Η σεναριακή σκέψη, η προσαρμογή και ο κυβερνήτης «Sully» που έκανε προσυδάτωση
Στα ανθρώπινα πράγματα, μας εντυπωσιάζουν και μας εμπνέουν τα μεγάλα κατορθώματα. Οι μεγάλες επιχειρηματικές επιτυχίες, οι πολιτικοί θρίαμβοι, οι μεγάλες μάχες, τα «θαύματα» κάθε είδους. Ψάχνοντας πίσω από αυτές τις ιστορίες βλέπουμε πως υπάρχουν άνθρωποι που έχουν δουλέψει με ένταση στον τομέα ενασχόλησης τους, στο επάγγελμα ή την τέχνη τους και μπορούν, μέσα από αυτή τους την τριβή, να βρουν νέους δρόμους και να πετύχουν σημαντικά κατορθώματα.
Η επανάληψη
Οι καθημερινές επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες, οι ρουτίνες μας, είναι αυτές που αφήνουν χώρο για βελτιώσεις, για αποφάσεις, για καινοτομίες, για μικρές και μεγάλες νίκες. Οι καθημερινοί «αυτοματισμοί» απελευθερώνουν αντί να εγκλωβίζουν, παρά την αρχική εντύπωση για το αντίθετο.
Η σεναριακή σκέψη
Υπάρχουν καθημερινοί άνθρωποι εκεί έξω που δεν εγκαταλείπουν παρά τις αντιξοότητες, που μετατρέπουν τις δυσκολίες σε ευκαιρία. Πέρα όμως από την προσήλωση τους, βλέπουμε ότι σε πολλές από αυτές τις περιπτώσεις έχουμε ανθρώπους με έντονη σεναριακή σκέψη και δυνατότητα προσαρμογής στις εκάστοτε συνθήκες. Είναι απαραίτητο χαρακτηριστικό των θετικών εξελίξεων η ύπαρξη παραπάνω του ενός σεναρίου σε κάθε δεδομένη περίπτωση. Δούλεψε στο plan A, ετοίμασε το plan B και να έχεις σκεφτεί το plan C. Ακόμα και στην περίπτωση που κανένα σενάριο δεν δουλέψει, θα είσαι εγγύτερα σε μία θετική λύση, αφού θα έχεις προετοιμαστεί.
Τα 2+1 σενάρια
Όσοι γνωρίσουν την περίπτωση του κυβερνήτη Chesley «Sully» Sullenberger μιλούν για θαύμα. Ο πιλότος κατάφερε να κάνει προσυδάτωση στον ποταμό Hudson του Airbus A-320-214 που πετούσε, στις 15 Ιανουαρίου του 2009 στην Νέα Υόρκη, και να σώσει τους 155 επιβαίνοντες και το 5μελές πλήρωμα του αεροσκάφους. Ο Sully ήταν πρώην πιλότος της πολεμικής αεροπορίας (για 7 χρόνια) και, όπως γράφεται στην βιογραφία του, ήταν κορυφαίος πιλότος, mission commander στις ασκήσεις «Red Flag» της αμερικανικής αεροπορίας, στις οποίες οι χειριστές λαμβάνουν μέρος σε απαιτητική εκπαίδευση εναέριας μάχης. Συνέχισε για 29 χρόνια τις πτήσεις σε εμπορικές αερογραμμές.
Ο Sully δούλεψε τα 2+1 σενάρια κατά την διάρκεια της «κρίσης» όταν πουλιά μετά την απογείωση κατέστρεψαν τους κινητήρες του αεροσκάφους. Στα πρώτα δύο σενάρια οι «συμβατικές» επιλογές του πιλότου είχαν να κάνουν με την επιλογή των δύο κοντινότερων αεροδρομίων, του ενός που απογειώθηκε και του δεύτερου κοντά του. Η τρίτη απροσδόκητη επιλογή βρέθηκε στον ποταμό Hudson, καθώς το αεροσκάφος δεν άφηνε πολλά περιθώρια για επιστροφή σε κάποιο αεροδρόμιο για προσπάθεια προσγείωσης.
Η τύχη ευνοεί τους προετοιμασμένους
Η εμπειρία και η πολεμική εκπαίδευση του Sully σε σενάρια μάχης, οι χιλιάδες ώρες πτήσης, έδωσαν τα κατάλληλα εφόδια για την σωστή επιλογή την κρίσιμη στιγμή. Ναι είναι εφικτό να βάλεις «ζώνη ασφαλείας», να προετοιμάσεις την ομάδα σου για την σύγκρουση και να «προσγειώσεις» ένα Airbus σε ποταμό, αυτό μας διδάσκει η περίπτωση του Sullenberger.
Η παραπάνω μικρή ιστορία έρχεται να μας διδάξει το πως μπορούμε να βάλουμε «ζώνη ασφαλείας» σε επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο όταν οι προκλήσεις μας χτυπούν την πόρτα και πως μπορούμε να βρούμε λύσεις και να πετύχουμε νέα σημεία ισορροπίας αλλά και νέα επιτεύγματα. Η προετοιμασία, η προσαρμογή στο αβέβαιο περιβάλλον και η σεναριακή σκέψη είναι τα ιδανικά εργαλεία.
Σχόλια