Το να έχεις μία καινοτόμο ιδέα δεν είναι και κάτι το φοβερό...το να έχεις μία ιδέα και να μπορείς να την κάνεις πράξη μέχρι τέλους, είναι κάτι σχετικά δύσκολο που απαιτεί μεγάλη πίστη και δουλειά αλλά όχι ακατόρθωτο...το να έχεις μία ιδέα, να την κάνεις πράξη και να δεχθείς και μία επένδυση για την start-up εταιρία που έχεις είναι κάτι αρκετά δύσκολο...το να έχεις μία ιδέα, να την κάνεις πράξη, να δεχθείς επένδυση και να πάρεις κάποτε τα λεφτά σου πίσω x100 (το λεγόμενο exit) είναι πάρα πολύ δύσκολο και χρειάζεται εκτός από τύχη, σωστή στρατηγική και υπομονή...
Boosting ideas…
Έχοντας αρκετή εμπειρία από coaching νέων ανθρώπων (και ειδικά φοιτητών καθώς η start-up εταιρία μου ξεκίνησε κάποτε στους κόλπους του ΕΜΠ) αυτό που είναι γεγονός είναι ότι η μεγάλη πλειοψηφία των νέων σήμερα στην Ελλάδα, όντας σε ένα οικοσύστημα που προωθούσε το Δημόσιο και το βόλεμα, δεν ξέρει να αναγνωρίζει και να λύνει προβλήματα και να δημιουργεί ιδέες και start-ups. Για να έχει τύχη μία ιδέα, πρέπει πρώτα να λύνει ένα πρόβλημα ή να βελτιστοποιεί μία διαδικασία, ή να προσφέρει παρόμοιες υπηρεσίες με τον ανταγωνισμό, βάσει όμως ενός διαφορετικού business model. Αυτό δηλαδή που ονομάζουμε differentiation, πρέπει να το έχει κάποιος μαζί με το innovation. Καινοτομία δεν είναι ΜΟΝΟ η τεχνολογική, είναι και το marketing, είναι και το ξεχωριστό revenue model, είναι και η ξεχωριστή επαφή με το πελάτη, κοκ. Όποιος έχει μία καλή και καινοτόμο ιδέα ΔΕΝ σημαίνει ότι θα βγάλει λεφτά, όπως και εάν έχει κάποιος μία απλή και κοινή ιδέα ΔΕΝ σημαίνει ότι θα αποτύχει επιχειρηματικά. Το entrepreneurship και το innovation είναι δύο ξεχωριστές έννοιες, οι οποίες όμως αλληλοσυμπληρώνονται και οι οποίες μπορούν να δημιουργήσουν ισχυρά start-ups. Πως όμως ένας νέος σήμερα, σε ένα οικοσύστημα που ποτέ δεν του έμαθε τέτοια πράγματα και που μπορεί να έχει μία καλή ή κακή ιδέα, θα μπορέσει να την αξιολογήσει, να την εξελίξει και να μάθει πως να σταθεί μπροστά σε έναν μελλοντικό επενδυτή και να την παρουσιάσει ? εκεί λοιπόν έρχονται τα λεγόμενα Accelerators…
Accelerators…
Σε ένα από τα ταξίδια μου στην Silicon valley, είχα την τύχη να συνομιλήσω με τον co-founder του Plugandplay, ενός από τα πιο σοβαρά incubators στο Bay area. Στην συζήτηση επάνω μου είπε το εξής: «ο σκοπός ενός incubator ΔΕΝ είναι η ελαχιστοποίηση του OPEX και των λειτουργικών εξόδων αλλά το networking και η επαφή με τους lead seed investors και VCs, οι οποίοι έρχονται κάθε μέρα και screenaroun start-ups». Εδώ στην Ελλάδα, κάθε προσπάθεια για incubation απέτυχε οικτρά, καθώς το κύριο γνώρισμα τους ήταν το φθηνό ενοίκιο και ο συστεγασμένος χώρος για μείωση λειτουργικών εξόδων, ειδικά εάν η χρηματοδότησή τους προερχόταν από επιδοτήσεις... Από εκεί και πέρα, όσοι δούλευαν εκεί ήταν πλήρως απομονωμένοι από τον υπόλοιπο «κόσμο του επιχειρείν». Παρόλα αυτά μία πολύ ελπιδοφόρα προσπάθεια έχει αρχίσει εδώ και καιρό στο Colab Athens αλλά και την αναγέννηση του Thermi link, χάρη σε προσπάθειες νέων ανθρώπων στην Θεσσαλονίκη, όπου το κύριο στοιχείο ΔΕΝ είναι τα μειωμένα έξοδα, αλλά το networking, τα διάφορα events, το mentoring και coaching καθώς και η επαφή με διάφορους external investors που έρχονται να δουν τις εκεί start-ups και την προσπάθεια που γίνεται.
Όταν λοιπόν σε ένα incubation service, βάζουμε κάποια μικρή αρχική χρηματοδότηση (early stage) για τα εκεί start-ups, mentoring και συμβουλευτικές υπηρεσίες όσον αφορά το pitch, fund raising techniques, business plan training & networking, τότε είναι αυτό που ονομάζουμε accelerator. Σκοπός του είναι να φέρει σε πολύ σύντομο διάστημα, μία ιδέα και την ομάδα που έχει αυτή την ιδέα, σε ένα ικανό επίπεδο για να μπορέσει να σταθεί αξιοπρεπώς σε ένα σοβαρό pitch slam ή event, να διεκδικήσει χρηματοδότηση, να βγάλει το prototype γρήγορα στην αγορά ή ακόμα να μπορέσει να γίνει εξωστρεφής, παρουσιάζοντας τις υπηρεσίες σε άλλη χώρα. Είναι κάτι το οποίο το Ισραήλ το έκανε πολύ καλά, εκμεταλλευόμενο και τα λεφτά των εκεί VCs (που σε επίπεδο angel ήταν πραγματικά αρκετά) αλλά και πολύ καλά accelerator και incubation centers κοντά στα Πανεπιστήμια.
Ένα accelerator λοιπόν στην Ελλάδα, το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνει είναι να αφυπνίσει την νέα ομάδα, να την βοηθήσει να καταλάβει και να κατανοήσει όλο τον κύκλο ζωής ενός start-up κα να της μεταδόσει αυτή την συγκεκριμένη κουλτούρα για να μπορέσει εν συνεχεία να σταθεί με αξιώσεις μπροστά από επενδυτές και να παρουσιάσει μία ιδέα η οποία να τραβήξει την πρώτη της χρηματοδότηση.
Σύντομα λοιπόν, θα υπάρξουν και οι πρώτες τέτοιες δράσεις στον Ελληνικό χώρο (Colab, Hellenic Start-up Association), ο οποίες ως πρώτο στόχο θα έχουν την αφύπνιση των νέων ανθρώπων, την μεταφορά της σωστής κουλτούρας και την βελτιστοποίηση του οικοσυστήματος για να ευαισθητοποιηθούν και να ψάξουν να βρουν προβλήματα να λύσουν. Επίσης, στόχο θα έχουν την εκπαίδευση τους σε όλα τα στάδια του κύκλου ζωής ενός start-up και το ισχυρό networking ώστε να έρθουν και σε επαφή με μελλοντικούς επενδυτές και να μπορέσουν να σταθούν σε διάφορα events της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Σχόλια