Αυτά τα Χριστούγεννα χρειάζονται λίγο περισσότερο «μάρκετινγκ»
Κι άλλο μάρκετινγκ τα Χριστούγεννα!; Πολύ περισσότερο μάρκετινγκ τα Χριστούγεννα, αλλά δεν εννοώ αυτό που μάλλον φαντάζεστε. Δεν διαβάζετε ένα ακόμα άρθρο για την εμπορευματοποίηση των γιορτών.
Διαβάζετε ένα άρθρο ανθρωποκεντρικό, όπως το μάρκετινγκ. Είναι ένα άρθρο για το πώς θα αφουγκραστούμε τις ανάγκες των γύρω μας και θα βοηθήσουμε να τις ικανοποιήσουν. Πώς θα δημιουργήσουμε αξία για τους γύρω μας και θα βελτιώσουμε τις σχέσεις μας.
Σε αντίθεση με τις επιχειρήσεις (πλέον), οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν φιλοσοφία μάρκετινγκ στη ζωή τους. Δεν επενδύουν χρόνο ή κόπο να καταλάβουν τους άλλους και να μάθουν τους άλλους. Στη χειρότερη περίπτωση θεωρούν ότι απλώς δικαιούνται την αγάπη, την προσοχή, την αποδοχή, τη φροντίδα κι ένα σωρό άλλα από τους άλλους, χωρίς να χρειαστεί να κάνουν οι ίδιοι τίποτα παραπάνω από το να υπάρχουν. Αυτό είναι φιλοσοφία προσανατολισμένη στην παραγωγή.
Κάποιοι άλλοι δίνουν μεγάλη σημασία στο να γίνουν οι ίδιοι σπουδαίοι, όμορφοι, πλούσιοι, πετυχημένοι και λαμπεροί, Ασχολούνται αποκλειστικά με τον εαυτό τους, αφιερώνουν όλη την προσπάθεια και την ενέργειά τους να τελειοποιηθούν (κατά τα κριτήριά τους πάντα) και θεωρούν πως η δική τους "τελειότητα" είναι αρκετή για να προσελκύσει τους άλλους και να τους κρατήσει διαθέσιμους όταν και όποτε το χρειάζονται. Αυτό είναι φιλοσοφία προσανατολισμένη στο προϊόν.
Μια άλλη κατηγορία ανθρώπων αποφασίζουν (πάντα μόνοι τους) τι είναι το σημαντικό (για όλους) και "μπουκώνουν" τους γύρω τους με αυτό. Τους πνίγουν με ένα συγκεκριμένο είδος "φροντίδας", τους δίνουν υπερβολικές δόσεις από όσα έχουν (τα οποία συχνά βαφτίζουν "τα πάντα"), σχεδόν επιβάλουν αυτά που έχουν να προσφέρουν. Δίνουν το ίδιο σε όλους ανεξαιρέτως κι απαιτούν οι άλλοι να εκτιμήσουν την προσφορά και να την αναγνωρίσουν ως το απόλυτο, ως "τα πάντα". Αυτό είναι φιλοσοφία προσανατολισμένη στις πωλήσεις.
Η φιλοσοφία μάρκετινγκ προτρέπει να αφιερώσεις χρόνο και κόπο για να μάθεις τους άλλους. Τι θέλουν, τι φοβούνται, τι χρειάζονται, τι θεωρούν δευτερεύον ή ασήμαντο, τι απαραίτητο αλλά όχι αρκετό, τι κρίσιμο και καθοριστικό. Και πάνω απ' όλα, η φιλοσοφία μάρκετινγκ προειδοποιεί πως όλα αυτά σε βάθος χρόνου κι ανάλογα την περίσταση αλλάζουν. Κάτι που ήταν αρκετό ή υπεραρκετό πέντε ή δέκα χρόνια πριν, σήμερα μπορεί να είναι αδιάφορο, περιττό ή ανεπιθύμητο. Κάτι που είναι χρήσιμο κι ευπρόσδεκτο σε Χ ποσότητα, μπορεί να είναι ανούσιο ή επιβλαβές σε μεγαλύτερη ποσότητα.
Όλα τα παραπάνω δεν αλλάζουν μόνον για τους άλλους, αλλάζουν και για μας τους ίδιους. Αυτό που μας έκανε ευτυχισμένους κάποτε, ίσως σήμερα δεν φτάνει. Κι αυτό που ήταν προτεραιότητα, δεν είναι πια. Πολλές φορές από κεκτημένη ταχύτητα, από συνήθεια ή από φόβο, δεν κάνουμε αλλαγές αλλά προσπαθούμε να αποκτήσουμε περισσότερα από πράγματα που ήδη έχουμε σε αρκετή ποσότητα, από πράγματα που ό,τι έχουν να μας προσφέρουν, το έχουν προσφέρει ήδη. Θυμηθείτε τη μήτρα της BCG: το ισορροπημένο χαρτοφυλάκιο χρειάζεται αγελάδες, αστεράκια και ερωτηματικά. Έχει χώρο και για τα σκυλάκια που κάποτε ίσως ήταν αγελάδες.
Αυτά τα Χριστούγεννα λοιπόν, για να είναι πολύ ξεχωριστά, υιοθετήστε τη φιλοσοφία μάρκετινγκ απέναντι σε όσους είναι σημαντικοί για σας ξεκινώντας από τον εαυτό σας. Ρωτήστε, ακούστε, παρατηρήστε, σκεφτείτε και βρείτε τι είναι αυτό που πραγματικά θα κάνει τη διαφορά. Τι είναι αυτό που θα φέρει χαμόγελο, χαρά κι ικανοποίηση. Οι πιθανότητες είναι πως πρόκειται για κάτι πολύ διαφορετικό από όσα κάνετε, δίνετε ή έχετε ήδη. Ψάξτε αλλού. Διασκεδάστε τις πιο τρελές υποθέσεις, τις πιο απίθανες εκδοχές. Δείτε γύρω σας, μάθετε από τους γύρω σας και εμπνευστείτε από αυτούς (σσ για τον "ανταγωνισμό" λέω).
Κι αν οι μέρες των γιορτών δεν φτάσουν για να πειστείτε, δώστε λίγο περισσότερο χρόνο. Αν βάλετε έναν στόχο για το 2020, ας είναι αυτός: να γίνετε πιο προσανατολισμένοι στο μάρκετινγκ, δηλαδή στον άνθρωπο.
Πολύ καλές γιορτές, πολύ καλύτερο 2020!!
Σχόλια