεργασίας και λειτουργίας του συνεταιρισμού πάνω στους οποίους μείναμε σταθεροί όλα τα επόμενα χρόνια και να φθάσουμε στο σήμερα ο Συνεταιρισμός να είναι μια καθετοποιημένη επιχείρηση με 500.000 τ.μ. πτηνοτροφεία, με εργοστάσια παραγωγής νεοσσών, πτηνοσφαγείο – τυποποίηση, παραγωγή ζωοτροφών, αδρανοποίηση αποβλήτων πτηνοσφαγείου, αδρανοποίηση αποβλήτων πτηνοτροφείων και παραγωγή οργανοχουμικού λιπάσματος, παραγωγή έτοιμων ψημένων προϊόντων, δικό του δίκτυο διανομής με 19 υποκαταστήματα σ΄όλη την Ελλάδα και ιδιόκτητο στόλο αυτοκινήτων. Σήμερα, είμαστε ο μεγαλύτερος συνεταιρισμός στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια.
Έχουμε ακούσει για πολλές προσπάθειες του είδους που απέτυχαν ή που αντιμετώπισαν σημαντικές δυσκολίες. Σε τι θα λέγατε πως ξεχωρίζει ο δικός σας συνεταιρισμός;
Είναι αλήθεια πως πολλοί συνεταιρισμοί απέτυχαν και ο λόγος ήταν ότι δεν έμειναν σταθεροί στις αρχές και τις αξίες του συνεταιρισμού. Εμείς στην «Πίνδος» μείναμε σταθεροί στις αρχές που καθόρισαν οι ιδρυτές μας. Ο Συνεταιρισμός έγινε αποδεκτός από τους παραγωγούς μέλη του.
Γιατί: τους απορροφά το 100% της παραγωγής τους, τους προσφέρει καλής ποιότητας ζωοτροφές σε χαμηλό κόστος, εγγυάται σταθερές τιμές στα προϊόντα τους που καλύπτουν το κόστος και τους αφήνουν ένα ικανοποιητικό κέρδος, δίνει προοπτική για την ανάπτυξή τους, τους παρέχει πλήρη υποστήριξη (Γεωτεχνική - Κτηνιατρική - Εργαστηριακή Λογιστική - Συμβουλευτική) για τη λειτουργία των μονάδων τους, λειτουργεί με δημοκρατικές διαδικασίες και πλήρη διαφάνεια.
Το 15μελές Διοικητικό Συμβούλιο εκλέγεται κάθε 4 χρόνια. Οι παραγωγοί συμμετέχουν σε όλες τις διαδικασίες, γίνονται δυο ουσιαστικές Γενικές Συνελεύσεις κάθε χρόνο, λειτουργούμε σαν μια μεγάλη οικογένεια. Η «Πίνδος» διοικείται και λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Έχουμε πετύχει εργασιακή ειρήνη, θεωρώντας τους εργαζόμενους μέλη της οικογένειας και διασφαλίζοντάς τους καλές αμοιβές, ανθρώπινες και φιλικές συνθήκες εργασίας και επιπλέον παροχές.
Έγινε αποδεκτός από την κοινωνία των Ιωαννίνων και της Ηπείρου. Ενισχύει την απασχόληση, στηρίζει την τοπική οικονομία, αναπτύσσει εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Σέβεται το περιβάλλον, αντιμετωπίζει όλες τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την εκτροφή, σφαγή, τυποποίηση των προϊόντων. Εφαρμόζει πρότυπο βιώσιμης κυκλικής οικονομίας. Σέβεται τον καταναλωτή, αναλύει τις ανάγκες του και του προσφέρει μεγάλη γκάμα προϊόντων, εγγυώμενος την υψηλή ποιότητα και ασφάλεια για την υγεία του. Εξασφαλίζει τη θετική πορεία του Συνεταιρισμού, με κερδοφόρους ισολογισμούς, υψηλά ίδια κεφάλαια και κέρδη που διατίθενται για επενδύσεις.
Ποια είναι σήμερα η παραγωγή του συνεταιρισμού, πόσοι οι εργαζόμενοι του και πόσοι οι παραγωγοί που συνεργάζονται μαζί σας; Δώστε μας μια στατιστική εικόνα.
