410.000 ανασφάλιστοι οδηγοί αυτοκινήτων είναι έξω και κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, σύμφωνα με τις τελευταίες διασταυρώσεις που έγιναν στις 31/8/2019. Οι έλεγχοι δεν γίνονται όπως θα έπρεπε, τουλάχιστον δύο φορές τον χρόνο, γεγονός που προβληματίζει. Οι συνέπειες του να κυκλοφορεί κάποιος ανασφάλιστος είναι πολύ σοβαρές για τον ανασφάλιστο οδηγό και για όποιους «πάρει ο τροχός».
Το μέσο ασφάλιστρο, το πρώτο εξάμηνο του 2019 έπεσε, το ίδιο και η παραγωγή. Από που έρχονται αυτές οι πιέσεις; Κάποιες ελληνικές ασφαλιστικές πάντως, στη Νότια και στη Βόρεια Ελλάδα, έχουν καταφέρει να κρατήσουν σε σταθερά και υγιή επίπεδα τα ασφάλιστρα αυτοκινήτου και να μην κινδυνεύουν, όπως δηλώνουν.
Ταξιδιωτική ασφάλιση: Πόσοι την γνωρίζουν και την αναζητούν πριν φύγουν ταξίδι; Στην Ελλάδα, σχεδόν κανείς, μας είπε ο Πρόεδρος της ΕΑΕΕ Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου στην 21η Συνάντηση των Ασφαλιστικών & Αντασφαλιστών στην Ύδρα, στην Ρουμανία δεν φεύγει κανείς χωρίς να έχει στις αποσκευές του συμβόλαιο ταξιδιωτικής ασφάλισης. Πολύ πρόσφατη η πτώχευση του γιγαντιαίου ομίλου Thomas Cook. Όσο για τους ξενοδόχους... ούτε λόγος να γίνεται.
368 ευρώ έναντι 2.300 ευρώ. Μεγάλη διαφορά το ένα με το άλλο. Το μέσο κατά κεφαλήν ασφάλιστρο για την Ελλάδα φτάνει μόλις στα 368 ευρώ, στην Ευρώπη τα 2.300. Η Ελλάδα είναι υπασφαλισμένη. Είναι τόσο πλούσια χώρα με υψηλά εισοδήματα και υψηλές αποταμιεύσεις ώστε οι πολίτες της να μπορούν να βάλουν το χέρι στην τσέπη και να πληρώσουν, ζημιές και ατυχήματα, χωρίς να έχουν επιπτώσεις στους οικογενειακούς τους προϋπολογισμούς; ΟΧΙ. Άρα κάτι λάθος γίνεται επί σειρά ετών και δεν φταίει ο κόσμος. Μήπως και η ασφαλιστική αγορά που δεν έχει πείσει;
Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουν όλοι «ποιοι είμαστε και τι κάνουμε», υπογράμμισε ο κος Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου. Προσπαθεί σοβαρά και μεθοδικά. Πρέπει να προσπαθήσουν όλες οι ασφαλιστικές. Και να το καταλάβουν και οι πολίτες της χώρας, οι επιχειρήσεις, οι ιδιώτες, οι οικογένειες και όπου αλλού απευθύνονται οι ιδιωτικές ασφαλιστικές.
Ο τότε πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης και σήμερα πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε από τότε ζητήσει στην Γενική Συνέλευση της ΕΑΕΕ, τον περασμένο Φεβρουάριο, την έκδοση νέων ασφαλιστικών προϊόντων που καλύπτουν πραγματικές ανάγκες, το ίδιο και ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος. Τι χαρακτηριστικά μπορεί να έχουν αυτά τα προϊόντα και τι έχει γίνει μέχρι τώρα;
Να περιμένουμε να γίνουν οι θεσμικές αλλαγές για τις επικουρικές συντάξεις και να μπουν τα ιδιωτικά νοσοκομεία σε κανόνες για να τα δούμε; Λέμε για τα δημόσια νοσοκομεία αλλά τα DRGs δεν εφαρμόζονται ούτε στα ιδιωτικά και δεν εφαρμόζονται και πολλά άλλα. Μήπως πρέπει να βάλουν «χέρι» οι ασφαλιστικές που πληρώνουν τους πελάτες τους;
Ο Έλληνας, είπαμε είναι υπασφαλισμένος. 5 δισεκ. βγάζει από την τσέπη του το χρόνο για να πληρώσει υπηρεσίες υγείας που έχει ήδη πληρώσει μέσω φόρων και εισφορών, από συνολικές δαπάνες υγείας 15 δισεκ. το χρόνο. 9 δισεκ. πληρώνει ο ΕΟΠΥΥ και μόλις 500 εκατ. οι ιδιωτικές ασφαλιστικές. Ο Έλληνας πληρώνει από την τσέπη διπλάσια από τον Ευρωπαίο γιατί είναι ανασφάλιστος.
