Και σπάνιος, θα μπορούσε να είναι η συνέχεια του τίτλου. Οτιδήποτε παράγεται, εμπορεύεται, δημιουργείται, αναπτύσσεται ή δραστηριοποιείται από μια επιχείρηση, έχει ένα κοινό χαρακτηριστικό: Την κρυφή ή φανερή επιθυμία για αναγνώριση και πωλήσεις. Ο μόνος επαγγελματίας που μπορεί να προσδώσει αυτό το έξτρα κερασάκι της πολύχρονης τούρτας έχει ονοματεπώνυμο. Ονομάζεται Δημιουργικός Κειμενογράφος ή αλλιώς Creative Copywriter. Και είναι ο άνθρωπος που χωρίς να έχει την κύρια ευθύνη, έχει τον τρόπο να φανταστεί και να φέρει τα... νούμερα πριν αυτά γίνουν καν υποψία για επεξεργασία στο excel.
Στα παλιότερα χρόνια, η ιδέα απεικονιζόταν σε σκίτσα ανάμεσα στις λεγόμενες λεζάντες και σε κείμενα που «τρέχανε» το concept της διαφήμισης. O άνθρωπος που ήταν πίσω από τις τότε «κοινωνικές» κάμερες είχε τον δημιουργικό ρόλο του κειμενογράφου. Στη συνέχεια, η δουλειά του δεν σταμάτησε αποκλειστικά στο γράψιμο ενός slogan. Πέρασε περήφανα στην έμπνευση δημιουργίας επικοινωνίας, καμπάνιας, οπτικοακουστικού περιεχομένου, ψηφιακής ταυτότητας, και πολλών ακόμα χαρακτηριστικών που συντελούν και συνυπογράφουν το έργο μιας δημιουργίας για προβολή και προώθηση μιας εταιρείας ή ενός brand.
O κειμενογράφος (copywriter) είναι μια δουλειά, αρκετά σπάνια στην Ελλάδα, με την έννοια πως μέχρι και πριν λίγα χρόνια δεν υπήρχαν πολλοί και ικανοί επαγγελματίες του είδους. Και φυσικά δεν υπήρχαν τόσο καλοί – αριθμητικά μιλώντας πάντα – όσο υπάρχουν σήμερα. Η αποκλειστική τους απορρόφηση περιοριζόταν στις μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες και η καριέρα τους έκλεινε στον ομώνυμο κλάδο. Σήμερα τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Καλύτερα θα έλεγα. Ευκαιρίες απασχόλησης δεν υπάρχουν μόνο στη βιομηχανία της διαφήμισης αλλά και σε freelance επίπεδο, όπου ο κάθε copywriter μπορεί να πρωταγωνιστήσει εξίσου σημαντικά. Επίσης, η προσφορά της συγκεκριμένης ιδιότητας καλείται πλέον να στελεχωθεί και σε μεμονωμένες εταιρείες (εμπορικές, λιανικής, παραγωγής, ξενοδοχεία, startups, τεχνολογίας, κλπ.) και όχι απαραίτητα σε αμιγώς δημιουργικά agencies και κλασικές εταιρείες εφαρμοσμένης επικοινωνίας.
Αν κάποιος ενδιαφερόμενος ρίξει μια ματιά στο LinkedIn, θα διαπιστώσει πως πολύ συστηματικά βγαίνουν ειδικές αγγελίες ζητώντας τον συγκεκριμένο τύπο εργαζόμενου. Το προφίλ του copywriter είναι κάπως αφαιρετικό, πολυσχιδές, αόριστο, διαφορετικό και άκρως ενδιαφέρον. Με μια λέξη: Multidisciplinary! Σίγουρα δεν μπορεί να μεταβεί ο καθένας τον προοδευτικό μοναχικό δρόμο του γραψίματος. Γιατί όλες οι ιδέες, οποιαδήποτε εφαρμογή κι αν έχουν, ξεκινούν από ένα και μόνο πράγμα: Το ατομικό γράψιμο. Συνεπώς, δεν μπορούν όλοι οι άνθρωποι να εξελιχθούν σε Creative Directors κάποια στιγμή – καθώς αυτή είναι η εξέλιξη των Copywriters – γιατί πολύ απλά υπάρχει κόσμος που δεν θέλει ή δεν ξέρει να φαντάζεται ιδέες που παράγουν χρήμα από τις λέξεις που σκέφτεται. Για μεγάλη μας τύχη όμως, τα τελευταία πέντε χρόνια, με την προσδοκία να αυξάνονται ακόμα πιο πολύ, ο αριθμός των ενδιαφερόμενων που θέλουν να διακριθούν στο απαιτητικό πεδίο της δημιουργικής κειμενογράφησης, είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητικός.