Η «Πίνδος» σήμερα παράγει και εκτρέφει 45 εκατομμύρια κοτόπουλα το χρόνο. Ο κύκλος εργασιών, το 2019, έφθασε τα 270 εκατ. ευρώ. Το απασχολούμενο προσωπικό ανέρχεται σε 1.200 άτομα. Οι παραγωγοί μέλη της «Πίνδος» είναι 500 και οι συνεργαζόμενοι παραγωγοί 60.
Ποιες ήταν οι επενδύσεις που πραγματοποιήσατε τα περασμένα χρόνια, που στόχευσαν αυτές και πώς θα κινηθείτε σε αυτό το θέμα τα επόμενα χρόνια; Ποιο το επενδυτικό πλάνο που υπάρχει;
Η «Πίνδος» γνωρίζει ότι για να έχει μέλλον θα πρέπει να επενδύει σε εκσυγχρονισμό των εργοστασίων της, σε έρευνα και καινοτομία, σε παραγωγή νέων προϊόντων, σε αύξηση της δυναμικότητας των εγκαταστάσεών της, στην κυκλική οικονομία. Το 2016-2018 επενδύσαμε 7,5 εκατ. ευρώ, το 2019-2022 επενδύουμε 25 εκατ. ευρώ. Το 2019-2021 συμμετέχουμε σε ερευνητικά προγράμματα προϋπολογισμού 11 εκατ. ευρώ σε συνεργασία με πανεπιστήμια και ερευνητικούς φορείς.
Μιλήστε μας για τις εξαγωγές που πραγματοποιεί ο συνεταιρισμός σας. Σε ποιες χώρες στοχεύετε και ποιες οι διαφοροποιήσεις που υπάρχουν σε αυτές, σε σύγκριση με την ελληνική;
Τα τελευταία χρόνια οι εξαγωγές της «Πίνδος» παρουσιάζουν μια αυξητική τάση και το 2019 θα ξεπεράσουν τα 8 εκατ. ευρώ. Τα επόμενα χρόνια στόχος μας είναι να αυξηθούν ακόμη περισσότερο. Στοχεύουμε στην αγορά των Αραβικών Εμιράτων. Για να το πετύχουμε αυτό μας εγκρίθηκε πρόγραμμα προώθησης 1,3 εκατ. ευρώ για την προώθηση των προϊόντων ειδικών εκτροφών.
Υπάρχουν νέες αγορές προϊόντων ή νέες ιδέες που έχετε «στα σκαριά»; Γενικότερα, σε ποιες πτυχές θα λέγατε πως μπορεί να καινοτομήσει μια εταιρεία του είδους σας, όσον αφορά στην προϊοντική της γραμμή;
Στόχος μας είναι να αναλύουμε τις τάσεις του καταναλωτή και να προσαρμόζουμε τα σχέδιά μας ανάλογα. Ήδη έχει ξεκινήσει και υλοποιείται επένδυση προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ για την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων από κρέας κοτόπουλου. Το 2018 κυκλοφορήσαμε στην αγορά τα μοναδικά σε όλη την Ευρώπη αλλαντικά από κρέας κοτόπουλου ελεύθερης βοσκής.
Ποιες είναι σήμερα οι απαιτήσεις του καταναλωτή; Και πώς έχουν, ενδεχομένως, διαφοροποιηθεί αυτές μέσα στα χρόνια της οικονομικής κρίσης;
Οι τάσεις των καταναλωτών τα τελευταία χρόνια έχουν διαφοροποιηθεί. Μετά την περίοδο της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας, οι καταναλωτές στρέφονται σε ποιοτικά προϊόντα. Οι ειδικές εκτροφές είναι μια τάση με αυξητικούς ρυθμούς και η «Πίνδος» έχει επενδύσει σε αυτό.
Παράγουμε, πέρα τον συμβατικών κοτόπουλων, τα Κοτόπουλα Ελευθέρας Βοσκής, τα Κοκόρια Ελευθέρας Βοσκής, τα Βιολογικά Κοτόπουλα και τις Ειδικές Εκτροφές Γιαννιώτικες Φάρμες.
