Εάν η επιχείρηση σας βασίζεται σε ένα επιχειρηματικό μοντέλο το οποίο θα μπορούσε να επεκταθεί μέσω του franchising, τότε αυτό μπορεί να φέρει μια ταχεία εξάπλωση του brand και των εσόδων. Πριν όμως καταλήξετε σε μια τέτοια απόφαση, θα πρέπει να εξετάσετε και τους λόγους για τους οποίους το franchising ίσως δεν κάνει για τη δική σας περίπτωση.
Δεν μπορεί να «αντιγραφεί»
Τα περισσότερα franchise βασίζονται σε πολύ συγκεκριμένα και απλά concept. Εάν η επιχείρηση σας υιοθετεί πρακτικές οι οποίες θα είναι δύσκολο να μεταδοθούν, να υιοθετηθούν και να αναπαραχθούν μέσω τυποποιημένων διαδικασιών από τους franchisees, χωρίς πανάκριβη εκπαίδευση, τότε τα αποτελέσματα δεν θα είναι τα επιθυμητά.
Δεν είναι επιτυχημένη
Εάν η επιχείρηση σας αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα, με μειωμένα έσοδα και κέρδη, το franchising δεν θα λειτουργήσει ως «σανίδα σωτηρίας». Βελτιώστε την εικόνα της επιχείρησης πριν ζητήσετε από άλλους να επενδύσουν στο δικό σας επιχειρηματικό μοντέλο και brandname. Θυμηθείτε πως το franchising φέρνει και επιπρόσθετα κόστη.
Δεν υπάρχει ένα «δυνατό» brand
Μια από τις δυνάμεις του franchising είναι το brandname. Πάνω στη συγκεκριμένη αναγνωρισιμότητα βασίζεται η επέκταση του εκάστοτε δικτύου, φέρνοντας franchisees και νέους πελάτες. Ένα μη αναγνωρίσιμο ή προβληματικό brand, ή ακόμη και νομικά θέματα που μπορεί να υπάρχουν γύρω από σήματα και ονομασίες, είναι σίγουρο πως θα προκαλέσουν προβλήματα.
Δεν υπάρχει ζήτηση
Για την ακρίβεια, μπορεί να υπάρχει ζήτηση για αυτό που προσφέρετε στην περιοχή που δραστηριοποιείστε, αλλά αυτό να μην μπορεί να επεκταθεί σε άλλες περιοχές, πόλεις ή ακόμη και χώρες. Εάν διαθέτετε μια μάρκα ή ένα προϊόν που είναι πολύ συγκεκριμένο, απευθύνεται στην τοπική αγορά και δεν θα μπορούσε να αναπτυχθεί ρεαλιστικά, τότε το franchising δεν είναι μια λογική επιλογή. Εννοείται πως δεν αποτελεί επιλογή εάν δεν υπάρχει ζήτηση για αυτό που προσφέρετε.
Δεν μπορείτε να το υποστηρίξετε
Πέρα από το brand ή το προϊόν, στο επίκεντρο της διαδικασίας θα βρεθείτε και εσείς ο ίδιος. Θα πρέπει να διαχειριστείτε τις συνεργασίες σας, να «αντιμετωπίσετε» τους franchisees για τα ενδεχομένως αρνητικά αποτελέσματα που προσφέρουν, να βρείτε καινούργιους αλλά και να συνειδητοποιήσετε πως θα «τρέχουν» άλλοι την επιχείρηση σας σε κάποια σημεία.
Δεν υπάρχουν τα κεφάλαια
Για να ξεκινήσετε τη διαδικασία, είναι σαφές πως θα χρειαστούν τα απαραίτητα χρηματικά κεφάλαια. Άλλωστε, απαιτούνται πολλά νομικά, επιχειρησιακά και εκπαιδευτικά έγγραφα για την προετοιμασία και τη διαχείριση. Επιπλέον, χρειάζονται κεφάλαια για την προώθηση της ιδέας και την υποστήριξη των franchisees.
Δεν θέλετε το ρίσκο
Το franchising δεν αποτελεί μια επιλογή που θα πάρετε και που την επόμενη ημέρα θα δείτε τον τραπεζικό σας λογαριασμό να πολλαπλασιάζεται. Θα πρέπει να συνειδητοποιήσετε πως μπορεί να εξελιχθεί σε μια ιδιαίτερα αγχωτική διαδικασία, στην οποία συμπεριλαμβάνεται το ρίσκο να βρεθείτε αντιμέτωπος με κάποιον κακό franchisee ο οποίος θα προκαλέσει ζημιά στην εικόνα και το κύρος σας.
Δεν είναι φθηνό
Μπορεί η επιχείρηση σας να έχει σημαντικά κέρδη, όταν όμως υπολογίσετε τα κόστη που θα χρειαστούν για να δημιουργηθεί κάτι παρόμοιο από την αρχή, μπορεί το συνολικό ποσό να είναι εξαιρετικά υψηλό. Είναι σχετικά απίθανο για κάποιον franchisee να επενδύσει αστρονομικά ποσά σε ένα franchise το οποίο δεν είναι γνωστό.
Δεν κατανοείτε τον ρόλο
Είναι διαφορετικό να λειτουργείτε τη δική σας επιχείρηση και τελείως διαφορετικό να «τρέχετε» ένα ολόκληρο franchise και να είστε franchisor. Δεν είναι βέβαιο πως όλοι οι επιχειρηματίες μπορούν να αποδώσουν το ίδιο στα συγκεκριμένα - αυξημένα - καθήκοντα.
Δεν υπάρχει σχέδιο
Πριν ακόμη ξεκινήσετε τις διαδικασίες, θα πρέπει να έχετε συμβουλευτεί νομικούς και ειδικούς του χώρου και να έχετε καταστρώσει ένα αναπτυξιακό σχέδιο. Παράλληλα, θα πρέπει να είστε σε θέση να συντάξετε οδηγούς που θα αναλύουν όλες τις διαδικασίες και δραστηριότητες της επιχείρησης, με τρόπο που να μπορούν να «αντιγραφούν» από τον franchisee. Το franchising χρειάζεται αναλυτικό προσχεδιασμό και όχι προχειροφτιαγμένες διαδικασίες.
Πηγές: 1851franchise, americanexpressamericanexpress, allbusiness
Σχόλια