Εταιρική υπευθυνότητα και βιώσιμη ανάπτυξη: Η συμβολή του digital transformation
Η Νανά Ιωακειμίδου, Chief Commercial Officer της Generation Y, μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr για τον αντίκτυπο του digital transformation στον τομέα της υπεύθυνης επιχειρηματικότητας αλλά και για την στάση του κοινού απέναντι σε επιχειρήσεις που συμβάλλουν σε αυτό το θέμα μέσω των πρακτικών που ακολουθούν.
Ας ξεκινήσουμε από τα πιο πρόσφατα και την συμμετοχή σας στο «2o Πανόραμα Εταιρικής Υπευθυνότητας και Βιώσιμης Ανάπτυξης». Πάνω σε ποιους άξονες βασίστηκε η ομιλία σας;
Ο κεντρικός άξονας γύρω από τον οποίο κινήθηκα στην ομιλία μου ήταν το digital transformation, στο οποίο είμαστε απόλυτα εξειδικευμένοι και το οποίο μπορεί να έχει αντίκτυπο και στο κομμάτι της βιωσιμότητας, της αειφορίας και της υπεύθυνης επιχειρηματικότητας και διοίκησης, τόσο στις ιδιωτικές επιχειρήσεις όσο και σε δημόσιους φορείς, κοινωφελείς οργανισμούς, κ.ο.κ. Μέσα από τη διαπίστωση ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει επηρεάσει όλες τις πτυχές της ζωής μας και των καθημερινών μας λειτουργιών, είδαμε πώς μπορούμε, με διάφορες εφαρμογές, πλατφόρμες και άλλα εργαλεία που αναπτύσσουμε στο ψηφιακό περιβάλλον, να κάνουμε καλύτερη διαχείριση και να συγκεντρώνουμε μεγαλύτερο όγκο δεδομένων, τα οποία μας βοηθούν όλους να γινόμαστε πιο αποτελεσματικοί σε ό,τι κάνουμε και εν τέλει πιο υπεύθυνοι.
Κοινός τόπος όλων των ομιλητών υπήρξε η ανάπτυξη των 17 στόχων βιώσιμης ανάπτυξης, όπως αυτοί έχουν οριστεί από τον ΟΗΕ. Ως προς αυτόν τον άξονα, εστίασα κυρίως στους τρόπους με τους οποίους μπορούν οι συνεργάτες μας να αξιοποιήσουν και να αναπτύξουν αυτούς τους στόχους, δίνοντας παραδείγματα από τις δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης που εφαρμόζουμε στην Generation Y.
Ενδεικτικά να αναφέρω πως έχουμε αποτελέσματα σε διάφορους τομείς, όπως είναι η ποιοτική εκπαίδευση, η υπεύθυνη παραγωγή και κατανάλωση, η κλιματική αλλαγή και δράση, η ισότητα των φύλων κ.ο.κ. Κατά τη διάρκεια της ομιλίας, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο παγκόσμιο debate αυτήν τη στιγμή αναφορικά με τον μεγάλο όγκο δεδομένων που συγκεντρώνεται από τον ψηφιακό μετασχηματισμό των λειτουργιών μιας επιχείρησης καθώς και με το πώς όλο αυτό μπορεί να γίνει smart. Χρησιμοποιώντας τις εφαρμογές που παρουσιάσαμε στο 2ο Πανόραμα Εταιρικής Υπευθυνότητας και Βιώσιμης Ανάπτυξης, μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα δεδομένα προς όφελος της κοινωνίας, των επιχειρήσεων και των ατόμων.
Τι θα ξεχωρίζατε από αυτά που ακούστηκαν από τους υπόλοιπους ομιλητές;
Παρακολουθώντας και τους άλλους ομιλητές, διαπίστωσα προς μεγάλη μου ευχαρίστηση και ικανοποίηση, πως και άλλες μεγάλες εταιρείες, ανεξαρτήτως κλάδου (παροχή υπηρεσιών, μεγάλες αλυσίδες retail, logistics), ακολουθούν και προτρέπουν προς μία κατεύθυνση για βιώσιμη και υπεύθυνη επιχειρηματικότητα, εν τέλει προς την αειφορία τους. Και όπως είπα και στο συνέδριο, αυτό είναι κάτι που και εμένα προσωπικά με γεμίζει με αισιοδοξία για το μέλλον μας!
Πώς μπορούν οι νέες τεχνολογίες να συμβάλλουν σε βιώσιμες επιχειρηματικές πρακτικές και προς ποια κατεύθυνση θα κινηθούμε στο άμεσο μέλλον; Δώστε μας μερικά πρακτικά παραδείγματα.