Ποια η γνώμη σας για το σημερινό επιχειρηματικό περιβάλλον της Ελλάδας; Υπάρχουν δυσκολίες που αντιμετωπίζετε; Ποιες οι ενδεχόμενες προτάσεις σας, προς πιθανές βελτιώσεις;
Το σημερινό επιχειρηματικό περιβάλλον βρίσκεται στο καλύτερο επίπεδο των τελευταίων χρόνων.
Υπάρχει θεωρητικά ένα καλό επιχειρηματικό περιβάλλον. Αυτό όμως δεν είναι αρκετό αν δεν το δούμε και στην πραγματική οικονομία με την αύξηση των επενδύσεων, την αύξηση του διαθέσιμου οικογενειακού εισοδήματος, την αύξηση της απασχόλησης, την αύξηση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, την αύξηση της ροής χρήματος από τις τράπεζες προς τις επιχειρήσεις, την μείωση της γραφειοκρατίας, πιο γρήγορους ρυθμούς αξιολόγησης - ελέγχων - αποπληρωμής των επενδυτικών σχεδίων, την μείωση του εργατικού κόστους από τις ασφαλιστικές εισφορές.
Ποια είναι η σημασία του branding και του marketing για έναν συνεταιρισμό; Πάνω σε ποιους άξονες κινείται η στρατηγική σας σε αυτό το θέμα;
Η «Πίνδος» λειτουργεί με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Επιπλέον, η «Πίνδος» έχει πλεονεκτήματα όπως το ότι είναι συνεταιρισμός και λειτουργεί ως οικογένεια και ομάδα, έχει αρχές και αξίες. Μη ξεχνάμε ότι τα μεγαλύτερα brand χτίζονται στην καρδιά. Για να φθάσουμε εκεί, στην καρδιά του κάθε καταναλωτή, απαιτείται και branding και marketing και εμείς στην «Πίνδος» το κάνουμε καθημερινά.
Η στρατηγική μας εστιάζεται στο να δώσουμε ένα στρατηγικό μήνυμα, το μήνυμα ότι εμείς είμαστε συνεταιρισμός και επομένως λειτουργούμε ως οικογένεια και ομάδα, να κάνουμε γνωστό το όραμά μας τις αρχές και αξίες μας, να είμαστε αυθεντικοί, να δείχνουμε αυτό που πραγματικά είμαστε, αυτό το οποίο παράγουμε, να είμαστε ειλικρινείς προς τους καταναλωτές και να μη παρουσιάζουμε πράγματα για εντυπωσιασμό, να έχουμε διαφορετικότητα και να μην αντιγράφουμε τους άλλους αλλά να παρουσιάζουμε νέα προϊόντα που δεν υπάρχουν, να γνωρίζουμε τις ανάγκες του καταναλωτή και να εγγυόμαστε την ποιότητα των προϊόντων μας και την υγιεινή και ασφάλεια για τη διατροφή τους.
Παράλληλα, είμαστε σταθεροί στην παραγωγή κοτόπουλου - δεν χρησιμοποιούμε το brand «Πίνδος» για άλλα προϊόντα που δεν έχουν σχέση με το κρέας - και επενδύουμε στην κυκλική οικονομία, αναπτύσσουμε Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, διαφυλάττουμε το περιβάλλον, αναδεικνύουμε την αξία του «συνεταιρίζεσθαι» και την υπηρετούμε όσο καλύτερα μπορούμε για να μπορέσουμε να κερδίσουμε το συναίσθημα και φθάσουμε στην καρδιά των καταναλωτών μας.
Βάσει και του τρέχοντος οικονομικού κλίματος, ποια η εξέλιξη που θα επιθυμούσατε να παρουσιάσει ο συνεταιρισμός μέσα στα αμέσως επόμενα χρόνια;
Ο σχεδιασμός δεν επηρεάζεται κάθε φορά από το τρέχον οικονομικό κλίμα. Ο σχεδιασμός μας για τα επόμενα χρόνια είναι: Αύξηση της παραγωγής μας με μικρό ρυθμό, της τάξης 3-5% ώστε να είναι δυνατή η απορρόφηση της από την κατανάλωση, υλοποίηση του επενδυτικού μας σχεδίου 2019-2022, αύξηση των εξαγωγών μας, έρευνα στην καινοτομία, παραγωγή νέων προϊόντων.
Σχόλια