10 χρόνια μιλάνε για την συνεργασία ασφαλιστικών με τα δημόσια νοσοκομεία. Ήρθε η ώρα να γίνουν πράξη οι συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και όχι μόνο στην υγεία. Η κυβέρνηση φαίνεται να μελετά και σχέδιο συνεργασίας για την προστασία των πολιτών έναντι των φυσικών καταστροφών.
Όλα αυτά θα κάνουν την ασφαλιστική αγορά να τρέξει πιο γρήγορα σε σχέση με το ΑΕΠ της χώρας, ακούσαμε να μας διαβεβαιώνει στην Ύδρα ο κος Σαρρηγεωργίου. Ας δούμε ότι το πρώτο εξάμηνο του 2010, η αγορά αναπτύχθηκε κατά 3,9%, ξεπερνώντας τον ρυθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ
Η ασφαλιστική αγορά έχει λάβει και την «σφραγίδα» φερεγγυότητας από την ΤτΕ, μετά την εφαρμογή των κανονισμών Φερεγγυότητα ΙΙ (Solvency II). Η αγορά διαθέτει για κάθε ευρώ τζίρου ισόποσα κεφάλαια.
Και επειδή η ασφαλιστική αγορά σε Ελλάδα και Ευρώπη είναι ο μεγαλύτερος μακροπρόθεσμος θεσμικός επενδυτής, «φλερτάρει» τα τελευταία 3-4 χρόνια τις επενδύσεις σε υποδομές. Έχουν καλές αποδόσεις και θα της λύσουν τα χέρια, αν γίνουν και κάποιες μετατροπές στις διατάξεις του Solvency II. Οι καμπάνες άρχισαν και πάλι να χτυπάνε από χτες με την επιστολή που έστειλαν από κοινού η Insurance Europe και η AMICE προς την Κομισιόν ζητώντας αλλαγές. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε την Κομισιόν να υποχωρεί για δεύτερη φορά.
Εν ευθέτω χρόνω οι πληροφορίες μας λένε ότι θα ανακοινωθεί νέα μεγάλη συνεργασία στο κλάδο μεταξύ δύο ελληνικών εταιρειών. Η μία έχει ήδη μεγάλο μερίδιο στην αγορά, η άλλη το αυξάνει ταχέως.
Σπαζοκεφαλιάζουν οι αντασφαλιστές!
Η αγορά θα πρέπει να προετοιμαστεί ακόμα και για πιθανή παράταση του περιβάλλοντος χαμηλών επιτοκίων αλλά και για χαμηλές πτήσεις στα αντασφάλιστρα, ακόμα και αν ακούμε ότι οι τιμές ανεβαίνουν. Ανεβαίνουν σε κάποιες περιοχές, όπως οι ΗΠΑ που σημείωσαν όγκο ζημιών από φυσικές καταστροφές. Στην Ελλάδα και την Κύπρο είναι soft, δήλωσαν στο epixeiro.gr στην Ύδρα αντασφαλιστές και μεσίτες αντασφαλίσεων από την Munich Re, Hannover Re, Scor και AON Benfield, Carpenter Turner, καθώς συζητούσαν στα καφέ της Ύδρας για να συμφωνήσουν τις συμβάσεις του νέου έτους. Αυτό σημαίνει ότι οι αντασφαλιστές θα πρέπει να προσέξουν το κόστος του κεφαλαίου τους, τα έσοδα από τις επενδύσεις και το underwriting των κινδύνων. Στη γωνία περιμένουν και ανασυγκροτούν τις δυνάμεις τους τα ILS. Οι οικονομίες κλίμακας σώζουν και οι εξαγορές και συγχωνεύσεις σώζουν αλλά δεν είναι πάντα τα πράγματα ρόδινα. Κάποιοι σχεδιάζουν το επόμενο βήμα.
Σχόλια