Συχνά, συναντώ επιχειρηματίες στους οποίους πραγματικά περισσεύουν οι λαμπρές ιδέες για νέα προϊόντα. Φαίνεται ότι κάθε μέρα στη ζωή τους, την αφιερώνουν στο να αναπτύσσουν νέες ιδέες. Πρόκειται για προσεκτικά άτομα, πάντα ερευνητικά, διορατικά που συνεχώς αναζητούν (και συχνά ανακαλύπτουν) το επόμενο μεγάλο βήμα.
Η αέναη προσπάθειά τους έγκειται στο να επιλέξουν την πιο βιώσιμη επιχειρηματική ιδέα (εκείνη, δηλαδή, που μαζεύει τις περισσότερες πιθανότητες επιτυχούς υλοποίησης) μέσα από την πληθώρα ιδεών που έχουν καταλήξει, ώστε να την εφαρμόσουν.
Από την άλλη πλευρά, ακούω - κατά τα άλλα ευφυείς και φιλόδοξους - επιχειρηματίες να μη μπορούν να επινοήσουν μία βιώσιμη ιδέα. Πρόκειται για εξίσου σοβαρές προσωπικότητες, αλλά για κάποιο λόγο, δε μπορούν να συλλάβουν ευφάνταστες ιδέες.
Στον προσωπικό μου φιλικό κύκλο, βλέπω και τους δύο τύπους χαρακτήρων. Ο πρώτος τύπος είναι η πεμπτουσία του πραγματικού «επιχειρηματία», ο οποίος έχει ιδρύσει και αναπτύξει αρκετές εταιρείες και έχει ήδη ξεκινήσει πρόσφατα μία καινούρια.
Ο δεύτερος τύπος επιχειρηματία, είναι εκείνος που καταβάλλει πραγματικά μεγάλες προσπάθειες να εντοπίσει το επόμενο προϊόν ή υπηρεσία που θα καλύψει τις ανάγκες των καταναλωτών. Κατά καιρούς, με ρωτάνε εάν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη μέθοδος για φτάσουν στη σύλληψη αυτής της μεγάλης ιδέας.
Σήμερα, είμαι στην ευχάριστη θέση να μοιραστώ μαζί σας τη διαδικασία για τη δημιουργία της διαδικασίας αυτής, σε έξι απλά βήματα:
1. Άπειρες ιδέες
Αξιοσημείωτες νέες ιδέες προϊόντων είναι παντού και υπάρχει ένας απεριόριστος αριθμός ιδεών που περιμένουν να γίνουν αντικείμενο εμπορικής εκμετάλλευσης και κατάλληλου λανσαρίσματος στην αγορά. Τις βλέπουν μόνο εκείνοι που τις αναζητούν και τις επιδιώκουν. Στην πραγματικότητα, οι ιδέες αυτές είναι διαθέσιμες σε όλους, σε όλο τον κόσμο, και ανά πάσα στιγμή. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ένας Ισραηλινός και ένας ερευνητής από το Palo Alto, μπορεί να σκεφτούν ακριβώς το ίδιο, την ίδια χρονική στιγμή.
Οι επιχειρηματικές ιδέες μπορεί να είναι μικρές και απλές, ή μεγάλες και πολύπλοκες. Το πάθος για ένα αντικείμενο μπορεί να είναι η γένεση μίας συναρπαστικής ιδέας. Είναι πολύ πιθανό να προέρχονται από ένα αγαπημένο χόμπι. Ένα νέο προϊόν μπορεί να προκύψει από κάποιον ο οποίος θέλει να μεταθέσει υπό ένα νέο πρίσμα κάτι που ασχολείται μαζί του από καιρό αλλά δεν μπορεί να του δώσει μία τελική μορφή. Είτε επίσης από τη σκέψη κάποιου άλλου να αναμείξει δύο διαφορετικούς κλάδους σε ένα εντελώς νέο πεδίο δραστηριότητας.
Ειδική σημείωση: Για εκείνους τους επιχειρηματίες που έχουν το πρόβλημα να φτάσουν σε νέες ιδέες από μόνοι τους, μπορούν να κοιτάξουν στα ειδικά τμήματα έρευνας και ανάπτυξης των ανώτατων και ανώτερων σχολών. Οι έρευνες από τα εν λόγω εκπαιδευτικά ιδρύματα διαθέτουν έναν πλούτο ιδεών οι οποίες είναι διαθέσιμες για να υλοποιηθούν στο πραγματικό επιχειρηματικό στίβο. Εάν ένας επιχειρηματίας εντοπίσει τη συγκεκριμένη ιδέα, και λάβει τα δικαιώματα ιδιόχρησης από το ανώτατο ίδρυμα, μπορεί πλέον να «πορευτεί» με το συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία, σα να ήταν δική του ιδέα.