Οι νέες τεχνολογίες έχουν πλέον πρωταγωνιστικό ρόλο σ’ όλο το φάσμα των καθημερινών μας λειτουργιών, ανεξάρτητα με το αν το συνειδητοποιούμε ή όχι. Όσον αφορά στις επιχειρήσεις, οι νέες τεχνολογίες και ο ψηφιακός μετασχηματισμός συμβάλλουν σε τέσσερις βασικούς πυλώνες:
- Στην αύξηση του τζίρου μιας επιχείρησης, εφόσον μπορεί πλέον να μην έχει γεωγραφικά ή άλλα σύνορα ως προς το κοινό στο οποίο απευθύνεται για την πώληση των προϊόντων ή την παροχή των υπηρεσιών της.
- Στην ενίσχυση του loyalty των πελατών της, παρέχοντάς τους τα εφόδια και τα εργαλεία που θα τους ικανοποιήσουν, ώστε να μην χρειαστεί να απευθυνθούν σε κάποιον ανταγωνιστή.
- Στη δραστική μείωση των λειτουργικών εξόδων μιας επιχείρησης, αυξάνοντας μ’ αυτόν τον τρόπο την κερδοφορία της.
- Στην αύξηση της παραγωγικότητας των ανθρώπων της επιχείρησης, μέσω της χρήσης εξειδικευμένων εργαλείων που αξιοποιούνται από τους ίδιους και από τους managers τους, με σκοπό τη συλλογή δεδομένων που καταδεικνύουν τους τομείς στους οποίους υπερέχει κάθε εργαζόμενος και εκείνους στους οποίους υπάρχουν ακόμη περιθώρια βελτίωσης.
Εμείς, στη Generation Y, έχουμε επεκταθεί και στους τέσσερις αυτούς πυλώνες και έχουμε δημιουργήσει custom έργα, λειτουργικότητες, πλατφόρμες και εφαρμογές, για όλο το πελατολόγιο μας, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Έχοντας δει έμπρακτα τα αποτελέσματα αυτών των ενεργειών, μπορώ να μιλήσω για τη δραστική μείωση των λειτουργικών εξόδων που έχουν φτάσει μέχρι και το 50%, ενώ για το κομμάτι της αύξησης του τζίρου, έχουμε πλείστα επιτυχημένα παραδείγματα από επιχειρήσεις, στον ψηφιακό μετασχηματισμό των οποίων συμβάλαμε δραστικά, με τη δημιουργία των ηλεκτρονικών τους καταστημάτων.
Ξεκινώντας από ένα φυσικό κατάστημα ή πολλαπλά φυσικά καταστήματα, δημιουργούμε και τοποθετούμε το ηλεκτρονικό τους κατάστημα στην πρώτη θέση σε τζίρο, ανεξαρτήτως κλάδου (fashion e-shop, φαρμακείο, κατάστημα αθλητικών ειδών, εργαλεία, κ.ο.κ).
Σε τι επίπεδο θα λέγατε πως βρίσκονται οι ελληνικές επιχειρήσεις, όσον αφορά στις ενέργειες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης μέσω του digital;
Όπως μας ενημερώνει το Τμήμα Έρευνας Αγοράς της Generation Y, οι τελευταίες τάσεις, είτε παγκοσμίως είτε εγχώρια, δείχνουν πως το ίδιο το κοινό έχει μια θετική προδιάθεση και στάση απέναντι σε επιχειρήσεις, οι οποίες συμβάλλουν με διάφορους τρόπους σ’ αυτό που λέμε αειφορία και βιώσιμη επιχειρηματικότητα. Αυτή είναι μια πληροφορία που έχει γίνει αντιληπτή τόσο από τις μεγάλες επιχειρήσεις παγκόσμιου βεληνεκούς, όσο και από τις μεσαίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες, ακολουθώντας τα βήματα των industry leaders, στρέφονται προς ενέργειες Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, αξιοποιώντας τες ταυτόχρονα μέσω των digital καναλιών, για την ενίσχυση της δικής τους εικόνας και παρουσίας.
Μ’ αυτόν τον τρόπο, τα ψηφιακά κανάλια αποτελούν ένα σημαντικό εργαλείο στα χέρια του εκάστοτε επιχειρηματία, για το χτίσιμο ενός πιο υπεύθυνου προφίλ για την επιχείρησή του, ενισχύοντας μακροπρόθεσμα το brand name, το fan base και το loyalty, τα οποία στη συνέχεια μπορούν να μετατραπούν εύκολα σε αγοραστική βάση.
