«Πολύ μεγάλος για να καταρρεύσει», στην πρωτότυπη του έκδοση, «too big to fail». Και όταν διαβάζουμε για αυτά, μιλάμε για Ομίλους «γίγαντες». Ο ισχυρός έχει ανεξάντλητη οικονομική δύναμη και φερεγγυότητα, λοιπόν; Ήταν και είναι της μόδας η επίδειξη δύναμης. Ζήτημα προκύπτει όταν υπάρξει διάψευση.
Το ακούγαμε να το φωνάζουν οι πολύ ισχυροί Όμιλοι των ΗΠΑ πριν την κατάρρευση της Lehman Brothers και της AIG που έλαβε μαμούθ πακέτο διάσωσης από την κυβέρνηση των ΗΠΑ, επειδή ήταν μεγάλη και χρεοκόπησε. Συνεχίσαμε να το ακούμε και μετά την κρίση, αρκετές φορές από την MetLife Inc, όταν οι Εποπτικές Αρχές αποφάσισαν να εντάξουν τις μεγάλες ασφαλιστικές, όπως είναι η Allianz SE, η Generali, Prudential κ.α. στους Συστημικούς Χρηματοοικονομικούς Οργανισμούς, (SIFIs). Η φράση αυτή συνεχίζει να περιφέρεται σε όλο τον κόσμο. Η πραγματικότητα διαψεύδει όσους την υποστηρίζουν. Και ο πολύ ισχυρός καταρρέει, η πτώση του προκαλεί ντόμινο ζημιών σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα.
Το κακό είναι ότι από τους μεγάλους σπάνια ζητάμε εγγυήσεις, προσφέρουμε την εμπιστοσύνη μας, οπότε σπάνια διασφαλιζόμαστε έναντι αφερεγγυοτήτων ή χρεοκοπίας. Πρόκειται περί παγίδας.
Η παγίδα του να εμπιστεύεσαι τους ισχυρούς και να έρχεσαι αντιμέτωπος με λουκέτο
2,5 δισεκατομμύρια ευρώ υπολογίζεται να είναι για την ελληνική οικονομία οι απώλειες από την κατάρρευση της άλλοτε πανίσχυρης Thomas Cook. Πώς προκύπτει το αστρονομικό αυτό ποσό;
Από τις απαιτήσεις των ξενοδόχων και του κλάδου διανομής, από τις αεροπορικές αφίξεις 2019/2020 που φτάνουν τα 929 εκατομμύρια και από τον τουριστικό πολλαπλασιαστή 2,5%, σύμφωνα με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος. Το ζήτημα, όπως είπε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος είναι συστημικό και επηρεάζει όλη την οικονομία.
...και χωρίς προστατευτικό δίχτυ
Ο ΣΕΤΕ έθεσε τα εξής ερωτήματα: Πώς θα καλυφθούν οι υποχρεώσεις τρίτων, τι θα γίνει με τις επιχειρήσεις που έχουν στα χαρτοφυλάκια τους δάνεια, πώς θα προχωρήσουν τα σχέδια υλοποίησης επενδύσεων, ποια θα είναι η εικόνα των ισολογισμών τους στο κλείσιμο του έτους. Αναζητώνται τώρα σύντομες λύσεις για να βγουν οι ξενοδόχοι και ο κλάδος από το αδιέξοδο.
Θα μπορούσαν να είχαν περιορίσει στις επιχειρήσεις τους, τις ζημιές που προκάλεσε ο μεγάλος κολοσσός και να διέθεταν ρευστότητα τώρα, ακόμα και αν είχαν δανεισμό; Τι θα μπορούσε να αποφευχθεί;
Τι δήλωσε στο epixeiro.gr ο Νίκος Κατσιμπέρης, CEO NAK Katsiberis;
«Η Ασφάλιση Πιστώσεων είναι το μόνο ασφαλιστικό προϊόν που εξασφαλίζει, προστατεύει τον ισολογισμό μιας εταιρείας, καλύπτοντας την οποιαδήποτε περίπτωση επισφάλειας προκύψει στην επιχείρηση. Τόσο για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αλλά και για τις επιχειρήσεις εν γένει είναι κάτι πολύ σημαντικό και μπορεί να αποτελέσει το σωσίβιο για τον επιχειρηματία σε μια κακιά στιγμή. Οι οικονομικές απώλειες που προέκυψαν από τις επί πιστώσει ανασφάλιστες πωλήσεις είναι αυτό που θα είχε αποφευχθεί αν οι επιχειρήσεις ήταν ασφαλισμένες με συμβόλαιο Πιστώσεων.
