Επαγγελματική διέξοδο στο franchising αναζητούν όλο και περισσότεροι Ελληνες που είτε έχουν χάσει την εργασία τους είτε έχει μειωθεί ο μισθός τους και με χαμηλά κεφάλαια αναζητούν τρόπους να εξασφαλίσουν ικανοποιητικό μηνιαίο εισόδημα.
Είναι ενδεικτικό ότι το 2011 οι ενδιαφερόμενοι για franchising ξεπέρασαν το 1 εκατομμύριο όταν πριν εκδηλωθεί η οικονομική κρίση ο αριθμός τους κυμαινόταν περί τα 500.000 με 600.000 άτομα.
Η εξέλιξη αυτή προκαλεί έκπληξη αν αναλογιστεί κανείς τη βαθύτατη οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα. Ωστόσο, όπως εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Franchising κ. Πέτρος Πετρίδης «το franchising παρουσιάζει αντίσταση στην πτωτική τάση της αγοράς και επιπλέον σε αυτές τις επιχειρήσεις οι ενδιαφερόμενοι αναζητούν θέση εργασίας και θέλουν να καταβάλλουν λιγότερα χρήματα».
Είναι χαρακτηριστικό ότι από εκείνους που πέρυσι αναζήτησαν επαγγελματική αποκατάσταση στον χώρο του franchising, το 70% διαθέτει το πολύ έως 40.000 ευρώ, κεφάλαια που δημιουργούν περιθώριο ανάπτυξης για νέα concept χαμηλού κόστους.
Ενδεικτικά, ως φθηνή επενδυτική πρόταση αναφέρεται η περίπτωση της εταιρείας Sisily Cafe που προσφέρει καφέ ή σνακς στο χέρι καθώς δεν έχουν καθιστικό, με το κόστος όλων των προϊόντων να κυμαίνεται από 1 έως 1,5 ευρώ ή την αλυσίδα με είδη διακόσμησης Sticky που πουλά αυτοκόλλητα τοίχου με κόστος 30 ευρώ. Ακόμη μία οικονομική λύση με κόστος από 30.000 ευρώ έως 60.000 ευρώ, αποτελεί η λύση του frozen yogurt, πρόταση που εισήλθε εφέτος στην ελληνική αγορά. Την πρότασή της για το παγωμένο γιαούρτι έκανε εφέτος και η Δωδώνη που άνοιξε το concept Chill Box με ήδη τρία καταστήματα.
«Και ενώ στο παρελθόν ο franchisor είχε απαίτηση ο μηνιαίος μισθός του να φτάνει ή ακόμη και να υπερβαίνει τις 5.000 -6.000 ευρώ, η κατάσταση σήμερα έχει αλλάξει και πλέον είναι ικανοποιημένος με 1.500 -2.500 ευρώ τον μήνα» εξηγεί στην «Κ» ο ιδιοκτήτης της εταιρείας συμβούλων «Franchising Business Services» κ. Πλάτων Μαλικούρτης.
Παρά τη σφοδρή οικονομική κρίση της χώρας, η διείσδυση του franchising στην ελληνική αγορά είναι αυξητική και διαμορφώνεται περί το 10%. Πέρυσι, άνοιξαν 120 περίπου νέα καταστήματα franchise και 42 νέες αλυσίδες, ωστόσο έκλεισαν περί τα 400 καταστήματα και 15 αλυσίδες διέκοψαν τη λειτουργία τους. Συγκεκριμένα, σε κάθε 160 επιχειρήσεις που βάζουν «λουκέτο», μόνο μία αποτελεί επιχείρηση franchise και ενώ το 2011 έβαλαν «λουκέτο» περίπου 65.000 επιχειρήσεις (25% επί του συνόλου), το αντίστοιχο ποσοστό στον κλάδο του franchising ανέρχεται σε 2% στον κλάδο και 0,15% στο σύνολο της αγοράς.
Αποδόσεις και μερίδια αγοράς
Ολα τα καταστήματα έχουν δεχτεί σημαντικές πιέσεις στα έσοδά τους που κυμαίνονται από 15% έως 35%. Το 75% αναφέρει πτώση του κύκλου εργασιών από 15% έως 35%, έντονα αυξημένη, καθώς το πρώτο τρίμηνο δήλωνε πτώση της τάξης του 10%. Επιπλέον, μία αλυσίδα στις τέσσερις, δηλαδή το 25%, δηλώνει αισθητή πτώση του κύκλου εργασιών του δικτύου της, ως συνέπεια της κρίσης. Η μεγαλύτερη πτώση τζίρου εμφανίζεται στον κλάδο της ένδυσης - υπόδησης που καταγράφει μείωση άνω του 60% και η μικρότερη στους κλάδους των τροφίμων και της εστίασης με απώλειες 10% - 20%. Η συντριπτική πλειοψηφία του δείγματος έχει υιοθετήσει πλέον ενέργειες συνεχών προσφορών.
Σταθερή πρωτιά στη ζήτηση κατέχουν οι επιχειρήσεις από τον ευρύτερο χώρο της εστίασης και των τροφίμων, αλλά και των υπηρεσιών, ενώ τελευταία στη λίστα βρίσκονται τα καταστήματα προσωπικής φροντίδας. Σήμερα, στην Ελλάδα λειτουργούν και αναπτύσσονται με franchising 2.500 καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων (σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ κ.ά.), 1.500 καφέ και εστιατόρια, 2.500 κέντρα εκπαίδευσης, 3.500 καταστήματα ένδυσης, 1.000 γραφεία παροχής διαφόρων υπηρεσιών, 1.000 καταστήματα οικιακού εξοπλισμού και διακόσμησης και 500 καταστήματα προσωπικής φροντίδας.
Διαβάστε εδώ ολόκληρο το άρθρο της Θεοδώρας Λιακοπούλου, στο kathimerini.gr.
Σχόλια