Εlevator pitch και στην καθημερινή ζωή: Η δουλειά που επιθυμείς είναι εκεί έξω
Στο πρώτο άκουσμα ίσως προκαλεί άγχος, αφού ένα elevator pitch ή αλλιώς ασανσέρ καριέρας, προϋποθέτει την παρουσίαση του εαυτού μας σε λιγότερο από 1,5 λεπτό. Αυτό γιατί, η προέλευσή του τοποθετείται στο υποθετικό σενάριο της τυχαίας συνάντησης σε ασανσέρ με εργοδότη που εκτιμάμε και θαυμάζουμε, όπου πρέπει μέσα σε 30 δεύτερα, καθώς ο χρόνος περιορίζεται σε μια αλλαγή ορόφου, να παρουσιάσουμε τον εαυτό μας προσπαθώντας να του κεντρίσουμε το ενδιαφέρον. Αγχώθηκες ήδη ίσως!
Ωστόσο, κάνοντας μια δεύτερη σκέψη, δεν συντρέχει κανένας λόγος ανησυχίας, καθώς κλεινόμαστε καθημερινά να παρουσιάσουμε τον εαυτό μας τυπικά ή άτυπα, έχοντας ή όχι επαγγελματικό προφίλ. Όλοι μας ανεξαιρέτως αποτελούμε μοναδικές προσωπικότητες ή brands, όπως θα έλεγαν κάποιοι άλλοι. Το ζητούμενο όμως σε κάθε περίπτωση, το οποίο συγχρόνως αποτελεί και βασική προϋπόθεση, είναι να γνωρίζουμε πρωτίστως «ποιοι πραγματικά είμαστε». Να πιστέψουμε στην ίδια μας την οντότητα, γιατί μόνο έτσι θα καταφέρουμε να το περάσουμε και στο δέκτη.
Ένα elevator pitch απαντάει σε τέσσερα βασικά ερωτήματα…
- Ποιος είμαι;
- Με τι ασχολούμαι;
- Πώς το κάνω;
- Πού αποσκοπώ;
Ανάλογα με το πού πρόκειται ν’ απευθυνθούμε, αντιστοίχως προσαρμόζουμε και το pitch.
Ακούγοντας πρόσφατα μια ομιλία της Oprah, στάθηκα στο εξής που είπε… «οφείλουμε να καταβάλουμε προσπάθεια σε κάθε τομέα της ζωής μας προσφέροντας, έτσι ενδυναμώνουμε τον τίτλο του ατομικού μας brand. Κάνε την αρχή γνωρίζοντας ποιος είσαι, ακόμα κι αν δεν έχεις κάποιο συγκεκριμένο στόχο, αρκέσου στο όραμα, που θα σε κάνει τον οδηγό στο αυτοκίνητο της ζωής σου και όχι συνοδηγό».
Οι ρυθμοί της καθημερινής ζωής είναι τέτοιοι, που σχεδόν δεν προλαβαίνεις να διεκπεραιώσεις τα βασικά, θα σκεφτεί κανείς. Ε και; Ποιος είπε ότι δεν μπορείς να συμβαδίσεις; Αντέστρεψε το πρόσημο και προσπάθησε να ωφεληθείς. Η δουλειά που επιθυμείς να έχεις είναι εκεί έξω, αρκεί να είναι είσαι έτοιμος να δουλέψεις σκληρά και να καταβάλεις κόπο, τον οποίο πρώτα θα αναγνωρίσεις ο ίδιος και η σπίθα που θα τον περιγράψεις σ’ έναν εν δυνάμει εργοδότη, θα είναι εκείνη που θα αφυπνίσει το ενδιαφέρον του.
Bare in mind...
- Xρήση ΜΟΝΟ θετικών λέξεων – εκφράσεων: είμαι ικανός-ή, ευέλικτος-η, υποστηρικτικός-ή, συνεπής, μπορώ, συνεργάσιμη, κτλ.
- Μην ξεχνάς ν’ ανανεώνεις το CV σου, κάθε φορά που κάνεις κάτι καινούριο, και κατ’ επέκταση το PITCH σου!
- Body Language: Η στάση του σώματός σου, η επιλογή του outfit, ο τόνος της φωνής, οι παύσεις και οι σιωπές παίζουν καθοριστικό ρόλο για το εάν θα έχεις ένα επιτυχημένο ή αποτυχημένο Pitch!
- Αναγνώριση περιβάλλοντος: Είναι πολύ σημαντικό να έχεις αναγνωρίσει 100% το περιβάλλον που πρόκειται ν’ απευθύνεις το Pitch σου, ώστε να ξέρεις τι αποζητάς στο τέλος από αυτό!
- Take a breath in Between: Έρευνες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που μιλούν γρήγορα, δεν τους λαμβάνουν σοβαρά υπόψη. Γι’ αυτό, ενώ παρουσιάζεις τον εαυτό σου, μίλα αργά και σταθερά, παίρνοντας μια ανάσα στα ενδιάμεσα!
- Hand Gestures: Ο εγκέφαλος έχει ανάγκη τόσο τη Λεκτική όσο και τη Μη Λεκτική επικοινωνία. Έρευνες έχουν δείξει ότι εάν βλέπουμε τα χέρια κάποιου καθώς μιλάει, ο παλμός της καρδιάς μειώνεται και ηρεμεί, ενώ είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε περισσότερες πληροφορίες από αυτές που ακούμε, γιατί οι κινήσεις δημιουργούν το συναίσθημα της ασφάλειας. Γι’ αυτό μην τις ξεχνάτε!
- Express your Passion: Επέτρεψε στο κοινό σου να δει την θετική σου διάθεση, το πάθος σου γι’ αυτό που κάνεις, την ενέργεια και τον ενθουσιασμό σου.
- Power of a story: O εγκέφαλος, έδειξαν μελέτες, λατρεύει τις ιστορίες! Τις απομνημονεύει και δημιουργεί το συναίσθημα της χαράς. Έτσι δεν θα ήταν κακό να παρεμβάλλεται μια σύντομη ιστορία ή ένα παράδειγμα στο pitch σας, καθώς ο δέκτης τείνει να το ταυτοποιεί και να το προσωποποιεί με κάτι δικό του.
Μάθε πρώτα ποιος είσαι και τότε το Pitch αδιαμφισβήτητα θα κερδίσει!
Σχόλια