Το συμβόλαιο Πιστώσεων δεν είναι μόνο η αποζημίωση που θα προκύψει σε περίπτωση μιας ενδεχόμενης επισφάλειας αλλά η πρόληψη και η ενημέρωση που θα έχει από πολύ νωρίς η ασφαλισμένη επιχείρηση ώστε να μην οδηγηθεί στο τέλος εκεί».
Ο κος Ν. Κατσιμπέρης συμπλήρωσε ότι: «επί το πλείστον, σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου μπορούν να προβούν σε ασφάλιση Πιστώσεων αλλά με μίνιμουμ επί πιστώσει τζίρο 1 εκατομμύριο».
Ουκ ολίγες πτωχεύσεις στον τουρισμό
Η πτώχευση της Thomaς Cook δεν είναι η μοναδική στο κλάδο τουρισμού. Πρόσφατα στο παρελθόν πτώχευσαν μεγάλοι Tour Operators, όπου προέκυψε μεταξύ άλλων το ζήτημα του επαναπατρισμού των ταξιδιωτών στους τόπους διαμονής τους. Επιρρεπείς στις πτωχεύσεις, σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαϊκών Συνδέσμων Τουριστικών Γραφείων (ECTAA), είναι και οι αεροπορικές. Air Berlin, Monarch Airlines, NIKI, Germania δίνουν το στίγμα.
Εδώ προκύπτει ένα ακόμα ερώτημα: Πόσο σημαντική είναι η ασφάλιση του ταξιδιωτικού γραφείου αναφορικά με την δυνατότητα του να παραδώσει στον πελάτη του, την υπηρεσία που πληρώθηκε;
Και ένα ακόμα: Με αφορμή της Thomas Cook, η ασφάλιση του ταξιδιωτικού γραφείου για τη περίπτωση πτώχευσής του ή ακόμα και της αεροπορικής εταιρείας, πόσο βοηθά την διατήρηση του εισερχόμενου τουρισμού
Οι απαντήσεις που έδωσε στο epixeiro.gr ο Πέτρος Κακούρης γενικός διευθυντής Polaris Μεσίτες Ασφαλίσεων
«Η αναγγελία της είδησης και οι εικόνες που την ακολούθησαν με την μεγάλη ταλαιπωρία των πελατών της TC ανά την υφήλιο για να επιστρέψουν στην πατρίδα τους, έκανε πολύ κόσμο να συνειδητοποιήσει πόσο αναγκαία είναι η ασφάλιση, από την στιγμή που αποφασίσει να ταξιδέψει μακριά από το σπίτι του, σε κάποια άλλη χώρα.
Μαζί με το εισιτήριο και τις άλλες υπηρεσίες που προκαταβάλλει σε κάποιο γραφείο, πρέπει να γνωρίζει και να ρωτάει αν ο πωλητής διαθέτει το υποχρεωτικό εκ του νόμου ασφαλιστικό προϊόν που θα τον αποζημιώσει στην περίπτωση πτώχευσης.
Επίσης, αν μπορεί να του διαθέσει μαζί με τις λοιπές υπηρεσίες μεταφοράς και διαμονής, ασφαλιστικό πρόγραμμα για την επιτόπου βοήθεια στην περίπτωση απώλειας ταξιδιωτικών εγγράφων, κλοπής, ατυχήματος, ασθένειας κλπ.
Ακόμη, τέλος, μπορεί να ασφαλίσει την ακύρωση του ταξιδιού λόγω κωλύματος, για να μην χάσει τα χρήματά του. Όλα λοιπόν μπορούν να καλυφθούν με μικρό συγκριτικά κόστος, εφόσον μας έχουν ενημερώσει σωστά για τις δυνατότητες που έχουμε και δεν περιμένουμε να τύχουν σε εμάς δυσάρεστα γεγονότα, για να αντιληφθούμε την αναγκαιότητά τους».
Απαντώντας στο δεύτερο ερώτημα εξηγεί πως: «αν δεχτούμε ότι ο εισερχόμενος τουρισμός μας προέρχεται από ανεπτυγμένες χώρες οι οποίες διαθέτουν και ασφαλιστική συνείδηση και επαρκώς εποπτευόμενη αγορά για την προστασία των καταναλωτών, τότε πέραν πάσης αμφιβολίας η ασφάλιση των παρόχων για το ενδεχόμενο default, έχει βοηθήσει στην διατηρησιμότητα του τουριστικού ρεύματος στην χώρα μας, που σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Ακόμη και οι συνεργαζόμενες με τους tour operator, ξενοδοχειακές κλπ. επιχειρήσεις, μπορούν να ασφαλίσουν τις απαιτήσεις τους μέσω προγραμμάτων πιστώσεων που προσφέρονται στην ελληνική αγορά από πολύ αξιόπιστες εταιρείες».
