Στο πλαίσιο ενός σεμιναρίου που είχε διεξαχθεί το Δεκέμβρη του 2012 ένας συμμετέχοντας και φίλος μου έκανε την εξής ερώτηση: «Ποιο πιστεύεις ότι είναι το επαγγελματικό σου στίγμα; Είσαι Γεωπόνος, είσαι σύμβουλος;». Ομολογώ ότι ανάλογες ερωτήσεις έχω δεχθεί κατά διαστήματα αλλά εκείνη τη φορά ήμουν πολύ έτοιμη να απαντήσω.
Οπότε όταν ξεκίνησα το μάθημα και πρώτα απ' όλα παρουσίασα τον εαυτό μου ξεκίνησα ως εξής: «Όλοι ξέρετε το Steve Jobs. Αν είχατε μία θέση για marketing manager ή για new product development manager και εμφανιζόταν ο Steve Jobs για interview όταν ήταν 25 χρονών θα τον προσλαμβάνατε;». Η απάντηση ήταν ένα τρανταχτό ΟΧΙ. Και ο λόγος γιατί δεν είχε κανένα πτυχίο. Να το πω αλλιώς...δεν είχε καμία ταμπέλα. Και η ανταπάντησή μου ήταν: «Εσείς θα χάνατε».
Πιστεύω λοιπόν ότι οι ταμπέλες αρχίζουν να ξεθωριάζουν. Δεν χρειάζεται να έχεις μία ταμπέλα για να είσαι ικανός. Και αυτό σιγά σιγά οι άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη αρχίζουν να το καταλαβαίνουν. Υπάρχουν βέβαια και εκείνοι που στην κάρτα τους δεν τους φτάνει να αναγράφεται μόνο το όνομά τους. Θέλουν ουρά πίσω από το όνομα πχ PhD, MSc, PMP ή και μπροστά Dr. Και από κάτω έναν φανταχτερό τίτλο που να τους προσδίδει τα skills (soft & hard) που μπορεί να «κατέχουν». Οι εταιρίες, κυρίως στις ΗΠΑ αρχίζουν να προσλαμβάνουν άτομα όχι με βάση τα τυπικά τους προσόντα (πτυχία, εμπειρία) αλλά με βάση την κουλτούρα τους, τα πιστεύω τους, τις αξίες τους, το WHY τους δηλαδή. Αν το WHY τους ταιριάζει μ' αυτό της εταιρίας τότε τα hard skills είναι θέμα εκπαίδευσης. Πιστεύουν ακράδαντα σ' αυτό που είπε ο Marty Neumeier: «1+1=11, because the mathematics of collaboration is nothing less than magic». Και για να είναι εφικτό το collaboration θα πρέπει κάποιος να ΕΙΝΑΙ, να γνωρίζει το WHY του και να έχει κοινό WHY με τους συνεργάτες του.
Θα μου πείτε τι σχέση έχουν όλα αυτά με το Idea Pitching. Έχουν!!! Και θα σας το αποδείξω ευθείς αμέσως. Πάμε πάλι στην ερώτηση που μου τέθηκε στο πλαίσιο του σεμιναρίου... Αφού λοιπόν τελειώσαμε με τον Steve Jobs αναφέρθηκα σε μία μαγική λέξη, στο «integration», στην «ενοποίηση». Το ζητούμενο δεν είναι να παίρνει κάποιος πτυχία, να αποκτά την ταμπέλα του επιστήμονα, να διαβάζει βιβλία. Το θέμα είναι να μπορεί όλα αυτά να τα ενσωματώνει και να παράγει ένα νέο «προϊόν». Αυτό το «προϊόν» είναι ο εαυτός του σε ένα νέο επίπεδο συνειδητότητας. Και φυσικά αυτή είναι μία αέναη διαδικασία...δε τελειώνει ποτέ. Το ζητούμενο είναι να δημιουργεί νέες συνάψεις. Και όχι μόνο στα εγκεφαλικά κύτταρά του, αλλά συνάψεις μεταξύ νευρικών κυττάρων της καρδιάς και του εγκεφάλου. Τότε μόνο μπορεί να συνδέσει το WHY του με το πράττειν. Και μπορώ να δανειστώ μία έκφραση του Steve Jobs που «απεικονίζει» πολύ to the point την λέξη integration. Και αυτή είναι: «to connect the dots»... «να ενώνουμε τις τελείες» (όπου τελείες βλέπε γνώσεις, πτυχία, εμπειρία, καθημερινή ζωή...τα πάντα).