Ο επαγγελματίας κειμενογράφος δεν δουλεύει από ανάγκη και μόνο για εργασία και βιοπορισμό. Δουλεύει γιατί ξέρει ότι είναι από τους λίγους στην Ελλάδα που μπορούν να παράγουν εμπνευσμένο περιεχόμενο για τα ψηφιακά και αναλογικά μέσα. Και όχι μόνο. Είναι και κάτι άλλο, πολύ πιο ιδιαίτερο και σημαντικό. Το Creative Copywriting είναι μια δουλειά που την ερωτεύεσαι καθημερινά γιατί προσφέρει συνέχεια νέες προκλήσεις, δίνοντας «πόρτα» στη ρουτίνα και τη στασιμότητα. Από ένα σημείο και μετά γίνεται τρόπος ζωής, όπου με τα ρεφλέξ και τα αντανακλαστικά του, μεταφράζει την καταναλωτική ζωή σε εμπειρία στιγμής.
Ο Copywriter δουλεύει από επιθυμία να αλλάξει τον κόσμο. Και το πετυχαίνει. Γιατί όλοι μιλάνε για το αποτέλεσμα της δουλειάς του όταν γίνουν δέκτες επικοινωνίας από το οπτικό, ακουστικό ή ηχητικό αποτέλεσμα που γέννησε η εικονοκλαστική ματιά του σε συνεργασία με άλλους επαγγελματίες της δημιουργικής βιομηχανίας. Δεν απέχει πολύ η πετριά του από εκείνη ενός καλλιτέχνη ή ενός συγγραφέα που διακρίνεται από ένα δημιουργικό άγχος κάθε φορά να ξεπεράσουν τον προηγούμενο εαυτό τους. Κι αυτό είναι κάτι που αναζωογονεί τον επαγγελματία κειμενογράφο και κατ’ επέκταση και τα projects τα οποία διαχειρίζεται και αντιπροσωπεύει ως δημιουργός.
Ευτυχώς, υπάρχουν πλέον ορισμένες εκπαιδευτικές ομάδες αλλά και οργανωμένοι επαγγελματικοί φορείς που διδάσκουν και πιστοποιούν την εξαιρετική θεματική ενότητα του Creative Copywriting. Αλλά και πάλι; Υπάρχει τρόπος να διδαχτεί το ταλέντο, η δημιουργικότητα, η έμπνευση και η γραφή; Η απάντηση βρίσκεται κάπου στη μέση. Όμως η μεθοδολογία και το πλαίσιο δομικής σκέψης που στηρίζεται το projection του creative copywriting είναι πεδίο προς διαρκή εξερεύνηση, παρατήρηση και μάθηση.
Συνεπώς, με την ίδια βαρύτητα που αντιμετωπίζεται από τους επιχειρηματίες η νομική κάλυψη ενός δικηγόρου, η χρηματοοικονομική συμβουλή ενός λογιστή, ο σχεδιασμός ενός μηχανικού, η αντίληψη ενός αρχιτέκτονα, η λογική ενός ux developer και η διαχείριση διαμόρφωσης project management από marketing και business experts, την ίδια βαρύνουσα σημασία οφείλει να κατέχει στη συνείδηση της εταιρικής κουλτούρας και ο θεμελιωτής έμπνευσης ενός αφηγήματος. Ποιος είναι αυτός; Μα φυσικά ο creative copywriter. Και ειδικότερα ενός καλού copywriter.
Γιατί όπως σε όλες τις δουλειές υπάρχουν άριστοι, καλοί και μέτριοι, έτσι και στη δουλειά της οπτικοποίησης ιδεών υπάρχουν δυναμικά πρωτογενή ταλέντα και αδύναμες μιμητικές αντιγραφές. Και ως γνωστόν η αυθεντικότητα σπανίζει. Αρκεί να την ψάξεις λίγο περισσότερο. Δε θα χάσεις. Θα κερδίσεις. Από έναν άνθρωπο που σίγουρα θα βρίσκεται στα 20 πιο περιζήτητα και ανταγωνιστικά επαγγέλματα της επόμενης δεκαετίας που ξημερώνει γεμάτη ένταση από δημιουργία ψηφιακών και ανθρώπινων δεξιοτήτων σε λίγες εβδομάδες. Να μια ωραία επιχειρηματική ιδέα με μεγάλο niche market: Creative Copywriting Agency. Καλό ψάξιμο και καλό γράψιμο.
Σχόλια