SWOT Analysis: Αναπτύξτε στρατηγικά τον εαυτό σας και την επιχείρηση
Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η αγορά είναι ένας ζωντανός οργανισμός με έντονα ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον απαιτούνται υπερ-δραστήρια αντανακλαστικά επιβίωσης.
Έτσι, είμαστε υποχρεωμένοι να προσαρμοζόμαστε γρήγορα στις εκάστοτε απειλές όπως αυτές διαμορφώνονται κάθε φορά. Όμως, δεν είναι μόνο οι απειλές αυτές που καθορίζουν τις αντιδράσεις μας. Εξίσου σημαντικοί παράγοντες είναι τα δυνατά μας σημεία, οι αδυναμίες και οι ευκαιρίες που δημιουργούνται σε αυτό το περιβάλλον. Με λίγα λόγια, όλοι οι παράγοντες που απαρτίζουν κάθε swot analysis (SWOT είναι το αρκτικόλεξο των λέξεων Strengths= δυνάμεις, Weaknesses= αδυναμίες, Opportunities= ευκαιρίες, Threats = απειλές).
Οι παράγοντες αυτοί - δυνάμεις, αδυναμίες, ευκαιρίες, απειλές - δεν είναι εύκολο να προσδιοριστούν χωρίς τη χρήση τεχνικών και εργαλείων. Το ζητούμενο είναι να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε την τελική εικόνα, μετά από την αξιολόγησή τους. Είναι σαν την τελική εικόνα ενός παζλ. Εάν αυτή δεν υπάρχει είναι αδύνατο να συνθέσουμε τα κομμάτια του παζλ.
Ωστόσο, η σύνθεση από μόνη της δεν επαρκεί. Χρειάζεται και αξιολόγηση. Η βαθμολογική αξιολόγηση μας διευκολύνει να ιεραρχήσουμε τις στρατηγικές μας επιλογές. Δηλαδή, με όρους συμπλήρωσης παζλ, ποιο κομμάτι θα μπει πρώτο, ποιο δεύτερο κλπ. Βέβαια, η συμπλήρωση απαιτεί και μια επιπλέον δράση. Αυτή της περιστροφής του κομματιού, για την κατάλληλη εφαρμογή του. Όπως ακριβώς και στο ανταγωνιστικό περιβάλλον μας, όπου απαιτείται ο προσδιορισμός της κατάλληλης δράσης και φυσικά η αποδοτική υλοποίησή της.
Ταυτόχρονα δεν πρέπει να αγνοούμε το υπόβαθρο. Δηλαδή, σε ποια επιφάνεια φτιάχνουμε το παζλ. Ανάλογα, πρέπει να προσδιορίσουμε ή ακόμη και να διαμορφώσουμε το περιβάλλον στο οποίο φτιάχνουμε την μεγάλη μας εικόνα.
Σύμφωνα με τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι, απαιτείται η εφαρμογή συγκεκριμένης μεθοδολογίας, χρήσης κανόνων, τεχνικών και εργαλείων, για την πλήρη διαμόρφωση και αξιοποίηση της swot analysis.
Όμως, έχει διαπιστωθεί η έλλειψη της πλήρους ανάπτυξης της swot analysis στην ελληνική βιβλιογραφία. Ακόμα και βιβλία που χρησιμοποιούνται για την διδασκαλία ή την παρουσίασή της, περιορίζονται σε μια απλή αναφορά του περιεχομένου των στοιχείων της μήτρας swot και όχι στην ολοκληρωμένη χρήση της και κατ’ επέκταση στην πλήρη αξιοποίησή της.
Το κενό αυτό λοιπόν, έρχεται να καλύψει το πρώτο ελληνικό βιβλίο με θέμα: SWOT Analysis, των εκδόσεων iWrite. Στο βιβλίο αυτό γίνεται ολοκληρωμένη προσέγγιση της διαδικασίας στρατηγικού σχεδιασμού με τη χρήση της SWOT Analysis. Για το λόγο αυτό στα μέρη του βιβλίου αναπτύσσονται:
- το απαιτούμενο θεωρητικό πλαίσιο
- οι αρχές και οι κανόνες της ανάλυσης
- τρόπος χρήσης
- πεδία αναζήτησης των απαιτούμενων στοιχείων
- εγγενή προβλήματα
- πέντε μέθοδοι ολοκληρωμένης χρήσης της
- η διαδικασία ανάλυσης των επί μέρους απαιτήσεων για την υλοποίηση των στόχων
- παραδείγματα εφαρμογής
- κενά υποδείγματα φορμών (εργαλεία)
Ο William E. Rothschild, Αμερικανός σύμβουλος management είπε: «Τι θέλεις, να επιτύχεις ή να αποτύχεις; Για να πετύχεις, η απάντηση είναι στόχοι. Πώς θα ενεργήσεις για να πετύχεις τα επιθυμητά αποτελέσματα; Η απάντηση είναι στρατηγική».
Εσύ; Θα σχεδιάσεις στρατηγικά;
Σχόλια