Καλά ενώσαμε τα dots, καλά αρχίζουμε και πράττουμε μέσα από μία ισορροπία. Όμως φτάνει αυτό; Όχι θα σας πω! Δεν ζούμε μόνοι μας. Λειτουργούμε μέσα στην κοινωνία. «Πρέπει» να επικοινωνούμε με τους φίλους μας, τους συνεργάτες μας, τα αφεντικά μας, τους πελάτες μας. Η επικοινωνία είναι πολυεπίπεδη. Η γραμμική επικοινωνία χρησιμοποιεί το λόγο, τις λέξεις (εγκέφαλος). Η μη-γραμμική χρησιμοποιεί τις αισθήσεις και τη γλώσσα του σώματος, την κίνηση δηλαδή (καρδιά). Κάθε στιγμή της ημέρας που επικοινωνούμε με άλλους ανθρώπους καλούμαστε να κάνουμε μία παρουσίαση. Μία παρουσίαση καταρχήν του εαυτού μας, των πιστεύω μας, της δουλειάς μας...μία παρουσίαση για να πουλήσουμε, να διδάξουμε, να εκφράσουμε μία ιδέα μας σε πιθανούς επενδυτές. Σε ένα γενικό πλαίσιο όλα τα προαναφερόμενα είναι ιδέες. Εκφράζουμε, επικοινωνούμε ιδέες. Είτε πρόκειται για τον εαυτό μας, είτε για τη δουλειά μας. Και πώς το κάνουμε αυτό; Φυσικά μέσα από τη διαδικασία της παρουσίασης, του Pitching. Μπορούμε να πούμε ότι σε κάθε έκφανση της ζωής μας βγάζουμε και ένα λόγο, κάνουμε ένα Pitch. Γι' αυτό λοιπόν είναι πολύ σημαντικό να γίνουμε «μάστορες» στο Idea Pitching. Το Idea Pitching είναι ένα εργαλείο επικοινωνίας, ένα εργαλείο που μπορεί να μας βοηθήσει να πάμε ένα βήμα παρακάτω με συνειδητό τρόπο.
Η δημιουργία ενός πετυχημένου Idea Pitch γίνεται σε 3 «πράξεις»:
1η Πράξη: Οργανώνω
Δημιουργώ το Project: Εκπονώ το Καταστατικό του Έργου με τίτλο «Δημιουργία του Idea Pitch μου», το Project Management Plan και στη συνέχεια προχωρώ στην υλοποίησή του καθώς και στο έλεγχό του.
Δημιουργώ μια Ιστορία: μ' αυτόν τον τρόπο δημιουργώ μία παρουσίαση με ροή, που μιλάει στο συναίσθημα των ακροατών μου. Η ιστορία είναι εστιασμένη στο WHY μου!
Λειτουργώ Αναλογικά: Παίρνω χαρτί και μολύβι και δημιουργώ την ιστορία μου. Δεν πλησιάζω ακόμα στον Η/Υ.
2η Πράξη: Σχεδιάζω
Χρησιμοποιώ συγκεκριμένη δομή αν πρόκειται για παρουσίαση ιδέας σε πιθανούς επενδυτές. Σε άλλη περίπτωση προσαρμόζω τη δομή ανάλογα:
- Τίτλος
- Περίληψη/Elevator Pitch
- Πρόβλημα/Ευκαιρία
- Λύση
- Αγορά/Πελάτες
- Στρατηγική Πωλήσεων & Μάρκετινγκ
- Ομάδα
- Ανταγωνισμός
- Εμπόδια Εισόδου στην Αγορά
- Χρηματοοικονομικές Προβλέψεις
- Ανάγκες σε Κεφάλαιο
- Παρούσα Κατάσταση και Ορόσημα
- Σύνοψη
Και στη συνέχεια δημιουργώ την παρουσίασή μου με χρήση λογισμικού
3η Πράξη: Εκπληρώνω
Απαιτείται συνεχής «προπόνηση» για να γίνουμε καλοί στο να παρουσιάζουμε.
Και μη ξεχνάτε! Το idea pitch είναι μία συζήτηση, είναι επικοινωνία. Στηρίζεται κατά 93% στη μη λεκτική επικοινωνία και κατά 7% στις λέξεις. Και αυτό που μετράει η πρώτη εντύπωση (πρώτα δευτερόλεπτα). Γι' αυτό πρέπει να κάνουμε μία δυνατή αρχή και να έχουμε ένα δυνατό τέλος.
Σχόλια