Παράλληλα, θέτοντας σε εφαρμογή μία σειρά από διαδραστικές ενέργειες μέσω των ψηφιακών καναλιών, στις οποίες το κοινό δείχνει να ανταποκρίνεται, όπως για παράδειγμα δράσεις ανακύκλωσης, αναδάσωσης ή αγορές οι οποίες αντιστοιχούν σε ψηφιακό νόμισμα (social currency, δίνοντας ένα x ποσό από κάθε αγορά για φιλανθρωπικό σκοπό), διαπιστώνουμε τους πολλαπλούς τρόπους με τους οποίους οι νέες τεχνολογίες και ουσιαστικά τα ψηφιακά κανάλια, έχουν εισέλθει και έχουν συμβάλει και αυτά προς την κατεύθυνση της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
Δώστε μας μια εικόνα από το πώς η Generation Y αναπτύσσει την στρατηγική της γύρω από τα συγκεκριμένα ζητήματα. Ποιες είναι οι προτεραιότητες και ποιος ο αντίκτυπος αυτών;
Η Generation Y, είχε ανέκαθεν ως mentality συγκεκριμένες αξίες, τις οποίες βλέπουμε τώρα να υιοθετούν πολλές επιχειρήσεις. Μάλιστα, μπορώ να επιβεβαιώσω προσωπικά πως οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης που βρίσκονται στο επίκεντρο της «Ατζέντας 2030» του ΟΗΕ, είναι βαθιά συνδεδεμένοι με το DNA της Generation Y, καθώς στα 14 χρόνια που είμαι στην εταιρεία, η υπευθυνότητα απέναντι στο περιβάλλον ήταν πάντα βασικός μας πυλώνας.
Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα από την ανακύκλωση, την ενίσχυση φιλανθρωπικών οργανισμών, την ενεργή συμμετοχή και συμβολή μας σε ενέργειες που διοργανώνονται από κοινωφελείς οργανισμούς, όπως είναι το Race For The Cure, το οποίο στηρίζουμε ενεργά, έχουμε εντάξει στη φιλοσοφία μας την paperless οργάνωση και παράλληλα, τροποποιώντας διαδικασίες και δημιουργώντας αυτοματισμούς, ενημερώνουμε και εκπαιδεύουμε και τους συνεργάτες μας να επιλέξουν το paperless, καταργώντας τις αλλεπάλληλες εκτυπώσεις και διακινώντας πλέον όλα τα απαραίτητα έγγραφα, προτάσεις συνεργασίας – συμβάσεις – συμβόλαια – τιμολόγια, μόνο ψηφιακά. Μεταλαμπαδεύουμε μ’ αυτόν τον τρόπο την κουλτούρα της εταιρικής υπευθυνότητας τόσο στους συνεργάτες όσο και στο προσωπικό μας.
Παράλληλα, παρέχουμε συνεχή εκπαίδευση και ανάπτυξη των εργαζομένων, δημιουργώντας εσωτερικά την Generation Y Academy – GY Workshops, η οποία ουσιαστικά αποτελεί μία ακαδημία σεμιναρίων που διεξάγονται σε εβδομαδιαία βάση προς στους εργαζομένους, αναφορικά με νέες τεχνολογίες και νέες διαδικασίες, και πραγματοποιούνται είτε από τα στελέχη της Generation Y είτε από προσκεκλημένους, ειδικούς εξωτερικούς συνεργάτες. Όσο δε, αφορά στο κομμάτι των ίσων ευκαιριών απασχόλησης, τολμώ να πω με υπερηφάνεια, ότι είμαστε μια εταιρεία με 230 εργαζομένους συνολικά στα γραφεία μας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με τα ποσοστά ανδρών – γυναικών να είναι 41% - 59% αντίστοιχα, ενώ σε επίπεδο στελεχών διοίκησης είναι 55% άνδρες και 45% γυναίκες.
Επιπροσθέτως, αναλαμβάνοντας τον ψηφιακό μετασχηματισμό των συνεργατών μας, με την εισαγωγή, μεταξύ άλλων, αυτοματισμών διαχείρισης του πελατολογίου, έχουμε συμβάλει σε μείωση κόστους της τάξης του 25% σε έξοδα αναλωσίμων – αποστολών, στη μείωση των ρύπων και του περιβαλλοντολογικού αποτυπώματος μέσω των B2B εφαρμογών που υιοθετήσαμε και αναπτύξαμε μαζί με τους συνεργάτες μας και στην ανάπτυξη της εργασιακής απασχόλησης, πολύ πριν τεθεί αυτός ο στόχος από τον ΟΗΕ παγκοσμίως, συμβάλλοντας, με πρόχειρους υπολογισμούς, σε 10.000 νέες προσλήψεις σε στελέχη νέων τεχνολογιών, από το 2000 που υφίσταται η εταιρεία. Ως προς το εσωτερικό κομμάτι, έχουμε διαπιστώσει πως μέσω αυτοματισμών και αλλαγών σε επίπεδο hardware, πετύχαμε 9% μείωση της ηλεκτρικής κατανάλωσης ανά εργαζόμενο, ενώ όλος ο ηλεκτρικός εξοπλισμός αντικαταστάθηκε βαθμιαία με συσκευές χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης.