Για οποιαδήποτε δύσκολη κατάσταση: Τι λέει η Karavias Underwriting Agency Coverholder at Lloyds.
Κρίσιμος είναι ο ρόλος της ταξιδιωτικής ασφάλισης για τους Tour Operators, ταξιδιωτικά γραφεία, αεροπορικές, ναυτιλιακές, ξενοδοχεία. Η ταξιδιωτική ασφάλιση καλύπτει οποιονδήποτε ταξιδιώτη έναντι οποιασδήποτε δύσκολης κατάστασης στην οποία μπορεί να βρεθεί στη διάρκεια του ταξιδιού του. Εκτός από την ταξιδιωτική Ασφάλιση για ταξίδια αναψυχής πολύ σημαντική είναι η ταξιδιωτική ασφάλιση για ταξίδια επαγγελματικά, μεταξύ άλλων για λόγους ακύρωσης ή διακοπής ταξιδιού.
Λόγοι ακύρωσης ή διακοπής ταξιδίου
- Θάνατος, σωματική βλάβη, ασθένεια, νόσος ή επιπλοκές που προκύπτουν ως άμεσο αποτέλεσμα εγκυμοσύνης: α) του ασφαλισμένου προσώπου, β) ενός προσώπου μαζί με το οποίο το ασφαλισμένο πρόσωπο ταξιδεύει ή έχει κανονίσει να ταξιδέψει, γ) ενός προσώπου με το οποίο το ασφαλισμένο πρόσωπο έχει κανονίσει να μείνει μαζί, δ) ενός στενού συγγενή του ασφαλισμένου προσώπου, ε) ενός στενού συνεργάτη του ασφαλισμένου προσώπου.
- Το ασφαλισμένο πρόσωπο ή οποιοδήποτε πρόσωπο μαζί με το οποίο το ασφαλισμένο πρόσωπο ταξιδεύει ή έχει κανονίσει να ταξιδέψει βρίσκεται σε καραντίνα, κληθεί ως μάρτυρας σε δικαστήριο ή για συμμετοχή σε σώμα ενόρκων.
- Απόλυση του ασφαλισμένου προσώπου ή οποιουδήποτε προσώπου μαζί με το οποίο το ασφαλισμένο πρόσωπο ταξιδεύει ή έχει κανονίσει να ταξιδέψει. Η απόλυση πρέπει να τυγχάνει πληρωμής βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας περί αποζημίωσης απολύσεως στη χώρα διαμονής του ασφαλισμένου προσώπου, και κατά την κράτηση του ταξιδιού δεν πρέπει να υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο να πιστεύει κάποιος ότι θα μπορούσε να απολυθεί.
- Το ασφαλισμένο πρόσωπο ή οποιοδήποτε πρόσωπο μαζί με το οποίο το ασφαλισμένο πρόσωπο ταξιδεύει ή έχει κανονίσει να ταξιδέψει, είναι μέλος των Ένοπλων Δυνάμεων, της Εθνοφρουράς, της Αστυνομίας, υπηρεσιών νοσηλευτικής ή ασθενοφόρων ή υπάλληλος Κυβερνητικής Υπηρεσίας και η εγκεκριμένη ά εια του έχει ακυρωθεί ή έχει ανακληθεί για επιχειρησιακούς λόγους, υπό την προϋπόθεση ότι η ακύρωση ή διακοπή δεν θα μπορούσε να είναι εύλογα αναμενόμενη όταν αγορά στη κε η παρούσα ασφάλιση ή όταν πραγματοποιήθηκε κράτηση για οποιοδήποτε ταξίδι.
- Η αστυνομία ή άλλες αρχές ζητήσουν από το ασφαλισμένο πρόσωπο να μείνει ή να επιστρέψει στον τόπο κατοικίας του/της λόγω σοβαρής ζημιάς στον τόπο κατοικίας τουασφαλισμένου προσώπου εξαιτίας πυρκαγιάς, πτώσης αεροσκάφους, έκρηξης, καταιγίδας, πλημμύρας, καθίζησης, πτώσης δέντρων, σύγκρουσης οδικών οχημάτων, κακόβουλων ατόμων ή κλοπής.
Σχόλια