2. Γνώση
Οι ιδέες γενικά αναπτύσσονται από γνωστά και πραγματικά γεγονότα της ανθρώπινης δράσης και όχι στη σφαίρα της φαντασίας. Εκείνοι που ιδρύουν τους επιχειρηματικούς οργανισμούς, παράγουν τολμηρές ιδέες κατέχοντας ένα υψηλό επίπεδο γνώσεων που αποκτήθηκαν μέσω της μελέτης, της εκπαίδευσης και της εμπειρίας. Όσοι πέτυχαν πολλά σε αυτό τον τομέα στο παρελθόν, έχουν επωφεληθεί από τα διδάγματα προηγούμενων εκπαιδευτικών εμπειριών τα οποία αποτέλεσαν το θεμέλιο λίθο της πλήρους κατανόησης για τη μετέπειτα πορεία τους.
Οι ιδέες γεννιούνται «αφουγκράζοντας» τις ανάγκες των εν δυνάμει πελατών, από τα στοιχεία που συγκεντρώνονται από τις πωλήσεις επί μέρους προϊόντων που κατασκευάζονται και πωλούνται, από την έρευνα μάρκετινγκ, από τα αποτελέσματα που προκύπτουν από διάφορα πιλοτικά προγράμματα, και από την παρατήρηση καθιερωμένων διαδικασιών. Για παράδειγμα, ένας εργαζόμενος μπορεί να δει μία ευκαιρία να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση μέσω της αυτοματοποίησης μίας συγκεκριμένης αλλά δαπανηρής επιχειρηματικής διαδικασίας, ή μέσω μίας εφαρμογής λογισμικού το οποίο ενδιαφέρεται να αγοράσει ένας ολόκληρος κλάδος.
3. Η σύνδεση του «παζλ»
Κατά τη γνώμη μου, η σύλληψη της μεγαλοφυούς ιδέας αποτελεί μία αποκάλυψη που προκύπτει από την ικανότητα ενός ατόμου να συνδέσει διανοητικά τη σχέση ανάμεσα σε δύο ή περισσότερα διαφορετικά ή συναφή μεταξύ τους, πραγματικά περιστατικά. Όταν ενώνονται, δημιουργούν μια σαφή εικόνα μίας νέας πραγματικότητας, που δεν είχε προκύψει στο παρελθόν, ή δεν είχε ποτέ αναπτυχθεί και εκμεταλλευτεί εμπορικά. Για παράδειγμα, πριν από 60 χρόνια ο θείος μου ο Tracy Hall, ερευνητής χημικού εργαστηρίου και καθηγητής πανεπιστημίου, εφηύρε και εκμεταλλεύτηκε εμπορικά, τα χειροποίητα διαμάντια. Η ιδέα του προέκυψε καθώς σημείωσε πολλά γνωστά γεγονότα:
- Η μητέρα φύση «φιλοξενεί» άφθονα φυσικά διαμάντια
- Υλοποίηση χημικών διεργασιών,
- Έντονη πίεση
- Σημαντικά υψηλή θερμότητα
- Όλα τα παραπάνω, εστιάζονται έντονα στην αλλαγή της εσωτερικής δομής των ατόμων του άνθρακα.
Από αυτά τα δεδομένα, ο ίδιος σκέφτηκε την ιδέα ότι θα μπορούσε να συνενώσει μία φυσική χημική διαδικασία με μία ισχυρή φυσική συσκευή για την παρασκευή αληθινών διαμαντιών μέσω της αντιγραφής των φυσικών αλληλεπιδράσεων μέσα στη γη. Οραματίστηκε, στο μυαλό του, την έγχυση ενός χημικού καταλύτη σε μία μικρή αίθουσα γεμάτη από κρύσταλλα άνθρακα που θα άντεχαν σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες και τεράστια πίεση.