Είναι εύκολο για τις μικρομεσαίες – ή ακόμη και τις μικρές - επιχειρήσεις να «χαράξουν» μια τέτοια στρατηγική; Πώς θα τους βοηθούσε το digital σ’ αυτό;
Όπως προανέφερα, οι μικρομεσαίες και μικρές επιχειρήσεις είναι followers διαφόρων τάσεων που προέρχονται από τους leaders της αγοράς. Αξιοποιώντας digital εργαλεία, κανάλια, εφαρμογές, λειτουργίες κ.ο.κ, οι αποστάσεις ανάμεσα στους leaders και τους followers μπορούν να αμβλυνθούν ή να μικρύνουν. Το σημαντικό είναι να υπάρχουν έξυπνες και καινοτόμες ιδέες. Από εκεί και πέρα, έχουμε στη διάθεσή μας όλα τα απαραίτητα εργαλεία για να παρέχουμε καινοτόμες υλοποιήσεις μέσω ψηφιακών καναλιών ή πλατφόρμων.
Το ζήτημα, λοιπόν, δεν είναι αν μια επιχείρηση είναι μικρή ή μικρομεσαία και το πώς προσδιορίζεις την επιχείρησή σου σε σχέση με τις μεγαλύτερες εταιρείες. Όπως λέει και ο CEO της εταιρείας μας: «Εκεί που κοιτάς, εκεί θα πας».
Επομένως, οι μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν κάλλιστα με μία ενέργεια να έχουν εφάμιλλα αποτελέσματα με μια μεγάλη εταιρεία, αρκεί να υπάρχει μία πρωτότυπη δημιουργική ιδέα. Εμείς, ως Generation Y, έχουμε αρκετά παραδείγματα, είτε από καμπάνιες, είτε από video, είτε από activations που δημιουργήσαμε, ιδέες τις οποίες καταφέραμε να κάνουμε viral, χωρίς υψηλό budget αλλά με σωστή υλοποίηση. Γιατί, από τη στιγμή που κάτι το αγκαλιάζουν και το μοιράζονται οι ίδιοι οι χρήστες, μπορεί να γιγαντώνεται με πολύ μικρότερο budget, ειδικά στην περίπτωση του digital, δίνοντας έτσι την ευκαιρία σε μία επιχείρηση που δεν έχει πολύ μεγάλες οικονομικές δυνατότητες, όπως μία πολυεθνική, να έχει και αυτή το impact αυτό. Και πιστέψτε με, ο κόσμος ακολουθεί σ’ αυτό. Το δείχνουν άλλωστε τα στατιστικά στοιχεία που προκύπτουν μέσα από έρευνες ικανοποίησης του κοινού.
Κλείνοντας, θα πρέπει να αναφέρουμε πως η παρουσία σας στο «2o Πανόραμα Εταιρικής Υπευθυνότητας και Βιώσιμης Ανάπτυξης» «συνδυάστηκε» και με την ανακοίνωση, για πρώτη φορά, των νέων σας γραφείων στη Θεσσαλονίκη. Μιλήστε μας για αυτό.
Πράγματι, όπως ανακοίνωσα και στο συνέδριο, με τη Θεσσαλονίκη έχουμε ισχυρούς δεσμούς εδώ και πολλά χρόνια, τόσο προσωπικά, μιας και εγώ η ίδια είμαι Θεσσαλονικιά, όσο και επαγγελματικά μέσα από το πολύμορφο πελατολόγιο που έχουμε αναπτύξει, από μεγάλες βιομηχανίες μέχρι retail μαγαζιά, κλπ. Τώρα όμως, θεωρούμε πως έφτασε το πλήρωμα του χρόνου που μας επιτρέπει να έχουμε και φυσική πλέον παρουσία στη Θεσσαλονίκη, μιας και τα δεδομένα δείχνουν ότι και οι ίδιοι οι Θεσσαλονικείς έχουν αρχίσει να αγκαλιάζουν νέες τεχνολογίες, νέες εταιρείες και καινοτόμες ιδέες. Είναι, όπως αντιλαμβάνεστε, μεγάλη μας τιμή που επεκτείνουμε, με φυσική παρουσία, τη δράση μας στη συμπρωτεύουσα και αποτελεί ιδιαίτερη ικανοποίηση για μένα προσωπικά, να βλέπω πως οι Θεσσαλονικείς επιχειρηματίες έχουν αρχίσει και οι ίδιοι να στρέφονται σε πραγματικά ποιοτικές ψηφιακές υπηρεσίες.
Σχόλια