Βασισμένος στην παραπάνω θεωρία, ανέπτυξε μία φόρμουλα, αγόρασε τα υλικά, έχτισε ένα σύστημα πίεσης και ξεκίνησε να δοκιμάζει τη θεωρία του για την παραγωγή συνθετικών διαμαντιών. Τελικά, τα κατάφερε; Μα, απολύτως. Στις μέρες μας, κάθε χρόνο και σε όλο τον κόσμο και μάλιστα πολλά χρόνια αργότερα από αυτό το εγχείρημα, τόνοι χειροποίητων διαμαντιών πωλούνται για κοπή, λείανση και διάτρηση.
4. Δοκιμάστε την ιδέα
Ο Δόκτωρ Hall, ακολούθησε τα βήματα μίας διαδικασίας που είναι γνωστή ως «επιστημονική μέθοδος». Εν ολίγοις, πρόκειται για μία διαδικασία που ξεκινά από την παρατήρηση της κατάστασης. Ίσως είναι ένα πρόβλημα ή μία ευκαιρία. Ο παρατηρητής αναρωτιέται τότε, τί συμβαίνει και γιατί. Αυτό οδηγεί στη συγκέντρωση των πληροφοριών την οποία ακολουθεί μια στοχαστική πρόβλεψη που θα μπορούσε να εξηγήσει το όλο ζήτημα. Η διαδικασία συνεχίζεται με ένα πείραμα για να ελέγξει την ορθότητα της πρόβλεψης, στο οποίο έπεται η συλλογή, ανάλυση και ερμηνεία των δεδομένων. Η διαδικασία ολοκληρώνεται με μία δοκιμασμένη και βιώσιμη λύση.
Εν ολίγοις, πιστεύω ότι όλες οι μεγάλες ιδέες τελικά αποδεικνύονται επιτυχείς με την επιστημονική μέθοδο της ανακάλυψης.
5. Βάλτε σε χρονοδιάγραμμα τις επιχειρηματικές ιδέες
Μερικές καινοτόμες ιδέες θα καλύψουν τις ανάγκες των καταναλωτών σήμερα. Άλλες πάλι, ενώ μπορεί να σχεδιάζονται τώρα, δεν αναμένεται να καλύψουν στην παρούσα φάση τις αγοραστικές απαιτήσεις. Σκεφτείτε το παράδειγμα του "Xerox Parc", το οποίο ανέπτυξε πολλές από τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούμε σήμερα. Συγκεκριμένα, οι επιστήμονες στο ερευνητικό κέντρο τεχνολογίας ονόματι "Parc", επιδόθηκαν στην κατασκευή εκτυπωτών λέιζερ, στη δημιουργία προσωπικών θέσεων εργασίας, τεχνολογίες μετάδοσης δεδομένων Ethernet, οπτικών ινών και στην πρακτική εφαρμογή, για πρώτη φορά στον κόσμο, του πρώτου παραθυρικού περιβάλλοντος με γραφικά για υπολογιστή. Η αποστολή του ήταν να αναπτύξει το «γραφείο του μέλλοντος».
Τα περισσότερα από αυτά έγιναν τα πλέον διάσημα προϊόντα της αγοράς που θα μπορούσαν ποτέ να φανταστούν εκείνοι οι ερευνητές, αλλά με τη διαφορά ότι αυτό συνέβη 30 χρόνια μετά τη γέννηση της αρχικής ιδέας.
6. Είναι καλή η ιδέα που σκεφτήκατε;
Θυμηθείτε ότι μία επιχειρηματική ιδέα δεν αξίζει τίποτα τουλάχιστον μέχρι να γίνει αντικείμενο εμπορικής εκμετάλλευσης όπου οι πελάτες θα πληρώσουν για να αποκτήσουν το προϊόν ή την υπηρεσία πάνω στην οποία βασίστηκε. Μερικές ιδέες είναι απίστευτα κερδοφόρες. Άλλες ενδεχομένως να είναι ένα αποτυχημένο όνειρο. Μάθετε να ξεχνάτε γρήγορα τα «άσχημα όνειρα». Μη σπαταλάτε το χρόνο σας, την ενέργεια και τα χρήματά σας. Στο τέλος, οι αξιοσημείωτες ιδέες οδηγούν σε ελκυστικά προϊόντα που κερδίζουν σημαντικά μερίδια αγοράς από ενθουσιώδεις αγοραστές. Ο στόχος του κάθε «ονειροπόλου» (με την έννοια του σκεπτόμενου) επιχειρηματία είναι να καθορίσει ποια ιδέα θα είναι η καλύτερη ανάμεσα σε πολλές επιλογές.
Διαβάστε εδώ το άρθρο του Allan Hall, στο kerdos.gr.
Σχόλια